صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

حذف کنکور آری یا نه؛ چالش قدیمی ادامه دار

یکی از موضوعات مهم جامعه به ویژه خانواده ها در سال‌های اخیر مسئله آزمون سراسری است، چالشی قدیمی که همچنان موافقان و مخالفان جدی دارد.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، برنامه بالاتر شبکه خبر موضوع  حذف کنکور آری یا نه؟ را با حضور مهمانان آقای علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت و  آقای ناصر کوهستانی کارشناس حوزه آموزش و پرورش بررسی کرد.

مقدمه مجری: امشب مناظره‌ای خواهیم داشت با این مضمون که حذف کنکور آری یا نه، در هفته‌های اخیر رهبر انقلاب در سخنانشان رقابت واقعی را یکی از ارکان اصلی انتخابات عنوان کردند به این معنی که گرایش‌ها، دیدگاه‌ها و سلایق مختلف در خصوص مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی فرصت پیدا کنند وارد عرصه انتخاباتی و رقابتی بشوند و در این میدان با هم رقابت کنند. صدا و سیما هم در همین راستا و برای به تصویر کشیدن این اختلاف نظر‌ها و آشنایی شما با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف مناظره‌ای را ترتیب داده که چند وقتی است در قالب برنامه بالاتر پخش می‌شود و از نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی که فیلم‌های تبلیغاتی شان از شبکه‌های ۲۰۰گانه پخش خواهد شد این سوالات را پرسیدیم.
امشب یکی از موضوعاتی را که هم موافقان سینه چاک و هم مخالفان پر و پا قرص دارد، به مناظره نشستیم و آن موضوع حذف کنکور است.

سوال: آقای امرایی چرا کنکور آری؟
امرایی: کنکور در کشور ما از سال ۴۸ در حال برگزاری است و یک تجربه ۵۳، ۵۴ ساله‌ای داریم در برگزاری آزمون و این که اگر کشور ما در حوزه آموزش الان دارد افتخار آفرینی می‌کند و اگر بیمارانی از کشور‌های خاورمیانه و اروپا و آمریکا برای درمان خودشان به کشور ما می‌آیند، نشان دهنده اول نخبگی کشور ما و دوم این که راهی که این افراد را در رشته‌های پزشکی فارغ التحصیل کرده نشان می‌دهد که راهی صحیح و درست بوده است، البته که ایراداتی به کنکور وارد است و ما مدافع آن ایرادات نیستیم و حتماً باید اصلاحاتی صورت بگیرد، اما به طور کلی آزمون سراسری که الان در کشور ما در حال برگزاری است ما برایش هیچ جایگزینی نداریم و مادامی که جایگزینی برای آزمون کنکور نداشته باشیم باید به همین روال را ادامه بدهیم البته آمار نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از داوطلبان کنکور سراسری مدافع کنکور هستند و مخالف اثر معدل هستند این آمار از کجا است؟

بیش از ۸۰ درصد از داوطلبان کنکور سراسری مدافع کنکور هستند 

این آمار رسمی را سازمان سنجش منتشر کرده و در دفترچه کنکور سراسری سال ۹۹ قبل از این که آزمون سراسری برگزار بشود، پرسشنامه‌ای را در اختیار داوطلبان قرار داده و در آن پرسشنامه که جمع آوری کرده ۸۰ ممیز یک دهم درصد از داوطلبان کنکور، موافق کنکور و مخالف اثر قطعی معدل هستند و این علت‌های زیادی دارد، یکی از دلایلی که دانش آموزان نسبت به اثر قطعی معدل یا حذف کنکور مخالف هستند این است که امتحانات نهایی در کشور ما الان دارد به شکلی برگزار می‌شود که نه استاندارد بودن سوالات کنکور را دارد و نه محدود بودن کنکور را، کنکور در سال یک بار برگزار می‌شود و در مصوبه جدید دو بار در سال شده است، امتحانات نهایی ۳۰ بار در سال برگزار می‌شود ما در امتحانات نهایی خرداد ماه، شهریور ماه و دی ماه ۳۰ بار داوطلب را می‌بریم سر جلسه آزمون انگار ما یک کنکور یا دو کنکورمان را تبدیل کرده‌ایم به ۳۰ کنکور در کشور و به جای این که استرس را بیاییم کم کنیم و کاهش بدهیم این استرس را افزایش دادیم. به همین خاطر است که الان داوطلبان کنکور ما خواهان استرس مجدد و فشار مالی و هزینه‌ها بر خانواده‌هایشان نیستند.


سوال: آقای کوهستانی موافق هستید؟
کوهستانی: خیر، اگر اجازه بدهید من همین دو سه بحث را وام بگیرم از مباحثی که آقای امرایی اعلام کردند، اول این که ببینید من مباحث امشب را در ۳،۴ محور برای شما یک مقدار علمی و مستند به آمار تبیین کنم، یک، نظام آموزشی کشور ۱۲ سال دانش آموزان ما را در حوزه آموزش کشور رشد می دهد و تقویت می‌کند و می‌آییم در متوسطه دوره دوم به ناگاه دانش آموزان، خانواده‌ها یک نوع بی‌اعتمادی کامل نسبت به مدارس ما دارند به عبارت دیگر دانش آموزان هیچ نوع اعتمادی به مدرسه ندارند، چون کنکور اصلاً مدارس ما، نظام آموزشی کشور را از عرصه خارج کرده به عبارت دیگر چقدر امروز ما در مدارسمان، یک مقدار ریشه‌ای بحث کنیم خیلی شعاری و این گونه به مسائل نگاه نکنیم، ما در نظام تعلیم و تربیتی کشور یک سند تحول داریم ۶ ساحت مشخص برای تعلیم و تربیت این دانش آموز مد نظر داریم.

کنکور اصلاً مدارس ما، نظام آموزشی کشور را از عرصه خارج کرده 

همه ابعاد یک دانش آموز را باید پرورش بدهیم و در انتها خروجی، انتظاری که خانواده‌ها از آموزش و پرورش و نظام تربیتی این کشور دارند یک دانش آموزی با همه ابعاد، در صورتی که شما بیایید امروز نگاه کنید آیا وضعیت مهارت پروری دانش آموزان ما در متوسطه دوم به چه صورت است؟ چقدر دانش آموزان با نظام تربیتی و فرهنگی ما امروز دارند کار می‌کنند؟ نیست، دانش آموزان تک محوری شده‌اند، همه مباحث دارد به سمتی می‌رود که فقط دانش آموز بتواند به دنبال مدرک، فارغ التحصیل شود.

 

افت تحصیلی در مدارس آشکار است


بتواند از پس این کنکور بر بیاید کنکوری که من یک نمونه کوچک از آن را برای شما مثال بزنم مثلاً کنکور ۱۴۰۰، آمار و ارقام را نگاه کنید من یک نمونه را برای شما استخراج کردم، سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ هزار نفر در رشته تجربی شرکت کردند از ۴۵۰ هزار نفر قریب به ۴۲۰ هزار نفر اصلاً یک درس را منفی زدند، رشته تجربی سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۷ بوده است، میانگین درس ریاضی رشته انسانی ما ۱.۹ بوده، میانگین درس ریاضی ما در رشته ریاضی که حوزه تخصصی این دانش آموز است ۳.۹ است.

امرایی: شما این را که می‌گویید در کنکور منفی زده شده است، این را هم بگویید که میانگین نمرات نهایی ما امسال زیر ۱۰ بوده است.

کوهستانی: بله به آن هم می‌رسیم.

سوال: یعنی شما می‌فرمایید پایه علمی دانش آموزان ما پایین است؟
کوهستانی: نه پایه علمی پایین نیست، ما امروز آمدیم خود آقای امرایی اعلام کردند، در آمار هم داریم ۸۵ گفتند، ۹۰ درصد گفتند، بالای ۸۰ هم گفته‌اند اصلاً دانشگاه‌های ما نیازی به کنکور ندارد، بدون آزمون شما می‌توانید ثبت نام کنید پیام نور، دانشگاه آزاد، علمی -کاربردی حتی برخی از دانشگاه‌های دولتی ما امروز بدون کنکور ثبت نام می‌کنند.


امرایی: ما باید رشته‌های پزشکی را بدون کنکور بگیریم؟
کوهستانی: اجازه بدهید
امرایی: شما دارید زیرساختی صحبت می‌کنید در خصوص بحث آموزش و پرورش اینکه ۱۲ سال معلم ما، چقدر احترام به معلم می‌گذاریم که شما می‌خواهید در پایه دوازدهم بیاید معدل خوب برای شما کسب کند؟ آموزش در کشور ما چقدر ضعیف شده است؟ چرا ضعیف شده است؟ وقتی که میانگین معدل زیر ده است
کوهستانی: اجازه بدهید، هنوز که میانگین اعلام نکرده‌اند، ببینید کنکور باعث شده شأن معلم و مدرسه در متوسطه دوره دوم به طور ویژه و به طور عام هم حتی به دبیرستان دوره اول و اخیراً به ابتدایی‌ها کشیده شده است.
امرایی: این نظر شما است و نظر شما محترم است.

ما مدرسه را از گردونه تعلیم و تربیت خارج کردیم


کوهستانی: نه، نظر آمار است. ما مدرسه را از گردونه تعلیم و تربیت خارج کردیم، برنامه درس ملی اصلاً اجرا نمی‌شود. چقدر دانش آموزان ما به ادبیات بها می‌دهند؟ چقدر دانش آموزان ما امروز به تاریخ، جغرافی، فرهنگ و تمدن این کشور بها می‌دهند؟ اصلاً وجود ندارد چرا؟ خانواده، حضرت عالی، بنده، ایشان دغدغه این را داریم که بعد از دو سال آینده بچه من چه کار خواهد کرد، برای چه؟ برای ۱۰ درصد دانشگاه، روش دارد، روال دارد.

امرایی: ببینید این صحبت‌های شما صحبت‌های شعاری است، از سال ۹۰ سند تحول تصویب شده، هر کارشناسی از راه می‌رسد چرا سند اجرا نمی‌شود؟ سند را چه کسی باید اجرا کند؟ سند باید از کف کلاس اجرا بشود.
کوهستانی: دقیقاً تایید می‌کنم.
امرایی: معلم، مدیر، وزیرف معاون وزیر، ستادی و کف کلاس باید اجرا کنند.
کوهستانی: خوب چرا اجرا نمی‌کنند؟
امرایی: خوب چرا اجرا نمی‌کنند؟ سندی نوشته شده که با حقیقت جامعه همخوان نیست.
کوهستانی: ما که دنبال سند نیستیم.
امرایی: شما دنبال اجرای سند هستید شما می‌خواهید به نفع کشور و به نفع دانش آموزان تصمیم بگیرید، دانش آموز می‌گوید شما زحمت نکش برای من تصمیم نگیر من با کنکور موافق هستم، ۸۰ درصد داوطلبان می‌گویند شما برای ما تصمیم گیری نکن من با کنکور موافق هستم، می‌گوید من با شیوه کنکور، این آمار رسمی سازمان سنجش است.

دانش آموزان موافق کنکور هستند

 

سوال: این آماری که می‌فرمایید برای یک سال است یا میانگین چند سال است؟ شاید دانش آموزانی که آن سال خاص که شما می‌فرمایید شرکت کردند، چنین نظری داشتند.
امرایی: شما الان در شبکه‌تان این نظرسنجی را بگذارید، فردا بگذارید، سال آینده در همین ۶،۷ ماه گذشته در صدا و سیما در یکی از شبکه‌ها این نظرسنجی گذاشته شد باز بیش از ۸۰ درصد داوطلبان مخالفتشان را با حذف کنکور اعلام کردند، من دارم آمار رسمی صحبت می‌کنم، شما شعار می‌دهید، سند تحول بنیادین تصویب شده اجرا نشده، چرا اجرا نشده؟ به معلمت به زور ۷ میلیون تومان می‌دهی شب عید واریز حقوق می‌کنند ۲۹ اسفند ساعت ۴ بعد از ظهر، خوب معلم عصرش می‌رود اسنپ، معلم بعد از ظهر مسافرکشی می‌کند، این می‌شود آموزش ضعیف که شما دنبال آن هستید. می‌گویید در متوسطه دوم ما این اتفاق را داریم.

 

علت مهاجرت نبود اشتغال است


کوهستانی: خیر، شما اعلام کردید که ما بهترین دانشجو‌های رشته پزشکی را داریم، بیماران مختلف از کشور‌های مختلف می‌آیند، من معاون مرکز بین الملل بوده‌ام، بروید رصد کنید مهاجرت را، امروز کشور مالزی

امرایی: علت مهاجرت چیست؟ علت مهاجرت کنکور است یا پس از کنکور است؟ وقتی فارغ التحصیل می‌شوند جذب نمی‌شوند.
کوهستانی: آن که جای خود دارد، ما امروز دنبال آن نیستیم. ببینید امروز در یک کشوری مانند مالزی مثال عرض می‌کنم بروید مطالعه کنید ببینید شیوه ورود دانش آموزان دوره دبیرستانشان به دانشگاه عین آب خوردن است، با معدل ۱۷ به دانشگاه می‌روند.

سوال: آیا ما در کشورمان امکان این گونه سیاستگذاری‌ها و این گونه عمل کردن را داریم؟
کوهستانی: الان کنکور دارد به سمتی می‌رود که کمرنگ، من این گونه خدمت شما عرض کنم که ما باید کنکور را آرام آرام با یک شیب ملایم، امسال ۵۰ درصد سابقه تحصیلی و معدل در سرنوشت دانش آموز اثرگذار است و ۵۰ درصد کنکور و سال آینده این به ۶۰ درصد تبدیل می‌شود، دانش آموز پایه دهم اتفاقاً نکته‌ای که فرمودند من یادداشت کردم، تعداد آزمون‌های متفاوت جناب امرایی چرا باید سرنوشت ۱۲ سال دانش آموز ما را در یک نیم روز جمعه‌ای رقم بزنیم؟ ما اعلام کردیم، آموزش و پرورش پیشنهاد داده، شورای عالی اعلام کرده که می‌خواهیم سابقه را تاثیر بدهیم، ۲۰ درصد دانش آموز تلاش می‌کند، سال دهم سابقه تحصیلی اش را کسب می‌کند بنا به هر دلیلی نتوانست، فرصت باقی دارد ۴۰ درصد برای سال یازدهم و دوازدهم فرصت دارد و یک ۴۰ درصد هم برای خود کنکور سال دوازدهم فرصت دارد.

کنکور بازی با سرنوشت داوطلبان است


ما در نظام معدل، سابقه تحصیلی، استرس دانش آموز را از او گرفته‌ایم، استرس خانواده‌ها را گرفتیم، به جای یک آزمون، امتحانات متواتر نهایی می‌دهد. امروز دانش آموز در پایه دهم به ادبیات بها می‌دهد، به تاریخ کشورش بها می‌دهد.
امرایی: بله، چون از کنکور حذف شده‌اند بها می‌دهد.
کوهستانی: نخیر، چون سابقه تحصیلی است شما بروید برنامه بسیاری از این مدارس را نگاه کنید بسیاری از این درس‌ها
امرایی: بها می‌دهد؟
کوهستانی: بله ۱۸.۵ درصد ضریب تاثیر ادبیات در کنکور است.
امرایی: پس الان دروس عمومی بهتر خوانده می‌شود درست است؟ به خاطر سابقه تحصیلی
کوهستانی: از پایه دهم دانش آموزان
امرایی: پس چرا شما مصاحبه کردید گفتید یک کسی که می‌خواهد پزشک شود چرا باید ادبیات بخواند؟ این مصاحبه شما است.
کوهستانی: اصلا ربطی ندارد.
امرایی: نخیر وقتی شما می‌گویید چرا وقتی یک نفر می‌خواهد پزشک شود چرا باید ادبیات بخواند، یعنی ما آمدیم تاثیر ادبیات را در کنکور حذف کردیم.
کوهستانی: نه شما دارید سوء برداشت می‌کنید، ببینید در سابقه تحصیلی من امروز معلم سر کلاس هستم ادبیات دهم درس می‌دهم، در گذشته دانش آموز به دروسی مانند تاریخ، جغرافیا، ادبیات، معارف، قرآن حالا بحث مهارت‌ها را جای خود داریم، بهایی نمی‌داد، چون ضریبی در کنکور نداشت و اصلاً اهمیتی برای دانش آموز نداشت اصلاً بعضی از درس‌ها محیط زیست، سلامت و بهداشت، رسانه، کارآفرینی اصلاً از گردونه حذف شده بود خدا را شکر با سابقه تحصیلی، امروز دانش آموز دهم من موظف است، مدیر من در مدرسه موظف است، برنامه درس ملی را صفر تا صد اجرا کند. سازمان عریض و طویل سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی، این همه انرژی، این همه بودجه این همه تخصص کنکور اینها را به حاشیه برده بود.

سوال: آقای امرایی چرا با امتحانات نهایی مخالف هستید؟
امرایی: من اگر با ایشان بحث کنم به جایی نمی‌رسم، موضوع و مبحث را از جای دیگر مطرح می‌کنم، چون صحبت‌های ایشان با هم متناقض است، یک مصوبه‌ای آمده در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، این مصوبه کنکوری است.

سوال: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجرا است؟
امرایی: بله لازم الاجرا است ولی نهاد قانونگذار ما مجلس است.

سوال: به هر حال وقتی آن هم مصوب می‌شود تبدیل به قانون می‌شود.
امرایی: شده دیگر، گفتند هرجا که مجلس ورود کرد شورا ورود نکند، هرجا که شورا ورود کرد مجلس ورود نکند. تا سال گذشته کنکور بر اساس مصوبه مجلس جلو می‌رفت من خواهش می‌کنم به این نکات دقت بفرمایید، آقایان اعلام کردند ما نتایج کنکور را ارزیابی کردیم افرادی که از دهک ۸ تا ۱۰ جامعه هستند و افرادی هستند که از لحاظ مالی می‌توانند بچه‌شان را کلاس‌های خصوصی بفرستند اینها بیشتر در دانشگاه‌ها پذیرش شده‌اند، خوب به این بهانه و بهانه مافیای کنکور که ارقامی می‌دادند مثلاً یک بار وزیر می‌گفت ۶۰ هزار میلیارد، یکی دیگر می‌گفت ۴۰ هزار میلیارد، یکی دیگر می‌گفت ۲۰ هزار میلیارد گردش مالی کنکور، ما تحقیق کردیم اعداد و ارقام پشت جلد کتاب‌های کمک آموزشی در همه نوع کتاب‌ها به این عدد نمی‌رسد.

سوال‌ها: فقط هزینه کتاب نیست، آزمون‌ها
امرایی: خوب این را توضیح می‌دهم، آمدند در مصوبات گفتند ما به این بهانه‌ها می‌خواهیم روش را تغییر بدهیم و روش را تغییر دادند آمدند سابقه تحصیلی را عوض کردند به قول دوستمان می‌گوید شیب ملایم، شیب ملایم یعنی از ۱۰۰،۶۰ خیلی جالب است شیب ملایم یعنی ۱۰، یعنی ۲۰، نه ۶۰، گفتند ما ۶۰ درصد را می‌آییم تاثیر می‌دهیم و ۶۰ درصد تاثیر دادند.
کوهستانی: از سال ۹۳، ۲۵ بوده
امرایی: ۲۵ درصد تاثیر مثبت بود، مثبت که تاثیر ندارد. از سال ۱۴۰۲ آمدند مصوبه را بردند اجرا کنند، مصوبه اجرا شد، خرداد ماه ۱۴۰۲ نمرات امتحان نهایی به دست آمد، ما از خرداد ماه ۱۴۰۲ داریم پیگیری می‌کنیم که اطلاعات دقیق از آمار امتحانات نهایی و موفقیت داوطلبان در کنکور امسال بر اساس مصوبه جدید، که ببینیم این بار پذیرفته شدگان از کدام دهک بودند، آیا مصوبه جدید کنکوری کمک کرد به عادلانه‌تر شدن روش نظام سنجش و پذیرش؟
کوهستانی: کمک کرد.
امرایی: وزیر نمی‌گوید کمک کرد که ایشان می‌گویند کمک کرد، هنوز آمار بیرون نیامده که بگوییم کمک کرد شما چطور می‌گویید کمک کرد؟ مگر ۸۰ میلیون ایرانی زیر چتر شما هستند که می‌گویید کمک کرد؟ مهر ماه امسال پذیرش داوطلب انجام شده، از مهر امسال ۶ ماه گذشته، مگر می‌شود آمار بیرون نیامده باشد؟

سوال: یعنی آمار درآمده ولی اعلام نشده است؟
امرایی: بله ما شش ماه است رفتیم نامه زدیم رسماً به وزارت آموزش و پرورش، ۶ ماه پیش گفتیم به ما بگو میانگین نمرات امتحان نهایی در مدارس غیرانتفاعی و مدارس دولتی و میانگین افرادی که رتبه تراز علمی‌شان بالای ۹ هزار بوده به تفکیک استان‌ها، امسال برای اطلاع شما، سیستان و بلوچستانی که تا سال گذشته می‌گفتند مصوبه را می‌خواهیم تغییر بدهیم که رتبه‌اش از لحاظ علمی بهتر بشود، همان رتبه ۳۱ تثبیت شده، از ۴۰ نفر رتبه برتر کنکور سراسری که می‌خواستند سهم مدارس دولتی را بیشتر کنند .

کنکور عدالت آموزشی را زیر سوال می برد

در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، مجدداً بیش از ۶۰،۷۰ درصد از مدارس خاص دارند می‌روند داخل، مگر چند نفر از این ۴۰ نفر از مدارس دولتی بودند؟ بیشترین آمار قبولی از رتبه‌های برتر کنکور امسال بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که قرار بود عدالت را در نظام سنجش و پذیرش نهادینه کند از شهر تهران رفتند داخل، دومین استان اصفهان است، کجا عدالت رعایت می‌شود؟ وقتی که ما بگوییم بیشترین قبولی را از سیستان داشتیم، اعلام کنیم در تلویزیون، بعدش از ایلام داشتیم، سیستان و بلوچستان رتبه ۳۱ است من می‌خواهم این جا عرض کنم خطاب به تصمیم گیرانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند در خصوص مصوبه کنکوری و سوالاتی را مطرح می‌کنم، چون همه بیننده برنامه هستند انشاالله که پاسخ بدهند به شبکه، آقایان شما آمدید در سال گذشته برگزاری دو بار کنکور در سال را تصویب کردید، کنکور اول را بردند در نیمه دوم سال برگزار کردند، در نیمه دوم سال کسی که پایه دوازدهم است مگر دروسش تمام شده؟ مگر ترم را به پایان رسانده که می‌خواهد برود کنار کسی که فارغ التحصیل است کنکور بدهد؟

کنکور برای داوطلبان استرس ایجاد می کند

وقتی ایراد کار را پیدا کردند آمدند برای سال آینده کنکور را بردند اردیبهشت، حالا ببینید چه فشاری از ماه آینده به داوطلب ما قرار است وارد شود؟ عید را که می‌گذراند فقط عید خوشی می‌کنند، بعدش دیگر خوشی ندارند، اردیبهشت ماه قرار است که نمرات امتحان نهایی از داوطلب گرفته شود یک ماه، اردیبهشت قرار است کنکور از او بگیرند نوبت اول، خرداد قرار است امتحانات نهایی از او بگیرند، تیر ماه قرار است کنکور دوم از او بگیرند شما مگر یک داوطلب را می‌توانید سه ماه به او فشار وارد کنید و در هر ۳ آزمون هم شرکت می‌کند، ببینید این آمار ریاضی است ۲ × ۲ می‌شود ۴، شما نمی‌توانید ۴ را ۵ کنید یا ۶ کنید. می‌خواهم خدمت شما علمی بگویم این مصوبه ایراد دارد از لحاظ ریاضی الان کسی که پایه دوازدهم است و یک سال پشت کنکور می‌ماند قرار است امسال دهم و یازدهم اضافه بشود، امتحان نهایی از آنها گرفته شود.

 کنکور دهک ۸ و ۹ و ۱۰ را وارد دانشگاه‌های خاص می‌کند

کسی که امتحانات پایه دوازدهم را سال گذشته داده و می‌خواهد پایه یازدهم را شرکت کند اگر بخواهد نمرات دوازدهمش را ترمیم معدل شرکت کند، باید چه کار کند؟ شما که اصلاً پاسخش را نمی‌دانید، چون هیچ کس پاسخش را نمی‌داند غیر قابل حل است. کسی که نمره دوازدهمش را کسب کرده می‌خواهد ترمیم شرکت کند و یازدهم هم اجباری شده که شرکت کند، چون تاثیر ۲۰ درصد دارد که بشود ۶۰ درصد، چطور می‌خواهد هم در نمرات دوازدهم و هم یازدهم و بدتر کسی که بخواهد دو سال پشت کنکور بماند برای سال بعد باید ترمیم دوازدهم شرکت کند با یازدهم، با امتحانات نهایی دهم؟ برای سابقه تحصیلی؟ استرس را کم کردید؟ ۳۰ ضرب در ۳،۹۰ بار می‌خواهید آزمون بگیرید، استرس را کم کردید؟ شعار ندهیم کجا استرس کم شد؟ اگر آمار و اطلاعات درستی به مردم داده می‌شد اگر این مصوبه از لحاظ علمی و از لحاظ عدالت نمره ۲۰ را می‌گرفت همانطور که تا ۶ ماه پیش اعلام می‌کردند کنکور دهک ۸ و ۹ و ۱۰ را دارد وارد دانشگاه‌های خاص می‌کند این را هم می‌گفتند آقایان این هم نتیجه کنکور ما بر اساس مصوبه جدید، آمدیم مثلاً سیستان را از ۳۱ آوردیم ۲۰، با نهایت تاسف بگویم سیستان با ۳۱ تثبیت شد در ۳۱ با مصوبه جدید.

 ما برای ۱۰ الی ۱۵ درصد از دانشگاهها داریم این همه رقابت می‌کنیم


کوهستانی: بنده با ۳۲ سال سابقه آموزش و پرورش، کف مدرسه معلم بودم، در مدارس دولتی محروم‌ترین مناطق، معاون آموزشی بودم، رئیس منطقه بودم، وزارتخانه معاون بودم، تمام آموزش و پرورش را بعد از ۳۰ سال دور زدم، مبحث را به حاشیه نبریم، اجازه بدهید ۵۴ سال، از سال ۱۳۴۸ این مملکت را به چالش انداختیم، از سال ۱۳۸۶ مقوله حذف کنکور مطرح شده شما نمی‌دانم آیا به مافیا وصل هستید یا نیستید، نیستید، چون اطلاع دارم روی شما شناخت دارم، اجازه بدهید آموزش و پرورش برگردد به مدار خودش، جریان سازی نکنیم، یک روز در آموزش و پرورش حضور نداشتید، بنده مدیر مدرسه هستم در مدرسه دارم درس می‌دهم، ۵۴ سال با این مدار ما جلو رفتیم ما برای ۱۰ الی ۱۵ درصد داریم این همه رقابت می‌کنیم اجازه بدهید من به شما پیشنهاد بدهم، علمی بحث کنیم کارشناسی، فقط هم نقد نکنیم، پیشنهاد بدهیم کنکور را چه کنیم. حالا حذف کنیم چه بشود؟ من بگویم کنکور را حذف کنیم یکی باید بپرسد جایگزینش چه بگذاریم؟ ما برای ۱۵ درصد الی ۱۰ درصد دانشگاه‌ها داریم رقابت می‌کنیم .

مدارس دولتی ما امروز خالی از دانش آموز شده

دانشگاه آزاد، پردیس‌های دولتی، برخی از دولتی‌ها تمام رقابت ما برای سه، چهار دانشگاه است دانشگاه تهران، پزشکی‌ها، شریف و امثال آنها و دانشگاه‌های بزرگ کلانشهر‌های اصفهان و مشهد و غیره، مانند همه کشور‌های دنیا سابقه تحصیلی دانش آموز را مد نظر قرار می‌دهیم اجازه می‌دهیم متوسطه دوره دوم مطابق با برنامه‌ای که برایش طراحی کردند، یک عده کارشناس آن بالا نشسته‌اند می‌گویند دانش آموزی که وارد پایه دهم شد باید این موارد را طی کند.امروز شما ببینید این بازار چه خبر است، پانسیون مطالعاتی، اردو‌های مطالعاتی، کلاس‌های مجازی، اصلاً عنان کار آموزش و پرورش از آموزش و پرورش گرفته شده است، اصلاً این موسسات کنکور، این مافیا، عنان کار را از آموزش و پرورش گرفته است.مدارس دولتی ما امروز خالی از دانش آموز شده، چرا خالی شده دغدغه و نگرانی، این بچه من چه خواهد کرد؟

امتحان را باید استاندارد بکنیم

میری و هزینه می‌کنی، سرازیر به مدارس خاص، من اسمشان را به هیچ عنوان نمی‌آورم در این بحث گفتگوی خبری، آقا اجازه بدهید دانش آموز وارد مدرسه شود، همه ساله مگر ما عذرخواهی می‌کنم، مگر سال‌های گذشته دانش آموزان پایه دهم و یازدهم و دوازدهم ما چطوری فارغ التحصیل می‌شدند، ما امتحان می‌گرفتیم، امتحان را باید استاندارد بکنیم، حرف شما را می‌پذیرم. سوالات استاندارد، ببینید برای اینکه سابقه تحصیلی روایی داشته باشد ما همه ساله دانش آموزان ما پایه دهم را به انتها می‌رسانند، خرداد امتحان می‌دهند، وارد یازدهم می‌شوند، چون اثری در سرنوشت آینده‌شان ندارد، کنکور به طور معمول برگزار می‌شد، آقا خوب در این پیشنهاد جدید باید برای این راهکار بدهید.آقای امرایی ما قبلاً جای دیگری هم با هم مناظره داشتیم، گفتگوی رادیویی داریم با من همراه شوید.


امرایی: شما با من همراه باشید من و شما باید با مردم همراه شویم.

کوهستانی: بله حرف مردم را بزنیم دانش آموز پایه دهم ما امتحان می‌دهد کافی است ما این امتحان را ما روایی بهش بدهیم، چه اشکالی دارد، سوال استاندارد، ایمنی امتحان، برگزاری امتحان، امتحاناتمان را بله آموزش و پرورش موظف است، امتحاناتش را استاندارد کند، معلم استاندارد بگذارد، نیروی انسانی اش را تقویت بکند، وقتی شما بهایی به دبیرستان نمی‌دهید همه دبیرستان ما در پایه دوازدهم خلاصه می‌شود. بله دیگر ۱۰ و ۱۱ اعتباری ندارد.


سوال:من یک سوال بپرسم نگران نیستید که در واقع همین مافیایی که شما می‌گویید که پشت کنکور است بیاید در پشت امتحان نهایی بماند؟
کوهستانی:قطعاً ما باید بپذیریم ما که نمی‌توانیم در خلأ بحث کنیم، یقیناً مافیا همیشه وجود دارد، اما به قول مافیا باز‌ها مافیا‌ها شب می‌زنند، اما اینکه چقدر بتوانیم مافیا را مدیریت بکنیم ضرورتی ندارد، این مافیا بیاید در پایه دوازدهم این وضعیت را برای آموزش و پرورش ما ایجاد بکند، آموزش و پرورش ۵۴ سال بر این مدار رفته، شما اجازه بدهید مافیای کنکور اجازه بدهند، آموزش و پرورش قطعاً شورای عالی و دیگر نهاد‌ها من هم یک جا‌هایی بحث‌های شما را می‌پذیرم، همراهم با شما باید بیاید استانداردسازی بکند بله یک دوره‌ای آزمون نهایی طراحی شده و نشده لو می‌رفت، سال گذشته امتحان نهایی برگزار شد، الکترونیکی تصحیح شد عالی، اصلاً سوالات این استان در استان دیگری انجام شد، باید برای این زمان بدهیم تازه هنوز شش ماه از این مصوبه نگذشته.

 

مافیای کنکور که فقط کتاب درسی نیست، کتاب کمک درسی نیست، مافیای کنکور این آزمون‌ها است چه ضرورتی دارد.

 

 

سوال: آقای امرایی عزیز واقعاً ایراد شما به این امتحانات نهایی و این ساز و کاری که طراحی شده چیست؟
امرایی: من ابتدا بگویم که سوال من شفاف است ایشان پاسخ نداد، اصلاً موضوع دیگری را مطرح کرد من می‌گویم کسی که نمی‌خواهم الان دیگر پاسخ بدهید، چون پاسخ ندارد، این ایراد است من می‌گویم کسی که دوازدهم پشت کنکور می‌ماند یک سال دو سال و قرار است یازدهم و دهم هم برایش تاثیر معدل از این به بعد داشته باشد و ترمیم کند چه کار باید بکند، این از این.
کوهستانی: ما الان متولی دانش آموزان پایه دهم پایه یازدهم، اجازه بدهید که من جواب بدهم شما سوال کردید من جواب بدهم.
امرایی: شما شعار می‌دهید.
کوهستانی: نه با این مصوبه دانش آموزان پشت کنکوری چه خواهند کرد کنکور.
امرایی:من گفتم عید نوروز فقط خوششان است داوطلبان اجازه بدهید ببینید، مدارس غیر انتفاعی ببینید چه کسی از مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی منفعت می‌برد اولاً اینکه کلمه مافیا یک کلمه بود که آقای بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش خلقش کرد، کسانی که تهمت می‌زنند به شخصی مافیا خودشان مافیا هستند، من این را به شما بگویم من می‌گویم شفاف می‌گویم مطلبم را اگر دعوت شده‌ایم اینجا باید شفاف صحبت کنیم ابایی هم از کسی نداریم ببینید مصوبه کنکوری شورای عالی فرهنگی منفعتش را به چه کسانی می‌رساند منفعتش را به
کوهستانی: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش امروز مدار کنکور را آورد در خود متوسطه من معلم.
امرایی: اصلا شورای عالی آموزش و پرورش تصمیم نگرفته شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته شما منبع تصمیم را هم نمی‌دانید.

کوهستانی: معلم امروز من در مدرسه.
امرایی: معلم شما نیست.
کوهستانی: معلم جامعه کشوری ما
امرایی: شما جدای از نظر مردم هستید.
کوهستانی: مافیای کنکور امروز.
امرایی:کسانی که منفعت بردند از مصوبه کنکوری آمدند شهریه مدارسشان را بردند به ۱۲۰ میلیون رساندند، رئیس دیوان عدالت اداری در آخرین مصاحبه‌اش اعلام کرده که، بعضاً شهریه مدارس غیرانتفاعی ما به ۱۲۰ میلیون رسیده شما مدافع مدارس غیرانتفاعی هستید.
کوهستانی:من مدافع بزرگ مدارس دولتی هستم، نفرمایید.
امرایی: شمایی که حذف دروس عمومی حذف دروس فرهنگی.
کوهستانی: مصوبه شورای عالی فرهنگی امروز باعث شده که من معلم ۳۲ سال در این آموزش و پرورش خاک خوردم می‌روم سر کلاس تدریسم را درست انجام می‌دهم، دیروز یک نمونه با همکاران صحبت می‌کردیم امروز یک فردی که اصلاً معلم نیست دارد تدریس می‌کند، ساعتی جلسه‌ای دارد ۵ میلیون تومان دارد تدریس می‌کند، بابا این مافیای کنکور است مافیای کنکور که فقط کتاب درسی نیست، کتاب کمک درسی نیست، مافیای کنکور این آزمون‌ها است چه ضرورتی دارد.

 

در امتحانات نهایی شما هر معدلی که کسب کنید همان است 

سوال:، اما خوب برگردیم به آقای امرایی. آقای امرایی بالاخره سوال من را پاسخ ندادید چرا مخالف برگزاری آزمون سراسری و نهایی هستید؟
امرایی: ببینید من واقعاً انتظارم این است که در این برنامه و برنامه‌های آتی افرادی که به متن مصوبه کنکوری شورا آگاهی کامل دارند دعوت شوند، امتحانات نهایی آموزش و پرورش همین امتحاناتی که شما می‌فرمایید که چه ایرادی به آنها وارد است یک دبیر آموزش و پرورش در خبرگزاری با میزان مصاحبه کرده گفته که ما در حوزه‌های امتحانی امسال سوالات را تصحیح کردیم، تصحیح کننده اول در یک ورقه‌ای آمده نمره ۶ را داده در امتحانات نهایی، تصحیح کننده دوم آمده نمره ۱۷ را داده تصحیح کننده سوم آمده نمره ۱۲ را داده بینندگان عزیز قرار است که نمره ۱۲ به عنوان میانگین نمره اول و دوم تاثیر ۶۰ درصدی در کنکور داشته باشد، مسئله دوم پس یک اختلاف تصحیح کننده اول و دوم این مشکلات را به بار می‌آورد در حالی که ۲۵ صدم اختلاف می‌تواند ده‌ها هزار رتبه را اختلاف بدهد ببرد بالا یا بیارد پایین شما آقای کوهستانی می‌دانید در آموزش و پرورش بودید آیا نمره ۶ و ۱۷ به عنوان تصحیح کننده اول و دوم قانع کننده است مسئله دوم آمده‌اند امتحانات نهایی ما در کنکور سراسری وقتی یک بار یک آزمونی برگزار می‌شود این می‌تواند سال بعدی مجدد داوطلب بیاید امتحان بدهد البته ۲ سال این نمره برایش حفظ می‌شود ولی بیاید ترمیم کند در واقع می‌تواند زیستش را بالاتر برود پایین‌تر برود در امتحانات نهایی شما هر معدلی که کسب کنید همان است. دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که ما تا ۱۰ بار فرصت می‌دهیم به داوطلبان که بیایند نمراتشان را ترمیم کنند این ۱۰ بار ترمیم داده نشد و فرصت الان فقط یک بار است.


سوال: آقای کوهستانی البته آقای امرایی می‌فرمایند که این اختلاف در نمره است الان بحث دیگر است که ممکن است یک تست گاهی وقت‌ها پزشکی دانشگاه تهران را با پزشکی دانشگاه همدان عوض بکند یعنی می‌خواهم بگویم که این هم است شما که می‌گویید کنکور یک تست و یا به قول ایشان در یک نیمروز سرنوشت ۱۲ سال درس خواندن یک دانش آموز رقم بخورد خواهش می‌کنم شما هم بفرمایید؟
کوهستانی: ببینید خیلی بحث کردیم اگراجازه بدهید فضا را از فضای شعار و هوچی‌گری بیرون بیاوریم من برای جایگزین کنکور چند تا نکته خدمتتان عرض کنم.

 

غالب نظر نمایندگان مجلس بر حذف کنکور بود 


سوال: من می‌خواهم ناظر بر انتخابات مجلس بفرمایید که مجلس آینده باید چه تصمیمی درخصوص این موضوع بگیرد؟
کوهستانی: اولاً اگر چند تن از نمایندگان مجلس بودند یا دانش آموزان و دانشجویان و افراد مختلفی نظر دادند غالب نظر بر حذف کنکور بود چرا ببینید استاد عزیزجناب آقای امرایی ۵۴ سال است که داریم این فرایند را انجام می‌دهیم از سال ۸۶ رسماً شروع شده باب حذف کنکور تا امروز هم نتوانستیم این را اجرایی کنیم توصیه اول من به نمایندگان مجلس این است که واقعاً مطابق با این شعار انتخاباتی که دارید می‌دهید بالا غیرتاً مجلس آینده پیشتاز بشود همین شعار‌هایی که دارید می‌دهید و روز‌های حذف کنکور جایگزین برویم بپردازیم به جایگزین کنکور خیلی از حاشیه بیرون بیاییم یک دانشگاه‌های درجه یک ما مثل شریف و سایر برای ۱۰ درصد دانش آموزی و دانشجویی ما دارند تلاش می‌کنند اجازه بدهیم دانشگاه‌های درجه یک ما آزمون‌های اختصاصی مانند بسیاری از کشور‌های دنیا من دوتا را عرض می‌کنم کانادا و مالزی از اروپا و یا از آسیایی آزمون‌های اختصاصی بگیرند مصاحبه داشته باشند سقف و کف معدل بگذارند چه ضرورتی دارد من دانش آموز با معدل ۱۲ بخواهم بروم دانشگاه شریف، دو با شیب ملایم سوابق تحصیلی را پررنگ کنیم، سه فراوانی دانش آموزان ما در مدارس دولتی است تقویت کنیم مدارس دولتی را.
مجری : آقای امرایی بفرمایید.

امرایی : در خصوص مجلس ۲۷۳ نفر از نمایندگان مجلس تصویب کردند که کنکور به شیوه سابق برود جلو و نظر مجلس کاملاً شفاف بود در مجلس یازدهم ۲۷۳ نفر امضا زدند به سران قوا که مصوبه کنکوری شورا لغو شود. ایراداتی که ما گفتیم ایرادات اساسی است ما نظرات مردم را اینجا گفتیم مردم بهترین قاضی هستند و حتماً می‌توانند وساطت کنند و داوری و بیننده برنامه هستند انشاالله که مجلس دوازدهم ورود کند و سد راه مافیا بشود انشاالله.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۷۰۹
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲     ساعت: ۱۰ : ۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024