صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

وضعیت امروز نقد هنری و اقتصاد هنر در ایران

نقد یک ابزار بحث شفاهی یا مکتوب است که برای تحلیل،توصیف و تفسیر آثار هنری استفاده می شود.در فرایند نقد یک اثر هنری،چهار مرحله توصیف یا شرح،تحلیل،تفسیر و داوری یا ارزیابی را می توان از هم متمایز کرد.

به گزارش جهانی پرس- محمد بویری- «نقد» نکته مغفول مانده در هنرهای تجسمی است.اولین معنایی که با شنیدن کلمه نقد به ذهن ما خطور می کند"بیان و برجسته کردن ضعف و کاستی ها" است.به همین دلیل است که به استقبال نقد نمی رویم،زیرا نقد را همواره یک نکته منفی می دانیم در صورتی که نقد یعنی جدا کردن سره از ناسره.اهمیت نقد هنری،برابر با خود اثر است یا حتی بیشتر؛وقتی همه چیز با هم همگرا باشد،نقد می تواند مکتب رواج دهد و جنبش به وجود آورد.
جریان نقد،نیازمند ابزارهایی از جمله آشنایی منتقدین با سبک های هنری دوره های مختلف،بهره بردن از دانش علمی در تحلیل آثار و همچنین درک هنری از فضای فکری هنرمند است که این امر در کشور وجود ندارد.منتقدان هنری امروزه تکرار مکررات میکنند و نظارت و نقدهای عمیقی بر روی آثار هنرمندان هنرهای تجسمی انجام نمی دهند.آنچه در مطبوعات به عنوان نقد هنری ارائه می شود بیشتر جنبه ژورنالیستی دارد و اگر آثار هنرمندی با روحیه یا سلایق نویسنده مقاله همخوانی داشته باشد،به شکلی همه جانبه بدون در نظر گرفتن ارزش های هنری از اثر در مقاله دفاع می شود و به عکس اگر سلیقه نویسنده با هنرمند یکسان نباشد اثر شدیدا منکوب می شود.ما بیش از نقد،نیازمند تاریخ نویسان هنر هستیم.به ویژه تاریخ معاصر و مدرن ما که به طور گسترده به آن توجه نشده است.بسیاری از هنرمندان معاصر کتاب و کاتالوگ منتشر شده ای درباره آثارشان ندارند و درباره عمق آثارشان کمتر صحبت شده است.به عنوان مثال مکتب سقاخانه نامی که کریم امامی روزنامه نگار فرهنگ سازی که در سال ۱۳۴۱ بر آثار افرادی چون پرویز تناولی و حسین زنده رودی گذاشت به علت عدم نوشته ها و نقد ابهامات بسیاری دارد و تاکنون جنبه های تحلیلی آثار هنرمندان مکتب سقاخانه بررسی نشده و روی آن بحث نشده است.
متاسفانه تلویزیون هم رویکرد منظمی در پرداختن به هنرهای تجسمی ندارد و این بخش برای عموم مردم ناشناخته مانده،نقدهای معدودی هم که در روزنامه ها و مجلات نوشته می شود اکثر مخاطبانش هنرمندان هستند.
پژوهش نیاز به تئوری و اطلاعات دارد.در کجا آرشیوی وجود دارد که پژوهشگر بتواند اطلاعات موردنیاز خود را از آنجا جمع آوری کند؟امروزه بازار هنر و فروش آثار هنری اهمیت بیشتری یافته و افرادی نظیر مجموعه داران،نگارخانه ها،حراجی ها و ... نقش فعال تری نسبت به رسانه های تاثیرگذار و منتقدان جدی دارند.در بسیاری از نمایشگاه ها و حراجی ها در روز نخست نمایشگاه وقتی نقد و تحلیلی در زمینه آثار نمایشگاه و حراج در رسانه ها انتشار نیافته،آثار به فروش می رسد نشانه ی این است که در بازار هنر و فروش آثار منتقدان یا رسانه ها نقش ناچیزی دارند و افراد یا گروه ها و مشخصه های دیگری هستند که می توانند قیمت یک هنرمند را بالا و پایین کنند.در حالی که درگذشته که بازار هنر در وضعیت فعلی نبود و شناخت ارزش های فرهنگی،هنری و تکنیکی اثر توسط منتقدان برای مخاطبان و هنردوستان انجام می شد،رسانه ها و منتقدان قادر بودند در رساندن یک هنرمند یا جریان هنری به اوج یا افول کمک کنند.
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۰۶۹۶۱
تاریخ: ۱۴۰۱/۸/۱۱     ساعت: ۱۳ : ۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر
  • ١٢ جمادي الاولي ١٤٤٤
  • Dec 06 2022