صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

کاهش حدود ۱۰ برابری حساب‌های غیرقانونی دستگاه‌ها

معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات کشور گفت: حساب‌های غیرقانونی در دستگاه‌ها با پیگیری دیوان از ۴۲ هزار به ۴ هزار و ۳۰۰ حساب رسیده است که امیدواریم همین تعداد تا پایان سال به صفر برسد.

به گزارش جهانی پرس از برنامه گفت و گوی ویژه شبکه خبر با موضوع انضباط مالی و شفافیت در بودجه میزبان آقای کیومرث داودی، معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات کشور و آقای محسن عمرانی، رئیس هیئت مستشاری دیوان محاسبات کشور بود.

مجری: همان طور که در خبرها دیدید و شنیدید چهارمین مجمع معاونین اداری و مالی دستگاه های اجرایی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و آقای رئیسی در این مجمع و در این مراسم دستگاه های اجرایی با آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات و همچنین شفافیت هرچه بیشتر در نظام مالی و اداری ملزم کردند.درگفتگوی ویژه خبری امشب با توجه به برگزاری این مجمع و موضوع شفافیت مالی و انضباط مالی و موضوعاتی که در این حوزه و حوزه ها قابل طرح و بررسی است می خواهیم صحبت کنیم .

سوال: همان طور که اشاره کردمُ ما می خواهیم در انضباط مالی و شفافیت البته در بودجه صحبت کنیم و موضوعاتی که امروز در مجمع معاونین مالی و اداری دستگاه های اجرایی مورد طرح وبررسی قرار گرفت و آقای رئیسی رئیس جمهور هم در این موضوع تاکید داشتند ، آقای دکتر داودی چهارمین مجمع برگزار شد و شعار همیشگی دیوان محاسبات کشور هم انضباط مالی و شفافیت در بودجه هست . چقدر آن چه که امروز مطرح شد و بررسی شد در جهت شعار همیشگی دیوان هست و به این موضوع کمک خواهد کرد؟
داودی: چهارمین مجمع معاونین مالی و اداری با همت دیوان محاسبات کشور امروز برگزار شد، در راستای شعار شفافیت و انضباط مالی که جناب آقای دکتر دستغیب ابلاغ فرمودند این مجمع امروز با سطح گسترده تری از مدیران دستگاه اجرایی تشکیل شد.
امروز حدود هزار و دویست میهمان داشتیم در سالن اجلاس، در سطح کشور با حضور تمام معاونین اداری – مالی دستگاه اجرای، مدیران مالی شرکت های برتر این شرکت ها هشتاد درصد بودجه شرکت های دولتی را به خودشان ، هشتاد درصد بودجه به این شرکت ها تعلق گرفته است . هشتاد درصد . تمام ذی حسابان دستگاه های اجرایی حضور داشتند ، تعدادی از استانداران ، رئیس جمهور محترم تشریف آوردند و اهمیت موضوع نشان می داد که در راستای ایجاد انضباط مالی و شفافیت در بودجه باید بیشتر تلاش کنیم چون دیوان محاسبات در راستای آسیب شناسی هایی که طی این مدت انجام داده است با حضور آقای دکتر دستغیب بررسی هایی که در یک سال گذشته انجام دادیم به این موضوع رسیدیم که در راستای انضباط مالی و شفافیت در بودجه باید دستگاه های اجرایی آشنایی بیشتری به قوانین و مقررات داشته باشند .
این مجمع با هدف آشنایی مدیران به قوانین و مقررات تشکیل شد ، شش تا پنل داشت، شش تا سخنرانی تخصصی داشتیم، در راستای موضوعات مختلف از جمله نظام کنترل های داخلی و لزوم تقویت این نظامات در دستگاه های اجرایی ، نقش گزارش و تفریغ بودجه کشور در تنظیم گری مالی ، استقرار نظام مالیه عمومی ، احکام و تکالیف بودجه قانون بودجه سال هزار و چهارصد و دوی کشور ناظر بر بخشی از وظایف دستگاه های اجرایی ،‌ فراوانی تخلفات مالی با رویکرد ترک فعلی که در دستگاه های اجرایی وجود دارد.
چون واقعا داریم کنترل می کنیم خیلی از دستگاه های اجرایی را رصد می کنیم ، اشراف کاملی نسبت به قوانین وجود ندارد، حتما نیاز دارد که مدیران دستگاه های اجرایی ورود کنند و آشنایی شان نسبت به قوانین و مقررات بیشتر کنند، که بتوانیم هم شفافیت مالی داشته باشیم و هم انضباط مالی، اعتقاد ما این است که با افزایش شفافیت و انضباط مالی پاسخگویی دستگاه های اجرایی به بخش عمومی به مردم بیشتر می شود و این افزایش پاسخگویی منجر به اعتماد مردم به نظام و دستگاه های اجرایی می شود.


سوال: این یکی از برنامه های دیوان محاسبات برنامه ریزی می کند و کرده است راجع به بخش شفافیت و انضباط مالی حساب واحد خزانه است ، بحث و بررسی شد در مجمع امروز؟

 داودی : بله حساب واحد خزانه خوب شما خودتان کاملا اشراف دارید با ورود دیوان مطرح شد و با کمک سازمان صدا و سیما و همکاران شما پیگیری شد و امروز به جای خیلی خوبی رسیدیم، ما موقعی که مطرح شد حساب واحد خزانه بیش از چهل و دو هزار حساب غیر قانونی داشتیم در سطح کشور همین پیگیری هایی که دیوان محاسبات با کمک صدا و سیما انجام داد و همکاری هایی که دستگاه های اجرایی داشتند در راستای شفافیت امروز به چهار هزار و سیصد حساب غیر قانونی رسیدیم.


سوال: چون خودش یک فصل مفصل است ، می خواهم در یک بخش جداگانه برویم سراغ حساب واحد خزانه و آن عملکردهای دیوان محاسبات کشور یک عدد و رقمی گفتید که یک حساب چهل و دو هزار حساب غیر قانونی که تبدیل شده است به چهار و سیصد با کمک دستگاه های اجرایی ، آقای قربانی به شما خوش آمد می گویم، یک نکته بسیار مهمی که آقای دکتر داودی اشاره کردند نقش معاونین دستگاه های اداری و اجرایی هست ، یک نکته مهم انتصاب های صحیح است ، چقدر می تواند در پیشبرد اهداف کلان در دیوان محاسبات کشور که موضوع شفافیت هست . موضوع انضباط مالی مهم باشد ، چقدر الان دارد صورت می گیرد؟

عمرانی: خوب ببینید موضوع انتصابات یک بحثی است که واقعا بنده خودم چون از نزدیک پرونده ها را رسیدگی می کنم و سال هاست در دیوان محاسبات موضوع انتصابات ،‌ موضوع مهمی است. به عبارتی یکی از دلایل عمده تخلف را ما می توانیم ریشه اش را در انتصابات نادرست بینیم، نادرست از این جهت که افرادی صلاحیت های عمومی دارند برای این که وارد حوزه عمومی کشور بشوند اما صلاحیت تخصصی لازم و شایستگی لازم برای انجام امور مربوط به آن پست سازمان که تصدی می کنند را ندارند خوب یک علت عمده از تخلفات که اتفاق می افتد ناشی از این موضوع است ، علت دیگر تخلف موضوع عدم آگاهی و اشراف کامل به قوانین و مقررات حاکم و شرح پست سازمانی است ، یعنی واقعا من بعضی از وقت ها آزار ، در رسیدگی به پرونده ها این موضوع من را آزار می دهد ، که چرا یک مدیر دستگاه ، یک کارشناس دستگاه اشراف کامل نسبت به موضوع مورد تصدی خودش ندارد.


سوال: این هم در ذیل انتصاب های ناصحیح که اشاره می کنید ، قرار دارد؟

عمرانی: بله حتما ما ببینید یک نظام انتصابات قابل اطمینان باید داشته باشیم که البته مهم تر از این که نظام انتصابات وجود داشته باشد این است که ضمانت اجرا داشته باشد و به درستی اجرا بشود همچین نظامی.


سوال: این نظام را داریم ؟ این ضمانت ها وجود دارد؟
عمرانی: ضمانت را من نمی بینم، در واقع خوب یک نظامات یک جاهایی نوشته شده است برای انتصابات ولی رعایت نمی شد به درستی ، به درستی رعایت نمی شود.

سوال: چرا ؟
عمرانی: خوب آن دلایلش را باید ما جستجو کنیم که چرا مثلا اگر می گویند مدیر ... .


سوال: شما که موضوع را رصد کردید، در جریان رسیدگی ها قرار دارید ، علت را مشخص کردید، چرایی این که ضمانت اجرایی لازم را نداریم مربوط به به کدام موارد می دانید که گفتید؟
عمرانی : من عمده اش ، ریشه اش را در دستگاه های اجرایی می بینم، یعنی در آن نهادهایی که امر انتصاب را دارند انجام می دهند. برای آن جا باید یک ضمانت اجرا بگذاریم که اگر به عنوان مثال فردی ناصالح از حیث تخصصی دارم عرض می کنم، برای پست سازمان تخصصی انتخاب شده است، آن جا باید حتما کسانی که این افرادی که منصوب کردند این فرد را ، پاسخگو باشند، این پاسخگویی را ما نداریم و نمی بینیم.


سوال: دیوان محاسبات ورود کرده است در این بخش؟
عمرانی: نخیر دیوان محاسبات حسب صلاحیت هایی که دارد در این بخش ورودی ندارد.


سوال: و رایزنی هایی که در این زمینه صورت دادید؟
عمرانی: آن را باید به هر حال مقامات دیوان که حتما اقداماتی انجام دادند در راستای بحث شفافیت و انضباط مالی که شعار بسیار متناسبی است که رئیس کل محترم دیوان متناسب با ماموریت دیوان انجام دادند، در آن راستا ارزیابی بشود و مورد پیگیری قرار بگیرد.


سوال: آقای دکتر داودی چهل و دو هزار حساب غیرقانونی که رسیده است به چهار هزار و سیصد و از مهلت و آن بازه زمانی در نظر گرفته شده برای اتمام این کار هم گذشتید. این چهار هزار و سیصد قرار هست کی تعیین تکلیف بشوند، مربوط به کدام دستگاه ها هستند؟
داودی : ببینید چهار هزار و سیصد حساب غیر قانونی باقی مانده است که خوب عرض کردم خیلی اقدام شایسته ای توی کشور انجام شده است. همین یک سالی که دیوان محاسبات ورود کرد از این چهار هزار و سیصد حساب ، چهار هزار حسابش متعلق به دانشگاه ها هست که عمدتا دانشگاه علوم پزشکی است با توجه به پراکندگی و گستردگی اش در سطح کشور با موجودی خیلی کم، موجودی اش خیلی کم است. شما ملاحظه بفرمایید توی بیمارستانی یک حسابی وجود دارد.
سوال: این توجیهی ندارد که .
داودی: نه دارند انجام می دهند.


سوال:‌ دارند انجام می دهند .
داودی : این روز به روز دارد کاهش پیدا می کند آن سیصد حساب بحث شرکت های دولتی است که ما این را هم داریم رصد می کنیم ، منتها موضوع جالبی که اتفاق دارد الان دیوان اشراف کامل دارد به این حساب ها و روزانه داریم رصد می کنیم و کنترل می کنیم و روزانه این آمار کاهشی است. همین طور دارد کاهش پیدا می کند.
امیدواریم تا پایان سال این حساب های به صفر برسد و دائم هم داریم رصد می کنیم.


سوال : الان اشاره می کنید تا پایان سال از مهلت و زمانی از مدت زمان قانونی که باید تعیین تکلیف می شد،‌ گذشته است؟
داودی : گذشته است ، ببینید خیلی از موضوعات احکام قانونی تکلیف می گذارد و دستگاه های اجرایی ورود نمی کنند. ما در تفریغ بودجه خیلی از احکام را داریم و هر سال گزارش می دیدیم ، گزارش تخلفات و انحرافات و ترک فعل دستگاه های اجرایی، این ها هم ترک فعل بوده است تا این سال و امسال ورود کردیم و داریم جمعش می کنیم.

سوال: ترک فعل از نگاه دیوان محاسبات تخلف است و سرانجام این تخلفات تا الان ؟
داودی: می روند دادسرا.

سوال: فرستادید دادسرا، چند پرونده رفته است دادسرا؟
داودی: ما اعلام کردیم خیلی از حساب ها رفته است دادسرا، اعلام کردیم و دارند دستگاه ها می آیند تجزیه بستن حساب های شان می آورند تحویل می دهند، اگر این اقدام را انجام نمی دادیم مثل سنوات گذشته این حساب های ادامه پیدا می کرد و می رفت به سال بعد.

سوال: چند حساب را معرفی کردید . گفتید خیلی ها از حساب را معرفی کردید.
داودی: خوب حساب خیلی هست من الان آمار پرونده ها را .

سوال:‌ برای کدام دستگاه ها هست؟
داودی:‌ دستگاه ها علوم پزشکی ها را دادیم. شرکت ملی نفت را دادیم. این ها تخلف هایی بوده است که انجام دادند . حساب های غیر قانونی داشتند . دارند می بندند.

سوال: و تلاش های آن ها ؟
داودی : آن ها تلاش شان این است که به مرور تلاش می کنند که حساب ها را سریع تر ببندند.

سوال : تلاش هایی که دارید می گویید در جایگاه یک تخلف قانونی است دیگر، چون آن قدر ترک فعل کردند و در مهلت زمان قانونی اصلا ندادند؟

داودی: قطعا ببینید جناب آقای دکتر دستغیب هم اخیرا فرمودند . فرمودند که ما تا به امروز داریم کنار می آییم و اعلام می کنیم ، می گوییم می بندیم حساب را و این تخلف ها را انجام ندهید. اعلام می کنیم به دستگاه ها و ما تذکرات لازم را می دهیم و اگر انجام ندهند اعلام عمومی می کنیم.

سوال : اعلام ها را انجام دادید چرا اعلام عمومی نمی کنید؟
داودی : کدام ها را اعلام عمومی نمی کنیم؟

سوال: الان اشاره می کنید که اگر انجام ندهند، اعلام عمومی می کنید؟
داودی : ما تقریبا ماه گذشته یک جلسه ای داشتیم توی یکی از شرکت های اصلی جناب آقای دکتر دستغیب هم آن جا اعلام کردند ، گفت اگر این شفافیت کدر بشود ، اطلاعات به موقع به دیوان محاسبات ارائه نشود، حساب ها بسته نشود، اعلام عمومی می کند، دقیقا همه را به اسم اعلام می کنیم. داریم انجام می دهیم.
من عرض کردم از چهل و دو هزار رسیدیم به چهار هزار و سیصد، خیلی اقدام شایسته ای انجام شده است با نظارت دیوان با کمک دیوان.
این خیلی این جا کار جالبی است. چرا تا الان انجام نشده است؟ خوب وزارت اقتصاد و امور دارایی می آمد حساب را می بست ، چرا نبسته است؟ خوب دیوان دارد این کار را انجام می دهد و ما داریم کمک می کنیم.

سوال: الان زیرمجموعه های وزارت نفت را نام بردید، مبالغ و گردش های مالی خیلی خوبی فکر می کنم در حساب هایی که اشاره می کنید یا شاید این چهار هزار و سیصد حساب باقی مانده در گردش باشد؟
داودی: بله خیلی هاش بسته شد. خیلی هاش با مبالغ کلان بسته شد.

سوال: آیا تضمینی وجود دارد که تا پایان سال این کار انجام بشود؟
داودی : تلاش مان را می کنیم که انجام بشود و اگر انجام نشود ، اعلام می کنیم.

سوال: آقای دکتر عمرانی با این اعلام می کنیم آقای داودی برویم سراغ این که اصلا چه می شود که در دستگاه های اجرایی ما حالا این تخلف یا سایر موارد تخلف تعریف می شود و انجام می شود؟
عمرانی: بله من قبل از این که به سوال تان جواب بدهم خواهشم این است که شما ممکن است برای بینندگان عزیز این ابهام پیش بیاید که چرا دیوان محاسبات به انتصابات ورود نمی کند؟ این سوال حضرتعالی هم بود،‌ ببینید ما یک صلاحیت های مشخصی داریم الان تاکید ریاست محترم دیوان این است که به هیچ عنوان ما در کار دستگاه های اجرایی نباید دخالت کنیم.
خوب انتصاب یک عملی است که مربوط به دستگاه های اجرایی است. ما داریم در واقع ریشه وقوع تخلف را این جا تبیین می کنیم . یکی از ریشه ها انتصابات است، ولی این که ما ورود کنیم به این بحث، می توانیم پیشنهاد بدهیم.

سوال: ولی بعد از بررسی ریشه ها ، این موارد را در اختیار دستگاه های ذی ربط قرار می دهید و رایزنی های لازم انجام می شود؟
عمرانی: بله بله حتما این کار انجام می شود. عرضم این است که ما این را به عنوان یک تخلف نمی توانیم ابتدا به ساکن پیگیری کنیم. چون اگر وارد این امر بشویم به نوعی وارد حیطه کار دستگاه های اجرایی شدیم که عرض کردم مورد تاکید موکد ریاست کل محترم دیوان است که ما دخالت در امر کار دستگاه های اجرایی نباید بکنیم اما سوالی که فرمودید ببینید تخلفات خوب دلایل متعددی دارد . بخشی اش را من عرض کردم . یکی از دلایل عدم اشراف و آگاهی کامل مدیران مان نسبت به قوانین و مقررات و شرح وظایف سازمانی است.
یک مورد که خیلی مهم هست موضوع کنترل های داخلی و صعف در کنترل های داخلی در دستگاه های اجرایی است . به عبارتی مدیر دستگاه اجرایی یا مسئول هر واحد باید اطمینان پیدا کند از کفایت کنترل های داخلی در دستگاه های اجرایی که موضوعاتی که گاهی در رسانه ها هم دارد مطرح می شود از تخلفات مالی و غیره مالی اتفاق نیافتد .
اتفاقا یکی از مسیرهایی که دیوان محاسبات کمک می کند به دستگاه های اجرایی همین است، که اتفاقا یکی از سیاست های این روزهای دیوان هم هست که حتما باید ما در جهت پیشگیری از وقوع تخلف کمک کنیم به امر نظام کنترل های داخلی باکفایت در دستگاه ها.
یعنی در واقع این که ما بروویم به سمت دستگاه و به آن ها کمک کنیم که چه کنترل هایی باید انجام بدهید که از وقوع تخلف جلوگیری بشود ، چون شما بهتر می دانید ، بینندگان عزیز هم بهتر می دانند که اگر ضرر و زیان های عمده به بیت المال وارد بشود معمولا جبرانش خیلی سخت است . پس بنابراین بهتر این است که دیوان محاسبات برود به این سمت و هر دستگاه نظارتی دیگر به این سمت که تخلف اتفاق نیافتد.
لازمه این، ‌این است که ما ورود بکنیم به بحث پیشگیری وقوع تخلف که باز سیاست مورد تاکید ریاست کل محترم دیوان این روزها ما هم داریم به شدت پیگیری می کنیم،‌

سوال: پیشگیری از وقوع تخلف ،‌ موضوع و نکته ای که دیوان محاسبات خیلی روش تاکید کردند ...

عمرانی: از تخلفات مالی و غیر مالی اتفاق نیفتد اتفاقاً یکی از مسیرهایی که دیوان محاسبات کمک می‌کند به دستگاه‌های اجرایی همین است که اتفاقاً یکی از سیاست‌های این روزهای دیوان هم هست که حتماً باید ما در جهت پیشگیری از وقوع تخلف کمک کنیم به امر استقرار نظام کنترل‌های داخلی با کیفیت در دستگاه‌ها یعنی در واقع اینکه ما برویم به سمت دستگاه‌ها بهشون کمک کنیم که چه کنترل‌هایی باید انجام بدهید که از وقوع تخلف جلوگیری شود چون شما بهتر می‌دانید بینندگان عزیز هم بهتر می‌دانند که اگر ضرر و زیان‌های عمده به بیت المال وارد شود معمولاً جبرانش خیلی سخت است پس بنابراین بهتر این کاست که دیوان محاسبات برود به این سمت و هر دستگاه نظارتی دیگر به این سمت که تخلف دیگر اتفاق نیفتد لازمه این این است که ما ورود کنیم به بحث پیشگیری از وقوع تخلف که باز سیاستی است که مورد تاکید ریاست کل محترم دیوان این روزها هم ما داریم به شدت پیگیری می‌کنیم.

سوال: پیشگیری از وقوع تخلف موضوع و نکته‌ای که دیوان محاسبات خیلی روی آن تاکید دارد حالا از نگاه شما و از نگاه مسئولین خیلی دیر نیست ما برای اینکه ورود کنیم به این موضوع با توجه به اهمیتش در دستگاه‌های اجرایی چون قرار است که ورود کنیم؟
عمرانی: نخیر ورود کرده‌ایم ببینید.

سوال: و ماحصل کار تا اینجا ؟
عمرانی :عرض می‌کنم. ما تا الان چندین سال است که عرض می‌کنیم که این سال‌ها تقویت شده بیشتر در بحث آموزش.

سوال :در کجاها، در چه مواردی با مصداق به ما بگویید؟
عمرانی: الان با مصداق می‌گویم 
سوال :آن چیزی که الان به عنوان پیشگیری از تخلف در دستگاه‌های اجرایی داریم رصد می‌کنید در پرونده‌های که رسیدگی می‌کنید یا مواردی که احصا می‌کنید کدام موارد است؟
عمرانی: الان عرض می‌کنم ببینید مثلاً یک کاری که دیوان محاسبات دارد انجام می‌دهد واقعاً وظیفه دیوان محاسبات نیست اما این کار پیشگیرانه را دارد انجام می‌دهد بحث آموزش است ما الان مکرر دوره‌هایی می‌گذاریم برای مدیران دستگاه‌های اجرایی مدیران اجرایی و مالی همین مصادیق تخلفات و قوانین و مقررات حاکم را برایشان توضیح می‌دهیم واقعاً همان نظرسنجی‌هایی که از آن دوره‌ها دارد انجام می‌شود نشان می‌دهد که خیلی اقبال می‌شود یعنی مدیران ما مدیران دستگاه‌ها خودشان می‌گویند ما مواردی که شما دارید می‌گویید نمی‌دانستیم این خودش منجر می‌شود به پیشگیری از وقوع تخلف 

سوال: و اینکه این مدیر خودش را ملزم بداند به اجرا ، بهتر بگویم ضمانت اجرایی به عنوان آموزش تعریف کنیم چیست ؟ 
عمرانی: قانون خود قانون ببینید قانون در درجه اول

سوال :ما خیلی جاها آقای دکتر عمرانی قانون داریم ولی ضمانت اجرایی را دیدیم و یا تعریف کرده‌ایم ؟ 
عمرانی :خود قانون ضمانت اجرا دارد مثلاً ببینید هر قانونی که از آن تخطی شود مستوجب مجازات است یعنی اصلاً قانون خودش ضمانت اجرایش همین است که تصویب شده و ابلاغ شده بنابراین الان در چه قانون وصف کیفری داشته باشد چه وصف غیر کیفری داشته باشد اگر تخطی از آن شود حتماً دستگاه‌های مربوط اعم از دستگاه‌های نظارتی و قضایی نسبت به این تخطی و تفریط از قانون شرح وظایف رسیدگی می‌کنند این می‌شود ضمانت اجرا .

سوال: مثالی دارید در ذهنتان که به ما بگویید کجا هم رسیدگی و هم این ضمانت اجرایی قانون که تعریف شده ؟
عمرانی: موارد متعدد مثلاً ببینید در بحث ترک فعل‌ها ما داریم مورد مواردی که روسای دستگاه‌ها مدیران دستگاه در حفاظت از اموال عمومی در واقع غفلت کرده‌اند غفلت مصداق ترک فعل است یکی از مصداق‌های بارز ترک فعل است.

سوال: یک نکته بگویم به ما چون می‌گویید مورد و موارد میدانم که کار شما باید تا حصول صدور رای قطعی باید تمام مواردش امنیتی‌هایش رعایت شود به ما بگویید؟ 
عمرانی: مثال می‌زنم بله مثلاً یک نمونه پروژه عمرانی این پرونده‌ای است که تشکیل شده و به سرانجام رسیده یک پروژه عمرانی به بهره‌برداری رسیده و قبل از اینکه به مرحله بهره‌برداری رسیده و تحویل دستگاه شده در واقع قبل از اینکه به بهره‌بردار تحویل شود این پروژه یک سال رها شده در نتیجه منصوبات پروژه به سرقت رفته و خسارت‌های دیگری به این پروژه وارد شده که نتیجه ترک فعل مدیر آن دستگاه است آن مدیر بازخواست شد. 


سوال :اسم دستگاه را هم می‌توانید به ما بگویید؟ 
عمرانی: اگر اجازه بفرمایید چون رای قطعی نشده من نگویم اینجا ولی من این مثال را مشهود داریم ما و مثال‌های متعدد دیگری حالا این مثال شاید از نظر مالی مثال کوچکی باشد مثال پرونده‌های مالی بزرگتر هم است اما من عرض می‌کنم نمونه‌های متعددی است که رسیدگی می‌شود و منجر به صدور علاوه بر مجازات اداری منجر به صدور رای به جبران ضرر و زیان می‌شود این موارد متعدد وجود دارد. 

سوال: آقای دکتر داوودی نکته‌ای که آقای رئیس در جلسه امروز و در مجمع امروز تاکید داشتند اینکه شرکت‌های زیر مجموعه دستگاه‌های اجرایی به شدت رصد شوند و دقت شوند تا مواردی از تخلف در مورد آنها شکل نگیرد دیوان محاسبات در مورد این شرکت‌ها چه کرده تا الان چه مواردی احصاء شده و برنامه برای آینده چیست؟ 
داوودی : عرض کردم خدمتتان امروز چهارمین مجمع را داشتیم ما در سه مجمع گذشته که در سنوات گذشته تشکیل شد فقط معاونین اداری مالی و دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه‌ها حضور داشتند امروز مدیران مالی شرکت‌های برتر کشور عرض کردم که ۸۰ درصد بودجه شرکت‌های دولتی به این شرکت‌های محدود تخصیص پیدا می‌کند این‌ها هم حضور داشتند این خودش نشان می‌دهد که دیوان محاسبات دارد ورود پیدا می‌کند ، به موضوع مهم حسابرسی به شرکت‌ها در یک بعد وسیع‌تر ما قبلاً بررسی می‌کردیم با تدابیری که آقای دکتر دستغیب داشتند ما الان امروز حدود بالغ بر ۲۰۰۰ شرکت شناسایی کردیم ذیل موسسات و نهادهای عمومی که این شرکت‌ها دارد مورد کنترل و رصد دیوان محاسبات قرار می‌گیرد علاوه بر آن ۳۸۰ شرکت دولتی که در پیوست ۳ قانون بودجه کل کشور وجود دارد . 

سوال : فقط رصد و نظارت ؟ 
داوودی : رصد و نظارت و حسابرسی من الان در خیلی از شرکت‌ها حسابرس دارم دارد صورت‌های مالی. 

سوال:  که چه اتفاقی بیفتد؟ 
داوودی : کنترل می‌کنند. 

سوال : جلوی چه مواردی گرفته شود؟ 
داوودی: ببینید حسابرسی دیوان کنترل استانداردها قوانین و مقررات لازم الاجرا است و عدم انحراف و تخلف از این قوانین موقعی که یک قانون رعایت نشود قطعاً یک تخلفی پشت آن است ما موقعی که می‌گوییم سقف حقوق آ ریال است اگر انجام نشود این تخلف است نه موقعی که ورود می‌کنیم و کنترل می‌کنیم و پایش می‌کنیم جلوی این تخلفات گرفته می‌شود . 

سوال :پس جلوی پرداخت‌های نجومی و پرداخت‌های خارج از ضوابط گرفته می‌شود؟ 
داوودی :بله محدود می‌شود یکی از ضعف‌هایی که امروز بحث شفافیت و انضباط مالی است یکی از موضوعاتی که مطرح شد عدم ورود دقیق اطلاعات در سامانه‌های اطلاعاتی کشور است ما سامانه ماده ۲۹ را داریم که تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند هرچه را پرداخت می‌کنند به پرسنل در این سامانه درج کنند امروز شاهد این موضوع هستیم بعضی از دستگاه‌ها بخشی از پرداخت‌هایشان را ثبت نمی‌کنند امروز تذکر دادیم اعلام شد تذکر دادیم اگر دستگاه‌ها اصلاح نکنند اسم می‌بریم . 

سوال: و بعد از اسم بردن؟ 
داوودی :دیگر آن موقع فراخوان عمومی است آن موقع نظارت مردمی را خواهند داشت امروز نظارت دیوان محاسبات را دارند آن موقع نظارت مردمی 

سوال : و تکلیف قانون برای برخورد با این تخلف؟ 
داوودی :فکر نمی‌کنم شرکتی و دستگاهی به خودش اجازه بدهد که جلوی مردم بایستد موقعی که اعلام شود اعلام عمومی شود مجبور هستند که اصلاح کنند این بحث شفافیت و انضباط مالی یک سرشاخه‌اش برمی‌گردد به استفاده از سامانه‌ها و سیستم‌هایی که در راستای تقویت کنترل‌های داخلی در دستگاه‌های اجرایی باید طراحی شود به عنوان یکی از الزامات کار ما امروز اعلام کردیم ما رصد کردیم در بحث کنترل‌های داخلی ما ورود کردیم در یک دوره ۵ ساله اطلاعاتی که احصاء کرده‌ایم از دستگاه‌های اجرایی بالغ بر ۱۲ هزار نقاط ضعف کنترل‌های داخلی را احصاء کردیم و اعلام کردیم که این کنترل‌هایتان باید اصلاح شوند و اصلاح این کنترل‌ها یعنی پیشگیری از تخلف یعنی پیشگیری از سو استفاده پیشگیری از تقلب و انحراف و فساد این‌ها خودشان تمام در راستای همان سیاست هدایتگری و پیشگیری دخالت در وظایف اجرایی دستگاه‌های اجرایی است. 

سوال:  آقای دکتر عمرانی هم شما و هم آقای دکتر داوودی خیلی تاکید می‌کنید روی نظارت، نظارت این نظارت در پاسخگویی در شفافیت مالی در آنچه که برای حوزه مالی کشور مهم است چقدر تاثیرگذار است الان چقدر این نظارت دارد صورت می‌گیرد؟ 
عمرانی :ببینید در هر حال پاسخگویی یکی از مؤلفه‌های مهم نسبت به عملکرد خودشان باید پاسخگو باشند . 

سوال: هستند ؟ 
عمرانی: خوب ما در بخش نظارت داریم ارائه عملکرد می‌دهیم ما داریم ارائه عملکرد می‌دهیم حتماً دستگاه‌های دیگر هم این ارائه را باید بدهند عرضم این است که دستگاه نظارتی ضمن اینکه خودش پاسخگو است نسبت به ارائه عمل کرده‌اش که الان نمونه از آن را دارید می‌بینید در همه برنامه ضمناً دارد از دستگاه‌ها هم سوال می‌پرسد این شان دستگاه‌های نظارتی است که اصلاً سوال بپرسد و دستگاه پاسخ بدهد اما پاسخ دستگاه یک بخشی به دستگاه نظارت است و یک بخشی باید به مردم باشد و به افکار عمومی باشد در آن بخش پاسخگویی به افکار عمومی بنده باز ریشه‌اش را شاید نظر کارشناسی شخصی بنده است که می‌بینم در همین که مدیران ما اگر توانمند باشند اگر قانونمند باشند به نظر میرسد پاسخگو هم هستند یعنی داریم مدیران  توانمند و قانونمندی که می‌آیند و پاسخ میدهند اما از طرفی مدیرانی هستند که به دلیل ضعف در توانایی هایشان و ضعف در قانونمندی شان پاسخ هم نمیدهند .


سوال:خوب این بر میگردد به همان نکته ای که اول گفتید ضعف در انتصابات ؟
عمرانی:بله انتصابات نکته ی مهمی است ما داریم همین چرخه را برمیگردیم که چرا پاسخگو نیستند مدیران ببینید برای نشستن پشت میز خوب خیلی راحت میرویم پشت میز میشینیم ولی بعد از آن تکلیف شروع میشود .تکلیف پاسخگویی این بخشش را کار سختی داریم.

سوال:چرخه که دارید توضیح میدهید ،انتصاب،توانمندی،پاسخگویی؟
عمرانی:بله این خودش منجر به این بحث شفافیت میشود یعنی اگر یکی از مولفه های مهم شفافیت که شعار دیوان محاسبات است همین پاسخگویی.

سوال: آقای دکتر داوودی یک سری مسیر ها را مسیر همیشگی دیوان محاسبات بود برای ایجاد شفافیت و حالا مواردی که داریم در گفتگو بررسی میکنیم چقدر ابتکار عمل داریم برای اینکه راه های تازه ای را برای ایجاد شفافیت و انظباط پیدا کنیم در دستگاه های اجرایی ؟
داوودی:دیوان محاسبات در این سنوات در راستای وظایف قانونی خودش که صیانت از بیت المال است نظارت های مستمر خودش را داشته . ما در دوره جدید که خوب در طی یک سال اخیر بر اساس سیاست های ابلاغی جناب آقای دکتر دستغیب بحث نظارت های مستمر و هدایتگری را داریم .هدایتگری خیلی مهم است در دستگاه های اجرایی که من به موقع تذکر بدهم به دستگاه ها اعلام میکنم به دستگاه که این مسیر که دارید میروید منجر به انحراف و تخلف میشود.تذکرم را دادم در کنارش دارم رصد میکنم اگر در زمان تفریق بودجه ام در زمان پایان سال مالی ببینم این مسیر انحرافش مسیر تخلفش ادامه پیدا کرده قطعا برخود قانونی ام را خواهم داشت ،آنجا هیچ اغماضی ما نداریم و در تفریق بودجه هم که میدانید ما گزارش تفریق بودجه در سایت دیوان اطلاع رسانی عمومی میشوند .همه میتوانند ببینند.

سوال: تفریق بودجه سال 1401 کی قرائت میشود؟
داوودی:تفریق بودجه 1401 ارائه شده به مجلس محترم شورای اسلامی امروز هم ظاهرا به اشتباه اعلام شده که جناب آقای دکتر دستغیب فرمودند هفته ی بعد قرائت میشود در صورتی که هفته بعد مجلس تعطیل است ما منتظر هستیم که هیئت رئیسه ی محترم مجلس این را اعلام کنند که جناب آقای دکتر دستغیب بر اساس وظیفه قانونی که بر عهده اش قرار گرفته در صحن علنی حضور پیدا کند و یک ساعتی که وقت در اختیارش خواهد بود مسائل مهم  تفریق بودجه سال 1401 را خدمت ملت شریف جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند.


سوال:یک نکته مهم .یک نکته ای که دارد دیوان پیگیری میکند کاهش اطاله  دادرسی است اقدامات بعضا مناسبی هم در حوزه ها انجام داده چه است؟
داوودی:یکی از اقدامات مهم و جالبی که دیوان محاسبات انجام داده و تقریبا هفته گذشته هم انجام شد جناب آقای دکتر دستغیب دو هیئت مستشاری به هیئت های مستشاری دیوان محاسبات اضافه کردند.یعنی ما قبلا 4 هیئت مستشاری داشتیم الان 6 هیئت مستشاری داریم.

سوال: و یک مستشار خانم را هم منتسب کردند درست است؟
داوودی:برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و قبل از این ما اولین مستشار زن را در دیوان محاسبات داشتیم که انتخاب شد و این یک ابتکار جالبی بود که تبریک میگوییم به خانم های کشور که این اولین مستشار خانم را ما در دیوان محاسبات داریم.همین دو هیئت مستشاری که اضافه شدند منجر به کاهش  اطاله دادرسی که آقای عمرانی با توجه به اینکه در حوزه ی مستشاری هستند ما همین الان خیلی از پرونده ها وقتش برای سال ۱۴۰۳ دارد تنظیم میشود برای رسیدگی.این دو هیئت که اضافه شد قطعا زمان را کوتا میکند و به موقع میتوانیم به تخلفات و انحرافات دستگاه اجرایی ورود کنیم.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۹۴۱۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰     ساعت: ۱۰ : ۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024