صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

تحول در اختصاصی‌ترین جشنواره هنری معلولان

رئیس هیئت داوران جشنواره همام، دوره سوم این جشنواره ویژه هنرمندان معلول را تخصصی‌تر از دو دوره قبل ارزیابی کرد و گفت: شورای سیاستگذاری می‌خواهد این جشنواره را به سمت تخصصی و قوی‌تر شدن پیش ببرد.

به گزارش جهانی پرس-جشنواره بین‌المللی همام ویژه معلولان و جانبازان هنرمند در رشته‌ هنرهای تجسمی، صنایع دستی و موسیقی در آبان ماه سال جاری با حمایت بانک ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

مجتبی موسوی، رئیس هیئت داوران این جشنواره در خصوص این جشنواره، گفت: جشنواره همام فقط مختص هنرمندان معلول و جانباز است. در این جشنواره علاوه بر فضای رقابت، فضای حرفه‌ای نیز شکل می‌گیرد؛ یعنی هدف آن معرفی، شناسایی و حمایت از هنرمندانی است که در این دسته قرار دارند. در فضای حرفه‌ای ما برنامه‌ها و رویدادهای دیگری داریم که همه می‌توانند در آن شرکت کنند؛ ما در خیلی از رویدادهای حرفه‌ای شاهد هستیم که جانبازانی حضور دارند که جزو درجه یک‌ها و برگزیدگان هستند، بنابراین می‌توان گفت جشنواره همام یک جشنواره اختصاصی است و صرفا برای این قشر است فلذا نگاهش فقط رقابتی محض نیست.

وی ادامه داد: آن چیزی که باعث شد با افتخار عضو کوچکی از جشنواره باشم این است که در «همام» معنا و معنویت خیلی پر رنگ‌تر از همه مسائل دیگر است که در دنیای حرفه‌ای در هنر سراغ داریم چرا که بسیاری از جشنواره‌ها شکل مادی به خود می‌گیرد ولی در «همام» آن چیزی که پررنگ است و به چشم می‌آید فضای معنویت است.

موسوی در پاسخ به این سؤال که تفاوت دوره سوم جشنواره با دو دوره قبل چیست؟ گفت: تا پایان دوره دوم تلاش شد چارچوب‌های دقیق‌تری برای این جشنواره تعریف و به سمت تخصصی شدن پیش برود اما جشنواره همام در فضای نیمه تخصصی همچنان قرارداشت و بیشتر یک کار دلی بود که کماکان در همان فضا اجرا و شکل می‌گرفت؛ اما از دوره سوم شورای سیاستگذاری می‌خواهد این جشنواره را به سمت تخصصی و قوی‌تر شدن پیش ببرد. در واقع فضا را به گونه‌ای شکل دهد که امکان ظهور و بروز استعدادهای خاص، ناب و کشف نشده در این جشنواره وجود داشته باشد به همین دلیل فکر می‌کنم شورای سیاستگذاری در دوره سوم قدم مهمی برداشته است پس باید منتظر باشیم تا نتیجه آن را در این دوره ببینیم چون دوره سوم با دوره‌های ابتدایی خیلی متفاوت است. همچنین قابل ذکر است در این دوره به دلیل حمایت معنوی و مادی بانک ملی شاهد ارتقای کیفی و کمی جشنواره سوم هستیم.

رئیس هیئت داوران جشنواره همام در خصوص اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی، گفت: چنین رویدادهایی درعالم هنر موجب رونق، توسعه، ارتقا و معرفی هنرمندان نوظهور می‌شود، چه بسا بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای ما از چنین جشنواره‌هایی شناخته شده‌اند پس این کل ماجرا است. ولی اهمیت جشنواره «همام» قشری است که به عنوان جامعه هدف شناخته می‌شوند پس این جشنواره به دلایل مختلف مهم است شاید دلیل آن این باشد که خیلی از هنرمندان ما که دارای معلولیت هستند اعتماد به نفس لازم را ندارند که در جشنواره‌های حرفه‌ای شرکت و خود را معرفی کنند پس این جشنواره می‌تواند نقطه آغازی برای معرفی و شروع فعالیت‌های حرفه‌ای آنها باشد.

وی ادامه داد: جشنواره همام تاکنون کسانی را که فعالیت هنری داشته و معلول بودند را شناسایی کرده است، بسیاری از آنها هنر را خود آموخته‌اند و آموزش ندیده‌اند؛ بسیاری از آنها کیفیت کارشان هنوز به آن درجه نرسیده که بتوانند در فضاهای حرفه‌ای کار خود را عرضه کنند و در بازارهم جایی برای خود به دست بیاورند؛ پس نقش جشنواره همام علاوه بر معرفی این استعدادها می‌تواند حمایتی باشد از این جهت که بتواند استعدادهای خاصی که هنوز شکوفا نشدند را شناسایی کند و به آنها مسیر را نشان، راهنمایی و آموزش دهد که بتوانند بیش از آنچیزی که به دست آوردند رشد داشته باشند و وارد فضای حرفه‌ای شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش سازمان‌های مردم نهاد در ارتقای کیفی زندگی معلولین در جامعه چیست؟ گفت: در دنیا سازمان‌های مردم نهاد به دولت کمک می‌کنند، دولت هم می‌تواند زمینه را برای آنها فراهم کند اما نمی‌تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد پس نباید چنین انتظاری داشته باشیم اما سازمان مردم نهاد هم در کشور آنگونه که باید باشد هنوز پروبال نگرفته است، اگرچه کارهای مهمی انجام داده اما هنوز نتوانسته بخش مهمی از اختیارات دولت را در اختیار خود بگیرد و تنها می‌تواند بخشی از فعالیت‌ها و وظایف دولت را انجام دهد تا بار دولت را سبک کند. بنابراین تقسیم وظایف بزرگ دولت به بسته‌های کوچک‌تر و سپردن به سازمان‌های مردم نهاد باعث می‌شود به دولت کمک و کارها با کیفیت بهتری انجام شود. در جوامعی که تعداد سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) زیاد است و به آنها اختیار داده شده و پروبال گرفته‌اند، اتفاقات خوبی رقم خورده است چرا که سمن‌ها کیفیت خوبی دارند و پوشش بهتری می‌دهند.

رئیس هیئت داوران جشنواره همام در پاسخ به این سؤال که جایگاه معلولین در زندگی شهری را چطور ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: برای اینکه معلولین بتوانند راحت‌تر تردد کنند و به عنوان بخشی از آحاد جامعه نقش خود را در زندگی شهری ایفا کنند، چند سال است که درباره مناسب سازی در فضاهای عمومی و شهری صحبت می‌کنیم ولی هنوز فاصله زیادی داریم تا به مناسب سازی برسیم، به همین دلیل بسیاری از معلولین ما امکان فعالیت ندارند چون زمینه‌ای برای آنها فراهم نمی‌شود تا در فعالیتی که تخصص دارند کار کنند.

وی اضافه کرد: اگرچه ممکن است یک معلول از لحاظ جسمی نقصانی داشته باشد ولی در بسیاری از زمینه‌ها توانمندی‌ها، دانش و مهارت دارد که می‌تواند در جامعه مفید واقع شود. ما در حاکمیت و مدیریت‌ها به خصوص زندگی شهری نتوانستیم این امکان را وجود بیاوریم که یک معلول به راحتی بتواند در فضای شهری تردد داشته باشد تا به عنوان عضوی از جامعه نقش خود را ایفا کند و متأسفانه جایگاهی که باید در اختیارشان باشد به آنها تعلق نگرفته است. در صورتی که معلولین و جانبازان متخصص و تحصیلکرده فراوان داریم اما امکان حضور آنها در جامعه را نداریم چون زمینه آن فراهم نشده است. 

موسوی در تشریح وظایف مسئولین ذیربط نسبت به معلولین گفت: در بین سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در این زمینه وظیفه دارند، بسیاری از موارد پیش بینی نشده در قانون به درستی یا به طور کامل اجرا نشده است. بسیاری از سازمان‌ها اگر وظایف خود را درست و کامل انجام دهند دیگر نیازی نیست که وظیفه جدیدی را برای آنها تعریف کنیم. معمولا مطالبات معلولان همان چیزی است که در قانون و مصوبات دولت و شهرداری داریم و به آن پرداخته شده اما ضرورتا به آن بها داده نشده است تا اجرا شود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۵۱۰۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۴     ساعت: ۱۱ : ۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
  • ٢٤ شوال ١٤٤٥
  • May 03 2024