صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

افتتاح مرکز ملی تئاتر به تقویت نمایش‌های ایرانی کمک می‌کند

مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت افتتاح مرکز ملی تئاتر ایران به تقویت نمایش‌های ایرانی و تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های هنرمندان حوزه نمایش اشاره کرد.

به گزارش جهانی پرس، ناهید منصوری، کاظم نظری با اشاره به جایگاه هنرمندان تئاتر اظهار کرد:  پیشکسوتان تئاتر و هنرهای نمایشی بخصوص هنرهای ملی مثل تعزیه و نقالی میراثی از گذشتگان ایران هستند. برهمین اساس هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌هایی را برای پاسداشت، بزرگداشت، حفظ و نگهداری، صیانت و ترویج این هنر و آموزش و نشر کتاب‌های علمی هنری دارد.
نظری افزود: امسال جشنواره تئاتر آیینی سنتی را در پنج استانی که میعادگاه و خواستگاه هنرهای آیینی هستند همچون کهکیلویه و بویر احمر، تفرش و استان گلستان است  برگزار کردیم که با استقبال بی‌نظیری مواجه شد.
وی تاکید کرد: تمرکز زدایی از مرکز و برگزاری رویدادها در استان‌های دیگر باعث شد تا مردم شریف ایران که در اقصی نقاط زندگی می‌کنند با گونه‌های مختلف نمایش ایرانی آشنا شوند. برای مثال در تفرش ما حسینیه‌های مطرحی داریم که صدها سال پیش برای تعزیه ساخته شده و وقتی مردم در این فضاها، نمایشی از استان بوشهر را تماشا کردند و دیدند که چطور یک زن زینب‌خوانی می‌کند برای کسانی که در طول عمر تعزیه را مردانه می‌دیدند، جای تعجب داشت.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه نمایش‌های ایرانی باید گسترش پیدا کند، بیان کرد:  به دنبال این هستیم که موزه تعزیه را در تهران راه‌اندازی کنیم و مرکز ملی تئاتر ایران را که دارای قدمت دیرینه است، راه‌اندازی کنیم.
وی افزود: اگر مرکز ملی تئاتر ایران راه‌اندازی شود، حوزه نمایش‌های ایرانی تقویت خواهد شد، فعالیت تخصصی‌تری به خود خواهد گرفت و بودجه اختصاصی خواهد داشت و ما کمتر شرمنده هنرمندان و پیشکسوتانی خواهیم بود که برای این مرز و بوم تلاش کرده‌اند.
نظری با اشاره به ثبت هنر نقالی و تعزیه به عنوان دو هنر ملی ایرانی در سازمان جهانی یونسکو گفت: اگر استمرار و توجه به هنر ملی  صورت نگیرد کشورهای همسایه این هنر را به نام خود خواهند کرد. در حال حاضر کشورهای آذربایجان و ترکیه به دنبال این هستند که هم تعزیه و هم نقالی را از ایران بگیرند بنابراین باید همه دلسوزان و هنرمندان ایران بخصوص پیشکسوتانی که عمر و جوانی خود را در راه این هنر گذاشته‌اند، تلاش کنند تا دو هنر قدمت‌دار، ثبت ایران بماند.
وی افزود: مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی تئاتر کشور همواره قدردان هنرمندان پیشکسوت و فعال تعزیه و نقالی که گنجینه‌های این ممکلت محسوب میشوند، است و در کنار اهالی هنر به رشد این هنر کمک خواهد کرد.

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۷۱۵۹
تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۰     ساعت: ۲۲ : ۳۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024