صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

یکپارچه سازی سامانه‌های جامع تجارت و مودیان

دو سامانه جامع تجارت و مودیان در مصوبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ به هم متصل شدند، به گونه‌ای که اگر فردی در سامانه‌ جامع تجارت صورت‌حساب الکترونیک خود را ثبت کرد، دیگر نیاز نیست در سامانه مودیان دوباره این صورت‌حساب را ثبت کند.

به گزارش جهانی پرس از گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با حضورآقای علیرضا شاه میرزایی - معاون تجارت و خدمات وزیر صمت،آقای مهدی موحدی - رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی سازمان امور مالیاتی و آقای نادر بذرافشان - رئیس اتحادیه فروشندگان طلا به موضوع توقف سه ماهه ثبت موجودی صنف طلا در سامانه جامع تجارت پرداخت. 

مجری: در خبر‌ها به نقل از معاون وزیر صمت داشتیم که اجرای قانون ثبت موجودی کالای طلافروشان در سامانه جامع تجارت به مدت سه ماه متوقف شده، آقای شاه میرزایی گفته این مهلت سه ماهه برای یکپارچه سازی سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان تعیین شده است. در گفتگوی ویژه خبری امشب جزئیات این موضوع را بررسی می کنیم.


سؤال: آقای شاه میرزایی، علت این مهلت سه ماهه برای ثبت کالای طلافروشان در سامانه جامع تجارت چیست؟
شاه میرزایی: این مهلت سه ماهه خبری بود که متاسفانه دوستانی که از اتحادیه بودند منتشر کردند و این اساسا یک مسئله‌ی داخلی دولت بود که به خود ما این فرصت داده شد برای اتصال این دو تا سامانه.

سؤال: کدام دو تا سامانه؟
شاه میرزایی: سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان که البته این‌ها هم یک بخش‌هایی که اتصال دارد و از قبل هم وجود داشته، همین است سامانه‌های دولت به هرحال با هم مرتبط است، ولی یک یکپارچگی را که به طور خاص از ما خواستند برای این فرصت دادند و این تلقی شده  است.

سؤال: از شما خواستند و فرصت دادند یعنی کی خواست و کی فرصت داد؟
شاه میرزایی: بالاخره مسئولین بالاتری که همه وزارتخانه‌ها جمع می‌شوند در یک ستادی و در یک جایی که مسئولینی که تقسیم کار بین دستگاه‌های دولتی را دارند آن‌ها آمدند و این هماهنگی را ایجاد کردند، چون اساسا به صلاح هم نبود وقتی که سازمان امور مالیاتی دارد الان سامانه مودیان را اجرا می‌کند و این طبق قانون است، چون آن مواردی که ما داشتیم برای سامانه جامع تجارت طبق مصوبات خود دولت بوده، ولی این قانون است و مجلس تکلیف کرده ...

سؤال: سامانه مودیان که از اول دی شروع به کار کرده این یکپارچه سازی نمی‌شد پیش از این تاریخ انجام بشود؟
شاه میرزایی: عرض کردم مراحل زیادی انجام شده بود، چون نگرانی که الان صنف طلا داشتند .

سؤال: این الان در این سه ماه کاری که می‌خواهد انجام شود چیست؟
شاه میرزایی: اصلا نگرانی که ایجاد شده الان، عمدتا بر می‌گردد به آن قانون سی جی تی یا عایدی سرمایه که این اساسا هنوز ابلاغ نشده، یعنی مشکل این است که یک قانونی است که در حال تصویب است منتها مردم  این خبر را شنیدند و این در آینده قرار است ابلاغ شود و فعلا هم شورای نگهبان ایراداتی گرفته، چون نگرانی‌هایی بابت آن بود الان این باعث شده تداخل ایجاد شود بین فعالیت‌هایی که در سامانه جامع تجارت داریم با آن، لذا برای این که این نگرانی‌ها رفع شود، چون واقعا خود مردم هم نگران شده بودند، چون تصور شده بود بعضا اخبار دورغ .

سؤال: و الان بالاخره برای ایجاد اتصال است این سه ماه یا برای رفع نگرانی؟
شاه میرزایی: همان اتصال برای این است که نگرانی رفع شود.

سؤال: اتصال که اتفاق می‌افتد چه می‌شود؟
شاه میرزایی: متاسفانه اخبار دروغی که مطرح شده بود، این بود که تلقی این می‌شود که دولت به دنبال این است که بابت تورم، چون مردم طلا را برای حفظ ارزش پولشان خیلی از موقع می‌خرند و این مشکلی از نظر دولت ندارد منتها تلقی می‌شد که اگر مردم این اطلاعات طلایشان در جایی ثبت بشود بعدا بابت تورم باید بیایند مالیات بدهند که همچنین چیزی نیست یعنی اصلا هیچ وقت دولت هم چنین سیاستی نداشته لذا ما برای این که نشان بدهیم، چون الان طلافروش‌ها طبق سامانه مودیان نیاز نیست کد ملی بگیرند و این را وزیر محترم اقتصاد هم مطرح کردند، منتها آن‌ها تلقی شان این بود که ما در سامانه جامع تجارت، چون می‌گیریم لذا این باعث می‌شود که بعدا مالیات برای مردم محاسبه شود، همچنین چیزی نبود ما برای این که این مسئله حل شود و در واقع کاملا یکپارچگی ایجاد شود ضمن این که طلافروش‌ها مشکل داشتند که در دو تا سامانه بخواهند این اطلاعات را وارد کنند.

سؤال: آقای موحدی، در واقع با اتصال این دو سامانه یعنی سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان چه اتفاقی می‌افتد؟
موحدی: یک مقدمه‌ای نیاز دارد که ما راجع به سامانه مودیان بدانیم که در واقع سامانه مودیان چیست و هدفش چیست و کارکردش چیست؟ اگر بخواهم خیلی خلاصه خدمت شما عرض کنم سامانه مودیان یک هدف اصلی دارد و اهداف فرعی دیگری که به تبع اجرایی سازی آن ممکن است محقق شود، ما یک مفهوم محوری و یک دال مرکزی اصطلاحا داریم در سامانه مودیان و آن صورت حساب‌های الکترونیک است، صورتحساب‌های الکترونیک همان فاکتور‌هایی است که قبلا به شکل دستی  و به شکل کاغذی ارائه می‌شد الان قرار است این‌ها طبق استاندارد‌های سازمان امور مالیاتی در سامانه‌ی مودیان به دست خود فروشندگان کالا و خدمات بیاید و ثبت بشود، موقعی که این خود ارزیابی فروشندگان صورت گرفت، ما این را مبنایی قرار می‌دهیم برای محاسبه سیستمی مالیات، پس بنابراین دیگر نیازی به ارائه اظهارنامه ارزش افزوده نخواهند داشت دیگر نیازی به مراجعه‌ی مامورین مالیاتی ما به مودیان نخواهد بود و الی آخر، پس بنابراین هدف اصلی سامانه مودیان و یا به عبارتی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یک بستری برای اجرایی سازی و وصول مالیات بر ارزش افزوده است که قبلا شاید چه بسا وصول این نوع مالیات مشکلاتی را ایجاد کرده بود، اهداف فرعی این سامانه در واقع ایجاد کننده‌ی شفافیت در بستر جریان کالا و خدمات و زنجیره‌ی ارزش در داخل کشور است. این اتفاق‌هایی است که دارد می‌افتد. پس بنابراین هر فروشنده‌ای که بخواهد بیاید و عرضه کالا و خدمات خودش را در قالب یک صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان ثبت بکند، بستگی دارد که طرف مقابلش چه کسی باشد، مصرف کننده نهایی است یا یک صاحب شغلی است یا یک شخص حقوقی است که می‌خواهد از اعتبار این ارزش افزوده هم استفاده بکند. پس بنابراین اگر مصرف کننده نهایی باشد اساسا نیازی به کد ملی وجود ندارد و اگر یک شخص و یک مودی باشد یا یک شخص اصطلاحا حقوقی یا یک شخص حقیقی باشد که می‌خواهد از اعتبار مالیات ارزش افزوده استفاده بکند باید شماره‌ی اقتصادی خودش را آنجا درج بکند، پس بنابراین نیازی به وارد کردن کد ملی مصرف کننده نهایی که آمده خرید بکند اساسا وجود ندارد، پس بنابراین این هدف هدف سامانه مودیان است که باید اتفاق بیفتد، حالا ما رفتیم سراغ همه اشخاص حقوقی که الزام دارند طبق ماده یک قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الزام دارند از اول دی اصطلاحا به عضویت سامانه در بیایند، ارسال صورت‌حساب الکترونیک داشته باشند اشخاص حقوقی و از آن سمت برخی از اشخاص حقیقی، کدام اشخاص حقیقی؟ به طور خاص اشخاص حقیقی که تا شهریورماه ۱۴۰۲ فروش خالص کالا و خدمات آن‌ها بالاتر از ۱۸ میلیارد تومان باشد موظف اند از اول دی بیایند و فروش‌های خودشان را در قالب صورت‌حساب الکترونیک عرضه کنند در این میان یک عده‌ای از مشاغل دیگر بنا به سایر احکام قانونی موظف هستند که یک چنین کاری را انجام بدهند به طور خاص طلافروش‌ها. 

سؤال: یعنی در سامانه جامع تجارت هم بیایند ؟
موحدی: این‌ها نه، این سامانه مودیان است، این چیزی که خدمت شما عرض می‌کنم صرفا سامانه مودیان است، الان به طور خاص طلافروش‌ها، صنف عرضه کننده‌ی کالا‌های مرتبط با طلا، پلاتین و جواهرات، این در واقع اشخاص یکی از صنوفی هستند که بنا به حکم جزء ۴ بند ب ماده ۲۶ مالیات بر ارزش افزوده، بناست که فروش‌های خودشان را بیایند و از طریق صورت‌حساب های الکترونیک عرضه بکنند و درسامانه مودیان ثبت بکنند. این الزامی است که برای طلافروش‌ها است و این الزام از اول دی ۱۴۰۲ این تکلیف برای آن‌ها بار شده است.

سؤال: سامانه جامع تجارت هم آمد و گفته شد که آنجا هم باید موجودی ثبت بشود الان قرار است یکپارچه سازی صورت بگیرد این یکپارچه سازی را توضیح می‌فرمایید؟
موحدی: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که بنا به به موجب تبصره ۲ ماده ۶ قانون تسهیل و قانون اخیر که در ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ تصویب شد یک تکلیفی ایجاد می‌کند برای همه دستگاه‌های اجرایی که حسب مقررات قانونی متولی رصد و دریافت اطلاعات مربوط به جریان کالا و خدمات هستند فرض بکنید مثل سامانه جامع تجارتی که قرار است بیاید و رصد جریان کالا و خدمات را به نوعی داشته باشد یا در واقع سامانه‌ی ثامن، سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی یا ستاد و الی آخر همه این سامانه‌ها مکلف و موظف شدند به گونه‌ای رعایت الزامات صدور صورت‌حساب الکترونیکی مورد نظر سامانه‌ی مودیان را به گونه‌ای ایجاد بکنند که اگر فردی رفت در سامانه‌ی جامع تجارت صورت‌حساب الکترونیک خودش را ثبت کرد، این صورت‌حساب الکترونیک دیگر نیاز نباشد بیاید در سامانه مودیان دوباره این صورت‌حساب الکترونیک را ثبت بکند.

سؤال: این می‌شود یکپارچه سازی؟
موحدی: این می‌شود یکپارچه سازی، آیا این یکپارچه سازی اتفاق افتاده؟ با تلاش‌هایی که از سمت وزارت صنعت معدن و تجارت و جناب آقای شاه میرزایی صورت گرفت در یک سال گذشته، این اتفاق افتاده، یعنی الان این رابطه‌ی بین سامانه‌ی جامع تجارت و سامانه‌ی مودیان برقرار شده یعنی اگر کسی، اگر مودی بخواهد از طریق سامانه‌ی جامع تجارت بیاید و صورت‌حساب الکترونیکی اش را ارسال بکند، این امکان وجود دارد که همان جا که در سامانه جامع تجارت اگر بیاید و اطلاعاتش را ثبت کند این اطلاعات بیاید و در داخل سامانه‌ی مودیان بنشیند. پس این اتفاق افتاده است.

سؤال: این که فقط ویژه طلافروشان نیست یعنی این که بیایند و در سامانه جامع تجارت هم ثبت بکنند؟
شاه میرزایی: ما همه کالا‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کنند، ولی با هم بسیار متفاوت است روش ثبت یعنی ما اساسا چند گروه کالایی هست که به عنوان قاچاق و در واقع مصداق تبصره ۴ ماده ۱۸ است،خود آنها هم متفاوت است مثلا در فراورده‌های نفتی متفاوت است در مورد دارو متفاوت است ، طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی خودش یک دستور العمل خاص داشته.

سؤال: یعنی این ثبت در سامانه تجارت ویژه طلافروشان پس نیست ؟
شاه میرزایی : برخی از در واقع احکام آن دستورالعمل خاص طلا بوده با هم متفاوت است و بقیه باید اجرا بشود .

سؤال: آقای بذرافشان خدمت شما هم خداقوت عرض می ‌کنم ابهامات طلافروشان برای ثبت در سامانه جامع تجارت و صدور صورت‌حساب الکترونیک از طریق سامانه مؤدیان چه بوده ؟
بذرافشان: در رابطه با خوب سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی یک مقداری خوب زمانش به اعتقاد من خوب نبود این زمان برای صنعت ما با توجه به اینکه ما حدود خود یک سال و خرده‌ای درگیر همان سامانه جامع تجارت هستیم و در آن قانون آمده بود که در رابطه با مواد نفتی و دارویی در رابطه با توسعه قانون، بعدش اصلاحیه خورده نسبت به صنعت ما که خوب قاچاق در رابطه با صنعت ما خوب خیلی کم است و ما نمی‌توانیم برای درصد اندکی از کسانی که حالا تو حوزه قاچاق هستند که خوب باید به اعتقاد من از طریق مرزها آن کنترل بشود بیایم یک‌سری هم کاران خودمان که چهارچوب قوانین را اجرا کردند دارند مالیاتشان را می‌دهند.

سؤال: به نظر شما قانون سند بالا دست است و باید اجرا بشود دیگر؟
بذرافشان : بله باید خوب اصلاح هم شود من یک مثال می ‌زنم خدمت شما قانون مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۳۸۸ بر صنعت ما تحمیل شد بدون کارشناسی، تبعاتش چی شد ؟ بعد از دوازده سال در جلساتی که ما داشتیم با دلیل ، ادله با کمیسیون‌های کارشناسی خودمان در مجلس متقاعد شدند که اصل طلا مالیات بر ارزش افزوده ندارد.

سؤال: الان عدم ثبت در سامانه جامع تجارت عدم ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت چه ادله‌ای می تواند داشته باشد چون ما تجربه تلخ داریم مشکلات مالیاتی نسبت به همکاران ما هست ،مشکلات مالیاتی در مالیات بر عایدی در آینده هست در رابطه با ثبت و امنیت آن سامانه بیشتر هم بحث امنیت است و گرنه ما با شفاف‌سازی هیچ‌گونه مشکلی صنعت ما ندارد. آقای بذرافشان همه کالاها در کشور در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود اگر همه بخواهند شک بکنند به امنیت این سامانه ؟
بذرافشان : همه نیست یک شغل های خاصی هستند یک کالاهای خاصی هستند و یک سری را اصلاً شامل نمی‌شود ، اصلا طلا نبوده خوب الان آمدند طلا را بعد از یک اصلاحیه سال ۹۷ به این مسئله اضافه کردند حتی ما قانون هم که ما مجلس هم رفتیم هفته گذشته راجع به این بحث و گفت‌وگو شد در رابطه با کمیسیون اقتصادی مجلس که ایشان هم فرمودند .

سؤال: به هر حال کالاهای مشمول دارند می شوند؟
بذرافشان: بله ثبت می شوند.

سؤال: اگر بگویند ما به سامانه تجارت اطمینان نداریم؟
بذرافشان: شرایط صنعت ما ببینید حوزه کاری ما در رابطه با صنعت ما چرخه تولید تا توزیع فرآیند خاصی دارد و در رابطه با ثبت اون یک مقداری فرآیند خاصی دارد و یک پیچیدگی‌های خاصی را دارد و همین‌ طور بحث امنیت است وقتی که این کالا ثبت بشود امنیت این سامانه از این شهر به اون شهر را چه کسی می خواهد تضمین کند.
شاه میرزایی : خوب الان چند تا نکته گفتند حالا همکاران من خوب تعجب می‌کنم ، همکاران صنفی ببینید اصلاً اینکه می فرمایند که طلا نه بوده اصلا همچین چیزی نیست و اصلاً یکی از مهم‌ترین ... اصلا اسم آن قانون قاچاق طلا و ارزهست قاچاق کالا و ارز هست که طلا هم در بین کالاهای اهمیت خاص دارد و قاچاق هم همون‌طوری که گفتند ندارد این‌طور نیست دارد ما قانون پول‌شویی داریم در اونجا اومده در قانون نظام بانکداری اساساً طلا چون ارتباط خیلی نزدیکی با مسائل ارزی و پول‌ دارد لذا اونجا که قطعاً حساسیت‌ها است ولی خب ببینید دغدغه دوستان بیشتر از این جهت استچون این قانون و آیین‌نامه‌هایی که از چند سال پیش است و این نسخه جدید هم از سال گذشته است ولی چون قانون عایدی سرمایه در همین فاصله تصویب شد الان ایشان این نکته که گفتند بیشتر نگرانی از عایدی سرمایه بود این هم به‌خاطر اینکه مردم نگران می‌شدند .

سؤال: ببینید اهمیت سامانه را هم گفتند؟
شاه میرزایی: خوب حالا اینکه دوستان می فرمایند برای این راهکارهایی اندیشیده شده اینها و حالا دوستان را ما در جلسات با انها صحبت کردیم بالاخره حالا اتحادیه خوب موظف است از صنف خودش دفاع کند ولی خوب ما برایمان واقعاً اصناف هیچ فرقی نمی کنند .

سؤال: یعنی شما می فرمایید در خصوص امنیت هیچ مشکلی وجود ندارد؟
شاه میرزایی: ببینید امنیت دوستان یک مقدار روی روش اجرا نکاتی دارند که آنها باهاشون قابل حل است یک نکته ای هم که هست ببینید گاهی صنف طلا جوری هست به یک صنفی که مثلاً حالا سلطان طلا گفته می‌شد واقعاً شاید تلقی این می‌شود... که ببینید صنف طلا صنفی است بسیار شریف مردم بهشون اعتماد دارند بخش زیادی طلا ساز ها به خصوص طلا فروش‌ها اینها اصلاً خیلی هایشان واقعاً سرمایه‌ داران کلان هم نیستند که ما بگوییم اینها مثلاً طلا اجاره‌ای هست که دارد آنجا باهاش کار می کند و بسیار اشتغال ‌زاست ما نباید شأن این صنف را بیاوریم پایین چون بعضاً تو برنامه گفته شده که مثلاً صنف طلا مقاومت کرده و باعث می شود که اصناف دیگر هم.... یعنی احساس شده که ما تبعیضی قائل شدیم نه واقعاً این‌ طور نیست مادر همه صنوف قاچاق داریم در همه صنوف تخلف هست درصدش هم کم هست در همه صنوف و طلا یک ویژگی‌هایی خاصی داشته چون عرض کردم بحث سی جی تی به هیچکدام از کالاها یعنی عایدی سرمایه شامل هیچکدام از کالاهای ما نمی شود جز طلا یعنی عایدی سرمایه چون فقط برای خودرو و ملک و در واقع طلا هست به این دلیل ما این اصلاحات را داریم انجام می‌دهیم در سامانه .

سؤال: آقای بذرافشان در واقع با این یکپارچه سازی در این سه ماه مشکلات شما برطرف نمی شود؟
بذرافشان : خوب ببینید در رابطه با صنعت ما من خدمتتان گفتند ببینید الان خود آقای شاه میرزایی اشاره کردند در بخش صنعت ما خوب بخش معاملاتی هست یا طلاهایی هست در کارخونه ها و در واحدهای تولیدی تا توزیع ، امانت هست .
در صورتی که آن چرخه آن مبادلاتشان انجام بشود می توانند آن ها را ثبت کنند این یک مشکلات هست یک مشکلات مهم‌تری هست که ما متأسفانه در سطح کشور در رابطه موقعی که می‌خواهد قوانین نسبت به یک مسائل آن صنعت تصویب بشود متأسفانه نمی آیند که عقلای آن صنعت اتحادیه‌ها را جمع کنند و نسبت به اون شرایط صنعت یک ‌سری کارشناسی شود که ما مشکل ارزش افزوده را مجدد نداشته باشیم و بیرو در بایستی بگویم صنعت ما و همکاران ما و همه صنوف کلا در جامعه و مخصوصاً صنعت ما نسبت به یک سری مسائل و مشکلاتی که قدیم داشتند و ممکن است در آینده این تکرار شود یک خورده روی این واکنش نشان دادند که می توانیم حق هم بهشون بدهیم چرا ؟ چون نیامدیم بسترهای اطلاع‌ رسانی و بسترهای آموزش و را ای ‌کاش این نشست‌ها و این بسترها و این جلسات دوماه قبل انجام می شد.

سؤال: اتحادیه های مختلف همیشه می آیند این بحث بحث اطلاع‌رسانی و آموزش را انام می دهند، آموزش و اطلاع ‌رسانی خوب کار خود شما هست که باید این ها را انجام می دادید. آقای موحدی الان آماری داریم از میزان مالیات پرداختی طلافروشان به صورت سرانه ؟
موحدی : واقعیت قضیه این هست که ما همان طور که در هفته گذشته وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در واقع گزارشی را در این باره ارائه دادند مالیات ابرازی در واقع صنف طلا میانگین مالیات ابرازی صنف طلا در سال گذشته حدود نه میلیون و ششصد هزار تومان برای کل سال بود البته می گویم این چون میانگین است نافی این نیست که برخی از طلافروشان در واقع میزان بسیار بیشتری مالیات دادند میانگین کل صنف طلا که حالا احتمالا آمارش را جناب آقای بذرافشان بدانند حدود قریب به پنجاه هزار صنف طلافروشی و بیشتر ما داریم در کل کشور که میانگین اینها را در واقع یک چنین عددی که حدود سی و چهار درصد است عدد نه میلیون و ششصد هزار تومان.

سؤال: ماهانه ؟
موحدی : خیر در کل سال ، که اگر در کل سال که اگر تقسیم بکنیم به ماه تقریبا به کمتر از شاید هشتصد هزار تومان برای هر ماه در واقع میزان مالیات است.
سؤال: این آمار قابل تامل نیست؟
موحدی: بله به جهت اینکه ما هر چه قدر که بتوانیم آن بسترهای اطلاعاتی لازم را  رشد بدهیم و در واقع این بسترهای اطلاعاتی لازم را تقویت بکنیم شفافیت بیشتری از جهت مجاری درآمدی چه از جهت خریدی که مثلاً فرض کنید یک طلافروش دارد یا فرض کنید میزان فروشی که دارد هر چقدر که این شفافیت طبیعتاً بیشتر شود این مبنای وصول مالیات حقه و عادلانه راتقویت می کند.

سؤال: آقای شاه میرزایی با این سه ماهی که حالا در واقع در پیش است زیرساخت ها فراهم می شود و این اتصال انجام شود حالا حالا عدد و رقم ها را خودتان شنیدید؟خودتان مقایسه می کنید این عدد و رقم را با صنوف دیگر؟
شاه میرزایی: البته اینکه به طور کلی ما باید مالیات از بخش پنهان اقتصاد گرفت مالیات ما به طور کلی در کشور نسبت به خیلی از کشورها حتی نسبت به میزان تولیدمان کم است به خاطر این که بخش پنهان اقتصادمان بخش بزرگی است متأسفانه خوب دوستان مالیاتی خیلی کارهای خوبی در این یکی دو سال اخیر کردند منتها شاید مقایسه بین طلا چون تلقی می شود که این یک دارایی بزرگی است واقعاً بسیار از این طلا فروش‌هایی که حتی شما مردم سر کوچه و خیابان خودشان می‌بینند و طلاهایشان اجاره‌ای است این‌طور نیست که یا مثلاً بخش‌های مختلف خدماتی در این صنف وجود دارد.

سؤال: الان آقای بذرافشان یک مشکلی را مطرح کردند مبنی بر اینکه شما می فرمایید؟
شاه میرزایی: البته افزایش قیمت طلا که ما الان نباید مالیاتی بگیریم یعنی مردم نباید فکر کنند که بابت تورم اگر به خاطر تورم کشور قیمت طلا می رود که الان کسی نباید مالیاتی بدهد آن چیزی که براساس ارزش افزوده و سود است الان در این صنعت هم رکود است ما متأسفانه صادرات هم سال‌ پیش کم شده.

سؤال: می خواهم از آقای بذرافشان بپرسم الان با توجه به توضیحاتی که داده شد باز هم نگرانی وجود دارد آقای بذرافشان در صنف شما ؟
شاه میرزایی : ما نسبت به یک سری مسائل ما آمدیم اینجا که بالاخره خروجی خوبی داشته باشیم و اینکه ما صحبت کنیم من نمی‌توانم بگویم همه چیز خوب است نه صنعت ما دچار مشکل است صنعت ما در رابطه با مالیات مشکلات کاری مشکلات صادرات خیلی ما مشکلات داریم و من می گویم ما چرا نمی آییم قبلش فرهنگ‌سازی کنیم چرا مردم جهان.... الان شبهه فقط بین همکاران ما نیست مردم جامعه هم الان نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند چون اطلاع‌رسانی ضعیف بود و فضای مجازی قبل از اجرای این قانون باعث شد یک آسیبی هم به صنعت ما خورد.

سؤال: شما سه ماه فرصت دارید که اطلاع رسانی کنید فرصت کمی هم نیست؟
شاه میرزایی: اطلاع‌رسانی نه اجازه بدهید در رابطه با سامانه جامع تجارت وقت دادند که آن ضعف‌ها و اصلاحاتی که دارد به اعتقاد من باید انجام شود اینکه ما راجع به سامانه مؤدیان مشکلی نداریم ثبت فاکتورهای الکترونیک باید انجام شود .
آن مشکلی نداریم بیشتر مشکل ما سامانه جامع تجارت است و ما باید نسبت به یک سری مشکلات ما همه داریم در یک کشور زندگی می کنیم ومشکلات باید حل شود این که ما فقط بیاییم صحبت کنیم و همه رها شود بعد یک شرایط بحرانی در آن صنعت به وجود بیاید بعد بیاییم هی نشست بگذاریم این نشست ها باید بیشتر باشد باید کارشناسی باشد.
صنعت ما نسبت به پرداخت مالیات و شفاف سازی و مالیات عدالت هیچ گونه مشکلی ندارد و این آماری که آقای موحدی دادند من این را چند روز پیش هم این آمار اعلام شد، ولی چرا می‌آیند در رسانه می‌گویند ۵۰۰ هزار تومان طلا فروش‌ها و می‌روند می‌گویند فرار مالیاتی که این باید با ادله باشد.

سؤال: آقای موحدی صحبت پایانی؟
موحدی: دیروز در خدمت آقای بذرافشان هم بودیم یکی از نگرانی‌های صاحبان مشاغل به طور خاص حالا اصناف و به طور در واقع صنف طلا و جواهر این بود که ما الان اگر بخواهیم صدور صورت حساب الکترونیک داشته باشیم مشکل داریم نمی‌دانیم چه کار کنیم ما یکی از کار‌هایی که انجام دادیم و دیروز رونمایی اش بود بحث بهره گیری از دستگاه‌های کارتخوان اندرویدی بود یا قابلیت ارسال صورت حساب الکترونیک بود که در عرض چند ثانیه ۱۵، ۲۰ ثانیه شما می‌توانید صورت حساب الکترونیک را صادر کنید.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۹۳۳۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۹     ساعت: ۱۰ : ۲۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024