صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

عرضه یک تراشه کوانتومی به بازار

یک شرکت فناور، اولین تراشه کوانتومی خود را به بازار عرضه کرد.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما به نقل از ستاد فناوری نانو، رایانه‌های کوانتومی نوعی از فناوری محاسباتی هستند که از اصول مکانیک کوانتومی برای انجام انواع خاصی از محاسبات بسیار سریع‌تر از رایانه‌های سنتی استفاده می‌کنند.
آن‌ها به دلیل خواص منحصر به فرد خود، از جمله موازی‌سازی کوانتومی و درهم تنیدگی که ممکن است منجر به رمزنگاری قدرتمندتر، نمونه سازی مالی، کشف دارو و نمونه‌های آب و هوایی کارآمدتر شود، ظررفیت ایجاد انقلاب در زمینه‌های مختلف علم و فناوری را دارند.
دستگاه‌های کوانتومی در ۲۰ سال گذشته در دانشگاه صنعتی چالمرز در گوتنبرگ سوئد توسعه یافته‌اند، اما تاکنون، تبدیل دستاورد‌های تحقیقات سطح بالا به دستگاه‌های تجاری به دلیل چالش‌های تولید و کنترل کیفیت امکان‌پذیر نبوده است.
این شرکت، متخصص در تولید اتاق تمیز است و سال گذشته را صرف توسعه روش‌هایی برای تولید دستگاه‌های محاسباتی کوانتومی با کیفیت کافی و ویژگی‌های تکرارپذیر برای استفاده توسط مشتریان کرده است.
یواخیم فریتز مدیرعامل شرکت می‌گوید: «تولید دستگاه کوانتومی بسیار پیچیده است، ما زمان زیادی را در اتاق تمیز صرف می‌کنیم تا به الزامات سختگیرانه از نظر تغییرات عملکردی که توسط مشتری ما تعیین شده است، دست یابیم.»
تلاش‌های دانشگاهی و صنعتی بزرگی برای ساخت سامانه‌های کوانتومی در سراسر جهان انجام می‌شود و شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، آی‌بی‌ام و مایکروسافت پیشرو در توسعه این فناوری هستند. در سال ۲۰۱۹، گوگل یک رایانه کوانتومی قابل برنامه ریزی را ارائه و ادعا کرد که برتری کوانتومی دارد و به دنبال آن IBM در ژوئن ۲۰۲۳ آزمایش کوانتومی را در آزمایشگاه انجام داد که در آن از یک رایانه کوانتومی برای حل مسائل پیچیده استفاده شد.
در سوئد، تلاش‌های تحقیقاتی کوانتومی در مرکز فناوری کوانتومی والنبرگ (WACQT) واقع در دانشگاه چالمرز در گوتنبرگ به کار گرفته شده است.
چندین شرکت نوپا نیز در حال توسعه جنبه‌های مختلف فناوری کوانتومی در گوتنبرگ هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به Low-Noise Factory AB، Scalinq AB، Sweden Quantum AB، و استارت‌آپ MIT-Chalmers Atlantic Quantum اشاره کرد.
در حالی که این شرکت اولین دستگاه از این نوع را روانه بازار کرده است، هنوز راه زیادی برای حل مشکلات روزمره دنیای واقعی توسط رایانه‌های کوانتومی باقی‌مانده است.
مدیر عامل این شرکت فناور می‌افزاید: «ما هنوز به بهبود روش‌های تولید نیاز داریم، اما خوشحالیم که نقش کوچک خود را در انقلاب کوانتومی با کار بر روی روش‌های ساخت اتاق تمیز انجام می‌دهیم.»

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۴۳۷۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۲۷     ساعت: ۱۰ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024