صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

امیرعبداللهیان:‌ هیچگاه در پی توافق موقت نبوده‌ایم و نخواهیم بود

وزیر امور خارجه تاکید کرد: هیچ گاه در پی توافق موقت یا توافق کم در مقابل کم نبوده ایم و نخواهیم بود.

 

به گزارش جهانی پرس از سرویس بین الملل  صداوسیما، آقای امیرعبداللهیان در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.وی در پاسخ به پرسشی درباره تبادل زندانیان و آزاد شدن دارایی‌های توقیف شده کشورمان در کره جنوبی و کند شدن روند انتقال دارایی‌های ما در بانکی در عراق گفت: همواره گفته‌ایم هیچگاه از مسیر دیپلماسی و مذاکره فاصله نگرفتیم. از ابتدای کار دولت، تصمیم رئیس جمهور این بود که در بی اثر کردن تحریم‌ها و تلاش از مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرعادلانه امریکا اقدام کنیم. آن بخشی که مربوط به تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌هاست به محتوای برجام برمی‌گردد.
آقای امیرعبداللهیان افزود:‌در برجام، توافقی انجام شده و بخش‌هایی از توافق، نقطه قوت مذاکرات و جمع بندی بوده است، اما به علت مجموعه شرایط مذاکراتی و پیگیری‌هایی که انجام شد و همکارانم قبلا مذاکره کردند و آنچه می‌توانستند در میز مذاکره به دست بیاورند تلاش کردند، این مذاکره یک طرف با چند طرف بوده است.
رئیس دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: بالاخره طرف مقابل هم در توافق، ایده‌هایی دارد. یکی از بحث‌هایی که در برجام وجود دارد این است که بر مبنای متن چند ده صفحه‌ای برجام، حتی اگر برجام به طور کامل، خوب کار کند نمی‌تواند دلار را تاچ کند حتما ما در هر نقطه‌ای از پیشرفت بازگشت طرف‌ها به برجام قرار بگیریم باید بدانیم تاچ نشدن دلار، یک بخش آن با استفاده از ارز‌های ملی و ساز و کار‌های چندجانبه، حل و فصل می‌شود و بخش دیگر را باید در مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها دنبال کنیم.

وی گفت: ماه‌هاست گفتگو‌ها، مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با طرف امریکایی را روی میز داریم. ما هیچگاه در پی توافق موقت یا توافق کم در مقابل کم نبوده‌ایم و نخواهیم بود.

آقای امیرعبداللهیان اظهار داشت: هیچ ارتباطی میان موضوع زندانیان با اموال خود، نزد بانک‌های خارجی قائل نیستیم. در توافق تنظیم شده میان ما و طرف امریکایی با وساطت کشور ثالث، صورت جلسه‌ای درباره چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی داریم و صورتجلسه جدا و دیگری داریم به عنوان مطالبه حقمان در آزادسازی اموال توقیف شده ایران نزد برخی بانک‌ها.

 

وزیر امور خارجه همچنین گفت: گام دوم در آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نزد انگلیس بود از قبل از پیروزی انقلاب که بابت خرید‌های تسلیحاتی مبلغی در یکی از بانک‌های آن کشور متعلق به کشورمان توقیف شده بود. ما با احتساب سود آن مبلغ توانستیم ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کنیم. این پول کاملا از مسیر رسمی بانکی در شرایط تحریم‌های سخت به دست ما رسید. توافق کردیم که برای هر مصرفی که نیاز داریم از آن استفاده کنیم و در نهایت در توافق ما ذکر شد کالا‌های غیرتحریمی را ایران می‌تواند وارد کند. این پول به دست ما رسید و پس از دریافت آن توانستیم اعلام کنیم این اتفاق رخ داده است.

 


وی افزود: در مسأله اخیر شاهدیم که در پنجشنبه گذشته، اموال و دارایی‌های ما نزد بانک‌های کره جنوبی به بانکی اروپایی منتقل شد. در توافق اولیه که وجود داشت به علت این که حجم حدود ۶ میلیارد دلار دارایی، انتقالش از جانب کره جنوبی، شوک مالی به سیستم مالی آن کشور وارد می‌کرد قرار شد چند مرحله منتقل شود.
آقای امیرعبداللهیان اضافه کرد: توافق شد این دارایی‌ها، جز مبلغ محدودی که برای باز بودن حساب، باقی خواهد ماند، بقیه اش به بانک اروپایی منتقل شد. تبدیل این مبلغ به یورو، یک روزه نخواهد بود یک روند چند روزه و حداکثر چند هفته را پیش بینی کردیم و بعد از انتقال به بانکی در یکی از کشور‌های منطقه منتقل می‌شود. توافق ما این است که هر کالای غیرتحریمی که مایل هستیم و نیاز داریم از مسیر دارایی‌های خود دریافت کنیم.وی همچنین درباره اعلام خبر آزادسازی اموال ایران از جانب رسانه‌های غربی گفت: ما زمانی می‌توانستیم خبر را اعلام کنیم که مطمئن باشیم نقل و انتقال وجه انجام شده است. وقتی عازم سفر پاکستان بودم از طرف ثالثی پیام دریافت کردم که امریکا اعلام کرده در توافق جدی است و اگر تاخیری ایجاد شده، مسأله فنی است و ملاحظه سیاسی نیست. ما باید کاری که انجام شده را اطلاع رسانی کنیم؛ این موضوع حساسیت‌های زیادی دارد. ما در مرحله‌ای از مذاکرات به توافق خیلی نزدیک شدیم؛ ملاحظات ما به نتیجه رسیدن کاری است که انجام می‌شود.
رئیس دستگاه سیاست خارجی افزود: موضوع انتقال اموال، کار بزرگی است که در دولت سیزدهم انجام شده و از طرف‌های واسطه قدردانیم.
آقای امیرعبداللهیان تاکید کرد: امریکا هیچ طلبکاری‌ای نمی‌تواند کند، ما مطالبه داریم که چرا دارایی‌های ملت ایران با نظر یک طرف و رفتار یکجانبه گرایانه، توقیف شد؟ اگر امروز، مبلغی آزاد و به حساب ما واریز می‌شود حق ماست. اینکه امریکا ادعا کند، چون ایران، عراق را اذیت می‌کرد تصمیم گرفته بخشی از پول‌ها را آزاد کند، نادرست است. روابط ایران و عراق راهبردی است. اما وقتی نفت، گاز و برق به کشور همسایه صادر می‌کنیم و وجوه آن به حساب ما واریز می‌شود حق مسلم ماست که از دارایی‌های مان بهره‌برداری کنیم؛ این ادعای آمریکا را برنمی‌تابیم.
وی همچنین گفت: اینکه ایران در مسیر دیپلماسی گام برمی‌دارد و بازگشت همه طرف‌ها به برجام است، بله هست و این مسیر را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم در زمانی که به نقطه نهایی کار برسیم اعلام کنیم.آقای امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان؛ به سفر اخیرش به باکو اشاره کرد و گفت: اتفاق رخ داده در سفارت این کشور در تهران، اقدامی شخصی بود و کوتاهی‌ای در این مسیر رخ نداد، اما اتفاقی رخ داد. من به آقای الهام علی‌اف گفتم از این اتفاق‌ها رخ داده و خیلی عجیب نیست که بخواهد باعث بسته شدن سفارت شود.
وزیر امور خارجه افزود: در روز‌های اخیر، گروه قضایی ما به باکو سفر کرد و بخشی از تحقیقات این گروه باید در تهران تکمیل می‌شد. این مرحله، ۴۰ روز پیش باید تکمیل می‌شد و بخش دوم، نیازمند تحقیقات از عواملی در باکو بود که هیأت قضایی ما در سفر به جمهوری آذربایجان، این مرحله از کار را انجام داد که امیدواریم به زودی شاهد صدور حکم قضایی باشیم.
وی تاکید کرد: قوه قضائیه ما نهاد مستقلی است، اما مقامات قضائی گفتند در قبال امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها با قدرت عمل می‌کنند و هر طرف خاطی، به مجازات خواهد رسید. بعد از صدور این حکم و رفع مانع موجود در مناسبات دو کشور؛ برای گسترش هر چه بیشتر روابط، گام‌های بعدی را برمی داریم.وزیر امور خارجه از استقرار سفیر ایران در عربستان سعودی، همزمان با سفرش به ریاض در روز‌های آینده خبر داد.
آقای امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره طولانی شدن استقرار سفرای ایران و عربستان در پایتخت‌ها گفت: طی روز‌های آینده سفرا مستقر می‌شوند و سفیر ما در سفر من در روز‌های آینده به محل ماموریت می‌رود و سفیر عربستان هم بزودی به ایران می‌آید.رئیس دستگاه سیاست خارجی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرد: این نهاد در مسیر فنی به همکاری هایش ادامه دهد و با نقشی که گروسی برای حل و فصل مسائل ایفا می‌کند به نقطه مطلوب برسیم.آقای امیرعبداللهیان همچنین درباره مناسبات ایران و مصر، سفر سلطان عمان به تهران و پیامی که منتقل کرد گفت: ایران از بازگشت روابط ایران و مصر به بالاترین سطح استقبال کرد، این موضوع را در مسیر دیپلماسی در دستورکار داریم.وی همچنین درباره سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی گفت: ایران در پی این است که تجار و متخصصان کشورمان در کشور‌های آفریقایی از تسهیلات کنسولی و شرایط اقامتی و خدماتی بهتری برخوردار شوند.وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره مقاومت اسلامی گفت: مقاومت، امروز در بهترین وضع قرار دارد و آینده به مردم منطقه تعلق دارد، اما رژیم صهیونیستی با بحران‌های پیچیده مواجه است.آقای امیرعبداللهیان همچنین درباره حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: هیات فنی ما از وضع آب در سد کجکی با همراهی هیأت حاکمه افغانستان دیدن کرد؛ منتظریم گزارش این هیات را دریافت کنیم و به پیگیری‌ها برای تامین حق‌آبه از هیرمند ادامه هیم. گزارش‌ها حاکی از خشکسالی در افغانستان و مسیر این رودخانه است. به طرف مقابل گفته‌ایم باید هیات فنی ما از سرچشمه دیدن کند.

وی همچنین درباره حوزه نفتی مشترک آرش گفت: در این باره، دو بار با وزیر امور خارجه کویت گفتگو و توافق کردیم که موضوع، حقوقی است و موضوعی نیست که در رسانه‌ها بخواهند درباره آن جنجال کنند بلکه اقدامات باید از مسیر فنی و حقوقی، پیش رود.

آقای امیرعبداللهیان بار دیگر تاکید کرد: این موضوع باید از مسیر دیپلماسی و مذاکره حقوقی و نه از مسیر جنجال رسانه‌ای، پیگیری شود. برای ما اهمیت دارد که حتی سر سوزنی از منابع ملی، از دست نرود.رئیس دستگاه سیاست خارجی همچنین گفت: حضور نیرو‌های نظامی در منطقه خلیج فارس و در نزدیکی ایران، آسیب پذیری را افزایش می‌دهد؛ این پیام قدرت نیست و هیاهو‌ها و جنجال‌ها کمکی به منطقه نمی‌کند. در سایه اعتماد، همکاری و تعاون رهبران منطقه، همه مایل اند نقش اصلی را در تامین امنیت داشته باشند. پیام نیرو‌های مسلح ما به کشور‌های همسایه، جز دوستی و برادری نیست؛ ما با قدرت از امنیت منطقه دفاع می‌کنیم. هیچ طرفی دلسوزتر و متعهدتر از ایران در تامین امنیت منطقه نیست.
وی در پایان، شهادت هموطن عزیزمان و مجروح شدن شماری از هموطنان در عملیات تروریستی دژخیمانی که در حرم مطهر شاهچراغ، جنایت کردند گرامی داشت و تاکید کرد: دخالت طرف یا طرف‌هایی که پشت این اقدام تروریستی بودند از جانب دستگاه‌های امنیتی کشورمان، کشف می‌شود و برای مجازات عاملان، آمران و مسببان این جنایت در قوی‌ترین حالت، اقدام خواهند کرد.وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش، دولت سیزدهم را قدردان زحمات خبرنگاران و رسانه‌ها دانست و گفت: در دستگاه دیپلماسی تلاش و فعالیت ما بدون حضور رسانه‌ها، فعالیتی کاملا ناقص و ابتر است. هر جا رسانه حضور دارد صدای گفتگو‌ها، توافق‌ها و حتی صدای چالش‌ها و مشکلات ما در میز مذاکرات دوجانبه و چندجانبه خارجی بهتر شنیده می‌شود.
آقای امیرعبداللهیان افزود: شاید در موارد زیادی ما در میز رسمی مذاکره، حرفی را نتوانیم به صراحت بیان کنیم، اما شما عزیزان در رسانه آن حرف و کلام را در رسانه، شفاف و دقیق بیان می‌کنید و به کمک محدودیت‌های ما در دیپلماسی رسانه‌ای می‌شتابید و صدای شما قوی در طرف مقابل شنیده می‌شود.
وی گفت: امروز اگر در ایران یکی از مقامات وزارت خارجه سخنی را بیان کند در کمتر از دقیقه و ثانیه آن مطلب انتشار می‌یابد و واکنش‌ها را به طور گسترده دریافت می‌کنیم.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۴۴۲
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۲۳     ساعت: ۱۶ : ۵۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024