۱۴۰۲/۶/۱۸ - ۱۹ : ۱۵

مجوز انتقال خاک ما را باطل کنید + فیلم

مجوز انتقال خاک ما را باطل کنید + فیلم

به گزارش جهانی پرس، سمیه سیمین قد- متن این نامه که برای انتشار در رسانه های گروهی منتشر شده به شرح ذیل است:
حدود 6 ماه از شروع غیر قانونی عملیات لایروبی آب بندان 35 هکتاری میان محله پاپکیاده لنگرود می گذرد و استمداد و استیصال اهالی این خطه برای لبیک به فرمان رهبری حکیم انقلاب اسلامی در زمینه حفاظت از آب و خاک و منابع طبیعی این خطه به هیچ جا نرسیده است و در پاسخ به اعتراض متعهدانه اهالی این روستا به انتقال خاک به جای لایروبی، به جز صدور مجوز برای این کار غیر علمی توسط پیمانکار بدون صلاحیت آن عایدی نداشته است.
از بهمن 1401 روزانه ده ها کامیون به گنجینه زیست محیطی منطقه ما وارد شده اند و به عنوان لایروبی بخش های با ارزشی از میراث ارضی این ناحیه تراشیده و تفکیک و از منطقه خارج شده است.
اعتراض اهالی به تنها نتیجه ای که رسیده آن که از مرداد امسال پیمانکار پروژه این بار با مجوز صادر شده ، دوباره به سراغ مرداب ارزشمند پاپکیاده آمده تا به اقدامات خود ادامه دهد.
مرداب یا آب بند میان محله که طبق تقسیم نامه امام جمعه وقت شهر لاهیجان به این روستا اختصاص یافته، سالها محل تجمع آب و زیستگاه جانوران و گیاهان منحصر به فرد این منطقه بود و قلب کشاورزی و شالیکاری روستا به شمار می رود.
در تمام سالها تنها تقاضای روستاییان تلاشگر درباره این محدوده آن بوده که با محصور کردن آن از تعدی و زمین خواری از آن جلوگیری شود اما متاسفانه ملاحظه این استعداد بزرگ به جای ایجاد همدلی برای صیانت از آن برخی را برآن داشت که با ماشین های حفاری به جان آب و خاک آن بیفتند و با عنوان لایروبی شروع به برداشت نامناسب و غیر اصولی خاک با ارزش این محدوده کنند و لایه های ارزشمند خاک سیاه و ماسه بادی آن را که طی صدها سال به عنوان میراث طبیعی در این محدوده به ودیعت نهاده شده مورد دست درازی قرار گیرد.
شواهد متعددی وجود دارد که به جای یک متر، تا چند متر از خاک این محدوده در بخشی از این زمین حفاری شده و با قانونی شدن این فرآیند، بیم آن می رود که پیمانکار آزادتر از ماه های قبلی به اقدامات خود ادامه دهد و تخریب زیست بوم بکر این ناحیه و همچنین از بین رفتن طراز آب کشاورزی این ناحیه تشدید شود.
سخت تر و سهمگین تر از همه این خسارت ها آن که علیرغم مشی مردمی دولت حضرت آیت الله رئیسی که همواره مردم دوستی و پاسخگویی مشارکت در همه سطوح را سر لوحه کار دولت کنونی قرار دادند، چرا هیچ هماهنگی و حتی اطلاع و شفاف سازی در این زمینه ها صورت نمی گیرد و حتی پاسخ چندین نامه و طومار اهالی منطقه که برای تظلم خواهی تنظیم شده بود برای هیچ یک از بزرگان این دیار، این رسالت را ایجاد نکرد که حضورا ادعای مردم در زمینه خسارت به زیست بوم منطقه و هماهنگی های پیدا و پنهان پشت پرده آن بررسی کنند و در کنار مردم شهید داده منطقه به بررسی مسائل آب و خاک محدوده بپردازند.
منطقه ای که در روی اقیانوسی از آب زیر زمینی و بارش های بی منت پروردگار در تمام ماه های تابستان از موهبت آب آشامیدنی و بهداشتی از سوی همین مدیریت آب منطقه ای محروم است و به یمن بی تدبیری و بی برنامگی آن روز به روز فشار چاه های شخصی بر سفره های زیرزمینی آینده ناحیه را بیشتر تهدید می کند.
انتظار داریم که صرف نظر از اعتماد به مسئولینی که تاکنون هیچ پاسخی به ما ندادند، وارد عمل شوید، نمایندگان خود را به این منطقه اعزام کنید و مسائل این آب و خاک مورد تهدید را بررسی کنید.