صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

جزئیات واردات کالا‌های اساسی و چای از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲

بیشترین میزان واردات کالای اساسی در دوازده سال اخیر در سال ۱۴۰۰ و بیشترین میزان واردات چای در این ۱۲ سال در سال ۱۴۰۱ بوده است.

 

 

/

به گزارش جهانی پرس از صدا وسیما، آمارگمرک نشان می‌دهد که روند واردات کالا‌های اساسی به کشورمان در دوازده سال گذشته با نوساناتی روبرو بوده است. میزان واردات کالا‌های اساسی در روندی نزولی، از ۱۴ میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ به ۹ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ رسیده، که کمترین میزان واردات کالا‌های اساسی طی دوازده سال اخیر بوده است.

همچنین از سال ۹۵ به بعد، میزان واردات این کالا‌ها روندی صعودی داشته و به رقم ۱۴ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده است، اما در سال ۹۹ مجدداً کاهشی ۲۵ درصدی را تجربه کرده و به ۱۰ میلیارد ۷۸۹ میلیون دلار رسیده است.در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار وارد کشور شده، که افزایش ۳۳ درصدی در وزن و ۷۲ درصدی در ارزش نسبت به سال قبلش داشته است.آمار گمرک نشان می‌دهد نزدیک ۲۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار کالای اساسی در سال ۱۴۰۱ وارد کشور شده، که با وجود کاهش ۱۹ دردرصدی در وزن، از نظر ارزش ۲ درصد افزایش داشته است. از فرودین تا پایان آبان ماه امسال نیز ۱۵ میلیون و ۷۱۴ هزار تن کالای اساسی به ارزش حدود ۱۱ میلیارد دلار وارد کشور شده، که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش ۱.۳۶ درصدی در وزن و ۴.۴۸ درصدی در ارزش داشته است.

 

/


بر اساس این گزارش، متوسط ارزش هر تن کالای اساسی وارداتی طی دوازده سال اخیر، به طور میانگین در حدود ۶۱۰ دلار بوده است.کمترین رقم متوسط ارزش گمرکی کالا‌های اساسی متعلق به سال به سال ۱۳۹۴ با ۵۱۶ دلار و بیشترین آن متعلق به سال ۱۳۹۲ با ۷۶۴ میلیون دلار بوده است. در سال‌های ۱۴۰۱ و ۸ ماهه‌ی نخست امسال متوسط ارزش هر تن کالای اساسی به ترتیب ۷۲۹ دلار و ۷۵۱ دلار ثبت شده است.

اهم نکات در خصوص واردات کالا‌های اساسی طی دوازده سال اخیر؛

بر اساس گزارش گمرک، از سال ۱۳۹۱ تا پایان آبان ماه امسال، میزان واردات انواع کالا‌های اساسی ۲۵۸ میلیون تن به ارزش ۱۵۷ میلیارد دلار رسیده است. کالا‌های اساسی وارد شده به کشورمان در این ۱۲ سال شامل انواع بذر، انواع دانه‌های روغنی، برنج، تجهیزات و ملزومات پزشکی، تخم مرغ، جو، چای خشک. حبوبات، خمیر کاغذ، دارو‌های دامی ضروری، ذرت، روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع و خام، سموم تکنیکال شیمیایی، شکر خام، کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه، کنجاله سویا، کود شیمیایی، گندم، گوشت قرمز سبک گرم، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت مرغ، لاستیک سنگین، ماشین آلات تولیدکننده کالا‌های اساسی و مواد اولیه دارو بوده است.

/

میزان واردات چای در دوازده سال اخیر؛

از سال ۱۳۹۱ تا پایان آبان ۱۴۰۲، میزان واردات انواع چای تحت کد تعرفه‌های ذیل ۰۹۰۲ در مجموع بالغ بر ۷۷۱ هزار تن و به ارزش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار بوده است.بر اساس آمار گمرک، کمترین میزان واردات چای در دوازده سال اخیر، مربوط به سال ۱۳۹۴ با وزن ۵۱ هزار تن و به ارزش ۲۳۹ میلیون دلار بوده است.

/


بیشترین میزان واردات رسمی چای در دوازده سال اخیر در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است، که با افزایش ۵۵ درصدی در وزن و ۹۲ درصدی در ارزش در مقایسه با سال ۱۴۰۰، به رقم ۱۱۶ هزار تن و به ارزش ۷۳۶ میلیون دلار رسیده است.در هشت ماهه سال جاری، واردات چای با کاهشی ۵۸.۳۲ درصدی در وزن و ۵۷.۶۹ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ارقام ۲۷ هزار تن و ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.طی دوازده سال اخیر، متوسط ارزش گمرکی هر تن چای به طور متوسط در حدود ۵/۰۵۳ دلار بوده است.

/

 

/
کمترین متوسط ارزش گمرکی هر تن با رقم ۴/۴۷۴ دلار مربوط به سال ۱۳۹۷ و بیشترین رقم مربوط به سال ۱۴۰۱ به ارزش ۶/۳۴۵ دلار بوده است، که البته در تعیین متوسط ارزش گمرکی ترکیب واردات چای حتما باید لحاظ گردد. 

جزئیات واردات کالا‌های اساسی و چای از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۸۸۰۹
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲     ساعت: ۱۵ : ۲۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024