صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

بزرگترین مشکل هنرمندان پیشکسوت نمایش آیینی، مستندسازی است

سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: بزرگترین مشکل هنرمندان پیشکسوت حوزه نمایش آیینی در مستندسازی است.

به گزارش جهانی پرس- داود حسنلو، سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت اظهار کرد: هنرمندان تئاتر، سینما، صنایع دستی، معماران، شاعران، هنرهای تجسمی، موسیقی که سنشان از 60 سال بیشتر باشد و گواهینامه درجه یک هنری داشته باشند می‌توانند از خدمات و حمایت موسسه هنرمندان پیشکسوت بهره‌مند شوند. بر همین اساس حوزه فعالیت ما ارائه خدمات به هنرمندان پیشکسوت است که یکی از آنها تکریم از هنرمندان پیشکسوت است.
وی در ادامه یادآور شد: در نمایشگاه هنرهای تجسمی و صنایع دستی که آذرماه امسال در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، بیش از 200 اثر هنری فاخر و کم‌نظیر ارائه شد که یک رویداد مهم فرهنگی در حوزه هنرمندان پیشکسوتان بود.
مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت درباره هنرمندان حوزه نمایش آیینی و تعزیه تاکید کرد: در بحث هنرمندان حوزه آیینی و سنتی مشکل جدی که وجود دارد، مستندسازی فعالیت‌های هنرمندان پیشکسوت است چراکه در ارزشیابی فعالیت‌های هنری باید مستنداتی از فعالیت‌ها و اجراهای آثار نمایشی ارائه شود.
عظیمی افزود: متاسفانه بخشی که همیشه در این زمینه دچار مشکل بوده  و نتوانسته از خود دفاع کند بخش تئاتر آیینی و سنتی و موسیقی مقامی است. متاسفانه اکثر هنرمندان فعال در این حوزه‌ به دلیل عدم ارائه مستندات و عضویت در موسسه هنرمندان پیشکسوت که دریافت گواهینامه درجه یک هنری لازم است هیچگاه نتوانسته‌اند از سابقه و تجربه خود دفاع کنند. به همین دلیل ما نیز نگرانی برای رفع چنین مسئله‌ای داریم و به این می‌اندیشیم که چطور می‌توان بخشی از هنرمندانی که هنرشان را سینه به سینه به هم منتقل کرده‌اند را در این صندوق به عنوان هنرمند عضو کرد.
مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت اظهار کرد: اگرچه شاخه فعالیت‌های هنری گسترده است اما این شرایط بیشتر در حوزه تعزیه که هنری برجای مانده از گذشتگان و انتقال شده از پدر به پسر است وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از هنرمندان حوزه نمایش آیینی حتی اجراهایی در خارج از کشور هم داشته‌اند و از سوی مخاطب برون مرزی هم مورد توجه قرار گرفته‌اند اما در زمان بازگشت به کشور بخشی که باید چنین هنرمندانی را مورد تکریم قرار دهد به دلیل همین مسائل نتوانسته ایفای نقش کند و پیشکسوتان نتوانسته‌اند عضویت خود را به ثبت رسانند.
وی گفت: خیلی از اساتید تعزیه وجود دارند که مطمئن هستیم که در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور نمی‌توانند گواهینامه درجه یک را دریافت کنند بنابراین از خدمات موسسه هنرمندان پیشکسوت هم محروم شده‌اند، بنابراین همه نهادها از سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دست به دست هم دهند تا مشکلات هنرمندان پیشکسوت را رفع کنند.
وی درباره پژوهشگران نیز تشریح کرد: در حوزه کتاب و نویسندگان پیشکسوت هم اصولی وجود دارد و یکی از آنها این است که هنرمند باید حتما نویسنده داستان یا به عبارتی دیگر داستان‌نویس و رمان‌نویس باشند؛ البته ما محققان و پژوهشگرانی داریم که می‌توانند آثار خود را از طریق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسانند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۸۶۰۰
تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۴     ساعت: ۲۰ : ۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024