صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد با مصرف روزانه نوشابه‌

دانشمندان در مطالعه جدیدی دریافتند مصرف روزانه نوشابه‌های حاوی شکر با افزایش ۱.۷۵ برابری خطر ابتلا به سرطان کبد همراه است.

به گزارش جهانی پرس از صداوسیما، گروهی از دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون با بررسی حدود ۱۰۰ هزار زن آمریکایی با سن ۵۰ سال به بالا در یک بازه زمانی بیش از ۲۰ سال، متوجه شدند که مصرف روزانه نوشابه‌ها یا آبمیوه‌های حاوی شکر می‌تواند آن‌ها را در مقایسه با افرادی که در یک ماه حداکثر ۳ نوشیدنی حاوی شکر می‌نوشیدند، ۱.۷۵ برابر بیشتر در معرض سرطان کبد (Liver) و ۲.۵ برابر بیشتر در معرض مرگ بر اثر بیماری‌های مزمن کبد قرار دهد.

به گفته محققان، نرخ سرطان کبد در این تحقیق در میان زنانی که روزانه یک یا چند نوشیدنی حاوی شکر مصرف می‌کردند، ۱۸ به ازای ۱۰۰ هزار شخص- سال بود، اما در زنانی که هر ماه حداکثر ۳ نوشیدنی شکری مصرف می‌کردند، به ۱۰.۳ به ازای ۱۰۰ هزار شخص- سال می‌رسید.

نرخ مرگ بر اثر بیماری‌های مزمن کبد هم در گروه اول ۱۷.۷ به ازای ۱۰۰ هزار شخص- سال و در گروه دوم ۷.۱ بود.

محققان می‌گویند اگرچه مطالعه آن‌ها نتوانسته است نحوه اثرگذاری دقیق مصرف نوشیدنی‌های شکری را در افزایش بیماری‌های کبد پیدا کند، اما آن‌ها حدس می‌زنند که نتایجی مثل چاقی (Obesity)، افزایش چشمگیر سطح گلوکز خون و تجمع چربی در کبد در بروز این مشکلات اثرگذار باشد.

نتایج یافته‌های دانشمندان به صورت مقاله‌ای در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۳۷۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۲۲     ساعت: ۱۱ : ۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024