صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

چهارشنبه سوری؛ آیینی سنتی یا تهدید اجتماعی؟

مراسم چهارشنبه سوری باعث نشاط و هیجان آحاد مختلف مردم جامعه به خصوص جوانان است که در صورت عدم مدیریت، این هیجان بوجودآمده باعث می شود زمینه مزاحمت شهروندان فراهم شود .

به گزارش جهانی پرس، حجت بقایی- چهارشنبه سوری، جشنی بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود، مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه آن به قرن ها پیش برمی گردد.

شاید انتخاب چهارشنبه به دلیل وجود چهار فصل سال باشد که در چهارشنبه آخر سال به پایان می رسد، پس می توان توجیه کرد که مردم برای این که چهار فصل به پایان خود رسیده است و سال جدیدی آغاز می شود جشن می گیرند و آتش که نماد روشنایی و نابود کننده تاریکی و سرماست ، نقش اصلی را در این جشن بازی می کند.

چهارشنبه سوری یکی از آیین های سنتی است که متأسفانه هر ساله هنگام برگزاری این آیین بجای شادی شاهد بروز حوادث و خطرات ناگواری برای شهروندان هستیم، این درحالی است که با رعایت نکات ایمنی به موقع می توان از بروز این حوادث بطور موثری جلوگیری کرد.

برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهای پایانی سال به روزهای نگرانی و اضطراب خانواده ها تبدیل شود و شاهد حوادث غم بار باشیم و هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال از گوشه و کنار کشور گزارش هایی مبنی بر آسیب های جسمی و نقص عضو افراد بر اثراستفاده از مواد محترقه می شنویم که همه بر اثر یک لحظه غفلت رخ می دهد.

بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند. بنابراین بر والدین واجب است فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه کرده و آنان را از بازی با چنین موادی برحذر دارند چرا که بهار فصل شکفتن است نه پژمردن، اما باید توجه داشت که برگزاری چنین سنتی نباید وسیله ای برای تهدیدسلامتی باشد و باید درنحوه برگزاری آن واستفاده ازمواد محترقه تجدید نظر کرد.

مراسم چهارشنبه سوری باعث نشاط  و هیجان آحاد مختلف مردم جامعه  به خصوص جوانان بوده که در صورت عدم مدیریت، این هیجان بوجودآمده باعث می شود زمینه مزاحمت شهروندان فراهم شده و در روزهای پایانی سال به جای شادکامی ،شاهد حوادث تلخ برای شهروندان باشیم .

لازم به یادآوری است؛ با توجه به بروز هرگونه اعمال و رفتارهای ضد اجتماعی در این روز این آئین می تواند عاملی برای تهدید امنیت اجتماعی محسوب شود، پیشگیری از وقوع جرم،انحرافات اجتماعی ورفتارهای نابهنجار در این مراسم به منظور بهبودمحیط زندگی جمعی و خانوادگی و سلامت جسمی به عنوان یکی از دغدغه های خانواده ها و دستگاه های متولی امنیت است.

و اما چگونگی پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری

1- در شادی ها فرزندان دلبندمان را همراهی کنیم تا همیشه نظاره گر خنده هایشان باشیم.

2- فرزندان تان را در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر و مفرح همراهی کنید.

3- قطع عضو، ضـایعه ای جبـران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم.

4- از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندانتان اکیدا خودداری کرده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید.

5- سرود شاد زندگی را در صدای مهیب نارنجک و مواد محترقه به سکوت و غم تبدیل نکنیم.

6- از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) درنزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری شود.

7- حتی الامکان برای روشن کردن آتش از محل های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده کنید.

8- در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به کپسول اطفاءحریق و جعبه کمک های اولیه اطمینان حاصل کنید.

9- مـراقب رفتـارهای خطـرناک و نـاهنجار افـراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت انتظامی و یا پلیس 110 اطلاع دهید.

10-از سـوزاندن وسایل یا مواد غیر متعارف مانند کپسول گاز، لاستیک و آمپول واستفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جدا خودداری کنید.

11- با ایجاد سرو صدای ناهنجار و مهیب شادکامی خودرا به تلخ کامی دیگران تبدیل نکنید.

12-از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی خودداری کنید.

13- از برپایی آتش های حجیم و غیر قابل مهار خودداری شود.

14- حتی االمقدور با ریختن مقداری خاک در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداری شود.

15-سوختگی بسیار دردناک است، با بی احتیاطی خود لحظات شاد را به درد و رنج همیشگی تبدیل نکنید.

16- با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بد منظر کردن آنها و سیمای شهرمان می‌گردد، خودداری شود.
17-تبلیغات مناسب رسانه ای برای اطلاع رسانی نکات ایمنی و پخش برنامه های مهیج از تلویزیون در ساعات مراسم چهار شنبه سوری از تبعات خطرناک بازی با مواد محترقه کم می‌نماید.

18-مراقب باشید افراد خانواده تان خصوصا کودکان و افراد مسن در این ایام از خانه خارج نشوند.

19-بدلیل نور های خیره کننده وپرتاب ترکش های مواد محترقه بسوی چشم از دیدن مراسم آتش بازی از فاصله نزدیک خوداری نمائیم.

20-تا حدامکان در معابری که ترقه منفجر می‌کنند حاضر نشویدویا عبور نکنید.

21-پس از شناسائی عاملین فروش مواد محترقه آنهارا به مراجعه انتظامی معرفی نمائید.

22-با توجه به اینکه دانش آموزان بیشتر ین فعالیت را دراین قبیل مراسمات دارند لازم است که در مدارس تذکرات ایمنی به آنها گوش زد گردد.

23-در این روزها برای یک بار هم که شده به اورژانس بیمارستانهای چشم این شهر سری بزنید تا اوج فاجعه رعایت نکردن مسائل ایمنی آتش، آتش بازی، ترقه، و انفجار و... را از نزدیک ببینید.

24-پس از پایان مراسم در نظافت محله با کارگران شهرداری همکاری نمایید.

و اما توصیه های ویژه چهارشنبه آخر سال:

برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهای پایانی سال به روزهای نگرانی و اضطراب خانواده ها تبدیل شود و شاهد حوادث غم بار باشیم.

چون بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند، بنابراین بر والدین واجب است فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه کرده و آنان را از بازی با چنین موادی برحذر دارند چرا که بهار فصل شکفتن است نه پژمردن.

و چند توصیه برای نوجوانان و جوانان عزیز:

آیا می دانید انفجار تنها 250 گرم مواد محترقه می تواند علاوه بر تخریب شدید یک ساختمان، منجر به شکسته شدن شیشه های ساختمان های مجاور شود؟

آیا می دانید همه ساله گزارشات تکان دهنده ای از نابینایی و ناشنوایی کودکان ، سکته های قلبی در افراد مسن و سقط جنین در زنان باردار دریافت می شود که فقط به خاطر چند لحظه شادی و هیجان از سوی برخی افراد....اتفاق می افتد؟ آیا میدانید بی توجهی و اهمیت ندادن به تذکرات و اخطارها، عاقبت جبران ناپذیری در بر خواهد داشت؟

آیا میدانید هر عملی که باعث اخلال در نظم شود جرم تلقی میشود و دارای مجازات است؟پس با احساس مسئولیت اجتماعی از اعمال خلاف برخی افراد ناآگاه در چهارشنبه آخر سال جلوگیری نمائید و مواظب عمل و حرکت خویش باشید تا به ارزش ها و عفت عمومی جامعه خدشه ای وارد نشود.

پس:
از دست زدن به اشیاء مشکوک وناشناخته خودداری کرده و در لحظات شیرین سال نو با حوادث ناشی از موارد محترقه کام خود را تلخ نکنید

بازی با مواد محترقه و آتش زا ابتدا سلامت خود وسپس سلامتی دوستان و خانواده تان را تهدید می کند، در آستانه سال نو ، خانواده خود را به سبب اعمال غلط اندوهگین ننمائید.

از قرار دادن ترقه، وسایل آتش بازی ، ظروف خالی ، حشره کش ها ، کپسول های کوچک گاز، قطعات ایرانیت و غیره در آتش به منظور ایجاد صدای انفجار خودداری کنید.

هدف از برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه آخر سال یک تفریح خانوادگی است بنابراین از ایجاد آتش سوزی های بزرگ نمایشی و سوزاندن آشغال های منزل و آلوده نمودن هوای شهر خودداری کنید.

 و آداب و رسوم و سنت های خود را دستخوش پیرایه های خرافی نسازید.

قانون چه می گوید؟

به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق، خرید و فروش و ... مواد منفجره و محترقه بطور غیر مجاز جرم محسوب و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می شود.

ماده 618 قانون مجازات اسلامی:

هرکسی با هیاهو، جنجال ، حرکات غیر متعارف یا با تعرض با افراد، مخل نظم و آرامش عمومی گردد و یا مردم را از فعالیت باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

شهروندان گرامی:

با توجه به نزدیک شدن چهارشنبه آخر سال و به منظور جلوگیری از حوادثی از قبیل : آتش سوزی، خسارت مالی و جانی تقاضا می شود تمام مراتب قانونی و شرعی را رعایت و از استفاده مواد محترقه و آتش زا جدا خودداری کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را سریعا به پلیس 110 اطلاع دهید .

سردارحسن مفخمی شهرستانی، فرمانده انتظامی استان مازندران
 

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۷۲۳۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۱     ساعت: ۱۳ : ۲۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024