صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

هوشمندسازی شبکه‌ آب‌رسانی با قابلیت جلوگیری از نفوذ آلودگی‌

محققان دانشگاه سمنان سیستم هوشمندسازی شبکه‌ آب‌رسانی را با هدف جلوگیری از بروز آلودگی‌های مخرب زیست‌ محیطی ارائه کردند.

به گزارش جهانی پرس - مائده حضرتی، الهام قائمی، مجری طرح عنوان این طرح را «هوشمندسازی شبکه‌های آب شهری به‌منظور تشخیص و دسته‌بندی به هنگام شرایط غیرعادی پارامترهای کیفی» ذکر کرد که در دانشگاه سمنان اجرایی شده است و گفت: شبکه‌های هوشمند آب، ابزارها یا سیستم‌هایی هستند که با استفاده از فناوری‌های مختلف محاسبات مورد نیاز و کنترل به‌هنگام عملکرد شبکه را ادغام می‌کنند.

 
وی هدف این سیستم‌ها را بهبود عملکرد و انعطاف‌پذیری شبکه‌های توزیع آب و همچنین جلب رضایت مصرف‌کنندگان و مشارکت آنها دانست و اظهار کرد: شبکه‌های هوشمند آب به‌ عنوان بخشی از نتایج پیشرفت تکنولوژی در شبکه‌های برق، مرحله جدیدی در طراحی، بهره‌برداری و مدیریت زیرساخت‌های آب شهری ایجاد کرده‌اند.
 
قائمی، مدیریت هوشمند آب را به‌عنوان یک رویکرد هوشمند، موجب افزایش آگاهی از موقعیت شبکه و نظارت در زمان واقعی، پیش‌بینی شرایط، پاسخ به بحران، بازیابی شبکه و همچنین عملیات خوددرمانی شبکه دانست و یادآور شد: با افزایش عمر سیستم‌های آب‌رسانی، میزان صدمات در آنها بالا رفته و شاخص‌های کیفی و راندمان سیستم کاهش پیدا می‌کند؛ لذا هدف اصلی اجرای این طرح ارزیابی مناسب‌تر سیستم‌های توزیع آب به‌منظور پایش آلودگی در شبکه‌ها، جلوگیری از نقصان‌های احتمالی با پاسخگویی در زمان مؤثر و همچنین به‌حداقل‌رساندن تأثیرات اقتصادی این نقصان‌ها با پیاده‌سازی شبکه‌های هوشمند است.
 
مجری طرح افزود: کاهش هشدارهای ناصحیح سیستم، بهبود مدیریت شبکه با استفاده از آگاهی به‌هنگام از نحوه عملکرد شبکه هم از سایر اهدافی است که در انجام این طرح دنبال می‌شد.
 
این محقق و پژوهشگر درباره چالش‌های موجود در انجام این طرح، گفت: از چالش‌های موجود در این طرح می‌توان به دسترسی به داده‌های بررسی کیفیت آب اشاره کرد؛ چرا که نتوانستم از داده‌های موجود در کشور استفاده کنم و این داده‌ها قابل دسترسی نبود. به همین دلیل مجبور شدم از داده‌ها، نمونه‌ها و اطلاعات خارجی استفاده کنم. همچنین به دلیل همه‌گیری کرونا، نمی‌توانستم ارتباط مؤثر و مناسب با استاد راهنما داشته باشم؛ چرا که دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها تعطیل بود.
 
وی خاطرنشان کرد: با استفاده از نتایج این طرح می‌توان شبکه‌های آب‌رسانی شهری کشور را هوشمند کرد و با این هوشمندسازی، کیفیت آب درون شبکه در هر زمان و با سرعت بسیار بالا مورد سنجش قرار می‌گیرد و از بروز هر گونه پیامد ناشی از بروز آلودگی در شبکه آب‌رسانی جلوگیری می‌شود.
شناسنامه


کدخبر: ۳۴۲۹۹۲
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۹     ساعت: ۹ : ۳۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024