صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
نماینده ایران در نشست شورای امنیت

آمریکا مسبب بی ثباتی در منطقه است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: تصمیم گیری گروه‌های مقاومت در منطقه، مستقل است و تنها راه پایان درگیری‌ها در منطقه مجبور کردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل کشی در غزه است.

به گزارش­ جهانی پرس از صدا و سیما به نقل از تلویزیون الجزیره، امیر سعید ایروانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که به درخواست روسیه برای بررسی حملات آمریکا به سوریه و عراق برگزار شد، گفت: حملات آمریکا به عراق و سوریه نقض حاکمیت این دو کشور است و ما حملات آمریکا و انگلیس به یمن را هم محکوم می‌کنیم.وی افزود: آمریکا باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه است و قوانین بین المللی را نقض می‌کند.

ایروانی تصریح کرد: تصمیم گیری گروه‌های مقاومت در منطقه، مستقل است و ما برای گشترش درگیری تلاش نمی‌کنیم. تنها راه پایان درگیری‌ها در منطقه مجبور کردن اسرائیل به توقف نسل کشی در غزه است.

نماینده ایران در سازمان ملل تأکید کرد: واشنگتن و لندن با مقصر جلوه دادن ایران، تلاش مذبوحانه‌ای را برای منحرف کردن توجهات از علت اصلی وضعیت کنونی منطقه انجام می‌دهند. اگر ایران با هرگونه تهدید حمله یا تجاوز مواجه شود، در استفاده از حقوق خود برای پاسخ قاطع تردید نخواهد کرد.

نماینده عراق: تجاوز آمریکا به مواضع یک نهاد رسمی عراقی را به شدت محکوم می‌کنیم
به گزارش شبکه تلویزیونی آر تی عربی، عباس کاظم عبید معاون نماینده عراق در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: بحران‌های خاورمیانه به هم مرتبط هستند و ما درباره گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار داده ایم. تشدید تنش‌ها در منطقه پیامد‌های وخیمی برای خاورمیانه دارد و باعث گسترش دامنه درگیری‌ها می‌شود و صلح و امنیت بین المللی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی افزود: عراق در سال‌های گذشته تلاش کرده است عامل و منبع ثبات در منطقه و جامعه بین المللی باشد و روابطش با همه کشور‌ها و کشور‌های همسایه مبتنی بر اصل حسن همجواری، حفظ منافع و احترام متقابل بوده است، ولی ما هر از چندگاهی در معرض حملاتی قرار می‌گیریم که با ماهیت روابطمان با عوامل این حملات همخوانی ندارد. ما هرگونه حمله به خاک عراق را که به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و وارد آمدن خسارت به اموال عمومی و خصوصی به بهانه‌های واهی و غیرمنطقی منجر می‌شود، رد می‌کنیم و این حملات را نقض حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن و تهدیدی خطرناک برای امنیت و مردمش می‌دانیم و اجازه نمی‌دهیم کشورمان به درگیری‌ها در منطقه کشیده و به عرصه تصفیه حساب‌ها و سیاست‌های متضاد تبدیل شود.

نماینده عراق خاطرنشان کرد: تجاوز آمریکا را به مواضع نظامی عراق در شب دوم فوریه جاری که باعث شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر از نیرو‌های نظامی و غیرنظامیان شد، به شدت محکوم می‌کنیم. این حمله، تجاوز خطرناک به یک نهاد امنیتی رسمی عراق و نقض حاکمیت و امنیت آن و قوانین بین المللی محسوب می‌شود.

وی در پایان گفـت: ما بار دیگر از شورای امنیت می‌خواهیم مسؤلیت خود را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی و محافظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها به عهده بگیرد و با هرگونه قانون شکنی و نقض پایبندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل مقابله کند.

 نماینده الجزایر: از حاکمیت و امنیت عراق و سوریه حمایت می‌کنیم
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نماینده الجزایر در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که به درخواست روسیه برای بررسی حملات آمریکا به سوریه و عراق برگزار شد، گفت: خاورمیانه در آستانه فروپاشی قرار دارد و ما خواهان خویشتن داری و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه هستیم.

 

وی افزود: ما از حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت عراق و سوریه حمایت می‌کنیم. ما درباره گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه هشدار داده بودیم و آتش بس باید هر چه سریعتر در غز ه برقرار شود.

نماینده روسیه: اقدامات آمریکا در منطقه، غیر مسئولانه و غیرقانونی است
به گزارش شبکه تلویزیونی آر تی عربی، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: اقدامات آمریکا در منطقه، غیر مسئولانه و غیرقانونی است و حملات این کشور به عراق و سوریه باعث جان باختن غیرنظامیان بسیاری شده است. حملات آمریکا باعث بی ثباتی و گسترش درگیری‌ها در منطقه است و نیرو‌های ارتش سوریه را هدف قرار داده است که در حال جنگ با داعش هستند. هدف حملات آمریکا به سوریه و عراق، تشدید درگیری‌ها و جلوگیری از مقابله نیرو‌های سوری با داعش و حامیانش است.

 

وی افزود: در حملات به سوریه و عراق از تسلیحات هوایی پیشرفته استفاده شد که نشان دهنده سیاست تهاجمی آمریکا است. ائتلاف آمریکایی امنیت و ثبات عراق را نقض کرده و این کشور را به بحران‌های منطقه‌ای و بین المللی کشانده است.

نبنزیا با اشاره به حملات آمریکا و انگلیس به یمن تأکید کرد: حملات آمریکا و انگلیس به یمن، نقض مشروعیت و قوانین بین المللی و اقدامی مجرمانه است. آشکار است که اقدامات آمریکا هیچ سنخیت و ارتباطی با قوانین بین الملی ندارد. حملات اخیر به یمن تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است. مشارکت انگلیس در حملات هوایی آمریکا در خاورمیانه، کمکی به حل مشکلات این منطقه نمی‌کند.

نبنزیا تصریح کرد: واشنگتن خطرات بی ثباتی در یک منطقه نا آرام را دو چندان می‌کند و مانع از دستیابی شورای امنیت به قطعنامه برای آتش بس فوری و بشردوستانه در غزه می‌شود. جنگی که در حال وقوع است به فلسطین، لبنان و یمن محدود نمی‌شود، بلکه واشنگتن آن را تا سوریه و عراق گسترش داده است. تحولات اخیر ثابت کرد آمریکا برای حل بحران‌های منطقه تلاش نمی‌کند بلکه فقط در پی حفظ هژمونی و سیطره خود بر منطقه است. واشنگتن در تلاش است تا وجهه دولت آمریکا را به منظور کسب آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده حفظ کند. جامعه جهانی باید اقدامات واشنگتن و متحدانش در منطقه را محکوم کند.

نماینده چین: حملات آمریکا، حاکمیت و استقلال عراق و سوریه را نقض کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی آر تی عربی، ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت گفت: حملات آمریکا به عراق و سوریه به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده و حاکمیت و استقلال این دو کشور را نقض کرده است.

 
تماینده چین تصریح کرد: واشنگتن ادعا می‌کند برای تشدید تنش‌ها در منطقه تلاش نمی‌کند ولی واقعیت کاملا برعکس است و حملات این کشور تنش‌ها را تشدید می‌کند. اقدما آمریکا چرخه خشونت‌ها را در خاورمیانه تشدید می‌کند و نمونه‌های زیادی برای اثبات این واقعیت وجود دارد.

 

نماینده سوریه: علت اصلی تنش در منطقه سیاست‌های اشتباه آمریکا و حمایت کورکورانه از اسرائیل است
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، قُصَی الضحاک نماینده سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: هیأت سوریه در سازمان ملل از نمایندگی دائمی فدراسیون روسیه به خاطر درخواست برای برگزاری این نشست در پاسخ به تجاوز مجرمانه آمریکا به خاک جمهوری عربی سوریه و کشور برادر عراق تشکر می‌کند. این تجاوز تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی و نقض آشکار حقوق بین المللی و بشردوستانه و اصول و اهداف سازمان ملل است و باید از سوی شورای امنیت محکوم شود.

وی افزود: این تجاوزات منجر به شهادت ۳۷ نفر اعم از نظامیان و غیرنظامیان، مجروحیت شدید ۳۴ نفر و تخریب یک مدرسه و چندین ساختمان مسکونی شد که خانواده‌های زیادی در آن زندگی می‌کردند. همچنین در این حملات به خودرو‌های زیادی خسارت وارد شد. اماکن تاریخی هم از این تهاجم در امان نماندند و قلعه باستانی "الرحبه" نیز هدف قرار گرفت.

نماینده سوریه خاطرنشان کرد: دولت آمریکا در تلاش برای توجیه حملات مکرر خود، همان بهانه‌های واهی و ادعا‌های گمراه کننده را تکرار و تفسیر تحریف شده از مفاد منشور سازمان ملل متحد، به ویژه ماده ۵۱ را ارائه می‌کند و این نکته را نادیده می‌گیرد که اشغالگر حق دفاع از خود را ندارد. علت اصلی درگیری ها، رنج‌ها و بی ثباتی‌هایی که منطقه ما شاهد آن است، سیاست‌های اشتباه آمریکا و حمایت کورکورانه آن از رژیم اشغالگر اسرائیل و جنایات وحشیانه این رژیم از جمله جنایت مستمر نسل کشی علیه مردم فلسطین طی ۱۲۲ روز گذشته است. از دیگر عوامل بی ثباتی در منطقه، سرمایه گذاری آمریکا بر روی گروه‌های تروریستی مانند "داعش" و "جبهه النصره" و سایر گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب و گسترش هرج و مرج و ویرانی در منطقه است.

این دیپلمات سوری تصریح کرد: دولت‌های متوالی آمریکا با سوء اسفاده از عضویت دائمی خود در شورای امنیت، در امور سایر کشور‌ها از جمله سوریه دخالت کردند، ائتلاف‌های نظامی غیرقانونی خارج از چتر سازمان ملل متحد و مشروعیت بین‌المللی تشکیل دادند و مرتکب اقدامات تجاوزکارانه و اشغالگری، فشار و باج خواهی، مجازات مردم با اقدامات قهری یک جانبه و محاصره غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی شدند و همه اینها در راستای غلبه زور بر قدرت قانون انجام شده است. سوریه تمام بهانه‌هایی را که دولت آمریکا برای توجیه تجاوزات خود به منظور حفاظت از مزدورانش در منطقه از جمله گروه‌های های «داعش» و «جبهه النصره» و دیگر نهاد‌ها و گروه‌های تروریستی به کار می‌برد، رد و تأکید می‌کند اگر حمایت‌های آمریکا نبود این گروه‌ها نمی‌توانستند به جنایات خود ادامه دهند.

وی همچنین بر مخالفت قاطع سوریه با سوء استفاده آمریکا از کشور‌های عضو و خون مردم آن به عنوان بستری برای راه‌اندازی کمپین‌های انتخاباتی آمریکا و قدرت نمایی وحشیانه در راستای تضعیف ارزش‌های قانونی و عدالت محور و اصل امنیت جمعی، تأکید کرد.

الضحاک تأکید کرد: تجاوز مجرمانه آمریکا که در امتداد حملات مکرر اسرائیل به خاک سوریه و جنایات سازمان‌های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب قرار دارد، سوریه را از ادامه تلاش هایش با تمام ابزار‌های مشروع برای آزادسازی کل خاک این کشور از حضور غیرقانونی نظامی خارجی، از بین بردن تروریسم، برقراری مجدد اقتدار و حاکمیت قانون، و تضمین امنیت و رفاه مردم سوریه باز نخواهد داشت.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد از آمریکا خواست تا سیاست‌های غلط و مخرب خود در منطقه را کنار بگذارد، به حضور نظامی غیرقانونی در خاک سوریه پایان دهد و رنجی را که در نتیجه اقدامات قهری غیرانسانی برای مردم سوریه ایجاد می‌کند و همچنین غارت ثروت ملی و حمایت از سازمان‌های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب را متوقف کند.

وی در پایان سخنانش بر لزوم خودداری دولت آمریکا از ایجاد تنش بیشتر در منطقه در شرایطی که اکثر کشور‌های عضو سازمان ملل در تلاش برای توقف جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم فلسطین و حملات مکرر آن به سوریه و دیگر سرزمین‌های عربی هستند، تأکید کرد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۲۵۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷     ساعت: ۱۰ : ۳۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
  • ٢٧ شوال ١٤٤٥
  • May 06 2024