صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در تئاتر مردمی پیاده روی اربعین

نشست خبری هفتمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین(روایت راهیان) با حضور کوروش زارعی مدیرمرکز هنرهای نمایشی، فروزانفر و موتورچی دبیر هنری این همایش با اصحاب رسانه صبح امروز در سالن هراتی حوزه هنری برگزار گردید.

به گزارش جهانی پرس، سمیه سیمین قد- کوروش زارعی مدیرمرکز هنرهای نمایشی گفت:امسال هفتمین همایش بین الملی تئاتر مردمی  در داخل کشور و هم در عراق برگزار می شود، امسال پر رنگ تر  برگزار خواهد شو چون سال گذشته حضور نداشتیم  اما امسال در مرزهای مهران،شلمچه،خسروی،باشماق برای زائران  اجرا خواهند داشت.

وی ادامه داد:همانند سال های گذشته ۲ روز ۴ روز در مسیر کربلا و ۲ روز در کربلا به زبان های عربی،فارسی،ترکی و حتی نقال خوانی خواهیم داشت، البته گروه سرود هم داریم.با افشین ناظری مذاکره کرده ایم که با موضوع عروسکی برای کودک و نوجوان کار داشته باشیم و قبل از آغاز پیاده روی اربعین ما پیش تولید قهرمان کوچک را شروع کرده ایم و در حال ضبط نسخه عربی هستیم.

زارعی عنوان کرد:همه آب و غذا نذری می دهند و  این حرکت نذر فرهنگی بچه های تئاتر است و دوستان تئاتری بدون دستمزد اجرای تئاتر  و تعزیه انجام می دهند و امسال تفاهم نامه با عتبات عالیات انجام می دهیم که اسکان هنرمندان و مشکلاتی در عراق نداشته باشیم تا دوستان با مشکلات کمتری مواجه شوند.

وی افرود: اجراها بعد از نماز مغرب و عشا تا ۱۲ شب ادامه خواهد داشت.هدف ما هم اشاعه فرهنگ  ایثار و شهادت در تئاتر مردمی پیاده روی اربعین  است و خود را برای تمدن نوین اسلامی آماده می کنیم.

پیاده روی اربعین یک هدف و پیمان و تجدید بیعت است و دعا می کنیم امام زمان (عج) زودتر ظهور کنند و این اعلام موجودیت مردم و  شیعیان جهان است و ما  همواره  باید فرهنگ ایثار و شهادت را بین مردم شیعه زنده نگه داریم و این فرهنگ را مستقل کنیم که چه چیزی بهتر از نمایشی که گفتگوی بی واسطه است.

فروزان فر  گفت: با هفتمین رویداد روایت راویان که به همت کورش زارعی و کانون مرکز هنرهای نمایشی است که امسال هم برگزار می شود و یک اتفاق هنری با محوریت هنر نمایشی است و یکی از ویژگی های خاص اتفاق نوع حضور هنرمندان است که به صورت نذر فرهنگی پیش می برند بدون تی دستمزد این حرکت جمعی زیبای هنری را هرساله اجرا می کنند.

وی ادامه داد: این تکثر در مرزها است که باعث شده حجم کار نسبت به سال های گذشته انجام می شود.

موتورچی دبیر هنری این همایش گفت:مثل سنوات گذشته کار خود را شروع می کنیم و در مرز مهران ۷ گروه نمایشی ،چزابه ۱۴ گروه ،باشماق ۶ گروه،خسروی ۷ گروه و در شلمچه ۱۶ گروه تعزیه،نمایش خیابانی و گروه سرود و شاعران و هنرمندان تجسمی حضور دارند.د

وی ادامه داد: از ۶ تا ۱۳ شهریور ادامه دارد  و اصل برنامه در شارع الرسول خواهد بود و در عمود ۱۲۹۷ و موقعیت های دیگر اجرا خواهیم داشت.

موتورچی عنوان کرد: امسال تصمیم نداشتیم فراخوان منتشر کنیم اما چون همایش شناخته شده است گروه ها تمایل به حضور داشتند و به همین دلیل فراخوان را منتشر کردیم.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۷۳۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۳۱     ساعت: ۱۲ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024