صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
دکتر احمدی صدر:

طرح پنج ضلعی ساماندهی کودکان خیابان، تنها راه حل برون رفت پایتخت از این معضل است

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی تنها مختص به ایران نیست و در تمام کشورهای جهان وجود دارد و در کلانشهرها نیز بیشتر دیده می شوند اما آنچه مهم است این است که حل این مسئله ربطی به بودجه و مسائل مالی ندارد و نیاز به کار عملی و اقدامات میدانی دارد تا حل و فصل شود.

 به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، احمد احمدی صدر بیان کرد: ما چندی ماه پیش برنامه مفصلی برای کودکان کار و خیابان در ورزشگاه آزادی برگزار کردیم. برخی گفتند چرا اینکار را انجام دادید و این همه کودک کار و خیابان را به مردم نشان دادید، اما حرف ما این است که باید واقعیت ها را ببینیم و واقع بینانه برنامه ریزی کنیم. نگاه اخلاقی این است که هر آسیب دیده در شهر مثل یک عضوی از خانواده ما است.
 
 وی ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که برای حل مشکل کودکان کار و خیابان، دستگاه ها باید کنار هم باشند تا هم افزایی تحقق یابد و مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود. در این راستا نیز مدلی طراحی شد با سه اولویت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت. اگر چه در کوتاه مدت نمی شود معجزه کرد و چندین هزار کودک خیابان را یک شبه ساماندهی نمود.

 مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی با بیان اینکه ما یک نگاه ۵ ظلعی به این موضوع داشتیم، گفت: گام اول که بسیار مهم است آگاه سازی عمومی است. کودک در خیابان آزاری که ایجاد می کند، اول برای خودش است که آزار می بینید و دوم برای ما و شماست. این بچه اگر در خیابان بماند حتما دچار فساد می شود، سرقت می کند، مواد مخدر جابجا می کند و غیره.مردم مهربان ما با کمک های خود این کودک را در سر چهارراه نگه می دارند. باید به این درک دست پیدا کنیم که سر چهارراه ها به کودکان کمک نکنیم زیرا این کمک، دردی را دوا نمی کند.

 احمدی صدر افزود: گام دوم عده ای هستند که این کودکان را سازماندهی می کنند و باید با این افراد که سر شبکه ها هستند، برخورد جدی صورت گیرد و در گام سوم سراغ کودکان می رویم و با مشاورینی که سال‌ها حوزه فعالیتشان کودکان کار است به سراغ جامعه هدف می رویم. کودک را به خانه اش می بریم و به والدینش می گوییم که این کودک جایش سر چهارراه نیست و طبق قانون، فعالیتش تخلف است. برای حل برخی از این مشکلات ما ۳۷ مرکز پویاشهر و یک مرکز تخصصی استعدادیابی داریم. ضمن آنکه امکانات خدماتی رفاهی هم برای این کودکان در نظر می گیریم. همان جا خانواده این کودکان ارزیابی می شوند و اگر لازم بود به کمیته امداد(ره) یا بهزیستی معرفی شوند. ضمن آنکه اگر نیاز به ارائه بسته های حمایتی باشد نیز اقدامات لازم انجام می شود.

 احمدی صدر ادامه داد: گام چهارم این است که اگر کودک را به خانه رساندیم و مشخص شد که فاقد سرپرست است، در بهزیستی نگهداری شود. در این زمینه نیز شهرداری تهران پیش بینی های لازم را کرده و سه الی چهار مرکز را در اختیار بهزیستی قرار داده است.

 مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی در پایان گفت: گام پنجم نیز حمایت از خانواده های این کودکان است.چرا که معتقدیم اگر خانواده این کودکان دچار گرفتاری هستند، باید حمایت شوند. این پنج ظلع هر کدامش اگر اجرا نشود، بی شک به مشکل بر می خوریم و چرخه ساماندهی کودکان کار و خیابان معیوب خواهد شد.

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۲۷۱۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱     ساعت: ۱۲ : ۵۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024