صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
وزیر آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش باید راهبرد اول کشور باشد/آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی یکسان می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت در هر کشوری، آینده آن را آموزش و پرورش می‌سازد و به همین دلیل در عموم کشورها مساله اول است لذا راهبرد اول کشورمان نیز باید آموزش و پرورش باشد.

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، رضامراد صحرایی در برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش سیما ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس اظهار کرد: مهمترین رویداد اجتماعی کشور یعنی بازگشایی مدارس با آغاز مهرماه همراه است و اتفاقات زیادی می‌افتد که اول مهر را شروع کنیم. از جمله آن‌ها ۱۵۳ میلیون جلد کتاب درسی چاپ می‌کنیم و فرآیند چاپ کتاب‌های درسی سال تحصیلی 1403 – 1404 از هم‌اکنون آغاز شده است. مدارس را برای آغاز سال تحصیلی آماده می‌کنیم چون با رفتن دانش‌آموزان روح و نشاط نیز به مدرسه می‌رود. امسال ۲۰ هزار مدرسه توسط گروه‌های جهادی و دانش‌آموزان شاداب‌سازی و بهسازی شد.
ورود ۷۵ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش
وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۱۵۰ فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای ساخته شد و بیش از ۵۸۰۶ مدرسه طی 2 سال گذشته با تقریبا ۹۵۰۰ کلاس درس ساخته شد که به طور متوسط هر روز ۸ کلاس توانستیم بسازیم که همه این‌ها مقدمات ورود به مهرماه است. همچنین امسال ۷۵ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که ۲۵ هزار نفر از طریق آزمون سراسری و دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی بود و ۵۰ هزار نفر نیز از طریق برگزاری 2 آزمون استخدامی وارد شدند.
صحرایی افزود: در 2 ساعت ابتدایی دیروز بیش از ۵۸۰ دقیقه، مراسم بازگشایی مدارس از طریق صداوسیما روی آنتن زنده بود که از صداوسیما بابت پوشش این برنامه‌ها تشکر می‌کنیم.
کلید حل مشکلات در مدرسه است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیر مدرسه عین پدر در منزل می‌ماند که مدرسه را برای ورود بچه‌ها آماده می‌کند، گفت: همه اتفاقات خوب در مدرسه اتفاق می‌افتد بنابراین ما هم طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفتیم که به مدرسه باید برگردیم. اگر دنبال تحول در اقتصاد هستم و جامعه، فرهنگ، محیط زیست، ترافیک، رفع آسیب‌های اجتماعی قوی می‌خواهیم باید مدرسه را دریابیم چرا که کلید حل هر مشکل در مدرسه است.
وی با بیان اینکه شعار امسال ما «همه باهم یکصدا ایران و مدرسه قوی، ایران قوی» است، تصریح کرد: اگر ایران قوی می‌خواهیم باید مدرسه را درست کنیم.
صحرایی با بیان اینکه کشور 2 ریل دارد، گفت : یکی اکنون است؛ هر کس مدیر می‌شود باید چالش‌های اکنون را حل کند اما در کنار آن باید ریل موازی درست کند و اجازه ندهد که مشکلات ایجاد شود و این ریل موازی، مدرسه است. مقدار اهتمام یک مدیر به آینده ایران نسبت دارد با اهتمام وی به مدارس؛ چون آینده جامعه از وضعیت امروز مدارس مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئولیت در آموزش و پرورش خیلی سنگین است و همه افتخار من این است که معلم خوب برای دانش‌آموزان باشم، خطاب به دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: والدین، تمام برنامه زندگی خود را با شما هماهنگ می‌کنند و کل زندگی پدران و مادران برای فرزندان است و بزرگترین سرمایه زندگی والدین، فرزندان است و تمام تلاش‌ها را برای فرزندان انجام می‌دهند.
صحرایی افزود: مهمترین الگوی زندگی شما هم والدین هستند. وظیفه ما در مدرسه نیز همین است و در واقع کل دولت هم از بالاترین مقام تا پایین‌ترین آن، به‌دنبال ساختن آینده شما هستند، چون آینده را تحویل شما می‌دهیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند آینده برای شماست. هر روز که به طرف آینده می‌رویم، وضع کشور بهتر می‌شود. امسال رئیس‌جمهوری به جای پرسش مهر، پویش مهر را فرمودند و گفتند هر کس در حوزه خود و منطقه خود بررسی کند که گذشته چطور بوده و آینده چطور است چرا که الان بزرگترین دشمن ما ناامیدی است.
وی با بیان اینکه به همه معلمان گفته‌ام که در شرایط دوران کرونا ثابت شد مدرسه تلویزیونی ایران می‌تواند جای همه ما را بگیرد، اظهار کرد: امروز در جهانی هستیم که انتقال دانش به شیوه‌های بهتر از معلم صورت می‌گیرد اما آنچه که نمی‌تواند جایگزین معلم باشد، معلمی است که مادر و پدر است و معلمی است که با شادی دانش‌آموز، شاد و با غمگینی او غمگین می‌شود و عواطف دانش‌آموز در مغز معلم است.
صحرایی در خصوص برنامه مدرسه تلویزیونی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که کلاس درس به جای محل آموزش تبدیل به محل یادگیری شود و بچه‌ها در کلاس بحث کنند.
وی خطاب به والدین با بیان اینکه تربیت، حاصل کوشش شماست و ما یار شماییم و اصل کار در تربیت، والدین هستند، تصریح کرد: نقش خانواده در تربیت به اندازه مدرسه مهم است و نقش خانواده به اندازه‌ای مهم است که رئیس‌جمهوری هم در سازمان ملل از خانواده صحبت کردند. زن در فرهنگ و آموزه‌های ما کانون و محور خانواده است به همین دلیل تربیت را باهم باید انجام دهیم.

صحرایی با بیان اینکه به جای مسائل می‌خواهیم بر روی ماموریت‌های آموزش و پرورش بحث کنیم، خاطرنشان کرد: اهمیت آموزش و پرورش را اگر درک نکنیم ممکن است اهمیت کار را ندانیم. در هر کشوری، آینده آن را آموزش و پرورش می‌سازد و به همین دلیل در عموم کشورها مساله اول است لذا راهبرد اول ما باید آموزش و پرورش باشد. سند تحول بنیادین هم می‌گوید همه باید کمک کنند و کل دستگاه‌ها باید پشت آموزش و پرورش باشند و به مدرسه برگردیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش و مدرسه، 2 راهبرد اصلی هستند که باید به آن توجه شود، گفت: نکته بعدی معلم است. معلمان، معماران هویت آینده کشور هستند و در کل دنیا کشوری پیدا نمی‌کنید که عالی‌ترین مقام آن به اندازه کشورمان هر سال با بچه‌ها و دانشجویان و معلمان ارتباط داشته باشد.
وی مقطع ابتدایی را مهمترین مقطع تحصیلی دانست و اظهار کرد: مثلث مولف، محصل و معلم همیشه همراه هم هستند و ارتباط متقابل با یکدیگر دارند.
راه بازماندن از تحصیل باید بسته شود
صحرایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی تاکید کرد: یک راهکاری باید پیدا کنیم که راه بازمانده شدن آن‌ها را ببندیم.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اتفاقات این است که با اطلاعات کم، قضاوت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تمام آمارها صحیح هستند اما هر کدام از یک زاویه دیده شده‌اند که باید به آن توجه داشت و با اطلاعات کافی نسبت به آن قضاوت کرد.
۵۰۵ مدرسه در جمهوری اسلامی ایران دارای ۱ دانش‌آموز هستند
صحرایی با بیان اینکه آمارهای امسال هنوز قطعی نشده است، بیان کرد: مطابق آخرین آمارهای سامانه، ۵۰۵ مدرسه دارای یک دانش‌آموز در ایران داریم. یعنی در جایی که خانه بهداشت و پاسگاه و... وجود ندارد، آموزش و پرورش ورود کرده است. پارسال ۷۱۱ کلاس درس یک‌نفره و ۱۵۹۶ مدرسه 2 نفره داشتیم و این کار را انجام می‌دهیم چون ممکن است همان یک نفر در آینده فرد مهمی در کشور باشد. در همین زمینه، طرح ویژه‌ای برای جلوگیری از بازماندن از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهوری اجرا می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌های نهضت سوادآموزی گفت: ‌در 5 استان اگر مبادی بی‌سوادی را ببندیم، ضریب باسوادی کشور به بالای ۹۸ درصد می‌رسد.
وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که بچه‌ها بخندند و بیاموزند، اظهار کرد: نظام دوری امسال به صورت آزمایشی شروع شده و در 640 هزار مدرسه برای حدود 18 هزار دانش‌آموز اجرا می‌شود که در قالب این طرح، معلم کلاس اول تا سوم‌ دانش‌آموزان ابتدایی، یک نفر می‌شود و معلم نیز با او همراه می‌شود.
صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بچه‌ها وقتی از مقطع ابتدایی به متوسطه اول می‌آیند، یک پرش جدی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: به والدین توصیه می‌کنیم که با همه معلمان ارتباط داشته باشند و هفته‌ای 2 ساعت وقت بگذارند و به معلمان سر بزنند تا بچه‌ها هم بدانند که والدین با مدرسه ارتباط دارند و پیگیر مسائل هستند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: نسبت اشتغال با مدرک تحصیلی، نسبت تعیین‌کننده‌ای نیست و فرد قبل از ورود به دانشگاه می‌تواند وارد شغل شود.
طرح ملی مهارت اجرا می‌شود
وی اظهار کرد: کاری که کرده‌ایم این است که طرح ملی مهارت را اجرا می‌کنیم تا هر دانش‌آموز هر سال، یک مهارت را بیاموزد و این مهم در دستور کار کارگروه اجرای سند تحول بنیادین است.
صحرایی خاطرنشان کرد: در راستای تاکید بر مهارت‌آموزی باید هنرستان‌های جوار کارگاه تاسیس کنیم. سهم هنرستان‌ها از آموزش کشور اگر بخواهد اضافه شود، تجهیزات باید قوی شود.
وی با بیان اینکه سهم مهارت‌آموزی طبق برنامه هفتم توسعه ‌۴۵ درصد است که مجلس شورای اسلامی ۵۰ درصد مصوب کرده و به عبارتی باید نصف دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه به هنرستان‌ها بروند، ابراز کرد: ما می‌توانیم در آموزش و پرورش دانش‌آموزان را صاحب شغل کنیم‌ که در این صورت فرد اگر صاحب شغل شود، مشکل ازدواج هم ‌حل می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش در مورد عدالت آموزشی گفت: ساده‌ترین و نزدیک‌ترین تعریف عدالت آموزشی، نصیب برابر از امکانات آموزشی کشور است که همه به امکانات دسترسی داشته باشند.
وی در خصوص دانش‌آموزان سمپادی اظهار کرد: باید برای دانش‌آموزانی که سطح بالایی نسبت به دیگران دارند، فکری شود و همچنین دسترسی دانش‌آموزان به امکانات را تقویت کرد چرا که انقلاب ما برای عدالت بوده و دال مرکزی برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی و تربیتی، عدالت آموزشی است.
صحرایی خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی در تمام معاونت‌های وزارت، موضوع اصلی است اما 2 دستگاه ما برای عدالت تاسیس شده که یک سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دیگری باشگاه دانش‌پژوهان جوان است.
وی با اشاره به شعار سمپاد مبنی بر «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری است» گفت: ۱۳۰ هزار دانش‌آموز سمپادی داریم

اما در کشور ۱۳۰ هزار مساله نداریم. پس اگر این دانش‌آموزان پای کار باشند می‌توانیم تمام مسائل کشور را حل کنیم.
صحرایی خاطرنشان کرد: دولت تصویب کرد تا دانش‌آموزان 4 دهک اول جامعه اگر در آزمون سمپاد پذیرفته شده و وارد مدارس استعدادهای درخشان شوند، میهمان رئیس‌جمهوری هستند و هزینه آن‌ها را دولت تقبل می‌کند.
آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی یکسان می‌شود
وزیر آموزش و پرورش در خصوص آزمون ورودی مدارس سمپاد ابراز کرد: در پی این هستیم که سال آینده، یک آزمون بگیریم و آزمون سمپاد و مدارس نمونه دولتی یکسان باشد به‌گونه‌ای که در زمان آزمون انتخاب کنند و هر کس امتیاز بالاتری داشت وارد مدارس سمپاد و سایرین وارد مدارس نمونه دولتی شوند و این امر شدنی است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: باشگاه دانش‌پژوهان جوان که زمانی در اوج بود متاسفانه در یک بازه زمانی مغفول واقع شد اما در این دولت احیا شد و المپیادی‌ها صاحب خانه شدند.
چند المپیاد در حال طراحی است
وی با بیان اینکه المپیادی‌ها جزء یک درصد جامعه هستند، اظهار کرد: برنامه ویژ‌ه‌ای برای المپیادی‌ها طی یک ماه آینده داریم. چند المپیاد در حال طراحی با توجه به نیازهای کشور است که یکی سواد اقتصادی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی است و می‌خواهیم سواد اقتصادی را از طریق فرهنگ، آموزش دهیم.
صحرایی در بخشی از سخنان خود در خصوص نیروهای خرید خدمات آموزشی خاطرنشان کرد: این موضوع یک ‌منع قانونی دارد و هیچ کس غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی نمی‌تواند وارد نظام تعلیم و تربیت شود. سال گذشته تصمیم گرفته شد که آخرین سال استفاده از ظرفیت نیروهای خرید خدمات باشد. آزمون‌های استخدامی اخیر، فرصتی برای این افراد بود که امتیاز هم داشتند تا وارد آموزش و پرورش شوند.
وی افزود: برخی از نیروهای خرید خدمات به هر دلیلی یا در آزمون شرکت نکردند یا نتوانستند وارد آموزش و پرورش شوند که تصمیم گرفتیم امسال نیز از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم اما به شرط اینکه مجوز مربوطه را از سازمان اداری و استخدامی بگیریم. لذا از نیروهای خرید خدمات قبلی استفاده خواهیم کرد اما این حق مردم بر گردن مسئولان است که معلمانی در سر کلاس حاضر شوند که طبق قانون وارد آموزش و پرورش شده‌اند.
صحرایی اظهار کرد: آموزش و پرورش، نقطه اتکای دولت و ملت است و رهبر انقلاب هم فرمودند که عبور از گردنه‌های دشوار بدون آموزش و پرورش میسر نمی‌شود. آموزش و پرورش، یکی از مهمترین دغدغه‌های رئیس‌جمهوری هم هست.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۸۳۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۷     ساعت: ۲۰ : ۳۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
  • ٢٦ شوال ١٤٤٥
  • May 05 2024