صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
مسیر بازگشت پیش روی یحیی؛

آیا واقعا شرایط پرسپولیس بحرانی شده

حفظ آرامش، مرور آنچه رخ داده و تمرکز و دقت بالا برای رصد مشکلات، شرایط پرسپولیس را تغییر خواهد داد.

به گزارش جهانی پرس از "ورزش سه"، شکست برابر سپاهان دوباره شرایط را برای یحیی گل‌محمدی دشوار ساخته و او در 48 ساعت اخیر انتقادات زیادی را متحمل شده است. سرمربی پرسپولیس اما بعد از این باخت که البته فاجعه هم نیست (شکست روی یک ضربه ایستگاهی با یک گل در خانه سپاهان برابر این تماشاگران و این باشگاه کامل و پرستاره)، واکنش چندان جالبی نداشت و چندان هم مورد قبول هواداران قرار نگرفت. تکرار مصاحبه‌های قابل پیش‌بینی، اصلا به سود موقعیت یحیی در پرسپولیس نخواهد بود و کارنامه او در این باشگاه آنقدر درخشان بوده که نیازی به تکرار حرکت در این مسیر نداشته باشد.

بر خلاف ادعای یحیی، پرسپولیس در فصل تابستان خیلی هم بد تقویت نشد. اضافه شدن دو ستاره به نام‌های محمدحسین کنعانی‌زادگان و یاسین سلمانی و چند بازیکن باکیفیت قابل قبول و مناسب مانند شهاب زاهدی و مسعود ریگی به معنای یک تابستان ناکام نیست. همچنین پرسپولیس توانست تمام ستاره‌های خود را بر خلاف رقیب حفظ کند و در موقعیت بغرنج فوتبال ایران از نظر مالی این به‌خودی خود یک دستاورد بزرگ است. پس لطفا سرمربی پرافتخار پرسپولیس دیگر خیلی روی این مورد تا پایان فصل مانور ندهد.

البته مصدومیت یاسین، پورعلی، وحید امیری و البته مهدی ترابی و دور بودن این بازیکن از روزهای اوج از دلایل اصلی افت پرسپولیس در یک ماه اخیر بوده و شاید در حال حاضر مهم‌ترین ماموریت یحیی، بازگرداندن مثلث مهدی ترابی، سعید صادقی و سروش رفیعی به روزهای اوج است. این سه مهره هجومی نقش موثری در راه افتادن پرسپولیس در ادامه فصل دارند و در بهار امسال دیدیم که اوج گرفتن آن‌ها چه دستاوردهایی را برای قرمزپوشان به ارمغان می‌آورد.

 

ماموریت بعدی و مهم یحیی، فاصله گرفتن از حواشی و درگیری های بی‌مورد است. حتما افرادی در کنار یحیی حضور دارند که به وی متذکر شوند اصولا قهر و غرولند نه دردی را دوا می‌کند و نه چندان در جوامع هواداری مورد پسند و قبول قرار می‌گیرد. سال‌ها هواداران پرسپولیس تیم‌های رقیب را بابت همین موضوع مورد انتقاد قرار دادند و مثلا برانکو را مورد ستایش. که به‌ندرت بهانه‌جویی کرد و این یعنی مسیر پیش روی یحیی کاملا مشخص است. درگیری با مدیریت یا انتقاد از داوری مثلا بازی با سپاهان، اصلا مورد پسند هواداران نیست و بارها تاکید شده که یحیی در بهار 1402 و وقتی از شش صبح تا 12 شب در شهید کاظمی برای کسب موفقیت تلاش می‌کرد، از همیشه زیباتر و دلنشین‌تر بود.

داوری در این فصل به ضرر پرسپولیس به هیچ عنوان نبوده و آن‌ها چند بار نیز از اشتباهات داوری سود کرده اند. رضا درویش مدیر ضعیفی در ابعاد فوتبال ایران نیست و در این مدت عملکرد خوبی روی این صندلی مهم داشته است. اسکواد پرسپولیس بر خلاف ادعای یحیی اصلا ضعیف نیست و آن‌ها مثلا حتی در شرایط فعلی نیز از استقلال چیزی کمتر ندارند. متاسفانه هیچ یک از این موارد از سوی یحیی مورد پذیرش نیست و بیشتر به چیزی شبیه به بهانه‌جویی تعبیر می‌شود.

اما خبر خوب برای سرمربی محبوب پرسپولیس این است که او از وجهه و اعتبار بسیار بالایی نزد هواداران برخوردار بوده و در واقع فعلا می‌تواند از این کردیت استفاده کند. روزهای تاریخی و درخشان پرسپولیس در چهار سال اخیر از ذهن هواداران پاک نشده و اصولا توده جامعه طرفداری متوجه این امر بوده که ثبات معمولا موفقیت را نیز به همراه دارد. همچنین گزینه چندان مقبول و مشترکی بین طرفداران در مورد جایگزین یحیی وجود ندارد و همه این موارد جایگاه او روی نیمکت را فعلا مستحکم می‌سازد.

حتی تیم‌های بزرگ در جهان نیز در سال‌های اخیر درگیر چنین بحران موقتی شده و از آن رها شده‌اند. لیورپول بارها تحت هدایت یورگن کلوپ ماه‌ها و حتی فصول ضعیفی را سپری کرده، اما این معمار بزرگ آلمانی به خوبی تیمش را بازسازی کرده و هواداران پرسپولیس امیدوارند این اتفاق در مورد یحیی گل‌محمدی نیز رخ بدهد.

سرمربی پرسپولیس برای تغییر شرایط تیمش ابتدا به آرامش و تمرکز ذهنی نیاز دارد. دلیلی ندارد گل‌محمدی هر هفته در مورد ترکیب پرستاره رقیب صحبت و به تیمش بی‌اعتماد به نفسی را تزریق کند. تسویه حساب کلامی با مدیریت کافی بوده و تنها راه موفقیت یحیی در پرسپولیس یافتن مسیری همسو و هماهنگ با رضا درویش در ادامه فصل خواهد بود. شرایط مالی پرسپولیس افتضاح نیست، داوری به ضرر آن‌ها نبوده، رضا درویش بدترین مدیر نیست و قرمزپوشان هنوز هم ستاره‌های زیادی در اختیار دارند.

سکوت و فاصله گرفتن از حواشی احتمالا اولین راه‌حل برای یحیی در ادامه فصل خواهد بود. هواداران پرسپولیس همچنان به این سرمربی پرافتخار اعتماد دارند و جایگاه او فعلا محفوظ خواهد بود. مرور واقعی مشکلات بارز سبک بازی پرسپولیس، روی آوردن به پاس‌های عمقی مانند بهار امسال و عدم اصرار فقط روی ساخت مثلث در جناحین و بازی سازی از کناره‌ها، جمع‌بندی در مورد آرایش خط حمله و البته بر طرف کردن ضعف عمیق در عمق خط دفاعی پرسپولیس (تقریبا هر هفته چند فرصت خطرناک به رقبا)، راه حل یحیی برای گذر از این شرایط خواهد بود. طرفداران به خوبی می‌دانند دلایل تمام مشکلات پرسپولیس در گل‌محمدی خلاصه نیست و موارد متفاوتی کار را به اینجا کشانده است. پس تنها گذاشتن یحیی در این مسیر بدترین اشتباه هواداران پرسپولیس خواهد بود.

بیرانوند به خوبی اشاره کرد که تازه 9 هفته از شروع لیگ سپری شده و نیازی به جشن گرفتن رقیب نخواهد بود. فصل برای پرسپولیس به هیچ عنوان تمام نشده و آن‌ها در سال‌های اخیر پیش از موفقیت، روزهایی بدتر از این نیز تجربه کرده بودند. تمرکز روی حل مشکلات واقعی، عدم اصرار به تکرار روش‌های گذشته، حفظ آرامش و دوری از تلاش برای یافتن دلایل ناکامی، راه حل یحیی برای بازگشت به روزهای درخشان همین چند وقت قبل است. هیچ تیمی در طول تاریخ ایران به اندازه پرسپولیس موفق به بازگشت و تغییر شرایط نشده و این روند در دی‌ان‌ای و خون این باشگاه نهادینه شده است. مثل کاری که یورگن کلوپ در لیورپول در سال های اخیر بارها موفق به تکرار آن شده و تیمش را قعر جهنم به سمت دروازه بهشت رهبری کرده است. این انتقادات فضای مجازی نیز خیلی زود به تمجیدهای مبالغه‌آمیز تبدیل می‌شود و یحیی آنقدر تجربه دارد که خیلی بهتر و بیشتر از ما به این شرایط واقف باشد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۷۰۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۳     ساعت: ۱۲ : ۱۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024