صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

کشف جدید دانشمندان درباره بیماری اسکیزوفرنی

پژوهشگران در بررسی‌های خود به پیشرفتی جدید در درک اینکه کدام تغییر ژنی مسئول ایجاد بیماری اسکیزوفرنی است، دست یافتند.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما به نقل از تک اکسپلوریست، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیایی شمالی ژنوم هزاران فرد را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت ۵۱۷۵ نوع ژن منحصر به فرد را جدا کردند که ارتباط نزدیکی با ایجاد اسکیزوفرنی دارند. آن‌ها برای شناسایی این گونه‌ها و ارتباط آن‌ها با این اختلال روانی، از فناوری به نام مطالعات انجمن گسترده ژنوم (GWASs) استفاده کردند.

هیجونگ وون، پژوهشگر ارشد این گروه گفت: یافته‌های ما یکم رویکرد جدید برای رمزگشایی اثر تجمعی گونه‌های ژنتیکی بر تنظیم ژن در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ارائه می‌کند.
بخش بزرگی از این مطالعه، جداسازی این تغییرات ژنی بود که معمولاً توسط افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند انجام می‌شوند، اما هیچ نقشی در بیان آن ندارند.

پژوهشگران برای ایجاد این جداسازی و تمایز، از تکنیکی به نام ارزیابی گزارشگر موازی گسترده یا به اختصار MPRA استفاده کردند که در آن، ۵۰۰۰ نوع ژنی که قبلاً شناسایی شده بود، به سلول‌های مغز انسان معرفی شدند. آن‌ها سپس متوجه شدند که کدام ژن با سلول‌های مغز واکنش نشان می‌دهد و بنابراین ژن‌های عامل فعال‌سازی اسکیزوفرنی را مشخص کردند.
این گروه با بررسی‌های خود، ۴۳۹ تغییر را به عنوان عامل فعال سازی این اختلال روانی شناسایی کرد.

وون گفت، با این حال، این اولین قدم در مسیر طولانی پیش رو است چراکه اسکیزوفرنی یک بیماری پیچیده و بسیار وراثتی است. اگرچه شناسایی این ۴۳۹ نوع گام بزرگی است، اما ما هنوز کار زیادی در پیش داریم تا ساختار ژنتیکی پیچیده‌ای را که فرد را به ایجاد این بیماری سوق می‌دهد، کشف کنیم. این گروه تحقیقاتی امیدوار است که این اکتشاف بتوانند به ایجاد درمان‌های هدفمند در آینده کمک کنند.

شرح کامل این تحقیق در مجله Cell Genomics منتشر شده است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۴۴۷۲
تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۲۹     ساعت: ۹ : ۵۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024