صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

دیدار و گفتگوی اعضای هیأت کنگره علامه بهابادی با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

اعضای هیات علمی و اجرایی کنگره علامه بهابادی امروز با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار و گفتگو گردند.

به گزارش جهانی پرس، حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پس‌ از اعلام مراتب تشکر و سپاسگزاری خود به اعضاء هیأت کنگره علامه بهابادی اظهار داشت: هیچ ملتی به بزرگی نمی‌رسد مگراین‌که گذشته‌ی خود را بشناسد، حفظ کرده و به نسل‌های بعدی منتقل نماید. درختان قوی روی ریشه های ستبر رشد می‌نمایند و درخت قابلی می‌شوند. نگاه به گذشته باید برای ساختن آینده‌ای بهتر باشد. سرمایه‌ها باید تبدیل به امکانی برای حرکت به سوی آینده شوند.
وی افزود: علامه شخصیتی تمدن‌ساز است و احیاء اندیشه و تفکر ایشان وظیفه همه ماست. وی در مورد کشور عراق گفت : مای ما با عراقی‌ها یک مای به ‌هم ‌پیوسته است. باید هویت عراقی برادران عراقی ما حفظ شود. عراق فعال در عرصه‌های گوناگون موردنظر ماست. چون عراق یکی از بازوهای قوی تمدن اسلامی است. روی این مسئله باید دقت شود. در کارهای علمی و فرهنگی و شخصیت‌های مشترک مانند علامه، روی مسئله وحدت حساس باشید و خردمندانه حرکت کنید. معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: سبک مدیریت عقلانی و تعاملی علامه باید استخراج شود. این مساله اقدامی بسیار عالی و برای امروز ما می‌تواند الگو باشد. در ابعاد گوناگون، مدل سازی نمایید. با این مدل‌های عقلانی و تمدنی می‌توان بخش زیادی از مسیحیت ارتودوکس، مثلاً مسیحیان ارتودوکس روسیه را به اسلام و تشیع دعوت نمود و آن‌ها نیز پذیرا خواهند شد.  مدل علامه برای احیاء تمدن اسلامی و جامعه جهانی مورد نظرما بسیار مناسب است. مسیحیت قدرت دارد ولی اندیشه‌های نو برای حکمرانی حکیمانه ندارد. ما باید با کشورهای مسیحی تعامل علمی و عقلانی داشته باشیم. مدل پیشنهادی ما باید به زبان ساده نیز باشد تا عامه‌پسند باشد.
دیدار و گفتگوی اعضای هیأت کنگره علامه بهابادی با حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 
در این دیدار حسینی، مدیرکل بین المللی تبلیغ ابراز داشت: حاج آقای ایمانی رئیس سازمان سلام رساندند و بنده به نیابت از ایشان در جلسه حضور دارم.
حسینی نیشابوری گفت: تحت نظر مدیرکل بین‌الملل تبلیغ: اداره طرح و برنامه، اداره قرآن و اداره تبلیغ فعالیت می‌نمایند.
وی در خصوص آثار درسی علامه بهابادی خاطر نشان کرد: من حاشیه علامه را خوانده‌ام. هم درود بر روان علامه و هم بر ملا سعدالدین تفتازانی می‌فرستیم. کتاب حاشیه علامه در روش‌شناسی منطق قابلیت استخراج و تعمیم دارد. علامه را از این اثر و سایر آثار و روش‌هایش، همچنین از شاگرد پروری و اساتیدش می‌توان شناخت.
مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: آیت‌الله جوادی آملی حفظه الله بعد از رحلت آیت‌الله العظمی اراکی فرمودند: آقای اراکی بحث تدریس را پررنگ نمودند. تدریس عالمانه و هنرمندانه بسیار مهم است. علامه بهابادی قطعاً علامه است. ذوفنون است. عنوان ملا در عصر ایشان بالاترین عنوان عالمان و دانشمندان بوده است که حتی عنوان علامه را در خود دارد. واقعاً ملا بوده ‌است و ملا عبدالله؛ اول، ثانی و ثالث ندارد. همه چیز ایشان بوده ‌است. وجه حکمی، ایشان را ممتاز نموده است. ولی وجه فقهی، تفسیری، ادبی و وجه بین‌الملل پسند ایشان نیز بسیار اهمیت داشته و مهم است. اگر موفق شدم مقاله‌ای می‌نویسم و در آن‌ توضیحات کامل می‌دهم. علامه ظرفیت معرفی در حوزه بین ‌الملل حتی اروپای غربی به‌خصوص محافل علمی، پژوهشی غربی را دارد. زیرا علامه یک فیلسوف منطقی و یک حکیم است و آن‌ها می‌پذیرند. ادبیات و اندیشه ایشان بین‌المللی است.
وی با قرائت چه خوش بود که برآید به یک کرشمه دو کار/ زیارت شه عبدالعظیم و دیدن یار،گفت: شما امروز با حضور خودتان همه را جمع کردید و روح بلند علامه نیز حضور دارد و حمایت می‌کند و از همه بهتر خداوند عنایت ویژه دارد. باید کار پخته‌ای جهت معرفی علامه در حوزه جهان غیر اسلام، اعم از غربی‌ها و شرقی‌ها بخصوص برای نخبگان و تئوریسین‌ها آماده شود. گاهی از یک جمله مهم علامه می‌توان یک مقاله علمی نوشت مقالات باید ثبت آی اس سی و در مجلات معتبر منتشر شود تا در محافل آکادمیک و علمی پذیرفته شود. ظرفیت بسیار خوبی در شمال آفریقا داریم. سفیر ایران در الجزایر با ما همراه است.
وی افزود: در حوزه شرق و اروپای شرقی، فرصتی طلایی داریم. فضایی که حضرت امام در نامه خود به گورباچف نوشتند اکنون فراهم شده ‌است. محتوی را بدهید، در کار میدانی، در حوزه بین‌الملل در خدمت دبیرخانه هستیم. ما نسبت ‌به علامه احساس دین کرده و شیفته ایشان هستیم. بر وجهه علمی به‌ویژه منطقی ایشان باید تأکید نماییم و وجهه حکمرانی حکیمانه ایشان را نیز برجسته نماییم. یک نسخه منقح و مصحح از حاشیه ملا عبدالله به زبان‌های گوناگون باید داشته باشیم. روی سایر ابعاد علمی ایشان نظیر کلام، فلسفه، ادبیات، تفسیر و... باید کار نماییم. چون با پرچم علم حرکت می‌کنید پیشرفت بسیار خوبی خواهید داشت و حساسیت‌ها در حوزه بین‌الملل کم‌تر می‌شود. ویترین علامه، ویترین علم محور است. یک حکیم و یک ریاضی‌دان و یک منجم است. ما ابتدا این شخصیت را به رایزن‌های فرهنگی ایران معرفی خواهیم نمود.
 در پایان حسینی به این نکته اشاره نمود که ملا عبدالله صاحب حاشیه است که حق بزرگی بر گردن حوزه‌های علمیه و اقبال بنده دارد. امروز وقت آن است که گنج‌های ارزشمند معنوی بهاباد با همت شماها استخراج شود. ظاهراً بهاباد گنج‌های معنویش هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده است و این آغاز کار است. انشاءالله.
عصمتی گفت: شما می‌توانید روی خواهرخواندگی شهر بهاباد با شهر قیروان در شمال تونس و طوبا در سنگال کار کنید. بنده نیز از تجربیاتم در این زمینه استفاده خواهم نمود.

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۴۹۴
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۲۵     ساعت: ۰ : ۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024