صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

هوش مصنوعی در ارزیابی سلامت قلب از انسان پیشی می‌گیرد؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در ارزیابی و تشخیص سلامت قلب و عروق عملکرد بهتری نسبت به پزشکان دارد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری جهانی پرس از ساینس دیلی-هانیه حیدری، نتایج تحقیقات اخیر حاکی از آن است که هوش مصنوعی در ارزیابی و تشخیص سلامت قلب و عروق عملکرد بهتری در مقایسه با ارزیابی متخصصان سونوگرافی از اکوکاردیوگرام (اکو قلب) دارد. در این مطالعه محققان موسسه «اسمیت هارت» و دانشمندان بخش هوش مصنوعی در پزشکی  مرکز تحقیقاتی «سدارس-سینای» نخستین کارآزمایی بالینی هوش مصنوعی در حوزه قلب و عروق را انجام داده‌اند.
به گفته دیوید اویانگ، متخصص قلب و محقق و نویسنده اصلی این مطالعه، «نتایج حاصل از این روش نوین، سرعت تشخیص و ارزیابی بیماری‌های قلبی عروقی را طی تصویربرداری را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر این روش مزایای گسترده‌ای در حوزه تصویربرداری قلب و عروق به ارمغان می‌آورد. این کارآزمایی شواهد دقیقی ارائه داده و ثابت می‌‌کند که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت و اثربخشی روش تصویربرداری اکوکاردیوگرافی را برای بسیاری از بیماران افزایش دهد.»
تیم تحقیقاتی بر این باور هستند که این فناوری نوین با استفاده گسترده در سیستم‌های درمانی و بهداشتی پیامدهای گسترده و مفیدی خواهد داشت. سومت چاگ، رئیس بخش هوش مصنوعی در پزشکی می‌گوید: «این کارآزمایی بالینی موفق نشان می‌دهد چگونه می‌توان الگوریتم‌های هوش مصنوعی در سیستم‌های بهداشتی را آزمایش کرد. این امر احتمال ایجاد یک سیستم یکپارچه برای بهبود و مراقبت از بیماران را نیز افزایش می‌دهد.»
در سال 2020، محققان موسسه اسمیت هارت و دانشگاه استنفورد یکی از نخستین فناوری‌های هوش مصنوعی را برای ارزیابی عملکرد قلب توسعه دادند. در این مطالعه متخصان قلب و عروق ارزیابی‌های اولیه هوش مصنوعی و یک تکنسین سونوگرافی  از 3 هزار و 495 اکوکاردیوگرافی قفسه سینه را با یکدیگر مقایسه کردند تا دریابند که ارزیابی کدام یک (هوش مصنوعی یا تکنسین سونوگرافی) از عملکرد قلبی عروقی دقیق‌تر بوده است.
متخصصان قلب اغلب با ارزیابی اولیه هوش مصنوعی موافق بودند و تنها در 16.8 درصد ارزیابی‌های اولیه توسط هوش مصنوعی اصلاحاتی انجام دادند. متخصصان قلب 27.2 درصد از ارزیابی‌های اولیه توسط تکنسین سونوگرافی را اصلاح کردند. قابل ذکر است که پزشکان قادر به تشخیص این که کدام ارزیابی متعلق به هوش مصنوعی یا تکنسین سونوگرافی است، نبودند. براساس این مطالعه که در مجله «نیچر» منتشر شده است، استفاده از هوش مصنوعی باعث صرفه‌جویی در وقت متخصصا قلب و سونوگرافی می‌شود.
انتهای پیام/

شناسنامه


کدخبر: ۳۳۹۶۰۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱/۲۱     ساعت: ۲۰ : ۵۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024