صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

پروژه مد و لباس ایرانی گرفتار بی توجهی

لباس(پوشش) ایرانی، یکی از بارزترین سمبل های فرهنگی و مهمترین و مشخص ترین مظاهر قوی و سریع انتقال ترین نشانه فرهنگی است . به سرعت تحت تاثیر پدیده های فرهنگ پذیری در بین جوامع گوناگون انسانی قرار می‌گیرد ،تا جایی که حتی عده ای معتقدند استیلای فرهنگی و سلطه پذیری در وهله اول از طریق انتقال پوشاک صورت می گیرد. می‌تواند تغییر پوشاک جامعه ،نوع و شیوه تولید آن را نیز دگرگون کرد. تغییر و تحولاتی در ساختار زندگی اجتماعی آن جامعه ایجاد کرد.

به گزارش جهانی پرس-سوفیا عادلخانی- گروه های متفاوت انسانی که از مناطق مختلف ایران زندگی می کنند ،هر کدام دارای ویژگی های قومی برجسته هستند اقوام و ملل گوناگون تن پوش های ویژه‌ای به تن دارند که در همان نگاه اول میتوان قومیت حوزه زندگی زبان و سایر مشخصات فرهنگی و مذهبی و اشتغال‌زایی اصلی زندگی آنها را در ذهن بیننده تداعی کند  .سایر اقوام عبارتند از: آذربایجانی، بلوچی ،بختیاری، ترکمن ها و خراسانی‌ها، قشقایی ها ،کردها گیلانی‌ها و مازندرانی‌ها، جنوبی ها و ... همانطور که گفته شد پوشاک در هر منطقه‌ای زمینه بسیار مناسبی برای تاثیر و قدرت و تاثیر فرهنگی به حساب می آید .شیوه معیشت و منزلت اجتماعی ،از عوامل موثر در شکل گیری پوشاک اقوام ایرانی هستند.
لباس اقوام مختلف در ایران بر اساس شرایط جغرافیایی آداب و رسوم ساختار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هر قوم شکل گرفته که هر کدام در جای خود طراحی بسیار زیبایی هستند، که در طراحی لباس ایرانی می توان با "به روز کردن" همین آثار نقشهای بسیار زیبایی به وجود آورد. وقتی به طراحان لباس زنان سرزمین کشورمان دقت می کنیم متوجه میشوند گاهی در لباس طراحی شده متاسفانه نمادی از لباس ایرانی دیده نمی شود!! و این لباس ها معلوم نیست مال کدام ملت هستند ،این لباس ها با وجود اینکه فرهنگ و تمدن ما خیلی تناسب ندارند. بسیار گران هستند. لباس ایرانیان در هر منطقه با هم فرق دارد و تنوع بسیاری دارد. در طراحی لباس های ملی باید از همه آنها استفاده کرد . طراحی لباس هر جامعه در ظاهر (پوشش) مردم آن بسیار مهم است.
متاسفانه در کشور ما ضرب المثل" خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو" بد جا افتاده و اکثر مردم جامعه ما در خیابان ها، دانشگاه ها، میهمانی ها ،هر جور که بخواهند لباس می پوشند! با نگاه اجمالی و گذرا بر پوشش مردم در این مکان ها این ذهنیت ایجاد می‌شود، گویا ملت ما غیر از مشکی از بقیه رنگها کمتر استفاده میکنند.
 در حالی که لباس‌های احکام ایرانی دارای تنوع نقوش، رنگبندی زیبا، هستند. مردم ما خیلی به استفاده از لباس های رنگی تمایل ندارند، "پوشش ایرانی اسلامی" یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان مد و لباس است .میدانی که سال‌ها بدون میدان‌دار رها شده. یکنواختی و عمده تنوع در بازار داخلی مشتریان را به سوی مدل های غربی راهنمایی می کند، این در حالی است که طراحان ایرانی نیز در این میان بیکار ننشستند و طرح های متناسب با فرهنگ بومی اسلامی ما را طراحی  کرده اند. اما به دلیل چرخه ناقص که میان طراحان تولیدکنندگان ،توزیع‌کنندگان ،وجود دارد این طراحان هرگز در بازار دیده نشدند .یکنواختی پوشش محور اصلی صحبت های ما، است. علت را باید در فرهنگ و تغییرات در این حوزه جستجو کرد زمانی که در یک جامعه ضد ارزشها ،ارزش می شوند! که نگهبانان فرهنگی از تحولی بزرگ غافل می شوند یا فرهنگ جامعه آنقدر شکننده می‌شود که فرهنگ بیگانه جایگزین آن می‌شود. کشور ما پس از مشروطه و در اوایل دوره پهلوی با مدرنیته مواجه و مدرن شدن بدون پشتوانه فرهنگی وارد کشور شد. سفر وزرای عالی رتبه و بزرگان حکومتی کشورهای اروپایی سر آغاز تحولی بود .هنرمندان با بورسیه دولت به فرنگ میرفتند و کپی برداری از آثار بزرگ نقاشی غرب قوت گرفت. کپی برداری بدون اندیشه، همان بلایی به سر ملت می‌آورد که، تاکنون پس‌لرزه‌های آن باقی مانده است !!        
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۰۰۶۴۹
تاریخ: ۱۴۰۱/۷/۲۴     ساعت: ۱۳ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر
  • ١٢ جمادي الاولي ١٤٤٤
  • Dec 06 2022