صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

گسترش حمایت جهانی از ملت فلسطین

کارشناس غرب آسیا گفت: برانگیختگی افکار عمومی علیه رژیم صهیونیستی ، این رژیم و حامیانش را وحشت زده کرده است.

به گزارش  جهانی پرس از صداوسیما ،گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب  با حضور  احمد دستمالچیان و  حامد روشن چشم کارشناسان مسائل غرب آسیا و با سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا به صورت تلفنی حمایت کم نظیر جهانی از مردم فلسطین در مقابل جنایت‌های صهیونیست‌ها را بررسی کرد.

مقدمه مجری :اعتراض جهانی نسبت به ادامه جنایات و وحشی گری‌های رژیم صهیونیستی ادامه دارد و تظاهرکنندگان در کشور‌های مختلف آتش بس فوری و همچنین پایان نسل کشی در فلسطین و غزه را فریاد می‌زنند. در حالی که به آستانه یک ماهگی جنگ غزه بعد از طوفان الاقصی ماندگار و تاریخ ساز می‌رسیم که رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی را نتوانسته در طول این مدت در جنگ با گروه‌های مقاومت فلسطینی به دست بیاورد و همان شرایط باعث عصبانیت و درماندگی بیش از پیش صهیونیست‌ها شده در حدی که یکی از وزرای کابینه نتانیاهو گفته که اسرائیل باید بمباران اتمی غزه را در دستور کار قرار دهد و هر کسی پرچم فلسطین یا حماس را تکان دهد نباید زنده بماند. اما همه این‌ها در حالی است که ما شاهد حمایت کم نظیر مردم دنیا حتی در کشور‌های مختلف غربی مثل آمریکا و دیگر کشور‌ها انگلیس، فرانسه و سایر کشور‌ها هستیم از مردم مظلوم فلسطین در گفتگوی ویژه خبری قصد داریم علت این حمایت کم نظیر را از مردم مظلوم غزه و چرایی اظهارات قابل توجه صهیونیست‌ها را مبنی بر بمباران اتمی غزه بررسی کنیم.

سوال: آقای دکتر دستمالچیان راجع به حمایت‌ها و تظاهرات و تحصن‌هایی که در کشور‌های مختلف جهان دارد صورت می‌گیرد، در ادامه جنایات رژیم صهیونیستی و از همان ابتدای طوفان الاقصی با هم صحبت کنیم می‌بینیم که مناطق مختلف آمریکا شاهد برگزاری تظاهرات هستند در قالب تظاهرات حمایتی از مردم مظلوم فلسطین و آتش بس فوری و توقف جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی را خواستار هستند. دلیل این حمایتی که ما در قالب وحدت در کشور‌های مختلف می‌بینیم و کم نظیر است، چیست؟
دستمالچیان: یکی از بزرگترین چیز‌هایی که اسرائیل، رژیم صهیونیستی همیشه از آن دوری می‌کرده برانگیختگی افکار عمومی است، چون شیشه عمرش در این هست که مردم در خمودگی و بی خبری بسر ببرند به همین خاطر صهیونیسم بین الملل اغلب مولتی مدیای دنیا را خریده و در تصرف خودش دارد برای تصویر سازی آن چیزی را که خودش می‌خواهد، در حقیقت شیشه عمر رژیم صهیونیستی در همین موضوع خوابیده که در رسانه مردم بیدار نشوند، مردم آگاه نشوند، مردم مطلع نباشند یا آن چیزی را که خود رژیم صهیونیستی می‌خواهد القا کند. در این فطرت اخیر با توجه به جنایات بسیار بی شمار  رژیم صهیونیستی که دیگر حد اعلا را و آنچه را که می‌توانسته انجام داده، این برانگیختگی  وجدان بشری را بیدار کرده، مردم را عصبانی کرده، تهییج افکار عمومی است. به هر حال دارند زن و بچه و بی گناه روزانه کشته می‌شوند و در جلوی چشم رسانه‌ها این کار انجام می‌شود، رژیم صهیونیستی از این بسیار خوف دارد ضمن این که در غرب وقتی که برانگیختگی افکار عمومی بوجود بیاید سوال می‌شود که چرا باید پول ما گلوله شود و بخورد در سینه فلسطینیان و این سوال سوال بزرگی است که دارد اتفاق می‌افتد مخصوصاً اندیشکده‌ها در آمریکا دارند سوال می‌کنند که تا چه وقت باید ما هزینه رژیم صهیونیستی را بدهیم.
سوال: با وجودجنبه‌های انسانی علاوه بر چالش‌ها و مشکلات و موضوعات اقتصادی و چالش‌هایی که خودشان در درون خودشان دارند؟
دستمالچیان: و این تضاد بسیار بزرگی را دارد ایجاد می‌کند که رژیم صهیونیستی از این وحشت دارد به دلیل این که اگر افکار عمومی در غرب بیش از این که الان هست بیدار شود حتماً سردمداران غربی را تحت فشار قرار می‌دهد، چون این‌ها نظام‌های انتخاباتی هستند و باید جوابگو باشند نسبت به کسانی که می‌خواهند رأی بدهند و بگیرند. همین الان جامعه غربی در آمریکا تهدید کرده که اگر این جنگ ادامه پیدا کند ما به بایدن رأی نمی‌دهیم و این خودش یک ابزار فشار است؛ لذا من معتقدم که شیشه عمر رژیم صهیونیستی در این خوابیده و ما هر چه بتوانیم تمام کشور‌های اسلامی هر چه بتوانیم نسبت به این برانگیختگی افکار عمومی و بیدار شدن وجدان‌های بشری کار کنیم رژیم صهیونیستی بسیار صدمه پذیر می‌شود و دچار مشکل می‌شود کما این که داریم می‌بینیم چقدر از برانگیختگی افکار عمومی در غرب وحشت کردند.
سوال: آقای روشن چشم همین دیروز و امروز را مرور کنیم اخبار را ما می‌بینیم که در فیلادلفیا، در کارولینای جنوبی، در اکلند، در لندن، در پاریس در بسیاری از کشور‌های غربی تحصن و تجمع‌هایی دارد برگزار می‌شود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین پرچم فلسطین تکان داده می‌شود و این در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو اعلام می‌کنند که هر کسی که پرچم فلسطین و حماس را تکان دهد نباید زنده بماند؟
 روشن چشم: پیش از این موضوع من می‌خواستم یک نکته‌ای را نسبت به این اتفاقی که رخ داده و باعث شده این در واقع هجمه و  یا این هیجانات جهانی شکل بگیرد به آن توجه کنیم. یکی از مهمترین نکاتی که باعث شده این وضعیت را در حوزه رسانه‌ای و اجتماعی شاهد باشیم برمی گردد به نوع ماهیت عملیات ۷ اکتبر است، همان طوری که در عملیات ۷ اکتبر رژیم صهیونیستی و همچنین حامیان غربی، سرویس‌های اطلاعاتی چه داخلی و چه خارجی دچار یک غافلگیری شدند و هیچ برآوردی چه قبل از عملیات و در حین عملیات نداشتند، باعث شد که همین شرایط به بحث رسانه‌ای هم انتقال پیدا کند. در واقع همان طور که جامعه و سرویس‌ها و رژیم‌ها دچار غافلگیری شدند، رسانه هم یک تکانه‌ای را در حوزه عملیات ۷ اکتبر تجربه کرد، همین تکانه باعث شد که آن هژمونی و ساخت رسانه‌ای را که رژیم صهیونیستی طی چندین دهه و با حامیان قدرتمندی مثل آمریکایی‌ها و بریتانیا شکل داده بود، دچار یک توقف شود و نظم شان از هم بپاشد اخبار و اطلاعات این جریان با سرعت در پهنه جهانی انعکاس پیدا کند. همین عدم کنترل باعث شد که این‌ها نتوانند برنامه ریزی‌هایی را در حوزه عملیات روانی و خودشان را مظلوم نمایی را به نوعی در جهان نشان دهند. همین وقفه و در واقع تکنیک‌های دیگری که جریان مقاومت در حوزه رسانه‌ای طی سال‌های گذشته شکل داده باعث شد که افکار عمومی و وجدان جهانی نسبت به مسائل آگاه شود، با دقت و با تمرکز بالایی پیگیر شوند و همین جنایتی را که در واقع رژیم صهیونیستی انجام می‌داد به نوعی تصویر کاملاً روشنی از ماهیت این رژیم را در پهنه جهانی نمایش بدهد. خود کشور‌های غربی همان طور که اشاره کردید در ایالات متحده، در بریتانیا، در فرانسه، در خود لندن روی آن پل معروف جمعیتی که ایستاده بودند، در کشور‌های دیگر مثل اندونزی، مالزی ما شاهد هستیم افکار عمومی به درستی و به روشنی عمق جنایات و عمق حرکت‌هایی که نه در قاعده جنگ‌های متعارف است، نه در قاعده نظام‌های حقوقی است و نه در قاعده روابط منطقه قرار می‌گیرد، درک کنند و پاسخی در خور همین رژیم در قالب شعار‌ها و حرکت‌ها از خودشان به نمایش بگذارند.
سوال: آن چیزی که اشاره می‌کنید، چرایی حضور مردم در این اجتماعات و در این اعتراضات است، اما سوال من اینجاست چرا مقامات رژیم صهیونیستی با وجود این که این موج جهانی را دارند می‌بینند چنین اظهارنظری می‌کنند؟
 روشن چشم: رژیم صهیونیستی دچار شوک شده و دستپاچه است، همان طوری که ما می‌بینیم که سیدحسن نصرالله وقتی می‌خواهد یک سخنرانی را در روز جمعه انجام دهد این رژیم در طول یک هفته بالاترین برآورد‌های امنیتی، بالاترین شرایط آلرتی و آمادگی را از لحاظ نظامی انجام می‌دهد، این نشان می‌دهد که این‌ها برآورد درستی و نگاه درستی و شناخت درستی از منطقه خود غزه، خود نیرو‌های مقاومت و جریان‌های دیگر ندارند. بنابر این بحث‌هایی که مطرح می‌کنند بیش از این که بحث‌های عقلانی و ناظر به میدان باشد، عمدتاً یک حالت تهاجمی در حوزه گفتار هست و این تهاجم در واقعیت خودش را به صورت بمباران یا حمله به نیرو‌های غیرنظامی نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که این عبارت‌ها و گفته‌هایی که توسط مقامات رژیم صهیونیستی گفته می‌شود که همین بحث را وزیر میراث فرهنگی شان و باستانی شان ابراز کرده بود خود نتانیاهو از کابینه معلقش کرد یعنی هماهنگی و انسجام و آن نظم فکری مبتنی بر واقعیت میدانی در این کابینه وجود ندارد که ناشی از همان شوک واردشده از عملیاتی است که در ۷ اکتبر تجربه کردند یا متحمل شدند.

سوال: آقای دکتر دستمالچیان ما روند را از که ابتدای طوفان الاقصی مرور می کنیم می بینیم که رژیم صهیونیستی شدیدترین بمباران های هوایی را انجام داده، شدیدترین جنایات را نسبت به مردم مظلوم و مقتدر غزه و فلسطین در طول این مدت یعنی از ۷ اکتبر پانزدهم مهر تا امروز ما شاهد آن هستیم که شدیدترین نوع بمباران های زمینی، هوایی در طول این سه هفته، الان صحبت می شود از بمب اتمی در غزه؟

 دستمالچیان: بمب اتمی در غزه این نهایت استیصال و درماندگی رژیم صهیونیستی است که از این واژه استفاده می کند، اولاً بمب اتمی در غزه یعنی بمب اتمی به فلسطین اشغالی یعنی حداقل در یک شعاع صد کیلومتری آثار مخربی دارد، این چگونه می توانند علیه خودشان استفاده کنند، این نشان از درماندگی و استیصالی است که جبهه دشمن فرو ریخته و در یک انفعال کامل دارند چنین مواضعی را می گیرند و در ضمن این که چون نمی توانند در عرصه نظامی هیچ نوع دستاوردی تا به حال داشته باشند، تنها کاری که می توانند بکنند با هواپیما بمباران کنند مردم بی گناه و مظلوم را. وقتی ارزش نظامی هست که بروید در میدان و تن به تن و رو در رو بجنگید و رژیم صهیونیستی هرگز نکرده و نمی کند. شاهد بودیم که چگونه تانک های مرکاوا چکار می شد توسط رزمندگان مقاومت و این هست صحنه اصلی نبرد و دستاورد، نه بمباران مردم و کودک، بیمارستان، کلیسا، مسجد، اینجا جایی است که باید بمباران شود؟ در هیچ منطق بین المللی و اخلاقی این منطق حاکم نیست که رژیم صهیونیستی انجام می دهد به همین دلیل در جبهه نظامی آچمز شده، به بن بست شده، هیچ کاری نمی تواند بکند، در عرصه رسانه ای و افکار عمومی هم دارد به بن بست می رسد به همین خاطر است که این مواضع غیرعادی را می گیرند و هیچ کاری هم نمی توانند بکنند چون در یک بن بست بسیار بزرگی گیر افتادند که اصل آن غافلگیری است که آقای دکتر هم اشاره کردند. رژیم صهیونیستی دو رکن داشته که با این دو رکن همیشه زندگی می کرده یک رکن نظامی که در جنگ ۳۳ روزه در ۲۰۰۶  از بین رفت و یک رکن اطلاعاتی - امنیتی که این دو تا رکن فرو ریخته همین طوری که حضرت آقا اشاره فرمودند قابل ترمیم نیست، داریم می بینیم که قابل ترمیم نیست، بُعد نظامی اش دیگر نتوانست عملیات نظامی انجام دهد، بُعد اطلاعاتی - امنیتی اش هم باید اداره کند کشور را که می بینیم به چنین وضع آشفته ای افتاده است. لذا من معتقدم که در عرصه رسانه هم دارد به بن بست می رسد. من یک مثال عرض کنم سالیان درازی خیلی هزینه های سنگینی کرد که خودش را فرشته صلح نشان دهد و داشت سازش انجام می داد، تصویرسازی افکار عمومی را به ناگهان چون این رژیم از بیخ و بن جنایتکار است، خودش را نشان داد و باز دوباره همه آن هزینه هایی که کرده بود از بین رفت.

سوال: آقای سیدافقهی علیرغم اهداف و برنامه ریزی های آمریکا و رژیم صهیونیستی، مظلومیت مردم فلسطین و موضوع فلسطین شد در صدر موضوعات جامعه بین الملل و تظاهراتی که ما الان بخشی از تصاویر را دیدیم در بسیاری از مناطق و در بسیاری از کشورها تاکنون سابقه نداشته و ما الان اعتراض های بسیار گسترده ای را در این کشورها در حمایت از مردم مظلوم فلسطین شاهد هستیم، چرا؟ 

 افقهی : اجازه دهید اینجا من یک جمله از مقام معظم رهبری یاد کنم در ارتباط با این خون های به ناحق ریخته کودکان و اثر آن بر برانگیختگی احساسات جهانی نه فقط منطقه، کشورهای عربی، کشورهای اسلامی مردم این مناطق دشمنی دیرینه ای با رژیم دارند ولی ناوگان رسانه دشمن در کشور اروپایی سال 12 ماه در واقع با این تبلیغات دروغ، با این بزک کردن چهره رژیم صهیونیستی، متهم کردن اعراب و مسلمانان و مخصوصاً فلسطینی ها که می خواهند هولوکاست دومی را در فلسطین بر علیه یهود اجرا کنند این بزک فرو ریخت با این در واقع جنایت هایی که دارند مرتکب می شوند، اجازه دهید من از گوترش دو جمله عرض کنم اول گفت ما از هر دو طرف دعوت به خویشتنداری می کنم یعنی هم ظالم و هم مظلوم و هم قاتل و هم مقتول را در یک کفه گذاشت ولیکن این اواخر می گوید که دیگر در غزه هیچ جایی امن نیست، نه بیمارستان، نه کلیسا، نه درمانگاه، نه محراب، نه زیرساخت، تمام امکانات و حتی تمام گذرگاه ها را بستند حتی رفح را، کاروان آمبولانس هایی که بیماران را داشت از غزه به مصر در صحرای سینا منتقل می کرد، این کاروان آمبولانس ها را بمباران می کند. این صحنه ها، این بدن های قطعه قطعه شده این کودکان شیرخواره، این مادران از زیر آوارها کشیده می شوند، این دیگر نمی تواند با این صهیونیست ها، با این تبلیغات که مظلومیت مردم یهود، اینها همه دارد ریزش می کند، لذا جهان امروز در واقع برانگیخته شده و دارد حقیقت این ظلمی که دست استکبار جهانی،‌ دست آمریکا هم در کار است، دست کشورهای ناتو، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا اینها همه پل هوایی زدند به تل آویو هم شخصیت های تراز اول شان آمدند اطمینان بخشی کنند و هم همچنان دارند کمک های نظامی و کمک های مالی، کنگره آمریکا ناظر بر این جنایت هاست ولیکن ۱۶ میلیارد دلار با کمال بی رحمی و وقاحت و همراهی و همگرایی و هم افزایی با این جنایت ها را دارند مصوب می کنند و مصوب کردند، این را دنیا دار می بیند که اگر شما طرفدار مردم اوکراین بودید الان دارید به چشم خودتان می بینید که در فلسطین اشغالی چه نسل کشی و چه واقعاً جنایت های را دارد مرتکب می شود الان رژیم صهیونیستی به دلیل همین حمایت های جنایتکارانه هیچ خط قرمزی را اعمال نمی کند و این باعث برانگیختگی مردم شده است و واقعاً این منجر به سقوط حداقل حیثیتی، اخلاقی و دیگر آن مظلوم نمایی هایی که رژیم در مخالف بین الملل می کرد آنها همه فرو ریخت با این تظاهرات 

سوال: آقای روشن چشم ما الان کشورهایی که  دست حمایت به سمت رژیم صهیونیستی  دراز کردند می بینیم که تظاهرات های گسترده ای در روزهای متفاوت مردمانشان برگزار می کنند مبنی بر این که جنگ را متوقف کنید، دیگر سلاح ندهید، مهمات ارسال نکنید. علیرغم این حضور گسترده و آن چیزی که ما در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان، مردم آزادیخواه دنیا داریم نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی می بینیم سکوت مجامع بین المللی را هم شاهد هستیم؟

 روشن چشم: این که خود ماهیت کابینه فعلی رژیم صهیونیستی به دلیل این که یک کابینه کاملاً تندرو، غیرمتعارف و تهاجمی است باعث شده همین در جامعه جهانی هم اثرگذار باشد، شما قبل از این اتفاق می بینید که در بحث آن اصلاحات قضایی چقدر در خود رژیم صهیونیستی تظاهرات و انتقادات و بحث هایی در جریان بود، حتی کابینه را چندین بار در تلاش بودند که به چالش بکشند یا برکنار کنند، به همین ترتیب ساختار و نظام جهانی و جامعه جهانی ناظر این اتفاقات بودند و شخص بنیامین نتانیاهو یکی از افرادی بود که هم در درون خود رژیم غاصب صهیونیستی و نامشروع و هم در نظام بین الملل پاسخگویی نداشت یعنی خودش را به عنوان یک فردی که نیاز به پاسخگویی ندارد داشت معرفی می کرد. همین چالش اضافه شد به این مسئله ای که ما شاهد آن هستیم، علیرغم این که خود کشورهای غربی نسبت به بنیامین نتانیاهو و آن اصلاحاتی که داشت انجام می داد،‌ انتقاد داشتند اما می بینیم در جنگ 7 اکتبر به بعد می آیند و پشتیبانی کامل را از آن دارند و علیرغم این که جامعه آنها دارد نسبت به این که این تحولات کاملاً نامشروع است و یک نوع جنایت و نسل کشی است، مقاومت نشان می دهد برمی گردد به مجموعه از استراتژی هایی که ما در سطح کلان توسط غربی ها، توسط ایالات متحده و خود پیمان آتلانتیک شمالی طراحی شده است، عملیات 7 اکتبر اگرچه یک عملیات کاملاً فلسطینی و براساس طراحی و زمانبندی صورت گرفته بود اما ناظر بر تحولات منطقه و بین المللی بود یعنی دقیقاً در یک شبکه ای قرار گرفت که هم در منطقه و هم در نظم بین الملل عملیات حماس یا عملیاتی را که جبهه مقاومت شروع کرد، وضعیت بسیار نامتعارف و خطرناکی را و نگرانی بسیار عظیمی را هم برای ایالات متحده آمریکا، هم حامیان غربی و رژیم صهیونیستی ایجاد کرد. این افکار عمومی علاوه بر این ویژگی های منطقه ای اضافه شدند و آن هیمنه و هزینه ای را که شاید دهه ها توسط خود رژیم صهیونیستی برای مشروعیت سازی به کار برده بود ما می بینیم طی هفته های اول کاملاً از بین می رود و این رژیم در یک هزینه بسیار سنگین و غیرقابل جبران قرار می گیرد.

سوال: آقای دکتر دستمالچیان ما دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس را داشتیم با رهبر معظم انقلاب اسلامی که در این دیدار حضرت آقا اشاره کردند بر لزوم تحرک جدی کشورهای اسلامی و مجامع بین المللی و البته حمایت همه جانبه و عملی دولت های اسلامی از مردم غزه. یک کمی گسترده ترش کنیم که این حمایت ها باید چگونه باشد، این تحرکات جدی در قالب چه موضوعاتی تعریف می شود و البته نگاه جامع بین الملل و همچنین نهادهای حقوق بشری باید چگونه تعریف شود نسبت به مسئله غزه؟

 دستمالچیان: اگر در همین ماجرا کشورهای اسلامی متحد بودند و همدل بودند و همراه بودند و می توانستند طی یک برنامه واحدی جلوی این شرارت ها بایستند حتماً این رژیم صهیونیستی نمی توانست چنین کارهایی بکند. از نفاق و اختلافی که بین کشورهای اسلامی است متأسفانه استفاده کرد و چنین جنایت هایی را دارد انجام می دهد. فرض کنید که یک روزی اگر بنا بود عربستان و امارات و مصر و اردن و سایر کشورها متحد بودند در این که بتوانند آتش بس فراهم کنند، بتوانند کمک بفرستند، بتوانند در جبهه سیاسی کاری کنند،‌ بتوانند در سازمان حمایت کنند، خیلی فرق می کرد، حضرت آقا مدتی قبل اشاره فرمودند چه خوب بود که کشورهای اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی جبهه واحد می داشتند و این الان یک نقص بزرگی است که به نظرم اگر یک روزی این کشورهای عربی خصوصاً کاری نکنند این آتش شرارت به خودشان برمی گردد، امنیت خودشان را در خطر می اندازد. این رژیم صهیونیستی که الان فلسطینی ها را می کشد حتماً و حتماً فردا روزی اگر دستش برسد مردم مسلمان منطقه را به آب و آتش می کشید، یعنی رژیمی نیست که هیچ حد و مرزی داشته باشد، لذا من معتقدم که حالا با توجه به بعضی از تحرکاتی که دارد انجام می شود خصوصاً جلسه ای که دیروز در اردن بوده، بتوانند کشورهای اسلامی مؤثر یک راهی را برای آتش بس موقت و رساندن کمک ها به غزه باز کنند که حداقل در برابر مردمشان شرمنده نباشند.

سوال: آقای سیدافقهی با توجه به این که رژیم صهیونیستی مجدداً موج تازه ای از حملات و وحشی گری های خودش را در غزه انجام داده و با توجه به اظهارنظرهای مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده از بمب اتمی  آینده جنگ را در فلسطین و غزه چطور می بینید،

 افقهی: من تصور می کنم آن ترسی که در دل صهیونیست ها و واهمه ای که در میان مستشاران نظامی آمریکا که الان در اتاق جنگ تل آویو هستند آن ترس محقق شده و امروز ما شاهد افزایش سطح تلفات رژیم هم به لحاظ تجهیزات نظامی و هم به لحاظ تعداد نفرات. کافی است که من جمله گالانت که در اتاق جنگ است رئیس سابق ستاد رژیم صهیونیستی می گوید من وقتی تصاویر کشته شده ها و این زخمی ها و این تلفات را می بینم ناخداگاه اشکم جاری می شود همین اقرار نشان می دهد که آینده جنگ به کدام سمت می رود و برنده این جنگ حتماً حماس خواهد بود و قطعاً غزه واقعاً گورستان این غاصیان و متجاوزان خواهد بود و همان تجربه ای که بر سر آریل شارون آمد و مجبور شد که سال 2005 میلادی ترک کند غزه را ولی بعد محاسبه کرد همین تجربه را خواهد کرد افزون بر این که نتانیاهو بعد از این مثل آریل شارون جان سالم به در نخواهد برد و حتماً باید بعد از محاکمه به زندان برود.

سوال: آقای روشن چشم تحلیل پایانی و جمع بندی؟

روشن چشم: هیچ کسی مانند بنیامین نتانیاهو نمی توانست رژیم صهیونیستی را در یک باتلاق و سراشیبی بزرگ قرار دهد. بدون تردید جنگ ۷  اکتبر در تاریخ اسلام ماندگار خواهد بود و این یک نقطه عطفی است هم به لحاظ منطقه ای که باعث خواهد شد که کشورهای منطقه ای یک بارتعریف جدیدی از هویت و تعلقات خودشان و همگرایی خودشان را ایجاد کنند و از طرف دیگر ما این را به عنوان یک المان در تحولات نظم بین المللی شاهد خواهیم بود. به همین طریق در همین فاصله ۷ اکتبر شما شاهد این هستید که جنگ دریای سیاه بین روسیه و اوکراین به شدت افزایش پیدا کرده، محاصره تایوان و به نوعی ارتباط بین کره جنوبی و کره شمالی نشان می دهد که یک نظم بندی جدیدی در حال شکل گیری است و از طرف دیگر معادلات اقتصادی دارد به نفع شرق به خصوص چین در حال رقم خوردن است و احتمال بسیار زیادی دارد که این جنگ نقطه عطفی در تحول و یک نظم جدید جهانی باشد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۵۳۲
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۵     ساعت: ۱۲ : ۳۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024