صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

ثبت نام حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار زائر اربعین حسینی

رئیس ستاد اربعین حسینی گفت : تاکنون حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر به صورت قطعی و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به صورت غیرقطعی ثبت نام کرده اند.

به گزارش جهانی پرس از صداوسیما، گفتگوی ویژه خبری با موضوع برنامه ،مزیت های مرزهای تمرچین و باشماق برای تردد زائران اربعین با حضور آقایان میر احمدی، رئیس ستاد اربعین حسینی، محمد صادق معتمدیان، استاندار مرکز آذربایجان غربی (ارتباط تصویری) و اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان (ارتباط تصویری) بررسی شد.

 

سؤال : بفرمایید تا الان در سامانه سماح چقدر ثبت نام کرده اند؟

میراحمدی : حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر ثبت نام قطعی کرده اند و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام غیرقطعی کرده اند.

سؤال : این درصد آقایان و خانم ها مشخص است؟

میراحمدی : تفکیک شده است در سامانه، آخرین درصدها را نگرفته ام.

سؤال : نسبت به سال قبل در این ایام این آمار بیشتر است؟

میراحمدی : روند آن مثل روند سال گذشته است با این تفاوت که چون امسال یک مرحله ای است قابل مقایسه با سال قبل نمی تواند باشد چون سال قبل دو مرحله ای بود ولی روند آن بر بنای محاسباتی که داریم مثل سال قبل است.

سؤال : آنهایی که بیمه را فراموش کرده باشند باید چه کار کنند؟

میراحمدی : مجدد باید مراجعه کنند و بیمه شان را انجام دهند.

سؤال : امسال تعداد موکب ها چقدر است؟

میراحمدی : بیشتر موکب های ایرانی را می فرمایید؟

سؤال : بله.

میراحمدی :ما بیش از ۳ هزار موکب را ثبت کرده ایم و امور پشتیبانی و اقدامات لازم برای عبور این‌ها از مرز عراق را داریم انجام می‌دهیم.

سؤال : اینها داخل مرز ششگانه ورودی به مرز داخل خاک عراق است؟

میراحمدی : این‌ها موکب‌هایی هستند که بیش از ۸۰ درصدشان به داخل خاک عراق می‌روند و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدشان درکنار مرز‌های ما دارند فعالیت می‌کنند یا در شهر‌هایی که در مسیر عبور زائرین عزیز هستند فرض کنید مثل استان همدان و شهر همدان که تعداد زیادی از زائرین از این شهر عبور می‌کنند طبیعی است که موکب‌های مردمی آن شهر هم در همان شهر به زائرین عزیز  خدمات می‌دهند.

سؤال : با توجه به اینکه خیلی تأکید شده است که از خودروهای شخصی استفاده شده باشد به لحاظ تمهیدات زمینی، تأمین سوخت و افزایش پارکینگ، من خودم سال قبل در مرز مهران بوده ام سال های قبل هم در مسیر بودم خود شهر مهران تبدیل شده بود به یک پارکینگ بزرگ حتی در خانه های مردم و اداره ها و اینها، در این مرز ششگانه چه کار کرده اید؟

میراحمدی : مهران الان ظرفیت ۱۸۰ هزار پارک خودرو را دارد و بر مبنای محاسباتی که ما داریم فکر می‌کنم انشاالله هر میزان خودروی شخصی مراجعه کند براساس درصدی که الان در سامانه سماح است عزیزان ما هیچ مشکلی برای پارک خودروی شان ندارند ضمن اینکه تحولات خیلی وسیعی صورت گرفته است در موضوع پارکینگ‌ها در همه مرزها، در مرز چزابه همینطور است مرز تمرچین در جای خودش صحبت می‌کنیم بحمدالله ما از جهت پارکینگ‌ها هم از جهت توسعه و هم از جهت کیفیت کاملاً با سال قبل متفاوت شده است.

سؤال : چون ثبت نام یک مرحله ای است و باید بیمه را پرداخت کنند و قطعی شود اگر این کار را نکرده باشند باید چه کار کنند؟

میراحمدی : اگر ثبت نام کرده باشند تفاوت ثبت نام قطعی و غیرقطعی در پرداخت بیمه است. کسی که بیمه اش را پرداخت نکرده است و ثبت نام کرده است حتماً بایستی برگردد و بیمه خودش را پرداخت کند.

سؤال : این ویرایش وجود دارد؟

میراحمدی : بله.

سؤال : امشب بحث بیشتر ما درباره مرز تمرچین و باشماق است.

سؤال : آقای معتمدیان با توجه به اینکه پایانه مرزی تمرچین در استان شما واقع شده است و با توجه به اینکه تمهیدات لازم که در گزارش ها هم دیده شده است، برای پذیرایی از زائران اربعین دیده می شود بفرمایید چه امکانات و تدارکی برای استقبال از زائران اربعین دیده اید در این استان؟

معتمدیان : با توجه به اینکه ماسال گذشته اولین سالی بود که شاهد بازگشایی مرز تمرچین بودیم که براساس تدابیر ستاد مرکزی اربعین جناب آقای وزیر محترم کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین جناب آقای میراحمدی انجام گرفت. تجربه خوبی حاصل شد امسال هم ما تدابیر و تمهیدات حداکثری برای پذیرایی از زائران حضرت اباعبدالله از سراسر کشور را داریم. در حوزه اسکان با توجه به اینکه ما براساس تصمیم ستاد مرکزی انشاالله پذیرای مردم عزیزمان از استان‌های شمال غرب و همینطور از کشور ترکیه، کشور آذربایجان و دیگر مناطق که حضور پیدا می‌کنند، ورودی‌های جمهوری اسلامی در مرز‌های مشترک با این کشور‌ها تمهیدات ویژه‌ای را تدارک دیده ایم. بیش از ۴۰ هزار نفر امکان اسکان را در مبادی ورودی و همینطور تمرچین به صورت روزانه ایجاد کرده ایم .

سؤال : اسکان به چه صورت است؟

معتمدیان : اسکان مواکبی است که در غالب ۹۷ موکب توسط ستاد عتبات عالیات استان سازماندهی شده است که عزیزان ما با توجه به زیرساخت‌هایی که ایجاد کرده اند امکان استقرار و اسکان زائرین عزیز را در مناطق مختلف به ویژه مرز تمرچین را خواهند داشت.

سؤال : به لحاظ پارکینگ چطور؟

معتمدیان : با ظرفیت ۵۰ هزار پارکینگ را در سه نقطه در منطقه جرزیان که در ۲۵ کیلومتری مرز تمرچین است، کارخانه قند که در مسیر کمتر از ۱۵ کیلومتر فراهم کرده ایم و کاملاً هم به صورت رایگان است سال گذشته هم مبلغی جهت پارکینگ خودرو‌ها اخذ نشد امسال هم تدبیر کرده ایم که به صورت رایگان بتوانند زائران عزیز خودرو‌های خودشان را در پارکینگ‌هایی که تعبیه شده است پارک کنند.

سؤال :این ۵۰ هزار تا پارکینگ خودرویی که گفتید با توجه به اینکه در عدد و رقم‌هایی که در خبر‌ها عنوان شد اگر مردم بیش از این مراجعه کردند عبور کردند از آن مرز، آن وقت برای پارکینگ‌ها می‌خواهید چه کار کنید یعنی عدد و رقم از این ۵۰ هزارتا بالاتر بود؟

معتمدیان : ۵۰ هزارتا عرض کردم روزانه ۵۰ هزارتا است یعنی شما ایام را درنظر بگیرید همان ظرفیتی که ما اعلام کردیم که ۵۰۰ هزار است در ایام اربعین این ظرفیت ایجاد شده است اگر نیاز هم باشد ما تهمیداتی دیده ایم که انشاالله بتوانیم توسعه دهیم در همان ایام اربعین و ایامی که مردم عزیز ما مراجعه می‌کنند به مرز تمرچین. از بابت ایجاد پارکینگ مشکل خاصی نخواهیم داشت. در رابطه با بهداشت و درمان هم با توجه به هماهنگی بسیار خوبی که بین اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر است تقسیم کار صورت گرفته است و نقاط مختلفی تجهیز انجام گرفته است که بتوانند خدمات حداکثری را به زائران عزیز ما ارائه کنند. در بحث امنیت خوشبختانه با اقتدار نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی، امنیت کاملی هم در مرز‌های استان و هم در مسیر است در اقلیم کردستان در کرکوک و نهایتاً بغداد و نجف که سال گذشته هم بحمدالله حدود ۷۰ هزار نفر از زائران عزیز ما از استان‌های شمال غربی و سایر استان‌های کشور از این مرز عبور کرده اند بدون هیچگونه مشکلی امسال هم تدابیر حداکثری در رابطه با تأمین امنیت مثل سایر مرز‌ها اندیشیده شده است. بحث گیت‌ها به جهت این است که توقف در مرز‌ها نداشته باشند با توجه به ازدحامی که در سایر مرز‌ها است، با توافقی که با اقلیم کردستان انجام داده ایم امسال ۳۸ گیت را ایجاد کرده ایم هم در قسمت اقلیم کردستان در مرز حاج عمران و هم در مرز تمچین متوسط ما پیش بینی ما این است در پیک حضور زائران عزیز برای عبور از مرز حداکثر زمان ۱۰ دقیقه خواهد بود. این زمان در سال گذشته با حضور ۷۰ هزار نفر از زائران عزیز در کمتر از ۳ دقیقه انجام گرفت. یکی از ویژگی‌هایی که مرز تمرچین دارد وضعیت آب و هوایی منطقه است که تقریباً نسبت به مرز‌های جنوب غربی و غرب کشور بیش از ۱۵ درجه اختلاف دما است با توجه به شرایط گرم پیشرو خب طبیعتاً بعنوان یکی از مزایای مسیر تمرچین انشاالله به کاظمین و نجف خواهد بود. در رابطه با حمل و نقل داخل اقلیم هم براساس تجربه سال گذشته ما بیش از ۲ هزار دستگاه مینی بوس میدل باس و ون از طریق اقلیم کردستان در مرز حاج عمران استقرار خواهند داشت و هیچگونه دغدغه‌ای مردم عزیز برای حمل و نقل نخواهند داشت. نقطه الحسینه هم که در جوار بغداد قرار دارد تدابیر ویژه‌ای را دیده ایم با قرارگاه حمل و نقل ستاد اربعین که انشاالله بتوانیم زائرین عزیز خودمان را به نجف منتقل کنیم سال گذشته یکی از ناهماهنگی‌هایی بود که به دلیل تجربه سال اول ما همین محور بود که با تدابیر ویژه ستاد مرکزی اربعین این موضوع هم انشاالله مدیریت خواهد شد.

سؤال : بفرمایید که چه تدارکی در مرز باشماق دیده اید و چه ویژگی هایی این مرز دارد که داریم به مردم پیشنهاد می دهیم که از این مرز عبور کنید؟

زارعی کوشا : مرز باشماق همانطور که استحضار دارید در شهرستان مریوان واقع شده است در ۱۸ کیلومتری شهر مریوان و شهرستان مریوان هم یکی از شهرستان‌های زیبا و جذاب از نظر مناظر و منابع طبیعی و از حیث ظرفیت‌های گردشگری است که قطعاً دریاه زیریوار را مردم عزیر کشورمان بعنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین به خوبی می‌شناسد و همینطور اورامانات و چشم انداز‌های زیبای مریوان. علاوه بر این مریوان بعنوان دارالشهدای کردستان و همینطور دارالعرفا و قوم کردستان معروف است و بسیار مفتخریم که از سال گذشته در حقیقت این امکان فراهم شده است که شهر مریوان یک عنوان پرافتخار دیگر را بعنوان باب الحسین (ع) هم کسب کند و ما هم افتخار خادمی مردم عزیزمان را داشته باشیم. محضر شما عرض کنم که همانطور که جناب آقای دکتر معتمدیان هم فرمودند از حیث آب و هوای مطبوع و فضای مناسبی که در این فصل از سال نسبت به مرز‌های جنوبی وجود دارد این ظرفیت ظرفیت مناسبی است که بتوانیم بخشی از زائران عزیزمان را از این مسیر انتقال بدهیم و مشرف شوند.

سؤال : سال قبل چقدر در مجموع از آنجا عبور کردند؟

زارعی کوشا : ما در سال گذشته حدود ۵۵ هزار نفر زائر متردد از این مرز را داشتیم.

سؤال : پیش بینی شما برای امسال چقدر است؟

زارعی کوشا : ماپیش بینی کرده ایم که تا ۳۰۰ هزار نفر البته ظرفیت و امکان بیش از این را هم داریم، ولی تا ۳۰۰ هزار نفر را پیش بینی می‌کنیم که انشاالله از این مرز مشرف شوند.

سؤال : فاصله تا بغداد فکر می‌کنم چیزی حدود ۳۵۰ کیلومتر است، این فاصله را زائرانی که از مرز باشماق رد می‌شود وسیله ایاب و ذهاب چگونه است؟

زارعی کوشا : ما با شرکت های حمل و نقل در خود منطقه اقلیم قراردادها و تفاهم نامه هایی را داریم امکانی را فراهم کرده ایم از خود مرز باشماق به دو صورت یا به صورت انتقال مستقیم از مرز باشماق به بغداد و کاظمین است و یا اگر به ساعاتی بخورد که وعده ناهای و نماز باشد یا اقامت و استراحت شبانگاهی باشد، موکبی را در شهر سلیمانیه داریم که با همراهی و همکاری بسیار ارزشمند برادران اهل سنت مان در شهر سلیمانیه موکب تکیه حضرت رسول(ص) بعنوان موکب سلیمانیه مثل سال گذشته دراختیار ما است. اگر عزیزانی زمان شان اینگونه باشد که نیاز به استقرار و اتراق در شهر سلیمانیه داشته باشند در این موکب پذیرایی می شوند و می توانند استراحت کنند. عموم زائرها را سعی مان بر این است که مستقیماً از باشماق منتقل کنیم.

سؤال : در مرز باشماق ساعت فعالیت اش از چه زمانی تا چه زمانی است؟

زارعی کوشا : ما از اذان صبح یعنی تقریباً از ساعت ۴، ۴ و نیم صبح برنامه ما شروع می‌شود و تا ساعت ۶ الی ۷ بعدازظهر یعنی ساعت ۱۸ تا ۱۹ همان روز انشاالله آمادگی داریم که عزیزان را اعزام کنیم. معمولاً کاروان‌هایی که در ساعات پایانی اعزام می‌شوند می‌توانند شب را در موکب سلیمانیه اتراق کنند و بعد از اذان صبح عازم شوند.

سؤال : زائر‌ها ماشین هایشان را تا کجا می‌توانند تا خود شهر مریوان بعد آن ۱۷ کیلومتر را اتوبوس می‌رود یا می‌آورند تا نزدیک مرز باشماق خودرو‌های شخصی شان را؟

زارعی کوشا : ماامکان توقفگاه را در خود مرز باشماق فراهم کرده ایم. حدود ۴ هزار توقفگاه در خود تیربارکای مرز باشماق است و تا ۱۲ هزار هم ظرفیت در خود شهر مریوان است. عزیزانی که در شهر مریوان خودروی خودشان را پارک می‌کنند از طریق ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوسی که تدارک دیده شده است به مرز باشماق منتقل می‌شوند.

سؤال : کدام استان ها نزدیک تر هستند به این مرز و مسیر آمدن کجا است، چون یک بحث از تهران می آیند زنجان، بیجار، سنندج، مریوان، که فکر می کنم این راهکار ارائه اصلی باشد راههای دیگر آن به چه صورت است و کدام استان ها را پیشنهاد می کنید از این مرزها بیایند که کوتاهتر باشد؟

زارعی کوشا : فکر‌می‌کنم که استان‌های شمالی، استان‌های شمال غربی و برخی از استان‌های مرکزی مثل زنجان، قزوین، البرز و تهران و قم حتی می‌توانند از این مسیر تشریف بیاورند هم از مسیری که از همدان به سمت قروه و سنندج و مریوان است. عرض کنم، چون ممکن است برخی از هموطنان عزیزمان این مسیر را تردد نکرده باشند فاصله زمانی از خروجی شهر تهران تا شهر مریوان چیزی حدود ۶ ساعت تا ۶ ساعت و نیم است یعنی عزیزانی که از تهران هم حرکت کنند در حدود ۶ ساعت و نیم می‌توانند به مرز باشماق برسند. البته ما سال گذشته از استان‌های دیگری مثل استان خراسان، استان فارس هم زائرانی داشته ایم که از این مسیر تشریف برده اند.

سؤال : آقای میراحمدی این دو مرز از ویژگی های خوبی برخوردار هستند بخصوص آب و هوا خیلی مهم است بخصوص برای استان هایی که در مجاورت خودش است بحث مرز تمرچین آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، تهران نزدیک تر است به آن یا در مرز باشماق هم همدان و استان هایی که در مجاورت آن قرار دارد. یک بحث داریم بحث حمل و نقل یک خبری قبل از این گفتگو به من دادید گفتید مشکل حمل و نقل را ما در داخل خاک عراق البته استاندارهای عزیز هم به یک نوعی اشاره کردند، حل کردید به چه صورت است؟

میراحمدی : امسال ما با دولت عراق یک تفاهمات و توافقات بسیار خوبی را انجام داده ایم و حقیقتاً مسئولین عراقی با تمام ظرفیت مادی و مدیریتی خودشان آمده اند که چالش ها و مشکلات زائرین اربعین را در مرزهای خودشان حل کنند من همین جا لازم می دانم که از وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین عراق تشکر کنم. ما روزانه با این عزیزان در ارتباط هستیم و مسائل مان را حل می کنیم درحالی که در گذشته اساساً مسئولین این سوی مرز و آن سوی مرز هم آشنایی نداشتند.

سؤال : توافقات شما چه بوده است؟

میراحمدی : ما یکی از مسائلی که داشته ایم این است که قرارگاه های مشترک عملیات اربعین در سطح ملی و استانی تشکیل شده است در ذیل این قرارگاه ها کمیته هایی تشکیل شده است ازجمله کمیته حمل و نقل یعنی الان ما در استان های مرزی خودمان کمیته های مشترک حمل و نقل ایجاد کرده ایم که از ظرفیت دوستان عراقی و ظرفیت های ما با همدیگر هم افزا می شود تقسیم کار می شود.

سؤال : برای باشماق و تمرچین چه کارهایی کرده اید؟

میراحمدی : برای این دو مرز بخشی که در حوزه سرزمینی اقلیم کردستان عراق است که استاندارهای محترم و جهادی ما آقای معتمدیان و زارع کوشا فرمودند که توافقاتی با عزیزان مسئول شده است و آنها از جهت حمل و نقل زائریان ما هیچ مشکلی را در حوزه سرزمینی عراق ندارند.

سؤال : اگر به فرض از سمت تمرچین که وارد خاک عراق می شوند اولین شهری که می رسند شهری است به نام چومان و در سمت باشماق هم شهری است به نام پنجوین که وارد می شوند یا خود لب مرز، اینها با اتوبوس می آورند تا سمت بغداد یا با خودروهای شخصی آنجا تدارک دیده شده است؟

میراحمدی : دوستان بیشتر از حاج ساعی با تعداد ظرفیت ۱۰ یا ۱۲ نفر مسافر است که شخصی هم هستند و وضعیت بسیار مناسبی دارند.
سؤال : اینها تدارک دیده شده است؟

میراحمدی : بله دوستان اقلیم تعهد کرده اند که هیچ مشکلی از جهت هر میزان مسافر در آنجا وجود ندارد بخش عربی عراق هم جزء کمیته هایی است که ما با دوستان عراقی صحبت کرده ایم آن بخش هم متعهد شده اند که هیچگونه مشکلی نباشد ضمن اینکه من به کمیته حمل و نقل خودمان این را گفته ام که حتماً پیش بینی کنند تعدادی را که اگر مشکلی دوستان عراقی داشتند ما بتوانیم با ظرفیت های خودمان به کمک بیاییم و این مشکل را حل کنیم. بنابراین مشکل حمل و نقل ما نه از طریق باشماق و نه از طریق تمرچین نخواهیم داشت.

سؤال : بحث حمل و نقل که در مرز مهران داشته ایم تردد زیادی بود اما در سمت باشماق و تمرچین چنین الزامی نخواهد بود در نتیجه با این تدابیری که درنظر گرفته اید آن بحث و مشکلات اش خیلی کمتر خواهد بود.

آقای معتمدیان الان بفرمایید که مردم زائران اگر بخواهند بیایند به سمت مرز تمرچین از کدام مسیرها مثلاً از تهران که می خواهند بیایند، یک بحث است زنجان می آید به سمت میانه و نقده و بعد از آن طرف زنجان، مراغه، بناب، میاندوآب، نقدهف پیرانشهر، آیا مسیرهای دیگر هم دارید که نزدیک تر باشد به شهر پیرانشهر؟

معتمدیان : ما استان آذربایجان شرقی، تبریز که مسیرشان نزدیک‌ترین مسیرشان از طریق میاندوآب است که حدوداً سه ساعت مسافت است اردبیل هم که بخواهند از مسیر تبریز حضور پیدا کنند در تمرچین نزدیک به ۵ ساعت است که زائرین عزیز می‌توانند از این مسیر‌ها خودشان را به پیرانشهر و مرز تمرچین برسانند. مسیر تهران هم که فرمودید از زنجان است یک بخش از طریق میانه میاندوآب نقده است یک بخش هم از طریق تبریز ارومیه و پیرانشهر می‌توانند خودشان را به مرز تمرچین برسانند.

سؤال : الان آن جنب و جوش و فعالیت موکب ها و هیئت ها را چطور می بینید در استان خودتان و استان های مجاور آن اشتیاقی که مردم بیایند از این مسیر چون هم امکانات است و هم به لحاظ موقعیت آب و هوایی و بحث های پیرامونی؟

معتمدیان : ما تقریباً شاید از دو هفته پیش در سطح استان میزبان هزار و ۵۰۰ نفر از موکب داران استان‌های شمال غرب بوده ایم، استان آذربایجان شرقی، غربی، زنجان، اردبیل و حتی استان گیلان با حضور وزیر کشور جناب آقای میراحمدی رئیس ستاد مرزی اربعین و هماهنگی لازم انجام گرفت بازدید از مرز تمرچین داشتند و امیدواریم از فردا که مواکب ما به صورت کامل استقرار می‌شوند از روز شنبه بتوانیم پذیرای زائران حضرت اباعبدالله در مرز تمرچین باشیم. ما ۲۴ ساعته فعالیت داریم.

سؤال : فعالیت مرز تمرچین۲۴ ساعته است. برویم سنندج آقای زارعی کوشا، بحث برگشت از آن مرز باشماق به سمت داخل ایران به چه صورت است به لحاظ وسیله ایاب و ذهاب؟

زارعی کوشا : ما هماهنگ کرده ایم از ترمینال و پایانه کاظمین عزیزانی که مشرف می شوند از همان مسیر هم بازخواهند گشت. استدعایی که من دارم از زائرینی عزیزی که از این مسیر مشرف می شوند، مسیرهای انحرافی و مسیرهای جایگزین را خودشان انتخاب نکنند چون به شدت دچار مشکل می شوند خواهش ما این است که در این چارچوبی که تعیین شده است، انتقال از باشماق و سلیمانیه توسط خودروهایی که ما هماهنگ کرده ایم به سمت کاظمین و انشاالله برگشت هم از همان کاظمین و از پایانه کاظمین به سمت مرز باشماق خواهد بود.

سؤال : الان هزینه حمل و نقل و کرایه ها خودروهای شخصی نفری چقدر است از مرز باشماق به سمت همان کاظمین و بغداد؟

زارعی کوشا : سعی کرده ایم که تعدیل کنیم به شدت فعلاً آن رقمی که توافق شده است حدود 1 میلیون تومان است از مرز باشماق تا خود بغداد و کاظمین. البته به دنبال این هستیم که راهکارهایی را پیدا کنیم برای کاهش بیشتر این هزینه که امیدواریم انشاالله موفق شویم.

سؤال : شاید اتوبوس باشد این نرخ کمتر شود؟

زارعی کوشا :استحضار دارید نرخ سوخت نفت گاز در منطقه اقلیم حدود لیتری ۲۵ هزار تومان است نرخ سوخت آنجا خیلی بالا است و خیلی تفاوتی بین خودروی شخصی و اتوبوس نیست.

سؤال : از چه زمانی آماده هستید؟

زارعی کوشا : از همین فردا آماده هستیم من می خواهم در یک جمله دعوت کنم مردم عزیز ایران را که انشاالله قدمگاه شهدا را، استان کردستان و مریوان را بعنوان مسیر تشرف به محضر حضرت سیدالشهداء انشاالله انتخاب کنند و ما هم افتخار خادمی و میزبانی آنها را داشته باشیم.
سؤال : آقای میراحمدی بفرمایید که این پیاده روی اربعین به سمت مرز تمرچین و باشماق از چه زمانی فکر می کنید مردم آن مسیر را طی طریق کنند؟
میراحمدی : زمان شروع ما از فردا اول صفر است و انشاالله اگر مردم ما هر چه بیشتر آشنا شوند حتماً استقبال خواهند کرد. 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۵۹۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۲۷     ساعت: ۱۰ : ۱۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024