صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

فردا؛ پایان پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی



دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: مهلت تعیین شده برای پیش ثبت‌نام نمایندگی انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۸ فردا یکشنبه ۲۲ مرداد به پایان می‌رسد.

به گزارش جهانی پرس از صداوسیما، محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور در برنامه صبح و گفتگو درباره پیش ثبت نام انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد .

 سوال: این چند روز اخیر درگیر پیش ثبت نام کاندیدا‌های حوزه‌های مختلف انتخابیه بودیدو اخبار را هم به لحظه در حال گزارش هستید، این مدیریت حجم ثبت نام مراجعین برای پیش ثبت نام یک طرف، آماری که به دست می‌آید که رویش پایش و اقدام انجام شود و تبدیل به گزارش شود بحث دیگری است که زحمت مضاعفی را می‌طلبد، اگر نکته‌ای در این خصوص دارید بفرمائید.
اسلامی: مستحضر هستید دو روز از پیش ثبت نام انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، امروز و فردا آخرین مهلت است که متقاضیانی که قصد دارند برای نمایندگی و داوطلبی و نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام کنند از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر امروز و فردا مهلت دارند که وارد سامانه پنجره واحد وزارت کشور شوند و ثبت نام خودشان را تکمیل کنند. جهت استحضار مجموعه عزیزان، اشاره کنم که روز پنجم که دیروز بود ما ۴ هزار و ۲۶۵ نفر متقاضی پیش ثبت نام داشتیم که اطلاعات هویتی خودشان را ثبت کردند و مدارک خودشان را بارگذاری کردند، جمع ۵ روز این متقاضیان ۲۷ هزار و ۷۳۱ نفر بود که امروز و فردا آمار قطعی را ما حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد. نکته جالب توجه این است که ۷۵ درصد این متقاضیان بازه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال را تشکیل می‌دهند یعنی نسل جوان و ۳۹ درصد ۳۰ تا ۴۰ سال هستند و ۴۰ تا ۵۰ سال هم ۳۶ درصد و ۲۰ درصد ۵۰ تا ۶۰ سال و ۵ درصد ۶۰ تا ۷۰ سال هستند، ضمنا ترکیب جنسیتی سیزده درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و ۸۷ درصد را آقایان که با مقایسه دوره گذشته یک درصد خانم‌ها بیشتر در مرحله پیش ثبت نام وارد شدند. در استان‌های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی و یزد بیشترین استقبال صورت گرفته به تعداد کرسی که در این استان‌ها است میزان استقبال بالاترین رقم خودش بوده، در همین راستا میزان استقبال زنان در استان‌های البرز، خراسان شمالی، تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بالاترین استان‌های پیش رو در استقبال زنان بوده که به ۲۰ درصد می‌رسد حضور زنان در این استان‌ها و در شاخصه تحصیلی ۷۱ درصد متقاضیان دارای کارشناسی ارشد هستند، ۱۵ درصد دارای مدرک دکتری هستند و ۱۱ درصد کارشناسی به همراه ایثارگری یا سابقه نمایندگی مجلس و ۳ درصد مدرک حوزوی دارند. این هم از شاخصه‌های دیگری است که باید به آن اشاره کنم درمشمولین ماده ۲۹ که مقامات هستند و کسانی که باید از شغل‌های خودشان استعفا می‌دادند ۳۳۳ نفر جزو مقامات و مسئولین و مشمول ماده ۲۹ هستند. برای همه متقاضیانی که وارد سامانه می‌شوندو پیش ثبت نام خودشان را تکمیل می‌کنند حتما پیامکی ارسال خواهیم کرد، در پیامک مطلع می‌شوند که فرآیند پیش ثبت نام را به درستی و تکمیل انجام دادند، در مورد ۴۹۶ نفر که در روز ۱۶ مرداد قبل از ساعت ۸ وارد سامانه شدند و پیش ثبت نام را انجام داده بودند ما پیامکی دیروز بعد از ظهر ارسال کردیم که حتما این عزیزان باید امروز یا فردا مجددا به سامانه مراجعه کنند و پیش ثبت نام خودشان را انجام دهند به جهت این که قانونا باید از ساعت ۸ صبح ما داوطلبان و متقاضیان را ثبت نام می‌کردیم.
سوال: این که پیش از ساعت آمدند و ثبت نام کرده اند، آیا وقتی ساعت ثبت نام یعنی اگر اشتباه نکنم ۱۸ فردا بعد از ظهر پایان ثبت نام فرا برسد سایت بسته خواهد شد یا این که باز هم می‌توانند ثبت نام کنند، ولی ثبت نامشان ترتیب اثر داده نمی‌شود؟
اسلامی: لینک غیرفعال می‌شود و ما دیگر در ساعت ۶ بعداز ظهر، چون شورای نگهبان هم ناظر فعالیت‌های اجرایی است این نکات را شورای نگهبان هم تذکر خواهدداد.
سوال: آماری که از شما می‌خواندیم که بسیار هم دقیق بود، آماری که ارائه کردید با آماری که در شبکه خبر در حال زیرنویس شدن است و یا رسانه‌ها دارند به آن می‌پردازند در حوزه‌های مختلف، این که چه میزان استقبال وجود دارد و چند برابر بیشتر از صندلی ثبت نام شده، آمار جالبی است و اگر اشتباه نکنم اولین بار است که این تفکیک دارد ارائه می‌شود. بعد از اینکه فردا فرآیند پیش ثبت نام تمام شد آیا قرار است فرآیند خاصی روی این پیش ثبت نام‌ها اتفاق بیفتد یا این که نه ما دیگر اقدام خاصی انجام نمی‌دهیم تا مهرماه که قرار است ثبت نام اصلی انجام شود؟
اسلامی: براساس قانون ما به محض این که این اطلاعات را از متقاضیان در سامانه اخذ کردیم برای شش دستگاه ارسال می‌کنیم، این دستگاه‌ها موظفند اطلاعات هویتی و مدارک بارگزاری شده متقاضیان را صحت سنجی کنندو به ما برگردانند و یک ماه هم فرصت دارند، ثبت احوال، نیروی انتظامی، وزارت خارجه، دادستانی، امور استخدامی و مجموعه آموزش عالی که علوم، بهداشت و آزاد و حوزه‌های علمیه است این شش دستگاه صحت سنجی می‌کنند مدارک را و برای ما پاسخ می‌دهند چنانچه همه دستگاه‌ها فرد مورد نظر را تائید کردند ما یک کد رهگیری برای آن فرد ارسال می‌کنیم این کد رهگیری با ایشان خواهد بود تا ۲۷ مهر ماه که در این تاریخ به واسطه آن کد رهگیری باز وارد سامانه می‌شود و ثبت نام نهایی را انجام می‌دهد و داوطلب رسمی انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود، احیانا اگر نقصی بود یا عدم تائیدی صورت گرفت ما به داوطلب یا متقاضی اعلام می‌کنیم ایشان حق دارند نسبت به آن نظریه اعتراض کنند و تا ۲۴ ساعت قبل از ۲۷ مهرماه این اعتراض و این حق برای متقاضیان محفوظ است.
شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۳۰۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۲۱     ساعت: ۱۱ : ۲۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024