صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

تدارک فضای هنری ، فرهنگی و آئینی در «سفینه النجاة» برای خانواده‌های تهرانی



مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از اجرای برنامه «محرم شهر» در دهه سوم محرم و تدارک فضای هنری، فرهنگی و آئینی در «سفینه النجاة» برای خانواده‌ها در میدان آزادی خبر داد.

به گزارش  جهانی پرس از صدا وسیما، مصطفی زیبایی نژاد با اشاره به اجرای برنامه «محرم شهر» در دهه سوم محرم، گفت: در ایام محرم رویکرد ما حمایت از هیات‌های بزرگ، کوچک و محله‌ای و توسعه هیات‌های نوجوانان است.
وی افزود: در کنار این رویکرد برنامه‌ای تحت عنوان «محرم شهر» را طراحی کردیم، اما به دلیل برنامه‌هایی که هیات‌ها در دهه اول محرم داشتند، اجرای این برنامه را برای دهه سوم محرم در نظر گرفتیم.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه این برنامه در میدان آزادی اجرا می‌شود، ادامه داد: برنامه محرم شهر از  ۱۸مرداد۱۴۰۲  با حضور شهردار تهران آغاز و تا ۵ صفر ادامه دارد.

وی بیان کرد: در این برنامه کشتی بزرگی به نام «سفینه النجاة» به وسعت ۵۰۰ مترمربع طراحی شده و یک فضای هنری فرهنگی و آئینی در این کشتی ایجاد شده است.
زیبایی نژاد یادآور شد: سعی کرده ایم تا فضا را برای خانواده‌ها و نوجوانان جذاب کنیم. شهروندان می‌توانند از  این کشتی بازدید کنند و روی عرشه کشتی بروند و از چایخانه داخل کشتی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه هر شب ساعاتی روی کشتی برنامه برگزار می‌شود، تاکید کرد: هر شب از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ روی عرشه کشتی برنامه‌هایی برگزار می‌شود. بر همین اساس هیات‌های نوجوانان می‌توانند با ثبت نام روی عرشه کشتی برنامه‌های مذهبی خود را اجرا کنند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه در مقابل کشتی سفینه النجاة نیز یک فضا‌های حجمی، هنری و سازه‌های نوری بین الحرمین طراحی و اجرا شده است، گفت: با توجه به اینکه رویکرد شهرداری تهران در تمامی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خانواده محور بوده و موضوعات سبک زندگی خانواده ایرانی و اسلامی را مد نظر قرار می‌دهیم، در نتیجه برنامه‌هایی که در سطح شهر برگزار و یا رویداد‌هایی را در این زمینه طراحی می‌کنیم، برای تمام عناصر خانواده اجرا می‌شود.
وی افزود: همچنین در ایام محرم اقدام به طراحی و اجرای حسینیه کودک کردیم که در حاشیه برنامه «محرم شهر» حسینیه کودک نیز از ساعت ۱۸ کار خود را آغاز می‌کند و برنامه‌های ویژه برای کودکان در این حسینیه طراحی شده که شامل نقاله خانی، تئاتر، سرود، نقاشی، مسابقه و بازی در زمینه مفاهیم ارزشی و مفاهیم محرم است.

مصطفی زیبایی نژاد با تاکید بر اینکه هیات‌های دانش آموزی در کشتی سفینه النجاة برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند، ادامه داد: همچنین یک نمایشگاه ملزومات اربعین در حاشیه این برنامه برگزار می‌شود تا مردم بتوانند خرید‌ها و نیازمندی‌های خود را برای شرکت در پیاده روی اربعین تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه یکسری فعالیت‌های اجتماعی نیز در حاشیه برنامه «محرم شهر» اجرا می‌شود، بیان کرد: همانطور که می‌دانیم همیشه در تکیه و هیات‌ها در کنار عزاداری کار‌های اجتماعی را فراموش نمی‌کنند، در نتیجه در کنار مراسماتی که دارند مشکلات و گرفتاری‌های نیازمند‌ها را نیز برطرف می‌کنند.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران یادآور شد: بر همین اساس در حاشیه برنامه «محرم شهر» نیز از ویزیت درمانی پزشکان که به صورت رایگان انجام می‌شود تا پاکت آرزو‌ها برای کودکان، تامین جهیزیه نو عروسان، نذر آب و پویش «مرهم زائر» نیز اجرا می‌شود.
وی تاکید کرد: همچنین در این برنامه دوستان سازمان هلال احمر نیز حضور دارند تا مردمی که در خانه داروی اضافه دارند، به غرفه این سازمان تحویل دهند تا برای زوار اربعین استفاده شود.
زیبایی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه قرار است تا پویش آزادسازی زندانیان نیز در حاشیه این برنامه برگزار شود، گفت: همچنین هماهنگی‌های لازم را با اداره گذرنامه انجام داده ایم تا مردمی که در روز نمی‌توانند برای کار‌های اداری صدور گذرنامه بروند، کار‌های صدور گذرنامه زیارتی را انجام دهند. به طوری که با هماهنگی‌های انجام شده با فراجا و پلیس گذرنامه یکسری غرفه در اختیار این مراکز قرار گرفته تا مردم راحتتر کارشان را انجام دهند.
وی با اشاره به برپایی پذیرایی امام حسینی (ع) در میدان آزادی افزود: هر شب برنامه اصلی «محرم شهر» بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت ۲۰ برگزار می‌شود. همچنین کلاه خود برنامه «از سر گذشت» که از شبکه نسیم و شبکه دو سیما پخش می‌شود که به نام کلاه خود حضرت عباس (ص) طراحی شده نیز در میدان آزادی نصب شده است.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه «محرم شهر» از رسانه ملی نیز پخش می‌شود، تاکید کرد: گروه‌های سرود، دمام زنی، عزاداری اقوام نیز برگزار می‌شود و سخنوران نیز به اجرای برنامه‌های متنوعی می‌پردازند.
شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۲۸۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۱۹     ساعت: ۱۳ : ۵۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024