صفحه اصلی
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

باجگیران نامی آشنا اما مغفول مانده در جغرافیا

شادترین لحظه زندگی انسان زمانی است که سفر می کند؛ رفتن به سرزمین های ناشناس، کشف آنها هم بخشی از تجربیات سفر است برای همین از قدیم گفتند بسیار سفر باید تا پخته شود خامی و اما سفر ما به باجگیران شهری که در نقطهٔ صفر مرزی بین ایران و ترکمنستان قرار دارد. از ۱۶ شهریور با همکاری شهرداری باجگیران توسط سیداحمدسیدعلی زاده مدیر گروه طبیعتگردی و ایرانگردی سیمرغ؛ با جمع دوستانه ۴۲ نفر از خبرنگاران، فعالان گردشگری و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی برگزار شد.

به گزارش جهانی پرس- سارا صادقی- ساعت 20 از راه آهن تهران به سمت مشهد حرکت کردیم و ساعت 2 صبح به مشهد رسیدیم سپس با دو مینی بوس راهی قوچان شدیم و ساعت 5/30 به پارک کوهستانی نشاط رسیدیم که در آنجا بعد از صرف صبحانه و خوش آمدگویی آقای رجبی مدیر میراث فرهنگی مراسمی با معرفی قوچان، شعر خوانی و آواز هنرمندانی چون قلندر آغاز شد سپس به سمت بازدید از کارگاه صنایع دستی سفال وسرامیک آقای صارمی و موزه مردم شناسی قوچان رفتیم بعد از گشتی در این دو مکان وآشنا شدن با فرهنگ و رسوم مردم قوچان به سمت باجگیران بازارچه مرزی حرکت کردیم که یکی از بخش های جذاب سفر بود چون برای گذر از مرز باید طبق قوانین سفت و سخت آنها پیش می رفتیم بیش از صد بار اعلام کردند هیچ قرصی همراهتان نباشد چون مجازات و زندان دارد در صورتی که ترکمن‌ها بدون هیچ قوانین سخت گیرانه ایران وارد مرز می شدند و خرید می کردند به هر صورت با کارت ملی و انتظار در یک صف طولانی از مرز عبور کردیم از بازارچه آنجا که شامل تعدادی مغازه با اجناس شوینده، آرایشی و لباس بود دیدن کردیم.
بعد از صرف ناهار و استراحت در مهمانسرای شهرداری باجگیران؛ عصر با مینی بوس ها به سمت روستای  قره جقه و بردر  رفتیم در آنجا با توضیحات محیط بان درباره حیوانات آن منطقه راهی روستا شدیم در ورودی روستا بخشدار، دهدار، باغداران و عشایر به استقبال ما آمدند سپس از مشکلات روستا و عشایر آنجا صحبت کردند اینکه یارانه عشایر قطع شده است و آنها برای دام هایشان باید علوفه را آزاد و دو برابر بخرند و از رانش کوهی که در روستا است گفتند که به خانه ها آسیب زده است هیچ کسی برای این موضوع کمکشان نمی کند فقط گفتند روستا را باید تخلیه کنید، روستایی با باغ های بی نظیر  که تنها پشت و پناه عشایر و باغ دارانی است که سالها در  آنجا روزگار گذرانده اند.

در ادامه این بازدید روستاییان با چای ذغالی آنوخ از ما پذیرایی کردند و خاطره خوبی را برای ما به جا گذاشتند، با تاریک شدن هوا برای صرف شام و استراحت به سمت مهمانسرای باجگیران حرکت کردیم و به این ترتیب روز اول به پایان رسید.
در روز دوم سفر که جمعه 18 شهریورماه بود بعد از صرف صبحانه در مهمانسرای باجگیران با توضیحات آقای حسن زاده لیدر محلی و به همراه آقای باقری راهی دره شمخال شدیم در ورودی دره با صحبت‌های آقای قوی دل درباره طبیعت آنجا به سمت دره حرکت کردیم هر چقدر به جلو قدم بر می داشتیم با زیبایی های منحصر به فرد دره مواجه می شدیم گاهی صخره نوردی می کردیم و گاهی از میان آب‌های جاری دره عبور می کردیم صدای پرندگان به دره زیبایی خاص و وصف ناپذیری داده بود تا حمام اول که همان آبشار بود پیش رفتیم بعد از گرفتن عکس و استراحت
فنون و ترفندهای زنده ماندن در طبیعت توسط استاد سیدعلی زاده ارائه شد و بعد از کارگاه به سمت ورودی دره با کمک آقای باقری، حسن زاده و سید علی زاده و دهیار آنجا راه افتادیم حدود 2 الی 3 ساعت طول کشید، ورودی دره هم داستان جالبی دارد چون طبق گفته ها قبل از آنکه مسئولان ورودی دره را با سنگهای بزرگ مسدود کنند  سه تراکتور مردم را تا جایی جابه جا می کرد تا آنهایی که دوست دارند دره را ببینند ولی توان راه رفتن ندارند مثل کودکان وسالمندان از زیبایی های دره بی نصیب نمانند اما ورودی را با سنگهایی بزرگ بستند که این اتفاق باعث پیامدهایی چون کم شدن گردشگران و مسافران برای حضور در اقامتگاه‌های که در آنجا دایر است شد بعد از این توضیحات به سمت اقامتگاه رفتیم و ناهار را در آنجا صرف کردیم در حین صرف ناهار خبر آمد که سفیر ترکمنستان در ایران برای دیدار با خبرنگاران به آنجا آمده است، بعد از گفت وگو با سفر و خبری که طبق رایزنی ها قرار شد سال آینده جشن نوروز در ایران وترکمنستان برگزار شود روز دوم هم تمام شد.
در روز سوم شنبه 19 شهریور ماه به سمت روستای شارک حرکت کردیم پس از صحبت‌های مسئولین آنجا به سمت حوضچه های پرورش ماهی برای بازدید رفتیم سپس دو گروه شدیم وگروهی آنجا ماندند و گروهی هم به سمت آبشار و حوض های آب بسیار زیبا ودیدنی شارک رفتند سپس برای صرف ناهار از ماهی های پرورشی آنجا پذیرایی شدیم.

اقامتگاه زیبای بای پولاد در روستای با دام  به مدیریت آقای باقری که پر از درخت های سیب بود مقصد بعدی بود در آنجا با چای آنوخ پذیرایی شدیم ضمن بازدید از اتاق ها آقای محمدی شهردار باجگیران هم به ما ملحق شد و در این میان گروهی برای بازدید از روستا رفتند و جمعی از خبرنگاران هم در قالب مصاحبه از آقای محمدی سوالاتی پرسیدند سپس با ورود فرماندار قوچان نشستی در آنجا برگزار شد بعد از آن مراسم  صرف شام با حضور فرماندار داشتیم روز سوم هم با حرکت به سمت باجگیران واستراحت به اتمام رسید.

در روز چهارم 20 شهریورماه بعد از صرف صبحانه مراسم خداحافظی و عکس با زحمت کشان اقامتگاه باجگیران  فرشید ترخانیان، خاله مهوش و دیگر اعضای زحمت کش این اقامتگاه را داشتیم  سپس راهی روستای یدک شدیم البته در بین راه از سنگرهای جنگ جهانی و سد تبارک بازدید کردیم بعد از بازدید از اقامتگاه بوم گردی شمشاد آقای هروی و صرف ناهار در روستای یدک را داشتیم سپس به سمت قوچان رفتیم و در اقامتگاه زیبای شادکام استراحت و شام را صرف کردیم.

دوشنبه 21 شهریورماه هم با تخلیه اقامتگاه وخداحافظی راهی قوچان شدیم در بین راه به شهر کهنه وزیارت سلطان ابراهیم رفتیم و با استقبال شهردار آنجا و مسئولان برای خوشامد گویی روبه رو شدیم بعد از گشت گذار  و معرفی آثار تاریخی آنجا راهی کارخانه دوچرخه سواری آساک شدیم بعد از بازدید و معرفی این کارخانه با حضور شهردار باجگیران برای ناهار به سمت یکی از رستوران‌های قوچان رفتیم با مراسم خداحافظی از شهردار و آقای حسن زاده لیدر زحمت کش با دیگر لیدرها سجاد حسن آبادی وبهادر شرف خانی به سمت مشهد آرامگاه فردوس توس رفتیم در آنجا دو گروه شدیم تور لیدر ها از آرامگاه بازدید کردند وخبرنگاران هم به نشست خبری بیدخویی معاون گردشگری میراث فرهنگی دعوت شدند، بیدخویی در این نشست از برنامه های زیارتی که در این ایام برای زائران ترتیب داده شده بود صحبت کرد و در بخش دیگری از سخنانش به مبحث گردشگری پرداخت،  به این ترتیب سفر 5/5 روزه باجگیران  به پایان رسید.

گفتنی است که در  پایان این سفر معاون گردشگری میراث خراسان رضوی، رئیس میراث فرهنگی قوچان، شهردار باجگیران و سیداحمد سیدعلی زاده سرپرست گروه سیمرغ گواهینامه آموزشی  5/5روز باجگیران و قوچان گردی را به 40 نفر از همسفران تقدیم کردند.