صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
وزیر علوم و تحقیقات در گفتگو با رادیو ایران:

ایجاد نهضت ملی مغز

زلفی گل گفت:بایستی برای اشتغال جوانان کشورمان،گام های موثری برداریم.

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی رادیو ایران،در برنامه ی «هیئت دولت »رادیو  ایران در گفتگو با مهمان برنامه  محمدعلی زلفی گل  که وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم ، و شیمی دان و پژوهشگر برجسته کشور هستند .این نکات مدنظر نگرش و مباحث مهم صحبت های ایشان بود .
 از اولویت های اصلی وزارت علوم و تحقیقات پنج اولویت در راس کار و فعالیت ایشان مدنظر بود ازجمله : ۱_مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نو آوری ۲_ آموزش و پژوهش و برون داد هدفمند ۳_ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نو آوری ۴_شاگرد ،فناوری و نو آور پروری ۵_ تولید خدمت ،ثروت و سرمایه از دانش
وی گفت:با توجه به اینکه عرصه ی فناوری ها گسترده است و زمان مدیریت اینها هم کم هست و نمی توانیم همه آنها را محقق کنیم بدین ترتیب شخص خودم با مشورت افراد ذی فنون از بین اولویت های بسیار این پنج اولویت را در نظر گرفتیم که در طول دوره ی خدمت جزو وظایف ام هست تا به سرانجام برسانم
مشکلاتی که در سیستم وجود دارد
زلفی گل ادامه داد:یک سری کارها اولین بار در وزارت ام انجام شده آنهارا ذکر می کنم
به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که در سیستم ماو آموزش عالی کشور  وجود دارد و الانم هست بحث ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت هست و اینکه در خصوص علم نافع چقدر تسهیل گر و نافع بوده است .و اینکه در راستای راهبری علم به سمت علم نافع چقدر توانسته تسهیل گر و راهبر باشد .
ایجاد سامانه نان
وزیر علوم و تحقیقات و فناوری ادامه داد: با ایجاد سامانه نان (ایده ها و نیازها ) از طریق موسسه استنادی جهان اسلام درایران باعنوان( آ. اس .سی ) که بهترین مکان برای تاسیس سامانه نان بود . اقدام کردیم که قابل فهم برای هر سنی  و ساده و مرتبط به زندگی عادی مردم می باشد و نوعی همرسانی بین پژوهشگر و آن موضوعی که نیاز پیدا می کند . بوجود می آید.
ثبت ده هزار نیاز در سامانه نان
در حال حاضر  حدود ده هزار نیاز در سامانه نان ثبت شده و در رشته های مختلف دسته بندی می کند .
ا_ ارائه و معرفی این سامانه بوده است ۲_حکم  تشویقی برای اساتید بر اساس نظام سنجش و انگیزش و پایه ی تشویقی داشته هست .۳_ارزیابی اساتید در طول سال که اون پژوهانه اساتید را مشخص می کند . و اینکه رساله ی دکترا و پایان نامه ی فوق لیسانس ها که مرتبط با نیازها باشد دو برابر امتیاز پژوهانه از طریق سامانه نان می گیرد .
وی ادامه داد:اما در راستای پژوهش و نیازهای جامعه ما آمدیم معاونت‌فناوری در وزارت علوم و تحقیقات ایجاد کردیم .
در سال ۱۳۹۸ در شورای عالی پیشنهاد مصوبه ی معاون فناوری مطرح شد و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به صورت جدی فعالیت این معاون فناوری در نطر گرفته شد که در تصویب لایحه ی بودجه این وزارت بسیار موثر واقع شد .

زلفی گل  یکی دیگر از کارهای فناوری را
ایجاد تور فناوری در شرکت های دانشجویان دانست و گفت:بایستی این مهم  را حمایت بکنیم که بروند در شرکت های دانش بنیان ببینند و از نزدیک نقش دانش و علم در تولید محصول جدید را  ببینند ، به شکل امریه فناوری ،دستیار فناوری و پسا دکترای فناوری تو این دوره با راهنمایی های نیروهای مسلح در اینجا ایجادشد .همچنین آمدیم برای پارک های علم و فناوری مجوز صدور دانش بنیانی را از معاونت فناوری و ریاست جمهوری  اخذ کردیم چون توزیع متوازن استعدادهای برتر را در کشور نداریم .باید ما در همه ی رشته های مختلف نخبه کشوری داشته باشیم که بویژه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی رشته های علوم پایه مثل معدن طلا هستند که بیشتر باید مورد توجه ، هدایت و راهبری شوند .برای اینکار اومدیم موافقتی گرفتیم که دانشجویان نخبه که در کنکور شرکت می کنند ما اینهارا بورسیه می کنیم .در مجموع ما در  دفترچه ی ۱۴۰۲  هفت هزار بورسیه خواهیم داشت که آموزش فرهنگیان و آموزش و پرورش و یکی از صنعت گران خودرو از دانشجویان نخبه نیز حمایت و بورسیه اش کردند .
 بحث دستورالعمل تعاملات ملی و بین المللی  برای اساتید محترم را فراهم کردیم  و در راستای مرجعیت علمی آمدیم تعریف کردیم که چه کار کنیم یک استاد برتر یا نخبه را بیاییم مرجع اش کنیم و امتیاز بیشتری به این اساتید داده می شود و در بحث مرجعیت علمی به افرادی که چندین کتاب بین المللی ارائه دهدیا کتاب به زبان بومی که چندبار چاپ شود  یا کتاب های مرجعی که به چندین زبان  ارزش و مرجع علمی داشته باشد و مجلات مرجعی که مطرح هستند این افرادرا  برجسته می کنیم .
وی ادامه داد: در پایان هدف ما این هست که بستر کار ایجاد کنیم و این موضوع را دغدغه روز و اصلی مان قرار دهیم .و مشکل بیکاری  جوانان را در اولویت قرار دهیم و خدمت کنیم به نسل آینده مان ولی اشکال کار این است که بسترعملیاتی در کاربینی و کار آموزی را نداریم و برویم
کارآمادگی و اشتغال زایی برای جوانان ایجاد کنیم.
بنابراین این مهم را تبدیل کنیم به یک پروژه ی ملی که دست در دست جوانان در جهت تولید علم کیفی و نافع برای فرد است و تجهیز آزمایشگاهها و کار گاهها در دانشگاه هست و صنایع ما هدفمند شود و  پشتوانه ی مادی و معنوی برای دانشجویان ما بوجود بیاد .

ایجاد نهضت ملی مغز

 زلفی گل ادامه داد:بایستی  نهضت ملی مغز ایجاد کنیم و نخبگان را حفظ کنیم و نهضت ملی اشتعال را ایجاد کنیم که جزو برنامه های اصلی کشورمان قرار دهیم و گام های موثری برای اشتغال جوانان برداریم .

 

 

 

 

 


 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۸۱۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۳     ساعت: ۱۷ : ۳۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024