صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
۱۳۰۰۰ کیلومتر فاصله اما دل پشت دل؛

پالستینو، باشگاهی که نماد حمایت از فلسطین است

هواداران فوتبال شیلی در هیچ آوردگاهی حمایت از فلسطین را فراموش نمی‌کنند.

به گزارش  جهانی پرس از"ورزش سه"، در روزهایی که در جایی میان اروپا و آسیا صدای موشک جای صدای لبخند کودکان را پر کرده، در فاصله‌ای دورتر هستند انسان‌هایی که به دنبال حمایت از کودکان فلسطینی باشند؛ آن هم تیمی است با ریشه در فلسطین اما تاسیس در شیلی، باشگاه پالستینو!

طبق نوشته های تاریخ فوتبال شیلی و کتاب «شهروندان و ورزشکاران: فوتبال و سیاست در شیلی قرن بیستم»، اولین گروه از مهاجران فلسطینی در سال 1885 در حال فرار از جنگ وارد این قاره شدند. دسته بعدی در طول جنگ جهانی اول برای مهاجرت اقدام کردند و موج دیگری به دنبال جنگ فلسطین و اسرائیل در سال 1947 اما طبق آمار بیش از سه چهارم آمار مهاجران فلسطینی شیلی را به عنوان مقصد انتخاب کردند که البته ۷۰ درصد آنها مسیحی بودند و با حضور در این کشور ابتدا از کارهای سطح پایین شروع کردند اما دیری نپایید که توانستند در صنعت پارچه رشد کنند تا به اقتصاد شیلی کمک کنند.

با توجه به جذب بیشتر هویت عربی آنها در فرهنگ شیلی، فوتبال به عنوان راهی برای ادغام و حفظ میراث آنها تلقی می‌شد. فلسطین به بزرگترین منبع غرور جامعه تبدیل شد و به آنها اجازه داد تا احساس تعلق وطن‌دوستی خود را حفظ کنند.

اگر چه باشگاه پالستینو در سال ۱۹۲۰ تاسیس شده بود اما با خرید سهام این باشگاه در سال ۱۹۴۸، این تیم از برای حضور در لیگ حرفه‌ای شیلی که از سال ۱۹۵۰ تاسیس شد با سرمایه فلسطینی‌ها پا به زمین گذاشت.

این باشگاه بارها و بارها از سمت یهودیان این کشور و ارتباط آنها با مسایل غیر فوتبالی تحت فشار قرار گرفت اما باز هم از عقاید خود عقب نمی‌کشند و در بسیاری از بازی‌های فصل با چفیه وارد زمین می‌شوند تا نشان دهند که هیچوقت هویت اصلی خود را فراموش نخواهند کرد.

حال با شروع دوباره حملات اسرائیل به فلسطین این باشگاه اقدام جالبی داشت و با برگزاری یک کنسرت در ورزشگاه، درآمد حاصل از ورود تماشاگران در اختیار کشورش قرار داد و پس از آن، این موج حمایتی به بازی مقدماتی جام جهانی و جدال شیلی با پاراگوئه کشید که در این بازی هواداران با پرچم های فلسطین در ورزشگاه سانتیاگو حاضر شدند تا از کشورشان حمایت کنند در فاصله 13000 کیلومتر دورتر از غزه نمادی ماندگار از جامعه فلسطین است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۸۰۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۷     ساعت: ۱۱ : ۱۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024