صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

قالیباف: قوه قضائیه نقش اساسی در امنیت ملی کشور دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر انقلاب، نقش قوه قضائیه را در جنگ شناختی و اقتصادی، اساسی و کلیدی عنوان کرد .

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما ، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر انقلاب امروز گفت: امروز مفتخریم که می بینیم در جهان اسلام بعد از ۴۵ سال این ملت از ظلم و جور رهایی پیدا کرده و با تاکید بر همان ارزش ها و اصول در مسیر اهداف انقلاب بدون هیچ انحرافی پیش می رود. هرگز از این هم غفلت نکردیم که ما مسئولین جامعه باید به این موضوع مهم توجه کنیم که یک فاصله ای بین بایدها و واقعیت های امروزه مخصوصا در مورد مسائل فرهنگی­ ­و اقتصادی وجود دارد و باید آن را جبران کنیم .

وی در ادامه با اشاره به نقش قوه قضائیه افزود : قوه قضائیه نقش برجسته و کلیدی دارد که باید به آن توجه کرد. در اصل اول و دوم قانون اساسی می‌بینیم که اساسا بار حساس، دقیق و مهمی برای حکومت اسلامی بر عهده قوه قضاییه است. فلسفه اسلام عدل و عدالت است.عدالت اقامه عدل به مردم و انسان ها واگذار شده است .برای پیاده کردن عدل جامعه هم به قانون و هم مجری عادل و هم قاضی عادل احتیاج دارد. نقش قوه قضائیه وفاداری به انقلاب پناه مظلومین است و محل قضاوت و پایه های حکومت را سفت و محکم می کند .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت :همانطور که ما در قانون گذاری باید قوانین را در راستای منافع عمومی و خیر عمومی قانون گذاری کنیم و قوه مجریه با اولویت باید در عدالت توزیعی در عرصه های مالی و اقتصادی توجه و ایفای نقش کند؛ قوه قضائیه هم عدالت در دادرسی باید اولویت کاری اش باشد .

قالیباف عنوان کرد: قوه قضائیه نقش اساسی در امنیت ملی کشور دارد به ویژه امروز که در جنگ شناختی و اقتصادی هستیم بیش از هر وقت دیگری در حوزه امنیت ملی نیازمند اقتدار قضائی در تامین امنیت ملی در داخل هستیم که بطور حتم نیازمند تحلیل و تدبیر هوشمندانه هستیم و این هاست که اعتماد عمومی را بوجود می آورد.

قالیباف در ادامه دو پایه اساسی برای پیشرفت انقلاب را مهم برشمرد و افزود : مورد اول ارزش های الهی ست و دیگری حضور مردم و اعتماد مردم در صحنه است و ما باید مانع افرادی بشویم که مردم را می خواهند سر دوراهی قرار دهند؛ افرادی به دنبال دوقطبی های کاذب و فرصت طلبانه هستند .

رئیس مجلس بیان کرد: اگر حرف از عدالت در جامعه می‌زنیم حتما نقش قوه قضاییه کم نظیر است، اما دو قوه دیگر نیز نقش و وظیفه دارند. در برنامه هفتم سعی کردیم موضوعاتی که قوه قضاییه به آن‌ها نیاز دارد، ببینیم و ارتباط تنگاتنگی با رئیس قوه قضاییه داریم. یکی از این موارد مهم و اساسی بحث مربوط به کمبودهای اعتباری و میزانی از بودجه عمومی کشور است که باید به این قوه تعلق بگیرد.

وی گفت : ما سعی کردیم در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم­ ­­­موضوعاتی را که قوه قضاییه به آن احتیاج دارد، مورد توجه قرار داده و تصویب کنیم. بخش قابل توجهی از این مواد از سوی شورای نگهبان تأیید شده و برخی هم ایراداتی داشت که مجدداً در صحن مجلس اصلاح و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک مورد از مصوبات مجلس برای حل مشکلات قوه قضاییه مربوط به کمبودهای اعتباری و سهم و میزانی بود که باید از بودجه عمومی کشور به قوه قضاییه اختصاص یابد.

قالیباف گفت: اساساً پایه مالی و بودجه‌ای قوه قضاییه از ابتدا ضعیف بسته شده بود، لذا مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم تصویب کرد که علاوه بر رشد سالیانه، ۳۰ درصد به بودجه قوه قضاییه اضافه شود که در مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تأیید شد که از سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد. امیدوارم این توجه اساسی بتواند مشکلات قوه قضاییه را حل کند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۲۵۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷     ساعت: ۱۱ : ۲۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
  • ٢٧ شوال ١٤٤٥
  • May 06 2024