صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

سامانه شناسه ملّی، تشکل‌های واقعی از غیرواقعی را تشخیص خواهد داد

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برای ساماندهی بیشتر باید در سامانه شناسه ملّی ثبت‌نام کرده و کد یکتا دریافت کنند تا هم اعضا و هم عملکردشان شفاف و ثبت‌شده باشد و این سامانه بتواند تشکل‌های واقعی از غیرواقعی را تشخیص دهد.

به گزارش جهانی پرس از روابط‌عمومی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان‌رضوی، «علی‌حسین رعیتی‌فرد» در همایش مشترک مدیران روابط کار و رؤسای ادارات تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در مشهد طی سخنانی گفت: تشکل‌ها دو بال حوزه کار و تولید هستند و ما در تلاش هستیم در شرایط جنگ اقتصادی با کمک آن‌ها فضای کسب‌و‌کار را بهبود بخشیم و با استفاده از توانمندی‌ها و دانش فنی نیروی انسانی به رزمندگان جنگ اقتصادی کمک کنیم.

وی افزود: ما به دنبال ایجاد وحدت‌رویه در حوزه‌های کارگری و کارفرمایی، سخت و زیان‌آور و ... هستیم و قطعاً تجربه‌های گذشته و آسیب‌شناسی در این موضوع به ما کمک کرده  و چراغ راهی برای سال آینده خواهد بود.

رعیتی‌فرد، راه‌اندازی سامانه صدور شناسه ملّی را اقدامی مناسب برای ساماندهی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی ذکر کرد.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۷۰۰ انجمن کارفرمایی در کشور ادامه داد: تعداد شوراهای اسلامی کار در کشور بسیار محدود است در حالی که طبق قانون باید واحدهای دارای ۳۵ کارگر و بیشتر از شورای اسلامی کار برخوردار باشند، در حالی که چنین نیست و تحقق این مهم نیاز به همت همه مدیران روابط کار در استان‌ها دارد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: در سال‌جاری برنامه تحولی در حوزه روابط کار برای این وزارت در نظر گرفته شد که پاسخگوی سال‌ها دغدغه جامعه کارگری بوده است و طی ۲ سال گذشته اقدام مؤثری در حوزه طبقه‌بندی مشاغل در کشور انجام شد و براساس همین برنامه تحولی اجرای طبقه‌بندی مشاغل در بیش از یک‌هزار واحد کارگری هدف‌گذاری شد که تحقق این هدف در پایان ۹ ماهه امسال مطلوب بوده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ساماندهی قراردادهای کار، سال‌ها دغدغه جامعه کارگری بوده است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها در دیدارهای خود با دست‌اندرکاران حوزه کار و کارگری تأمین امنیت شغلی کارگران را مورد تأکید قرار داده‌اند لذا با رعایت توازن حقوق بین کارگر و کارفرما و بهره‌گیری از مراکز پژوهشی و علمی و شرکای اجتماعی، پیشنهادهایی برای اصلاح قراردادها جمع‌بندی شد.

معاون وزیر کار گفت: کلیات ساماندهی قراردادهای کارگری در کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که امید است در جزئیات آن نیز به توافق برسیم و بتوانیم اصلاحات در حوزه روابط کار و قراردادها را به سرانجام برسانیم.

رعیتی‌فرد در ادامه سخنان خود به حوزه حوادث ناشی از کار اشاره کرد و افزود: هدف بلندمدت در این زمینه رساندن حوادث به صفر است اما تحقق آن مستلزم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها به‌ویژه جلب همکاری و مشارکت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و تلاش فعالان عرصه کار به‌ویژه مدیران و بازرسان کار در استان‌ها است.

دبیر شورای عالی کار اضافه کرد: در تلاش هستیم از ظرفیت کارگران و کارفرمایان برای شناسایی نقاط ریسک و حادثه‌خیز استفاده کنیم و با آموزش در سطح کارگاه‌ها حوادث را کاهش دهیم که در همین راستا حوادث ناشی از کار در کشور روند کاهشی داشته به‌طوری که سال گذشته در تعداد حوادث ۱۴ درصد و در میزان فوتی‌های ناشی از آن ۱۱ درصد کاهش وجود داشته است.

رعیتی‌فرد با اشاره به اهتمام این وزارت در اصلاح عنوان شغلی گفت: در خصوص ماده ۱۴۸ قانون کار مبنی بر اصلاح عنوان شغلی، سال گذشته یک شیوه نامه اداری با کمک قضات دیوان عدالت اداری تهیه و ارسال شد که باید از سازمان تأمین اجتماعی نیز در این‌باره نظرخواهی کنیم و در مقابل سازمان مزبور نیز موظف است هر ۶ ماه عنوان شغلی را به کارگر اعلام کند و در همین راستا اقدام کارشناسی بر روی بخشنامه‌ای که سازمان تأمین اجتماعی ارسال کرده است، انجام گرفته که هم به نفع کارگر باشد و هم به نفع فردی که شغل سخت و زیان‌آوری دارد تا بتواند پس از ۲۰ سال کار سخت بازنشسته شود.

در ادامه این همایش، «سیدفخرالدین نژادموسوی» مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با رونمایی از این سامانه، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی ملزم خواهند بود برای انجام امور مالی و بانکی خود شناسه ملّی داشته باشند و در واقع این شناسه برای سازمان‌ها مانند کد ملّی برای افراد حقیقی است و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی هم به همین علت نیازمند دریافت شناسه ملّی هستند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۱۲۴
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۴     ساعت: ۱۲ : ۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024