صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

مصرف مولتی ویتامین حافظه افراد مسن را بهبود می‌بخشد

نتایج مطالعات علمی حاکی از آن است که مصرف مولتی ویتامین باعث بهبود حافظه افراد مسن می‌شود.

 به گزارش خبرنگار علم و فناوری جهانی پرس از ساینس دیلی، هانیه حیدری، براساس تحقیقات دانشمندان مرکز پزشکی اروینگ دانشگاه کلمبیا مصرف روزانه مولتی ویتامین می‌تواند منجر بهبود کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن شود.
به گفته آدام بریکمن سرپرست این پژوهش غلمی و پروفسور روانشناسی اعصاب در دانشگاه کلمبیا، «پیری شناختی یکی از نگرانی های اصلی در حوزه سلامتی بزرگسالان به شمار می رود. حال نتایج مطالعات جدید نشان می دهد راه ساده و ارزانی برای کمک به بهبود کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن وجود دارد.»
بسیاری از افراد مسن ویتامین ها و مکمل های غذایی را باهدف کمک به حفظ سلامت کلی بدن مصرف می کنند. مطالعه و آزمایش های بالینی بسیاری کمی در خصوص این که مصرف این ویتامین ها حافظه و عملکرد مغز را بهبود می بخشد یا خیر انجام شده است.
گروه تحقیقاتی دانشگاه کلمبیا در مطالعه اخیر خود بیش از 3 هزار و 500 بزرگسال بالای 60 سال را مورد مطالعه قرار داده اند.  داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه به مدت سه سال ویتامین و مکمل غذایی و گروه دیگر به مدت سه سال شبه دارو مصرف می کردند.  داوطلبان در پایان هر سال یک سری ارزیابی شناختی را به صورت آنلاین انجام می دادند تا عملکرد حافظه هیپوکامپ(ناحیه ای از مغز که تحت تاثیر پیری قرار می گیرد) مشخص شود.
در پایان سال اول، حافظه افرادی که روزانه مولتی ویتامین مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که شبه دارو مصرف می کردند، بهبود یافته بود. محققان تخمین می زدند که این میزان بهبود اثر سه سال کاهش حافظه مرتبط با سن را جبران کرده است. میزان بهبود حافظه در افرادی که به صورت روزانه مولتی ویتامین مصرف می کردند، طی بازه سه ساله مطالعه ادامه داشت. این اثر مثبت در شرکت کنندگانی که بیماری قلبی عروقی زمینه ای داشتند، بارزتر بود.
به گفته بریکمن، «شواهد موجود حاکی از آن است که افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی سطوح ریزمغذی پایین تری دارند که مصرف مولتی ویتامین ها می تواند این کمبود را جبران کند. با این حال هنوز مطمئن نیستیم که چرا تاثیر مصرف مولتی ویتامین در افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی بیشتر است.»
براساس یافته های جدید مصرف روزانه یک مولتی ویتامین می تواند عملکرد شناختی کلی، یادآوری حافظه و توجه را بهبود ببخشد، این تاثیرات در افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز دیده شده است.
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۲۸۱۰
تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۷     ساعت: ۸ : ۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024