صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

ساخت چرم گیاهی با قابلیت خودترمیمی

دانشمندان با استفاده قارچ‌های خفته چرم گیاهی با قابلیت خودترمیمی ساختند.

 به گزارش خبرنگار علم و فناوری جهانی پرس از ساینس نیوز-هانیه حیدری؛ محققان دانشگاه وریج بروسکل با استفاده از ساختارهای نخ مانند قارچی به نام «میسلیوم» موفق به ساخت چرم خودترمیم شونده‌ شده‌اند. چرم میسلیوم یکی از محصولات نوظهور در حوزه فناوری است با این حال دکتر الیز الساکر و همکارانش چرمی توسعه داده‌اند که رشد قارچ‌های آن قابل کنترل است. به گفته محققان، در صورتی که شرایط تولید بهینه شود، میسلیوم می‌تواند توانایی رشد مجدد خود ا حفظ کند.
والریا ساپونارا، مهندس مکانیک و هوافضای دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «رویکرد جدید می‌تواند الهام‌بخش محققانی باشد که در حوزه چرم میسلیوم فعالیت می‌کنند.»
الساکر مهندس زیستی دانشگاه وریج بروکسل و همکاران تحقیقاتی وی در ابتدا میسلیوم را در سوپی غنی از پروتئین، کربوهیدارت و سایر مواد مغذی پرورش دادند. دانشمندان لایه ایجاد شده روی سطح مایع را جدا، تمیز و خشک کردند و در نتیجه ماده‌ای نازک و ظریف ایجاد شد. گروه تحقیقاتی برای تولید چرم از دما و مواد شیمیایی لازم استفاده کردند اما بخش‌هایی از قارچ را به صورت فعال باقی گذاشتند. در حال غیرفعال، کلامیدوسپورها گره‌های کوچکی روی میسلیوم هستند که می‌توانند در شرایط مناسب به حیات بازگردند و میسلیوم بیشتری را تولید کنند.
در مرحله بعدی محققان روی چرم سوراخ‌هایی ایجاد کردند نواحی سوراخ شده را با مواد به کار رفته برای رشد و احیای کلامیدوسپوراسپری کردند. میسلیوم در سوراخ‌ها رشد کرده و نواحی پاره شده ترمیم یافت. البته نواحی ترمیم شده به اندازه باقی نواحی مستحکم نبودند. این فناوری می‌تواند در دهه آینده تجاری‌سازی شده و جهان مواد خودترمیم شونده را متحول کند با این حال تیم تحقیقاتی ابتدا باید به فکر روشی برای تقویت چرم و رویکردی دقیق‌تر برای کنترل رشد کلامیدوسپورها باشند.
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۱۰۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۵     ساعت: ۱۷ : ۱۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024