صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

افزایش مه مغزی در تابستان

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که مه مغزی در تابستان و همزمان با گرم شدن هوا افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، به نقل از وبگاه مجله تخصصی پلوس مدیشن (PLOS Medicine)، مه مغزی یکی از مشکلات شناختی محسوب می شود که در فعالیت‌های فکری و ذهنی فرد تاثیر دارد. پژوهشگران  نشان دادند که مه مغزی در تابستان و همزمان با گرم شدن هوا افزایش پیدا می‌کند. در این گزارش به بررسی راهکار‌هایی برای پیشگیری از وقوع مه مغزی در تابستان می‌پردازیم.
بر اساس مطالعات انجام شده، دمای بالای هوا می‌تواند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد. به طور کلی موج گرما باعث تعریق بیشتر بدن می‌شود که این امر به نوبه خود منجر به از دست دادن آب از بدن شده و ریتم کلی بدن دچار تغییر می‌شود.
 
باید توجه داشت تعریق و از دست دادن مقدار زیادی مایعات در فصل تابستان طبیعی است و به همین دلیل ما باید این از دست رفتن مایعات را با نوشیدن آب زیاد جبران کنیم. بحث مه مغزی و افزایش آن در تابستان دقیقا به این موضوع ارتباط دارد، زیرا وقتی مایعات بدن ما دوباره جایگزین نمی‌شود، عملکرد بدن و مغز به دلیل کم آبی بدن آسیب می‌بیند. کارشناسان می‌گویند که نوسانات دما می‌تواند به شدت بر مغز تأثیر بگذارد که باعث از دست دادن انرژی و بهره وری و  در نهایت مه مغزی می‌شود.
 
 برای پیشگیری از مه مغزی در تابستان راهکار‌هایی همچون نوشیدن آب کافی، خارج نشدن از خانه در ساعات گرم روز، مصرف میوه‌های تابستانی، غذا خوردن به موقع و نخوردن شکر معرفی شده است
 
گفتنی است،، تامین آب بدن یا هیدراتاسیون کلید جلوگیری از مه مغزی است. به طور کلی هرچه مایعات بدن شما کمتر باشد، مغز شما مه آلودتر خواهد بود.
همچنین پژوهشگران توصیه می‌ کنند در روز‌های گرم تابستانی، میوه‌هایی که محتوای آب بالایی دارند زیاد خورده شوند.میوه‌هایی مانند هندوانه، صیفی جات، انبه و آناناس ، زیرا مصرف این میوه‌ها به جبران سریع مایعات بدن کمک می‌کنند.
 
به گفته کارشناسان گرمی هوا باعث احساس بی اشتهایی می‌شود، اما متخصصین توصیه می‌کنند در کنار خوردن میوه‌ها و نوشیدن آب، باید وعده‌های غذایی مناسب نیز خورده شود، نخوردن غذا فقط باعث خستگی و مه آلود شدن شما می‌شود. البته مصرف غذا‌های سنگین، چرب و پر کالری در روز‌های بسیار گرم تابستانی توصیه نمی‌شود.
 
گفتنی است، شکر می‌تواند مه مغزی را افزایش داده و شما را بی حال‌تر کند. نوشیدنی‌های قندی به افزایش انرژی شما کمکی نمی‌کنند، بلکه سطح انرژی شما را پایین می‌آورند. به جای شیرینی جات می‌توانید آجیل بخورید و آب بنوشید.
 
شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۳۸۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۲۲     ساعت: ۱۲ : ۳۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024