صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
گفتگوی ویژه؛

ضرورت تقویت وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی

کارشناس غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی پایگاه پیشرفته جهان غرب در منطقه است و این موضوع به تقویت وحدت جهان اسلام ضرورت می‌بخشد.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، آقایان سیدرضا صدرالحسینی و حسین رویوران، کارشناسان مسائل غرب آسیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه ۱۰ آبان درباره ضرورت و راهکار‌های تقویت وحدت جهان اسلام برای مقابله با رژیم صهیونیستی، گفتگو و تبادل نظر کردند و به پرسش‌ها در این زمینه پاسخ دادند.

متن کامل این برنامه به شرح زیر است:

سؤال: آقای رویوران، سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان و اشاره به تحولات غزه و آن چه تأکید کردند که میدان غزه و رژیم صهیونیستی نیست بلکه میدان حق و باطل است.

آقای رویوران: آن چه که در فلسطین اتفاق افتاده، در ۷۵ سال گذشته، این که یک سری مهاجر آمده اند سرزمینی را اشغال کردند، یک رژیم جعلی در آن جا اعلام کردند و از آن زمان تا الآن دست از کشتار این مردم برنداشتند. تخریب خانه‌های آن‌ها را همچنان ادامه می‌دهند و تلاش برای آواره سازی آن‌ها همچنان وجود دارد؛ لذا از لحاظ قانونی، سرزمین؛ سرزمین فلسطینی هاست و رژیم صهیونیستی حتی زمانی که به زور آمریکا با قطعنامه ۱۸۱ سازمان ملل قرار شد به این رژیم ۵۴ درصد زمین را بدهند؛ این رژیم ۷۹ درصد را برداشت و حتی زمانی که در ۶۷ بحث قطعنامه ۲۴۲ گفتند که رژیم صهیونیستی باید از کرانه باختری، نوار غزه و قدس عقب نشینی کند، نکرده، یعنی بر اساس قانون غربی، بر اساس تاریخ، بر همه این پایه ها، معلوم است که یک ملتی مظلوم است و یک جمعی ظالم هستند و در اتفاقاً قرآن ما دو جبهه تعریف شده، یکی جبهه در قرآن می‌گوید «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» این یک جبهه است که پیروان پیامبر «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارند»؛ ستیز دارند با کافر و «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»؛ همبستگی دارند. کسانی که بر عکس این‌ها هستند؛ با دشمن هستند، علیه مؤمنین هستند، این‌ها در جبهه پیغمبر نیستند، حق در مقابل حق قرار نمی‌گیرد، حق در مقابل باطل قرار می‌گیرد و آن چه که در فلسطین امروز دارد اتفاق می‌افتد، کاملاً جنایتکار بودن رژیم صهیونیستی با این کشتارها، کودک کشی، زن کشی، با این بی گناه کشی کاملاً برای همه مردم دنیا اتمام حجت است و حق و باطل را کاملاً آشکار می‌کند.

سؤال: آقای صدر الحسینی رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که دولت‌ها و ملت‌های اسلامی اگر به فلسطین کمک نکنند فردا همین خطر متوجه آن‌ها است و آن‌ها را تهدید می‌کند. ضرورت وحدت جهان اسلام برای مقابله با رژیم صهیونیستی و جنایاتی که مرتکب می‌شود؛ کودک کشی، زنان و کشتار و جنایت علیه غیرنظامیان چیست؟

آقای صدرالحسینی: یکی از موضوعات مهمی که ما می‌توانیم به عنوان نقاط مشترک جهان اسلام آن را قرار دهیم؛ ضمن همه نقاط افتراقی هم که ممکن است وجود داشته باشد؛ خدای مشترک، کعبه مشترک، قرآن مشترک، قبله مشترک و دشمن مشترک است. امروز رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن مشترک جهان اسلام و حتی بشریت مطرح است؛ بنابراین ممکن است ما در بعضی از فروعات با بعضی از مذاهب اسلامی اختلافاتی را داشته باشیم، اما این دشمن آشکار و مشخص دیگر هیچ اختلافی را نباید بین ما قرار دهد؛ بنابراین باید این نکته را توجه کنیم، از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام (ره) و سپس خلف صالح ایشان؛ مقام معظم رهبری روی موضوع این دشمن مشترک یعنی رژیم صهیونیستی دائماً مطالب و موضوعات بصیرت افزایی را می‌فرمودند و دائماً نسبت به این موضوع تأکید دارند. در فرمایشات امروز ایشان هم این نکته را مجدداً هم برای مسلمانان و بیشتر برای مقامات کشور‌های اسلامی گفتند. یعنی حجت را تمام کردند و نسبت به این مسأله کاملاً آشکارسازی کردند که امروز رژیم صهیونیستی با این اقداماتی که می‌کند، اگر ما در گذشته هم فراموش کردیم که چه کرده است، امروز صحنه غزه و مظلومیت این مقتدران در مقابل ماست. چه کسی این بلا را دارد سر مردم مظلوم و مقتدر غزه می‌آورد؟ رژیم صهیونیستی. پس بیاییم همراهی کنیم، وحدت داشته باشیم، مسیر تجاری و تحریم را نسبت به رژیم صهیونیستی اعمال کنیم. بنادرمان را اجازه ندهیم که کالا‌های رژیم صهیونیستی وارد شوند و یا کالا‌هایی برای آن برود. امروز متأسفانه سوخت هواپیماها، تانک ها؛ بخشی از سرزمین‌های اسلامی به رژیم صهیونیستی انتقال پیدا می‌کند و این یک فاجعه برای جهان اسلام است.

سؤال: آقای صدرالحسینی  این فقط رژیم صهیونیستی نیست که در مقابل مردم مظلوم فلسطین و همچنین جهان اسلام ایستاده و دارد جنایاتش را مرتکب می‌شود، آمریکا، انگلیس، فرانسه و متحدان غربی هم هستند و مسلمانان نباید این نکته را در معادلات و تحلیل‌ها و تصمیم گیری هایشان فراموش کنند، اهمیت این موضوع و این نگاه چیست آقای رویوران؟

آقای رویوران: رژیم صهیونیستی پایگاه پیشرفته جهان غرب در منطقه است. ما دیدیم تنها الآن نیست، در ۱۹۸۵ یک بحران اقتصادی در رژیم صهیونیستی به وجود آمد، کارشناسان اقتصادی آمریکا مستقیم آمدند اقتصاد اسرائیل را برای چند سال مدیریت کردند برای این که از هم نپاشد. یادم هست سال ۲۰۰۲ شارون می‌گفت ما یک ناو هواپیمابر آمریکا مستقر در منطقه هستیم و آمریکا به آن اندازه به ما پول نمی‌دهد و این را به عنوان محملی برای افزایش کمک نظامی و مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی مطرح می‌کرد. پس از همان ابتدا غرب پشت اسرائیل بوده و هست. الآن هم در این عملیات، کاملاً روشن است، موشک روز به روز با پل هوایی می‌آید و رژیم صهیونیستی می‌آید روی مردم غزه می‌اندازد. افسران آمریکایی آمدند، افسران جنگ شهری دارند آموزش می‌دهند، جالب است در حمله روز گذشته جنوب غزه، فرمانده مارینز زخمی شد، یعنی نشان می‌دهد در عملیات شرکت داشته، در مقابل این صحنه که ما می‌بینیم آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، همه غرب پشت اسرائیل است، دولت‌ها البته، نه ملت ها، در مقابل برای این که یک معادله برقرار شود چه اتفاقی باید بیفتد؟ باید جهان اسلام در کنار مردم فلسطین قرار بگیرند که بشود یک معادله در این رویارویی صورت بگیرد. بدون این که جامعه اسلامی و امت اسلامی از فلسطین پشتیبانی کند، قطعاً فلسطین به تنهایی نمی‌تواند فلسطین را آزاد کند و این الآن شاید یک مرحله اولیه اتفاق افتاده و آن بحث محور مقاومت است. یک سری طرف‌هایی هستند، دولت یا جنبش هستند، این‌ها باور دارند بحث این که امت باید در این معادله نقش ایفا کند و جالب است با واژه محور مقاومت؛ مقاومتی که رژیم صهیونیستی این‌ها آمدند یک معادله اولیه ایجاد کردند، اگر بقیه جهان اسلام بیایند، قطعاً این معادله تغییر می‌کند. شما همین الآن اگر جهان اسلام نفت و گاز را قطع کند، اصلاً شرایط تغییر می‌کند. متأسفانه وحدت در امت اسلامی نیست و این یکی از اشکالاتی است که آزادسازی فلسطین را به تأخیر می‌اندازد.

سؤال: آقای صدرالحسینی اشاره کردند به قطع کردن نفت و گاز، شما اشاره کردید به تأمین سوخت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از سوی برخی کشور‌های اسلامی. رهبری امروز در سخنانشان اشاره کردند که همکاری اقتصادی با رژیم صهیونیستی قطع شود و این در حکم یک بسیج عمومی و اعلام همبستگی جهان اسلام با مردم مظلوم فلسطین برای مقابله و مبارزه با رژیم صهیونیستی است. بپردازیم به راهکار‌هایی که در این خصوص باید اتخاذ شود در حمایت به صورت عملی و عملیاتی.

آقای صدرالحسینی: این کار بسیار دشواری نیست اگر مقامات ارشد و مسئولان کشور‌های اسلامی و عربی مقداری از نفسانیت خودشان و غرق بودند در شهوات خودشان دست بردارند، این کار اصلاً دشوار نیست. بستن شیر‌های نفت و گاز، قطع ارتباطات اقتصادی، تحریم کالا‌های رژیم صهیونیستی که امکان تهیه شبیه به آن‌ها و حتی بهتر از آن‌ها از جای دیگر هم وجود دارد، این صحبتی که ما می‌کنیم دلیل بر این نمی‌شود که ما بگوییم امروز یک خودتحریمی برای کشور‌های اسلامی به وجود بیاید و مردمشان را در سختی قرار دهند. خیر، صحبتی که هست این است که کالا‌هایی که از رژیم صهیونیستی وارد کشور‌های اسلامی می‌شود جلوی آن گرفته شود و از جای دیگر خریداری شود. بنادری که امروز از کشور‌های اسلامی، لوله‌های نفتی که از کشور‌های اسلامی عبور می‌کند، لوله‌های گازی که از آن جا عبور می‌کند، اگر این‌ها قطع شود، قطعاً و یقیناً اشاره فرمودند، امروز کمر رژیم صهیونیستی شکسته خواهد شد. من می‌خواهم این نکته را اضافه کنم که امروز وحدت امت‌های اسلامی کاملاً وجود دارد، ما داریم در سراسر دنیا این همبستگی را متوجه می‌شویم و البته فرای آن، همه کسانی که نسبت به این کشتارها، اعتراض دارند در کشور‌های مختلف اروپایی و پنج قاره بهتر است بگویم، حتی امروز بعضی از کشور‌های آمریکای لاتین روابط خود را قطع کردند. سؤال اینجاست؛ بعضی کشور‌های اسلامی که با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند، حتی سفرای رژیم صهیونیستی را هم دعوت نکردند به وزارت خارجه شان و از آن‌ها یک سؤال بپرسند، ولی واقعاً توقع است که در این شرایط سفرای رژیم صهیونیستی در کشور‌های اسلامی اخراج شوند. این کار‌هایی است که به راحتی می‌شود انجام داد و آب هم از آب تکان نمی‌خورد. اما عرض کردم آن وابستگی ها، آن غرق بود ندر نفسانیت ها، آن قدرت طلبی ها، آن شهوترانی‌ها و آن ترس‌هایی که این بیماری‌های اخلاقی امروز باعث شده است که بعضی از کشور‌های اسلامی؛ رهبرانشان چنان وابستگی به رژیم صهیونیستی و آمریکا داشته باشند که بترسند حتی این حرف‌ها به آن‌ها زده شود، نه فقط عمل شود، عمل یک بحث دیگر است. حتی تحمل شنیدن این موضوعات را ندارند و ستون فقرات آن‌ها به لرزه در می‌آید از ترس، اما این واقعیت است. اشاره فرمودند با استفاده از آیات صریح قرآن که امروز حق و باطل در مقابل هم است. اگر ما می‌خواهیم امت رسول الله باشیم، باید موضع خود را در این شرایط نسبت به مردم مظلوم فلسطین و به ویژه غزه کاملاً روشن و آشکار کنیم. با صدای بلند نه با صدای لرزان.

سؤال: آقای رویوران ما سفر وزیر امور خارجه کشورمان را داریم به کشور‌های مختلف و موضوعاتی که مطرح می‌شود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، ضمن این که مسیر را بفرمایید که در ایجاد همبستگی و وحدت در جهان اسلام، راهکار‌ها چیست، ضرورت‌ها چیست؟ فکر می‌کنید سفر وزیرخارجه کشورمان که دیدار با رجب طیب اردوغان و سفر به ترکیه را داشتند و دیگر کشورها، چقدر در این مسیر می‌تواند کمک کند به وحدتی که مد نظر است در جهان اسلام، در مقابل رژیم صهیونیستی؟

آقای رویوران: آن چه امروز شاهد آن هستیم و می‌بینیم این است که بر اساس مظلومیت غزه، جوامع اسلامی به هم نزدیک شدند. از اندونزی تا مغرب؛ جوامع در میدان هستند، تظاهرات و اعتراض می‌کنند؛ این نشان می‌دهد که پیام وحدت بخش امت به جوامع رسیده، اما متأسفانه در ارتباط با نظام‌های سیاسی؛ خیر. خیلی جالب است، موضوعی که آقای صدرالحسینی مطرح کردند؛ ببینید بولیوی و شیلی رابطه شان را قطع کردند به دلیل جنایاتی که دارد اتفاق می‌افتد، اما امارات یا بحرین قطع نکردند، این واقعاً جای شرمندگی وجود دارد برای برخی کشور‌های اسلامی، این که آن‌هایی که در آن طرف قاره آمریکای لاتین مثلاً در این صحنه نیستند، اما احساس تکلیف کردند، اما در منطقه احساس تکلیف نکردند. سفر آقای امیر عبداللهیان؛ وزیرخارجه به کشور‌های منطقه؛ سفر قبلی اش به عراق، سوریه، لبنان، قطر و سفر فعلی اش به قطر، باز هم به ترکیه، این یک حداقلی را می‌تواند ایجاد کند، به هر حال به این کشور‌ها یک سری پیام‌هایی البته که ضرورت دارد در این مرحله رد و بدل شود، رد و بدل می‌شود، مخصوصاً از طریق قطر. اما یادآوری تکلیف؛ یک مسأله است و جالب است که قرآن می‌گوید «فَإِنَّ الذِّکْرَی تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ»؛ حتی مؤمن هم نیاز به یادآوری دارد، چه برسد الآن کشور‌هایی که رابطه دارند با رژیم صهیونیستی و در مقابل آن چه که اتفاق می‌افتد در غزه باید به این‌ها یادآوری کرد که چه تکلیفی دارند.

سؤال: آقای صدرالحسینی، کشور‌ها و گروه‌هایی که الآن رابطه دارند و در مسیر سازش و روابط عادی سازی با رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند و هستند، فکر می‌کنید الآن در چه شرایطی هستند؟ با توجه به هفت اکتبر یعنی طوفان الاقصی و شکست رژیم صهیونیستی، آیا شرایط در ابعاد مختلف آن‌ها را به سمتی هدایت خواهد کرد که بپیوندند به گروه‌های حامی مردم مظلوم فلسطین؟

آقای صدرالحسینی: ممکن است که آن‌ها با توجه به ملاحظاتی که دارند که من در قسمت قبل عرض کردم، الآن این پیوند با مردم غزه نداشته باشند و تحکمی را بر رژیم صهیونیستی به وجود نیاورند، اما من مطمئن هستم حداقل این پرونده‌های بازی که قرار بود روابط برقرار شود، بنده تصورم بر این است که تا یک سال مسکوت می‌ماند و آن کشور‌هایی که در طول یکی دو سال اخیر این ارتباط را برقرار کردند که آقای دکتر اشاره کردند مثل بحرین و امارات، رویکردشان عوض خواهد شد، چون این عملیات؛ یک عملیات ویژه بود، خیلی از واقعیت‌ها را به دنیا نشان داد و به ویژه این کشور‌هایی که تصور می‌کردند می‌توانند به رژیم صهیونیستی تکیه کنند، چون تکیه اساسی این کشور‌ها بر دو موضوع بود در رژیم صهیونیستی؛ یک- ارتش و دوم دستگاه اطلاعاتی که هر دوی آن‌ها به گونه‌ای ضربه به آن‌ها وارد شد که ترمیم ناپذیر هستند. هر دوی این ستون فقرات؛ در میان مشت‌ها و انگشت‌های مستحکم رزمندگان مقاومت فلسطین، خرد و مچاله شد؛ بنابراین قطعاً کشور‌ها نسبت به تداوم ارتباطشان با رژیم صهیونیستی، همان طور که عرض کردم؛ حتماً یک تجدید نظری را خواهند کرد.

سؤال: آقای رویوران از طوفان الاقصی می‌گذرد و ما ورود زمینی، بمباران شدید هوایی، اردوگاه جبالیا و سایر شرایط را می‌بینیم. از طریق دریایی چرا این قدر رژیم صهیونیستی عصبانی است که دست زده به چنین کشتار و جنایت عظیمی؟

آقای رویوران: این سؤال بسیار مهمی است؛ این که دیروز ما یک کشتاری در جبالیا داشتیم، امروز هم همچنین. جای سؤال است این که چرا رژیم صهیونیستی دارد این کار را انجام می‌دهد، علیرغم اعتراض جهانی، اعتبار رژیم صهیونیستی زیر سؤال رفته، هم پیمانان رژیم صهیونیستی به گونه‌ای تحت فشار قرار گرفتند؛ دلیلش این است که طوفان الاقصی ماهیت متفاوت داشت. برای اولین بار در تاریخ مبارزات ۷۵ ساله مردم فلسطین، آزادسازی زمین؛ مهمترین محور عملیات بود. تمام عملیات قبل از طوفان الاقصی به گونه‌ای دفاعی بود، حتی سیف القدسی که چهار سال پیش بود برای دفاع از قدس و محله شیخ جراحی بود که قرار بود این‌ها منهدم و از بین ببرند. هیچ گاه این‌ها دنبال آزادسازی و توانش را نداشتند. اما مقاومت الآن به جایی رسید که پیشروی کرد؛ تا ۳۰ کیلومتر در منطقه پیرامون غزه و نزدیک به دو سه برابر غزه، آزادسازی کرد و برگشت، به دلیل این که الآن شاید شرایط تثبیت وجود ندارد، ولی نشان داد که جامعه فلسطینی می‌تواند زمین را آزاد کند؛ این خیلی نکته مهمی است، یعنی رژیم صهیونیستی وحشتش؛ مال همین یک مسأله است. به عبارت دقیق تر، در این موضوع آزادسازی، سه هزار نیرو فقط شرکت کردند، در حالی که ممکن است قسام نزدیک ۷۰ هزار نیروی مقاومتی دارد. با یک نیروی اندک نه تنها اینجا را آزاد کردند، یکی از مهمترین و عملیاتی‌ترین لشکر‌های اسرائیل که لشکر غزه اسم آن است و ۲۲ پایگاه دارد و چند تیپ دارد و تمام این پایگاه‌ها را تصرف کردند مقاومت، آزاد کردند و فرمانده تیپ را اسیر کردند آوردند؛ این خود از لحاظ نمادین اهمیت بسیار زیادی دارد. اما در مورد عملیات زمینی، غزه عرض اش در قسمت‌های بالا حدود هفت تا هشت کیلومتر است. در پایین چیزی حدود ۱۲ کیلومتر است و از لحاظ نظامی؛ هفت کیلومتر رفتن به صورت عرضی که یکی از محور‌های عملیات روز گذشته رژیم صهیونیستی به سمت صلاح الدین و بعد جنوب غزه بوده، دو محور هم از شمال به جنوب؛ یکی اش ساحلی است که شارع الرشید است و یکی؛ التوم است در محله شرقی غزه. رژیم صهیونیستی هفت کیلومتر در تعریف‌های نظامی، چیزی مثل آب خوردن است آن هم با امکاناتی که وجود دارد، اما چرا نتوانست؟ چرا دیروز ۲۲ تانک را القسام زدند، چرا امروز گالانت؛ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید ما تلفات سنگینی دادیم. اما دستاورد‌هایی هم داشتیم؛ کدام دستاورد. رژیم صهیونیستی دستاورد‌هایی که اعلام کرده؛ یکی آزادی اسرا؛ اتفاق نیفتاده، ریشه کنی حماس؛ اتفاق نیفتاده، خاورمیانه جدید، که گفت من یک خاورمیانه جدیدی با این عملیات می‌سازم که اتفاق نیفتاد. قبلش هم جنگ ۳۳ روزه من بیروت بودم، خانم رایس وزیرخارجه آمریکا آمده بود زمانی که در یکی از هتل‌های بیروت کنفرانس مطبوعاتی داشت، می‌گفت این درد زایمان یک نظام جدید است. اما آمریکا نتوانست نظام جدید به وجود بیاورد، اسرائیل هم نخواهد توانست و اینها؛ شاخص‌های شکست هستند، نه شاخص‌های پیروزی.

سؤال: آقای صدرالحسینی، آن چه که رژیم صهیونیستی بعد از طوفان الاقصی در حملات مختلفتش در جبهه‌های متفاوت؛ هوایی، دریایی و زمینی دنبال می‌کرد و طبق تحلیل و توضیح آقای رویوران اتفاق نیفتاد، فضای سیاسی در کابینه نتانیاهو، فضایی که در عرصه اجتماعی رژیم اشغالگر شاهد هستیم، با توجه و ناظر به همه این مشخصه ها، فضای جنگ را در ادامه چطور می‌بینید؟

آقای صدرالحسینی: یکی از دلایل عمده‌ای که امریکایی‌ها اجازه ندادند که یک قطعنامه در قالب آتش بس موقت هم به تصویب برسد؛ آمریکا و انگلیس، این است که در این جنگ با آمریکا، انگلیس و فرانسه؛ روبرو هستند، یکی از نمادهایش همین است، تنها و تنها این است که نتانیاهو هیچ دستاوردی برای مرحله بعدی جنگ ندارد. یعنی حاضرند هزاران نفر دیگر کشته شود تا شاید بتواند یک باریکه ای، اشاره کردند از آن جایی که در کنار دریا وارد شدند و کمتر از یک کیلومتر دوباره هم رفتند عقب، در آن جا بتوانند این منطقه را تثبیت کنند و در گفتگو‌های بعدی در مقابل آزادی اسرا و زندانیانی که باید اتفاق بیفتد آن‌ها بگویند این بخش از غزه در اختیار ماست، این که می‌فرمایید چه پیش بینی‌ای دارید؟ پیش بینی این است که رژیم صهیونیستی تا به حال نتوانسته هیچ دستاوردی داشته باشد، بنابراین تمام تلاش اش با بمباران هوایی این است که بتواند اقدامی را انجام دهد که به حساب خودش چیزی را در اختیار داشته باشد در پشت میز مذاکرات آینده، حالا یا مستقیم یا غیرمستقیم بتواند یک دستاوردی داشته باشد. این را عرض کنم نتانیاهو در هر صورت رفتنی خواهد بود و قبلاً باید خود را به دادگاه معرفی می‌کرد، بر اساس جرم‌هایی که مرتکب شده بود. حالا این دفعه باید برود در یک دادگاه دیگری هم شرکت کند و پاسخگو باشد که چرا این شکست را خورده، شکست بسیار بزرگی بود که آقای رویوران به بخش‌هایی از آن اشاره کردند. وضعیت داخلی رژیم پس از این عملیات، امروز بسیار نابسامان است، آن چه خودشان اعلام می‌کنند که البته بسیار بیشتر از آن است، می‌گویند روزی سیصد هزار دلار در حوزه گردشگری ضربه خوردیم، هواپیماها، بلیط‌های خریداری شده کنسل شدند، هتل‌ها را کنسل شدند و دیگر در شرایطی نیستیم که کسی برای گردشگری وارد شود؛ این یک بخش کار است. این نکته را عرض کنم که الآن دانشگاه‌ها تعطیل است، بسیاری از دانشجو‌ها سرباز شدند و رفتند به عنوان نیروی احتیاط، مدارس از طریق مجازی درس می‌خوانند، بسیاری از ادارات تعطیل شده و دارند حقوق می‌گیرند و تعطیل هستند، بسیاری از سرمایه گذاری‌ها متوقف شده، یعنی می‌خواهم عرض کنم این شرایطی که برای رژیم پدید آمده، در تمام تظاهرات، بحث مقصر بودن نتانیاهو مطرح می‌شود بنابراین باید برود جواب دهد، چرا؟ چون وقتی جنگ تمام شد یا آتش بس شد، تازه شروع بررسی هاست. اجازه دهید این جمله هم عرض کنم که رژیم صهیونیستی این لرزه‌هایی بود که به تمام پیکره او وارد شد و نتانیاهو یک ابزاری است که کنار می‌رود، اما اتفاقی که افتاد این است که در نابودی رژیم صهیونیستی تسریع صورت گرفت.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۴۸۰
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۱     ساعت: ۱۰ : ۳۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024