صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

بررسی پیشنهاد ایران برای توقف نسل کشی در غزه

کارشناسان سیاسی معتقدند پیشنهاد ایران برای توقف جنگ در غزه، پیام شکست رسانه‌ای نظام سلطه و رژیم صهیونیستی را مخابره می‌کند و امروز افکار عمومی دنیا بدون تردید قائل به این هستند که حقانیت با مردم فلسطین است.

به گزارش جهانی پرس از صداوسیما ، برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه خبر، با حضور محمد قادری، کارشناس مسائل سیاسی، سهیل کثیری نژاد، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی و سیدحسن حسینی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در بیروت لبنان (ارتباط)، پیشنهاد ایران برای توقف نسل کشی در  غزه را بررسی کرد.
سؤال: آقای دکتر قادری، کلیات اجلاس ریاض را توضیح بدهید تا بعد بپردازیم به اینکه چقدر در توقف کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی عملی شدن آن می‌تواند کمک کند؟

قادری: ببینید آنچه که امروز در ریاض به وقوع پیوست، با تشکیل نشست سران سازمان همکاری اسلامی، اقدامی بود که  دیر، اما حتماً مورد نیاز بود این اتفاق، و گام اولی است که می‌شود از سمت جهان اسلام برداشته شود برای اینکه آن اتحاد و انسجام خودش را نشان بدهد در حمایت و پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین و در تقابل با جنایات رژیم صهیونیستی. در آنچه که در این نشست امروز بروز و ظهور پیدا کرد، بخش عمده‌ای از نقاط اشتراکی را که کشور‌های جهان اسلام برای آن تأکید داشتند مبنی بر اینکه بتوانند در فرآیند پیشرو کمک کنند به حل این بحران پیش آمده و کمک کنند به اینکه زودتر این جنایات به نقطه پایان خودش برسد، خب ما شاهد چند موضوع و چند نکته مهم بودیم که من در ادامه صحبت به نکات آن اشاره خواهم کرد. 

سؤال: آقای دکتر قادری، موارد پیشنهاد ده گانه و اینکه چقدر در توقف جنگ می‌تواند مؤثر باشد؟

قادری: ببینید آنچه که امروز در ریاض رقم خورد، خب به هر شکل حاکی از یک اتفاق مهم است، شما آدم‌ها و شخصیت‌هایی را که امروز دور آن میز بزرگ مشاهده کردید در ریاض، این‌ها در حوزه سیاست خارجی، عموماً طی سال‌های گذشته به دلایل متعدد، دارای اختلاف نظر‌های شدیدی بودند و حتی الان هم هستند. نقطه مشترک این‌ها امروز موضوع درگیری میان شهروندان فلسطینی با رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی است، موضوعی که طی ۷۵ سال گذشته فراز و فرود‌های بسیاری را به چشم دیده است و متأسفانه همواره بخاطر اینکه این اتحاد و انسجام از سوی کشور‌های عربی و کشور‌های اسلامی برای پشتیبانی از آرمان فلسطین وجود نداشته است، ما تا به امروز مشاهده می‌کنیم که این اشغالگری ادامه پیدا کرده است و شهدای زیادی را مردم فلسطین برای بازپس گیری حق مشروع خودشان یعنی سرزمین مادری خودشان  داده اند؛ بنابراین این اتفاق از این زاویه  اتفاق بسیار بزرگی است،  قاب‌های متفاوتی را امروز رسانه‌ها منتشر کردند از خوش و بش کردن و گفت و گو و ملاقات‌های سران کشور‌های اسلامی، بعضی از آن‌ها در طی ده پانزده سال گذشته سابقه نداشته است. مثلاً همین حضور آقای رئیسی در ریاض، تقریباً طی یک دهه گذشته برای اولین بار است که  به عربستان سعودی سفر می‌کنند و ملاقات شان با آقای بن سلمان، ولیعهد عربستان، ملاقات آقای رئیسی با آقای عبدالفتاح  سیسی، این هم یکی از اتفاقات مهم این نشست و مراوده و گفت و گویی که بین آن‌ها صورت گرفت، حضور آقای بشار اسد در ریاض، البته خب چند ماه گذشته هم آقای اسد به ریاض سفر کرده بود البته به جده، اما این برای دومین بار است که از پس بحرانی که در جنگ نیابتی در سوریه اتفاق افتاد، طی یک دهه گذشته، این اتفاق دارد رقم می‌خورد، کنار هم نشستن سران سازمان همکاری اسلامی با موضوع فلسطین نوید بخش یک گام مؤثر است برای اینکه انشاالله به زودی ما شاهد این باشیم که این حجم از آلام و دردی را که مردم فلسطین بخاطر کسب حق مشروع خودشان دارند تحمل می‌کنند،  برطرف شود. اما باید به این نکته توجه کرد که این تازه گام اول است، ما مواجه هستیم با یک مجموعه‌ای از اتفاقاتی که در نظام بین الملل دارد می‌افتد و متأسفانه قدرت‌های بزرگ بدون هیچگونه ابایی از اینکه متهم شوند به حمایت از یک تروریسم دولتی، حمایت از یک رژیم جنایتکار و متجاوزی که هیچ ابایی از کشتن زن و کودک ندارد، این‌ها در مقابل این جبهه صف آرایی کرده اند. الان نکته حائز اهمیت این است که آیا سازمان کنفرانس اسلامی، می‌تواند بعنوان یک عنصر مؤثر و یک بازیگر مؤثر در نظام بین الملل،  نقش مؤثر خودش را ایفا کند یا خیر. من در ادامه جزئیات آن را توضیح خواهم داد.

سؤال: آقای کثیری نژاد، آقای دکتر قادری اشاره کردند به قاب‌هایی که امروز ما در اجلاس ریاض مشاهده کردیم، بعضی از این قاب‌ها برای اولین بار اتفاق افتاد. درکنار این قاب‌ها ما موارد و محور‌های مهم سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان را امروز شاهد بودیم و همین یک حساسیت و البته نگرانی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و کشور‌های غربی ایجاد کرده است.

کثیری نژاد: پیرو صحبت‌های آقای قادری.یک جمله‌ای را که سیدحسن نصرالله در این سخنرانی به آن اشاره کرده است می‌خواهم یادآوری کنم، همانطور که دیدید ایشان اشاره کردند که شرایط را باید مردم در میدان ببینند و نه از صحبت‌هایی که رؤسای و مقامات کشور‌های مختلف دارند. این است که عملاً محور مقاومت حرف اصلی اش را در میدان دارد مطرح می‌کند، هرچند که گفت و گو‌های سیاسی که برگزار شده است، چنین اجلاس‌هایی انشاالله ثمرات خوب خواهد داشت. یکی از این ثمرات این است که جهان اسلام را که دچار بالاخره تشددی شده بود،بعد از مدت ها  دوباره کنار هم جمع کرد در محوریت مسئله فلسطین، اما مسئله میدان در محور مقاومت الان حرف اول را می‌زند. ما امروز دیدیم که عملاً در محور شمال بیت حانون، رسانه‌های اسرائیلی از یک فاجعه نام بردند، یعنی یک تونل تله گذاری شده‌ای که محور مقاومت در این منطقه آن را به نوعی در معرض نیرو‌های اسرائیلی قرار می‌دهد و چیزی نزدیک به ۹ نفر از نیرو‌های اسرائیلی کشته و زخمی می‌شوند و حتی افسر بلندپایه‌ای از گردان آن‌ها هم آنجا کشته می‌شود. این باعث می‌شود که عملاً اسرائیلی‌ها دچار تشددی هم در میدان، هم در عرصه سیاسی  باشند. شما اگر در عرصه سیاسی دقت کنید، وقتی که چند روز گذشته در پایان هفته گذشته، آخرین نظرسنجی‌ها بیرون آمد، دیدیم که باز نتانیاهو محبوبیتش در بین مردم کم شده است، یعنی تقریباً نزدیک به ۲۶ درصد از مردم اسرائیل، معتقد هستند که نتانیاهو می‌تواند نخست وزیر خوبی باشد در شرایط کنونی و در مقابل آن رقیبش را محبوب‌تر مطرح می‌کردند و لذا این باعث می‌شود که نتانیاهو در تصمیم گیری اش علاوه بر تمام مسائلی که جلویش است در میدان، مسائل سیاسی را هم باید به شدت ملاحظه کند ولذا این احتمال وجود دارد که در تصمیماتی که می‌خواهد در میدان بگیرد مخصوصاً در رابطه با بیمارستان الشفاء در غزه، آنجا دچار سردرگمی شود و احتمالاً آنجا خطا‌های بزرگی از نیرو‌های اسرائیلی سر بزند. 

سؤال: آقای دکتر قادری، می‌خواهم بروم راجع به تظاهرات‌های مختلفی که در کشور‌های مختلف مخصوصاً کشور‌هایی که سردمداران آن الان حامیان اصلی رژیم صهیونیستی هستند با شما صحبت کنم. راجع به نشست ریاض، فکر می‌کنم نکته‌ای باقی مانده است؟

قادری: در رابطه با نشست ریاض محور‌هایی که امروز از طرف آقای رئیسی مطرح شد، در پی دیپلماسی فعالی که طی یکماه گذشته بخصوص از سمت وزیر محترم امور خارجه کشورمان، ارائه شد و در منطقه و حتی فرامنطقه، ایشان بسیار فعال ظاهر شد، این نکته را ما باید به آن توجه کنیم که حتی با وجود اینکه الان بینندگان عزیز در اخبار بار‌ها و بار‌ها مشاهده کرده اند و مطمئن هستند که بسیاری از همین سرانی که امروز در ریاض دور هم جمع شده اند، هنوز که هنوز برخی از روابط پشت پرده خودشان را با رژیم صهیونیستی دارند، اما اینکه در موضوع حمایت از غزه به هر شکل جلوی دوربین‌ها ظاهر می‌شوند و دست اتحاد به هم می‌دهند، این یک نکته را دارد ثابت می‌کند و آن هم حقانیت مردم فلسطین در موضوعی است که سال‌ها است با رژیم صهیونیستی درگیر آن هستند، نکته دومی که دارد پیام را به جهان مخابره می‌کند، شکست رسانه‌ای نظام سلطه و محور غربی صهیونیستی است که درکنار شکست اطلاعاتی امنیتی و نظامی که از پس عملیات طوفان الاقصی این‌ها با آن مواجه شده اند، در حوزه رسانه هم  امروز ما شاهد آن هستیم که در تمام دنیا ورق برگشته است و دیگر آن وارونه نمایی و تحریفی که طی سال‌های گذشته اتفاق می‌افتاد از طرق مختلف به ویژه جنگ شناختی که صورت گرفته بود، امروز افکار عمومی دنیا بدون تردید، قائل به این هستند که حقانیت با مردم فلسطین است. آنچه که امروز در ریاض اتفاق افتاد و در محور‌های ده گانه یا بعبارتی یازده گانه که آقای رئیسی مطرح کردند، تأکید بر همین نکته کاملاً روشن است یعنی اینکه ضرورت دارد که بدون فوت وقت، این جنایات متوقف شود، جنایتی که تأکید شده است در بیانیه ریاض، در واقع معنی آن این است که همه پذیرفته اند که رژیم صهیونیستی برخلاف آنچه که رسانه‌های غربی دارند می‌گویند، درحال دفاع مشروع از خودش نیست، این‌ها به دروغ، حتی در مورد وقتی که بیمارستان را می‌زنند یا آمبولانس را می‌زنند، می‌گویند، چون زیر آن‌ها تونل‌ها یا مراکز عملیاتی حماس است و آن‌ها هم تروریست هستند به زعم آن‌ها پس ما داریم از خودمان دفاع مشروع می‌کنیم. اینکه امروز جهان اسلام با یک کلام واحد و متحد و منسجم، در بیانیه خودش تصریح می‌کند که این جنایت است ،  خودش یک قدم رو به جلو است و نکته بعدی اینکه دست به دست هم بدهند برای اینکه محاصره غزه شکسته شود و گذرگاه‌ها باز شود. امروز اتفاقی که دارد در غزه می‌افتد، سابقه ندارد از نقطه نظر یک نسل کشی بزرگ و البته باید تأکید کرد در این نسل کشی بزرگ، بدون استثناء و بدون تردید، ایالات متحده امریکا آقای جو بایدنی که می‌گفت من با ترامپ فرق می‌کنم و دنیا را به سمت جنگ نمی‌برم و سران سه کشور اروپایی و دیگر کشور‌های اروپایی و هر کشور دیگری که دارد به هر شکل کمک می‌کند به این فرآیند، این‌ها همه شریک هستند. امروز بیانیه ریاض تصریح کرد که تمام این‌ها باید در محاکم بین المللی پاسخگوی این جنایت و این نسل کشی باشند و این لکه ننگ و لکه سیاه از پیشانی این‌ها پاک نخواهد شد. 

سؤال: آقای دکتر کثیری نژاد در بین صحبت هایتان اشاره کردید به چالش‌های داخلی رژیم صهیونیستی و آنچه که بعنوان سناریو‌های پیش رو مطرح است برای ادامه جنگ در غزه و در فلسطین. ما اگر بیاییم و از تاریخ پانزده مهرماه یا هفتم اکتبر طوفان الاقصی بررسی کنیم یا اگر بیاییم از آغاز ورود زمینی رژیم صهیونیستی به غزه بررسی کنیم، می‌بینیم که به هیچکدام از آن اهدافی که رژیم صهیونیستی برای خودش متصور بود برای ادامه جنگ و برای حتی این درگیری، دست پیدا نکرده است.

کثیری نژاد: شما اگر امروز در نتیجه مجموعه تحولات میدانی  دقت کنید، می‌بینید که بعد از گذشت تقریباً ۳۵ روز از جنگ، ما امروز به هشارون و شمال تل آویو را دیدیم که باز زیر حملات موشکی مقاومت از غزه قرار گرفت. خب این سؤال نه تنها برای ما بلکه برای خود اسرائیلی‌ها بسیار زیاد مطرح است که این حجم از بمباران هوایی بعد از ۳۵ روز و بعد از حدود ۱۰ روز از ورود زمینی به شمال غزه، چه طور ادامه دارد که هنوز نیرو‌های مقاومت دارند طبق برنامه ریزی خودشان راکد می‌زنند و بسیاری از موارد حتی سامانه‌های پدافندی شان هم موفق نمی‌شوند آن‌ها را رهگیری کنند؟ این باعث شده است که برای مردم یک بی اعتمادی به دولت شکل بگیرد. اینکه دولت می‌تواند از آن‌ها مراقبت و حفاظت کند، بسیاری از مردم ساکن در اطراف خود نوار غزه، این‌ها مهاجرت داخلی کرده اند به الات، با این تصور که الات یک جایی است که امنیت دارد و دور از حملات محور مقاومت است، اما دقیقاً در همین هفته گذشته هر روز حداقل دو  سه نوبت ما صدای آژیر را آنجا داشته ایم و حتی چند نوبت هم پهپاد و راکد آنجا اصابت کرد و عملاً باز دوباره دچار این حالت شدند که از اطرف غزه نزدیک به ۷۰ کیلومتر مهاجرت کرده اند، ولی باز زیر آتش نیرو‌های مقاومت هستند. تا الان ارتش اسرائیل اعلام کرده است که نزدیک به ۱۵۰ تونل را در غزه تخریب کرده است، و جالب است نتیجه اش از بین نزدیک به ۲۵۰ اسیر، فقط آزاد کردن چهار اسیر بوده است که یکی از آن‌ها هم در شائبه است که احتمالاً یکی از آن‌ها واقعاً اسیر دست نیرو‌های مقاومت نبوده است؛ بنابراین نیرو‌های اسرائیلی در غزه چه کار می‌کردند، اینکه فقط ۴ کیلومتر در غزه‌ای که کلاً طول آن ۴۰ کیلومتر است پیشروی کنند، به آن اضافه کنید در آن نکته‌ای در سخنرانی سیدحسن نصرالله بود، اسرائیلی‌ها از زبده‌ترین نیرو‌های نظامی شان استفاده کرده اند و توانسته اند تازه ۴ کیلومتر پیشروی کنند. یعنی چه، یعنی از تیپ گولانی، تیپ گیواتی، از یگان سیزده نیروی دریایی که نیرو‌های تکاور دریایی اسرائیل محسوب می‌شوند، نیرو‌های شاباک، نیرو‌های یعلم که نیرو‌های زبده یا یگان ویژه سپاه مهندسی رزمی اسرائیل هستند، این‌ها همه در این عملیات حضور دارند و این نشان می‌دهد که اسرائیل تمام ظرفیت هایش و زبده‌ترین ظرفیت‌های نظامی اش را الان آورده است در غزه و با این حال هیچ ثمره خاصی به دست نیاورده اند. تازه هفته‌ای که گذشته مشخص شد که علاوه بر آن ۲۰۰ و خرده‌ای اسیری که در دست نیرو‌های حماس هستند، حداقل نزدیک به ۳۰ اسیر هم دست نیرو‌های جهاد اسلامی هستند و پریشب شاباک گزارش جدیدی را منتشر کرد که  تعداد دیگری اسیر که تعداد آن‌ها هم معلوم نیست در دست بعضی از خاندان‌ها و شیوخ است و نیرو‌های محلی هم از نیرو‌های اسرائیلی اسیر گرفته اند و این سردرگمی را برای نیرو‌های اسرائیلی دوچندان کرده است. 

سؤال: راجع به رژیم صهیونیستی و خود شخص نتانیاهو در ادامه جنگ و همچنین حتی پساجنگ بیشتر با شما دکتر کثیری نژاد صحبت می‌کنم، سید حسن حسینی خبرنگار ما به جمع ما اضافه شد.
سؤال: آقای حسینی، بعد از سخنرانی جمعه گذشته سیدحسن نصرالله و بازتاب‌هایی که داشت سخنرانی امروز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و محور‌هایی که مطرح کرد و همچنین اجلاس ریاض، و با توجه به مرور خبر‌ها و آنچه که در منطقه دارد اتفاق می‌افتد، چه بازتاب‌هایی داشته است؟

حسینی: من شروع می‌کنم با آخرین بازتاب‌هایی که اجلاس سران کشور‌های عربی و اسلامی در ریاض یعنی ۵۷ کشور اسلامی و عربی در آنجا داشت، مهمترین بازتاب‌ها را خود محافل رژیم صهیونیستی دنبال کرد که ارزیابی صهیونیست‌ها این بود که یک جا‌هایی هم با تمسخر که بیشتر سران این کشور‌ها بیشتر توصیفی و درباره غزه صحبت کردند و نه موضعی. به جز مواضع تعداد معدودی از رؤسای جمهور و سران این کشور‌ها بخصوص رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر رئیسی و نخست وزیر عراق و رئیس جمهور سوریه، بیشتر این مواضع باعث شد که صهیونیست‌ها بگویند که این اجلاس مواضع تهدیدکننده و تعیین کننده‌ای که بتواند معادلات جنگ را عوض کند، اتخاذ نکرد بخاطر همین نگاه‌ها به سمت بیروت آمد و مشخصاً به سمت مراسم روز شهید حزب الله در ضاییه جایی که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله دومین سخنرانی خودش را در ۳۵ روز گذشته از بدو عملیات طوفان الاقصی ایراد کرد، سید در این سخنرانی هم به وضعیت جبهه جنوبی فلسطین اشغالی یعنی غزه پرداخت و هم به جبهه شمالی یعنی جنوب لبنان و هم درباره چشم انداز آینده یک صحبت‌هایی را کرد. خلاصه صحبت‌های سید این است که اولاً با یک لحن انتقادی گفت ملت فلسطین از سران کشور‌های عربی توقع ندارند که ارتش‌های خودشان را بیاورند به سمت غزه برای کمک، حداقل کاری که باید کنند این است که این‌ها باید محاصره غزه را بشکنند و از طریق گذرگاه رفح میان مصر و نوار غزه کمک‌های انسانی برای نجات جان مجروحان، برای بچه‌ها و آب و غذایی که نیاز دارند به آنجا ارسال شود. در مورد جبهه غزه ایشان اشاره کرد به حجم وحشتناک کشتار مردم به ویژه زنان و کودکان و شراکت کامل امریکا در این جنایت‌ها که هر روز بمب می‌فرستد برای رژیم صهیونیستی و کمک می‌کند و مشارکت مستقیم دارد بر این حمله، گفت که این ناشی از دو چیز است، یکی اینکه ارتش رژیم صهیونیستی همچنان ضربه‌ای که در عملیات طوفان الاقصی خورد بسیار سنگین بود و همچنان می‌خواهد انتقام بگیرد و از مردم دارد انتقام می‌گیرد. منتها نکته مهمتر این است که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند که با این حجم کشتاری پیام وحشت را به مردم فلسطین فراتر از غزه و حتی مردم لبنان و ملت‌های منطقه بدهد که این‌ها مرعوب شوند و یأس را در فضای فرهنگی، سیاسی و مقاومتی مردم وارد کند و این‌ها به این نتیجه برسند که مقاومت هزینه اش بسیار بالا است. اما تجربه ثابت کرده است همانطور که در جنگ ۳۳ روزه ما شاهد بوده ایم، اینکه مردم نه تنها مأیوس نمی‌شوند بلکه این خون‌ها مقاومت را تشدید خواهد کرد و در نگاه به جبهه جنوب لبنان ایشان گفت که حجم عملیات کیفی و کمی حزب الله در جنوب ادامه خواهد یافت و بیشتر خواهد شد. اشاره کرد به پرواز مستمر پهپاد‌های نظامی و شناسایی حزب الله در جنوب لبنان به سمت عمق فلسطین اشغالی خب یک موضوع جدید است و همچنین بکارگیری موشک‌های نیم تنی بورکان و این باز یک موضوع جدید است. تأکید کرد که سیاست ما در جبهه جنوب لبنان سیاست این نیست که با سخن بگوییم و مواضع را و تصمیمات را قبلاً اعلام کنیم. این موضع میدان در خود میدان گفته می‌شود، بنابراین همه نگاه‌ها به سمت میدان باشد. سیدحسن تأکید کرد ما در نبرد پایداری، صبر و تراکم دستاورد هستیم و پیروزی حتمی است و خواهد آمد و نسل‌های کنونی آزادی فلسطین و قدس را درک خواهند کرد. 

سؤال: آقای دکتر قادری یکی از محور‌هایی که امروز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خودشان مورد تأکید قرار دادند و ما هم در روز‌ها و شب‌های گذشته به خوبی ملاحظه و مشاهده کردیم، موضوع تظاهرات در غرب است. دبیرکل حزب الله اعلام کرد که تظاهرات در غرب در کشور‌هایی که خودشان حامی رژیم صهیونیستی هستند، نقطه تحول اجتماعی است. راجع به این صحبت کنید. 

قادری: این از چند زاویه موضوع ویژه و پراهمیتی است و باید به آن بیشتر و دقیق‌تر پرداخته شود. اولاً اینکه همین نظام‌هایی که در مقاطع مختلف نسبت به کشور‌های مستقل همواره ادعا می‌کنند که نظام‌های این کشور‌ها سمت مردم شان نیستند الان باید بیایند و پاسخ بدهند که آیا آن‌ها سمت مردم شان هستند یا خیر. نکته دومی که وجود دارد این است که با وجود تمام فشارها، تمام سانسور‌ها و بایکوت‌های رسانه‌ای که دارد اتفاق می‌افتد، پیام مظلومیت مردم غزه یا بعبارتی مردم فلسطین، به سراسر دنیا رسیده است، نکته سوم دارد سره را از ناسره مشخص می‌کند. یک تکه‌ای از یک ویدئو خیلی وایرال شد در شبکه‌های اجتماعی که یک خبرنگاری از یک تظاهرکننده انگلیسی در خیابان‌های لندن پرسید که اینجا در لندن شما چرا دارید از غزه دفاع می‌کنید، گفت، چون من انسان هستم، خیلی این بیان بیان گویا و واضحی است نسبت به اینکه انسان‌ها امروز نسبت به حیوانات انسان نمایی که به راحتی آب خوردن بچه می‌کشند، چه موضعی را دارند می‌گیرند. نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که این اتفاق نشان دهنده این است که موضوع به نقطه عطف خودش رسیده است، یعنی به نقطه پختگی خودش رسیده است، اگر سال‌ها و سال‌ها می‌گذشت و زیر آن فرآیند‌های مزورانه رسانه ای، افکار عمومی همچنان متوجه عمق خباثت و پلیدی رژیم صهیونیستی و حامیان آن نمی‌شد، امروز به واسطه این حماقتی که نتانیاهو به خرج داد و دولت افراطی او، تقریباً تمام دنیا برایشان مسجل و روشن شده است که موضوع چه است، ۷۵ سال پیش و پس از اینکه روز نکبت به وقوع پیوست چه اتفاقاتی افتاده است و نکته آخر اینکه در همین کشور‌های عربی خودمان هم در حوزه جهان اسلام هم همین نکته را باید به آن اشاره کنیم. ببینید ما نباید خودمان را گول بزنیم در همین نشست ریاض هم به نوعی مشخص بود بیانات و مواضعی که بعضاً برخی از سران گرفته اند یا حتی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گرفت، همین جا ما می‌توانیم یکسری انشقاقاتی را همین الان هم ببینیم، اما نکته مهم آن کجا است، اما نکته مهم آن کجاست، نکته مهم آن اینجا است که فضای افکار عمومی دنیا دیگر اجازه نمی‌دهد که این مقامات این کشور‌ها بخواهند چشم شان را روی حقیقت ببندند حتی اگر بخواهند منافقانه و مزورانه با موضوع تعامل داشته باشند؛ بنابراین شاید ما بهتر است اینطوری بگوییم که آقای حسینی تأکید درستی کردند، نگاه‌ها پس از سخنرانی‌های ریاض، برگشت دوباره به سمت بیروت، برگشت به سمت اینکه ببینندسیدحسن چه می‌گوید امروز، چرا این اتفاق افتاد، خیلی روشن است، بخاطر اینکه ما به هر حال نمی‌توانیم در نظام کنونی بین الملل و با معادلات و مناسباتی که بین کشور‌ها شکل گرفته است، خیلی انتظار علی حده‌ای از سران کشور‌های اسلامی داشته باشیم متأسفانه حتی با وجود اینکه ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران با ارائه چند راهکاری که رئیس جمهور محترم داد می‌تواند اگر اراده اش وجود داشته باشد می‌تواند به رفع این ظلم کمک کند، اما بعید است که به این زودی‌ها و به این راحتی‌ها این اتفاق بیفتد حداقل در یک مدت زمان کوتاه. 

سؤال: یک نکته‌ای را با شما راجع به آن صحبت کنیم و آن پیشنهاد آقای رئیسی مبنی بر قطع روابط سیاسی و البته اقتصادی بود با رژیم صهیونیستی از سوی کشور‌های سازمان همکاری‌های اسلامی که بعضی هایشان هم همانطور که شما تأکید کردید، روابط پیدا وپنهان دارند با این رژیم. 
سؤال: آقای دکتر کثیری نژاد بپردازیم به ادامه جنگ و پساجنگ در خود سرزمین‌های اشغالی و ببینیم که چه وضعیتی را برای رژیم صهیونیستی و خود شخص نتانیاهو به همراه خواهد داشت. یک نظرسنجی را ابتدای برنامه به آن اشاره کردید.

کثیری نژاد: بله در نظرسنجی آخر که در روز شنبه منتشر شده بود، نتانیاهو باز دوباره برای سومین بار در طول این جنگ با کاهش محبوبیت مواجه شده بود و به ۲۶ درصد محوبیت اش برای نخست وزیری رسیده بود. ولی این افت جایگاه نتانیاهو علی رغم اینکه در جامعه رژیم صهیونیستی هم احساس می‌شود، در درون کابینه و بین سیاسیون بیشتر خودش را نشان می‌دهد. نتانیاهو ارزیابی که دارد این است که با این شرایط کنونی اگر جنگ به پایان برسد با توجه به اینکه یک دستاورد خاصی نداشتند طبیعتاً نه تنها انتخابات بعدی و طبیعتاً دولت بعدی را از دست می‌دهد بلکه احتمال دارد که زندگی سیاسی اش کلاً به پایان برسد؛ بنابراین توصیه‌هایی از طرف مشاوران و هم حزبی‌های خودش داشت هفته گذشته که یک تصویر قهرمانانه در بیمارستان الشفاء برای خودش درست کند. چون همانطور که مستحضرید در دو هفته گذشته یعنی از ابتدای تقریباً ورود زمینی این بحث مطرح شد که فرماندهی عملیاتی حماس زیر بیمارستان الشفاء در تونل‌ها دارد اداره می‌شود. هرچند که ما تا الان تونل‌های متعددی را دیدیم که اسرائیلی‌ها ادعا کردند که ما یا داخل آن رفته ایم یا آن‌ها را منهدم کرده ایم، اما عملاً توان مقاومت نیرو‌های فلسطینی کاهش پیدا نکرد. ولی این احتمال وجود دارد که با توجه به توصیه‌های کارشناسان نتانیاهو به او بحث اینکه حتماً بیمارستان الشفاء را بعنوان یک پیروزی برای خودشان مطرح کنند و نتانیاهو حتماً نیاز دارد که آنجا یک مانور تبلیغاتی بدهد حتی شده است در حد گرفتن چند عکس انتخاباتی که بعد از جنگ بتواند روی آن حسابی مانور بدهد که بگوید من فرماندهی نیرو‌های مقاومت را در غزه توانسته ام تسخیر کنم در صورتی که همه می‌دانند که نیرو‌های مقاومت هم از نظر نظامی و هم از نظر استراتژیک قطعاً یک همچنین کاری نمی‌کنند که بخواهند زیر یک بیمارستان مقر فرماندهی شان را قرار بدهند و احتمالاً از نظر نظامی هیچ دستاوردی برایش نخواهد داشت بلکه صرفاً این دستاورد سیاسی را می‌خواهد از تخلیه یا حتی نابودی بیمارستان الشفاء غزه کسب کند. 

سؤال: آقای دکتر قادری فکر می‌کنید آنچه که مطرح شده است در نشست ریاض، چقدر مورد استقبال و مورد توجه کشور‌های اسلامی که در نشست حاضر بودند، قرار بگیرد؟

قادری: به نظر من دست کم بخشی از پیشنهاد‌ها و راهکار‌هایی که آقای رئیسی مطرح کردند، می‌تواند در همین شرایط فعلی اجرایی شود. نکته اول، تأکید بر ضرورت پایان عملیات‌های بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است، نکته دوم شکستن محاصره است، نکته سوم باز کردن گذرگاه‌ها است، نکته چهارم اراده برای تحریم رژیم صهیونیستی به ویژه در حوزه مبادله کالا و تجارت با این رژیم، شما می‌دانید رژیم صهیونیستی دخل و تصرف‌های فراوانی بخصوص در نشانه‌های تجاری بزرگ در دنیا دارد، مثل همین چیز‌هایی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی به شدت روی آن‌ها مانور داده شد، مثل همین پپسی کوکاکولایی که در همه دنیا دارد مصرف می‌شود و شما می‌دانید که بخشی از درآمد این مستقیم وارد می‌شود به خزانه رژیم صهیونیستی و امثالهم. به هر حال این نکته حائز اهمیت است که اگر اراده‌ای وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد که بخشی فضایش فراهم شده است، این اتفاق قابل دستیابی و تحقق است، اما یک نکته مهمتر وجود دارد و امروز هم آقای رئیسی هم به درستی به آن اشاره کردند و سیدحسن هم به آن اشاره کرد که اگر تعللی از سوی مقامات جهان اسلام و جهان عرب در حمایت از مردم غزه صورت بگیرد، قطعاً ملت‌های حوزه جهان اسلام به پشتیبانی دیگر ملت‌های جهان، همانطور که شما اشاره فرمودید در اقصی نقاط جهان بخصوص در کشور‌های غربی، تظاهرات‌هایی که در همین شب‌های گذشته در پاریس و لندن دارد اتفاق می‌افتد گویای این مسئله است. این‌ها به پشتیبانی هم می‌توانند جلو بزنند از مقامات کشور‌های حوزه جهان اسلام و بعد روسیاهی است به زغال خواهد ماند در این ماجرا و قطعاً پیروزی با ملت فلسطین و مردم مظلوم غزه است. 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۶۳۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۱     ساعت: ۱۰ : ۱۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024