صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
کارشناس بین المللی:

صهیونیست‌ها به شکست در غزه اعتراف کردند



هادی محمدی کارشناس مسائل بین المللی به نقل از رئیس سابق استخبارات رژیم صهیونیستی گفت: پذیرش آتش بس به نفع ماست، زیرا دامنه مشکلات ما در داخل بیشتر می‌شود.

به گزارش جهانی پرس از صداوسیما، برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه خبر، چهارشنبه شب میزبان آقایان هادی محمدی تحلیل گر مسائل سیاسی و منطقه و حمیدرضا مقدم فر کارشناس مسائل غرب آسیا بود که درباره علل ضربه فنی شدن رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت فلسطین صحبت کردند. در زیر این گفت و گو را می خوانید: 
سوال: همان طور که در خبر‌ها مشاهده کردید بنا بر اعلام جنبش حماس آتش بس در نوار غزه ساعت ۱۰ فردا پنجشنبه به وقت محلی آغاز می‌شود و به گفته عضو دفتر سیاسی حماس در مقابل آزادی هر اسیر در غزه سه اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند.
منابع دیگری هم در حزب الله لبنان اعلام کردند که اگر رژیم صهیونیستی به آتش بس اعلام شده پایبند بماند حزب الله هم با آن پایبند خواهد بود.‌
آقای دکتر محمدی از بخش‌هایی از صحبت رهبر معظم انقلاب امروز شروع کنیم که اشاره کردند و تاکید فرمودند که رژیم صهیونیستی در مورد تحولات غزه ضربه فنی شد. 
آقای دکتر هادی محمدی: من اولین چیزی که به ذهنم می‌رسد این است که رهبر معظم انقلاب بهترین واژه و حکیمانه‌ترین تعبیر و خلاصه‌ترین مفهوم را توانستند در این چهل و هشت روز مقاومت مردم غزه بیان بکنند و در کنار مقاومت که جانانه و توانسته بخش زرهی این رژیم را زمینگیر بکند و تلفات بسیار زیادی به آن وارد کند، جا دارد  از مقاومت و پایداری مردم غزه در بالاترین سطح تجلیل شود .
این مردم در شرایط فجیع و وحشیانه‌ای که داشتند، چطور پایداری و تاب آوری کردند و  حتی یک موضع منفی از آن‌ها دیده نشده است؛ که اگر می‌شد، توسط رسانه‌های غربی حتما برجسته  و بیان می‌شد.
آن چیزی که اتفاق افتاده است از نظر من هم یک وعده قرآنی است و هم در بیان حکیمانه رهبر معظم انقلاب جای تامل دارد.
یعنی این یک گروه کوچک در مقابل یک قدرتی که عقبه لجستیکی او  تمام غرب و ناتو است توانست نه تنها مقاومت بکند، نه تنها به او صدمه بزند، بلکه پیروز هم بشود و به تعبیر مقام معظم رهبری، ضربه فنی بکند.
موقعیتش یک شکست عادی هم نیست، شاید تا الان بتوانیم این گونه ارزیابی بکنیم.
اتفاق طوفان اقصی و هفت اکتبر یا پانزده مهر، یک پیروزی و یک شکست، یک ضربه جانانه علیه رژیم صهیونیستی بود که مورد اعتراف همه طرف‌های داخل اسرائیل و اطراف جهانی است.
ولی این اتفاقی که امروز افتاد و در واقع درطی تقریبا ۱۰ روز گذشته رایزنی‌هایی که انجام گرفته است، نخستین مرحله پیروزی‌های مذاکرات سیاسی پایان جنگ هم می‌تواند ارزیابی بشود و تلقی شود و می‌توانیم دو امتیاز پیروزی را برای مقاومت مردم غزه و مقاومت گروه‌های فلسطینی ثبت بکنیم و این در بالاترین سطح مطرح است.
چرا که هفت کشور غربی در کنار رژیم صهیونیستی در این جنگ نابرابر و ظالمانه بودند؛ لذا این عظمت این پیروزی در حد پیروزی‌های گذشته نیست و به همین علت شاید بهترین تعبیر، تعبیر ضربه فنی شدن این رژیم است.
 
سوال:آقای دکتر مقدم فر فردا ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در نوار غزه آتش بس برقرار خواهد شد اگر بخواهیم  شرایط داخلی و حتی شرایط بین المللی را در مورد رژیم صهیونیستی تحلیل کنیم چه عواملی، چه عللی باعث شکست رژیم صهیونیستی شد و باعث شد که وادار شود شرایط آتش بس را از گروه‌های مقاومت فلسطینی بپذیرد؟ 
آقای دکتر حمیدرضا مقدم فر: هفته بسیج را تبریک می‌گویم خدمت همه ملت ایران.
اگر اجازه بدهید ، در پاسخ سوال شما، یک نکته‌ای را عرض کنم.یک سوال به صورت عمومی در بین مردم مطرح است و این را باید به نظرم بیشتر تبیین کرد.
 همان طور که در صفحات شبکه‌های مختلف سیما، غزه مظلوم مقتدر و اقتدار مظلومیت عنوان شده است.
من تصور می‌کنم در مورد مظلومیت خوب تصویر کردیم.
ولی اقتدار و این پیروزی را کمتر تبیین کردیم و بیشتر باید روی این کار بکنیم، چرا که امروز رژیم صهیونیستی به پایان کارش رسیده است.
یعنی همین قبول آتش بس، یک شکست دیگر است برای او، اسرائیل رژیم کودک کش و اشغالگر بسیار متخصص در امر رسانه است.
یعنی خیلی تخصص دارند که یک شکستی را کامل پیروزی جلوه بدهند و بالعکس.‌
می‌توانند این کار را بکنند.رسانه دارند.سهام دار بسیاری از رسانه‌های بزرگ در اروپا و غرب این‌ها هستند. 
تکنیک بلد هستند. 
بلد هستند که ادراک سازی کنند. 
بلد هستند تصویر سازی کنند.
خیلی باید مراقب بود.
به نظر من باید روی این جنبه کار کرد.
چرا ما می‌گوییم پیروزی و چرا ضربه فنی به تعبیر مقام معظم رهبری که امروز فرمودند.ببینید ما یک صحنه و میدان را باید ترسیم کنیم.ما یک صحنه و میدان داریم.یک طرف افرادی هستند که آمدند خانه‌های مردم را گرفتند . هفتاد و هشتاد سال و به عنوان اشغالگر به حساب می‌آیند.
یک طرف دیگر مظلومین فلسطینی هستند که می‌خواهند خانه‌هایشان را بگیرند و به حق خودشان برسند، مظلوم هم شدند.
صحنه حق و باطل.
خوب حالا این فلسطینی، این گروه حماس که نماینده فلسطین است و خودش یک جنبش است.قبل از این که یک ساختار چریکی باشد، برای این که بتواند یک رژیم تا دندان مسلح را شکست بدهدچکار باید بکند .
 هدف گذاری که حماس کرده بود و فلسطینی‌ها کردند این است که بیایند مولفه‌های قدرت و مولفه‌های بقاء هفتاد – هشتاد ساله این رژیم را مورد هدف قرار بدهند.
در این عملیات طوفان الاقصی این کار را کردند و پیروز شدند، بعد از هفتاد سال.
آن مولفه‌ها و فاکتور‌ها چی‌ها بود؟
مولفه‌هایی که  در این هفتاد سال و هشتاد سال باعث بقای این رژیم شده بود چه بود.
یعنی مثل یک ستونی بود که رژیم را نگه می‌داشت.اولین آن جنبه‌های نظامی این رژیم بود.ارتشی بود که می‌گفت ارتش شکست ناپذیر.دوم جنبه امنیتی داشت.
سازمان اطلاعات موساد و دستگاه اطلاعاتی که به اذعان همه سازمان‌های اطلاعاتی قوی‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی دنیاست؛ و نکته سوم یک هژمونی است.
هژمونی که دیگر جنبه ابزاری و فیزیکی ندارد.هژمونی که توی آن رعب و وحشت است.هژمونی که توی آن اقتدار معنوی است.این‌ها باعث شده است که این رژیم سرپا باشد.
در طوفان الاقصی هر سه این‌ها هدف قرار گرفت و در هر سه هم پیروز شد.
یعنی هیمنه ارتش شکست ناپذیر، شکست.این ارتشی که توانستند کاملا از دیوار‌های دفاعی آن عبور کنند.دیوار‌هایی که همه می‌گفتند کسی نمی‌تواند از گنبد آهنین.
از دیوار‌های آن چنانی، سیم خاردار‌ها، موانع کذایی که می‌گفتند  کسی نمی‌تواند از این‌ها عبور کند، عبور کردند.لشکر‌هایشان غافلگیر شدند. 
سازمان اطلاعاتی که مدعی بود که با تک تک عناصر حماس و کل این مردم غزه، شنود تلفن دارد.منبع دارد.اشراف اطلاعاتی دارد. تکان بخورند آن‌ها، این‌ها متوجه می‌شوند.
ولی این‌ها تا یک ثانیه قبل از عملیات طوفان الاقصی از این عملیات با خبر نشده بودند .یک سال و نیم، دو سال هزار نفر، دو هزار نفر جلوی شان تمرین می‌کردند.
این‌ها واکنش نشان نمی‌دادند.
خوب باورشان نمی‌شد و می‌گفتند این‌ها کار‌های آمادگی  دفاعی است.قدرت تهاجم ندارند. خوب، پس این‌ها به درستی هدف گذاری کردند و آن‌ها را مورد هدف قرار دادند. 
اما بعد.بعد از این، چون بحث این است که خیلی‌ها می‌گویند که چی شد؟
حالا مثلا چه اتفاقی افتاد؟این‌ها که وارد غزه شدند؟چنین شد و چنان شد.
پس پیروز چه کسی است؟ شکست خورده چه کسی است؟
حماس و فلسطینی به اهدافش رسید.این بزرگ‌ترین هدف بود. بزرگ‌ترین دستاورد بود.
تمام دنیا افکار عمومی دنیا متوجه شدند این که رژیم ماهیتش چیست؟و نه فقط اسرائیل، آمریکا و کشور‌های غربی که آقای دکتر محمدی هم اشاره کردند که او را کمک کردند.
همه به ماهیت کثیف این‌ها پی بردند و چطور این‌ها از  ماهیت انسانی دور هستند.خوب، حالا رسیدیم به آتش بس.
بله، این‌ها عملیات‌هایی بود که انجام دادند.
من عرضم این است که در این مدت، این‌ها شکست‌های پی در پی داشتند.امروز به این آتش بس، آن‌ها بیشتر از ما نیاز دارند.ببینید چهار تا شکست اسرائیل داشته است.
شکست اول، همان عملیات طوفان الاقصی.
شکست دوم، موشک باران و بمباران مردم.
شکست پیوسته و پی در پی.پشت سر هم.
شکست سوم، ورود زمینی به غزه.
باز این‌ها هر کدام وارد می‌شوند، عملیات می‌کنند، نتیجه نمی‌گیرند.تمام کننده نیستند. یعنی شکست و شکست چهارم، حمله به بیمارستان.به مدارس؛ که خیلی کار کردند، ولی باز نتیجه‌ای نگرفتند.ببینید.
 
سوال: همین جا را نگه داریم آقای دکتر مقدم فر، آقای دکتر محمدی چهار شکستی که آقای دکتر مقدم فر به آن اشاره کردند، در کنار افکار عمومی جهان که تغییر کرد و حتی در کشور‌هایی که خودشان دولتمردانشان و سردمدارانشان از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند،  ما شاهد برگزاری تظاهرات‌ گسترده و تجمع‌های گسترده مردم بودیم.
درکنار چالش‌های خود رژیم صهیونیستی، اگر بخواهیم به عنوان علل شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی تحلیل کنیم نظر شما چیست؟
 
آقای دکتر هادی محمدی: ببینید، دلیل این که رژیم صهیونیستی  آتش بس را باوجود  اینکه آقای نتانیاهو اعلام کرده بود که قبل از آزادی اسراء هیچ گونه توقف جنگی و یا آتش بسی وجود نخواهد داشت پذیرفت یک جمع بندی روشنی وجود دارد هم از طرف ژنرال‌های آمریکایی که در اتاق جنگ اسرائیل وجود دارند و هم از طرف ژنرال‌ها و مقامات اسرائیلی و حتی اروپایی. یک بن بست عملیاتی وجود دارد.
چون این‌ها آن چیزی که تحت عنوان حمله زمینی  دنبال می‌کردند نه تنها به اهداف کلان و حتی به اهداف تاکتیکی دست پیدا نکردند تلفات و خسارات زیادی دادند.
سیصد تانک و در واقع زره پوش و ادوات زرهی که تقریبا یک پنجم کل توان نیروی زمینی – زرهی اسرائیل است، در این جا هدف قرار گرفته است که اگر در هر کدام از این وسایل دو نفر کشته باشد، آمار فوق العاده‌ای از تلفات داده اند و به همین علت است که دنبال تشکیل یگان‌های جدید زرهی و یا یگان‌های مزدور، چریک و  جنگ شهری هستند.
دومین موضوع این است که نتوانستند به اهدافشان دست پیدا کنند بجز بن بست عملیاتی که کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند، اهداف تاکتیکی و کلان شان هم به دست نیامده است.
فشار مقاومت در عملیات‌هایی که صورت گرفته است یک دلیل روشن است.
فشار عملیات‌های مقاومت در سطح منطقه از حزب الله گرفته، تا عراق تا یمن ، ارتش یمن، دولت یمن، این‌ها فشار‌های شان دامنه هزینه‌های اسرائیلی و آمریکایی و غربی را افزایش داده است.
آخرین آن هم فشار‌های بین المللی است.
یعنی ما دیروز شاهد بودیم که حجت الاسلام رئیسی، با مجموعه بریکس و بعد با کشور‌های زیادی ملاقات داشتند . دیپلماسی ما فعال بوده است و این فشار‌ها در کنار فشار افکار عمومی که اسم بردید در لندن،( در تاریخ سیاسی لندن، این تعداد و این  حضور عظیم مردمی در تظاهرات بی سابقه است.)
در واشگنتن در بسیاری از مراکز شهری بزرگ ایالات متحده هم همین وضعیت است.
فشار افکار عمومی، مطالبه محاکمه، قطع ارتباط با این رژیم، مجموعه دلایل میدانی، بین المللی، منطقه‌ای، موجب شد که رژیم صهیونیستی بپذیرد که آتش بس شود و تن در دهد.
در محتوای آتش بس و بند‌های آتش بس هم کاملا این عقب نشینی‌ها و در واقع پذیرش شکست دیده می‌شود.
 
سوال:آقای دکتر محمدی اگر بخواهیم از دو بعد بین المللی و حتی داخلی بررسی کنیم، پذیرفتن آتش بس برای خود رژیم صهیونیستی چه پیامد‌هایی در داخل خواهد داشت و در عرصه بین الملل چه پیامد‌هایی خواهد داشت به طور کلی تحلیلش کنید؟ 
آقای دکتر هادی محمدی:ببینید در عرصه داخلی، از هفته اول جنگ اختلاف بین جناح‌های مختلف، حتی کابینه امنیتی برجسته است.
یعنی بین نتانیاهو، آقای گالانت وزیر دفاع، آقای گانتس فرمانده ارتش و رئیس ستاد ارتش و حتی وقتی که در جلسات می‌نشینند به همدیگر نگاه نمی‌کنند. 
در مصاحبه‌های مطبوعاتی علیه هم صحبت می‌کنند.دامنه و ریشه این اختلافات در داخل رژیم از هفته اول جنگ بوده است و  تا امروز هم ادامه دارد.
یک تعبیری را آقای ولی نصر در یادداشتی که در فارن افرز نوشته است دارد، می‌گوید که منطقه با عملیات طوفان اقصی زیر و رو شده است و آمریکا برای این که بتواند هژمونی خودش را حفظ کند باید استراتژی جدیدی  به وجود بیاورد.
پذیرفتند که این شکست ویرانگر بوده است.
رئیس سابق استخبارات رژیم صهیونیستی آقای هالیوی می‌گوید  این بهترین وقت است که  ما زودتر آتش بس را بپذیریم زیرا فشار‌های مختلف دارد به اسرائیل وارد می‌شود یعنی اگر نپذیریم، دامنه مشکلات ما در داخل بیشتر می‌شود.
در سطح منطقه و در سطح بین الملل هم در واقع همین ابعاد به شکل دیگری وجود دارد.
 
سوال: آقای دکتر مقدم فر یک نکته‌ای را رهبر معظم انقلاب امروز در بیاناتشان اشاره کردند با توجه به نکته آخر که شما هم مورد تاکید قرار دادید و به بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، مناطق غیر نظامی اشاره کردید.
رهبری فرمودند که این بمباران‌ها و ظلم‌های بی رحمانه عمر این رژیم غاصب را کوتاه‌تر می‌کند. 
 
آقای دکتر حمیدرضا مقدم فر: بله، آن شکست‌های چهار گانه، این‌ها در واقع  توی این چهار مرحله اقداماتی داشتند، یعنی بعد از طوفان و بعد از آن مرحله اول، اقدامات برای ترمیم بود.ولی هدف گذاری‌ها غلط بود و توجه به این نداشتند که این ترمیم پذیر نیست.شکستی که خوردند، شکست راهبردی بود.اقداماتشان تاکتیکی بود.این که بیایند یک بیمارستان را با عملیات روانی بگوینداین قرارگاه حماس است.
خوب عملیات‌های روانی تکنیک هایش دروغ، شایعه و بزرگ نمایی و کوچک .. بعد از یک مدت کوتاهی معلوم می‌شود.
معلوم شد که این جا فیلم گرفتند و دیدند که از بیمارستان خبری نیست و این دروغ بوده است و سریعا این هدف گذاری  تاکتیکی شکست می‌خورد.
پس ببینید یکی از شکست‌ها و عذرخواهی می‌کنم یکی از حماقت‌های بزرگ این رژیم که فرمودند که الحمدالله الذی جعل الاعدائ نا من الاحمقاء 
خدارا شکر این‌ها حماقتشان بود.
این‌ها اگر روز اول شکست را می‌پذیرفتند و تمام می‌کردند این قدر مثل کسی که در باتلاق است و اگر تکان نخورد همان طور در یک فرآیند زمانی می ماند، اما وقتی تقلا می‌کند با یک سرعت بیشتری فرو می‌رود.امروز این رژیم همین گونه شده است.
یعنی در حمله زمینی اش، در حمله بیمارستان، بمباران‌ها و این نسل کشی و جمعیت زیادی که مورد کشتار قرار گرفتند.این در واقع دست و پا زدن توی باتلاق بود. 
امروز واقعا باید این اذعان کرد که پذیرش آتش بس برای این رژیم کودک کش، خیلی ضروری است و خیلی بیشتر به آن نیاز دارند تا حماسی‌ها و اهل غزه، چرا؟
ببینید این‌ها اصلا نمی‌توانند مدت طولانی شرایط سخت را تحمل کنند.
یعنی همین الان برای شان خیلی، حتی این شرایط که برای مردم غزه، عادی است برای این‌ها قابل تحمل نیست.
حالا این‌ها نزدیک پنجاه روز است که توی این شرایط دارند زندگی می‌کنند.
این‌ها توی جنگ سی و سه روزه و بیست و دو روزه هم نشان دادند که مرد این میدان‌های طولانی نیستند.بن گوریون شصت سال پیش به این‌ها توصیه کرد که عملیات‌ها و اقداماتتان خیلی سریع باشد.به فرسایش نخورید، نمی‌توانید تحمل کنید.پس هدف گذاری غلط، این که حماس را ما باید نابود کنیم، چه بود.
دو هدف عمده.از بین بردن حماس و آزادسازی اسراء؛ که بیاییم غزه را بگیریم و اسرا را آزاد کنیم.
 
سوال: نکته‌ای که سید حسن نصرالله هم به آن اشاره کرد.
اشتباه‌های استراتژیک.
آقای دکتر حمیدرضا مقدم فر: بله، یکی از اشتباهات همین بود که حماس را نمی‌توانید از بین ببرید.
مقام معظم رهبری هم فرمودند و آقای سید حسن نصرالله هم فرمودند و معلوم هم شد.نتوانستند.یعنی شکست خوردند.خوب حالا اسرا چی.
یک دانه اسیر هم نتوانستند توی این مدت  حدود پنجاه روز  آزاد کنند.
اینکه تن دادند به آتش بس یعنی شکست. پذیرش آتش بس توسط اسرائیل یعنی شکست، شکست پنجم و اعتراف به شکست در آن چهار مرحله.
 
سوال: آقای دکتر محمدی هفتم تا پانزدهم مهر زلزله ویرانگر طوفان الاقصی، در نظر بگیریم و بعد از آن خط رسانه‌ای که رسانه‌های غربی و عبری و همسو با رژیم صهیونیستی دنبال کردند.
شروع تجمع‌ها و تظاهرات‌های مردم در بسیاری از کشور‌ها و همسو شدن کشور‌ها و ملت‌ها با مردم مظلوم فلسطین. در پایان این سوال را مطرح می کنیم که وظیفه کشور‌ها در مقابل جنایات و وحشی گری‌های رژیم صهیونیستی چیست؟ مخصوصا در جهان اسلام، با توجه به این موجی که  در کشور‌های مختلف دنیا دیدیم.
 
 آقای دکتر هادی محمدی:  خیلی واضح است آن چیزی که در وهله اول باید مورد تاکید قرار داد، این است که باوجود یک سیطره امپراطوری رسانه‌ای حقیقت آن چه که در غزه جاری بوده است، فجایع، جنایات، نسل کشی و رفتار‌های وحشیانه، فراقانونی رفتار کردن و در واقع پایبند نبودن به قوانین بین المللی موجب شده است که افکار عمومی جهانی باوجود این سیطره امپراطوری رسانه‌ای منفعل شود و واکنش نشان دهد.
صحنه‌های غزه اگر که در واقع به این فجیعی نبود شاید افکار عمومی جهان تحت  تاثیر قرار نمی‌گرفت؛ لذا ادامه این وضعیت توسط رژیم صهیونیستی موتور محرک  بیشتر مردم در دنیا است.
ضمن این که ظرفیتی که الان در دنیا ایجاد شده است اگر در هفته اول، دوم، سوم نگاه می‌کردیم، واکنش‌های دولت‌های مختلف جهان واکنش‌های خیلی خجول بود.
یعنی خیلی معمولی دنبال مثلا توقف جنگ باشند، اشاره‌ای به این شرایط نمی‌کردند.
الان مطالبه چندین کشور از آی سی سی برای بررسی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مطرح است.
فشار و مطالبه آن‌ها که کشور‌های موثر بین المللی هم هستند، مثل آفریقای جنوبی و مجموعه دیگری از کشور‌ها.
طبیعتا این پیگیری‌ها و جا افتادن این که این موارد جنایت رژیم صهیونیستی است افزایش پیدا کرده است، باز یک عامل دیگری است که در واقع حرکت مردم را استمرار می‌دهد.
اصلا یکی از علل پذیرش آتش بس توسط آمریکا در وهله اول که در تلفن دیشب به آقای نتانیاهو  اعلام کردند که باید آتش بس را بپذیرید و آقای نتانیاهو هم اعلام می‌کند که شرایط سختی بر ما حاکم است.ناچار هستیم  تایید بکنیم همین است.
آن‌ها قرار نبود که پای این بروند، ولی برای سفید نمایی در عرصه بین المللی ناچار هستند که بگویند خوب ما به یک آتش بس پایبندیم ولی خوب فضای افکار عمومی به اینها بی اعتماد است.
همان طور که در داخل رژیم صهیونیستی، خانواده اسرای اسرائیلی  به کابینه آقای نتانیاهو و حکومتشان بی اعتماد است؛ و حتی در نظرسنجی هم که شد، اعلام کردند  ادامه این وضعیت را نمی‌خواهیم و آقای نتانیاهو باید کنار برود و لذا آقای بن کسبیت که یکی از نویسنده‌های معروف اسرائیلی است، می‌نویسد که شما شکست خوردید و در واقع این پیروزی برای حماس ثبت شد؛ لذا افکار عمومی و کشور‌های مختلف برای حداقل اقدام نمادین هم شده پیگیر جنایات جنگی رژیم صهیونیستی است و فشار خودشان را ادامه می‌دهند.
البته، مسلما دیپلماسی کشور‌های مستقل می‌تواند در تقویت این کمک کند.
 
سوال: آقای دکتر مقدم فر با تحلیل همه شاخص‌هایی که رژیم صهیونیستی در طول سال‌های مختلف به آن هامی‌بالید ، یعنی قدرت نظامی، قدرت اطلاعاتی و قدرت امنیتی و اشاره کردید یک ارتش تا دندان مسلح می‌بینیم که از بعد طوفان الاقصی، تا امروز و این شرایط که الان  آتش بس را پذیرفته است،  برای خروج از بحرانی که خودش ساخته ناتوان است.
 
آقای دکتر حمیدرضا مقدم فر: یکی از مواردی که امروز به نظرم اسرائیل تن به این آتش بس داده است همین است که واقعا در بن بست گیر کرده بودند هنوز هم هستند.
یعنی این که می خواستند یک برون رفت آبرومندانه داشته باشند و بگویند که پیروز بودیم یا حداقل این قدر در خروج از جنگ خفیف و خوار نشوند ، یک بن بست کلی برای همه شان بود.
من تصور می‌کنم که ممکن است ، همین الان اتاق‌های فکرشان دنبال این راه‌ها هستند. خوب راه نظامی را که تجربه کردند.عرض کردم که در چهار مرحله عملیات شکست خوردند.‌می‌دانند که راه به جایی ندارند و مقاومت ندارند.آن ارتش تمام شد.آن اطلاعات و امنیت تمام شد. هژمونی فرو ریخت.
امروز تکیه یا حتی تکیه قدرت‌های بزرگ،  آمریکا، انگلیس و آلمان و فرانسه  نتوانستند خیلی کمک شایانی بکنند .
حتی این‌ها خیلی دوست داشتند آمریکا و دیگران را ورود مستقیم به جنگ بدهند.
خوب آن‌ها نیامدند و پشتیبانی و حضور، هدایت عملیاتی داشتند، ولی مستقیم نیامدند .خوب چکار باید بکنند؟ من تصورم این است که ممکن است یک نمایش‌هایی اجرا کنند.ما باید آماده این نمایش‌ها باشیم.
مثلا فرض کنید توی همین چهار روز یا روز‌های آینده، گناه‌ها را به گردن نتانیاهو بیندازند و بگویند مثلا این آقا تقصیر داشت.
همه این جنایت‌هایی که شد مال ایشان بود.
یک ضرب المثلی توی خود یهودی‌ها و صهیونیست‌هاست  به نام بز فراری.
بز فراری، داستانش این است که می‌گویند که اگر بزی را شما بیایید جلوی او اعتراف کنید و گناه‌ها را بگویید و بعد هم فراری اش بدهید. گناه‌هانتان پاک می‌شود و آن گناه‌ها با بز می‌رود. ممکن است از استراتژی بز فراری استفاده بکنند.
 
سوال:یعنی برای خاموش کردن بخشی از آن چالش‌های درونی رژیم صهیونیستی خط کشیدن روی نتانیاهو را در دستور کار قرار بدهند؟
 
آقای دکتر حمیدرضا مقدم فر: درونی و بیرونی رژیم صهیونیستی کلا نتانیاهو را هدف قرار بدهند، توی همین چهار روز نتانیاهو را حذف کنند و بگویند این مقصر بوده و عرصه میدان و عرصه نظامی را تبدیل کنند به یک عرصه سیاسی و شروع کنند کنشگری و واکنش‌های سیاسی و  آبرویشان را جمع کنند.
 
سوال: یک دقیقه زمان داریم. ادامه سناریو‌هایی که در ذهنتان است؟
 آقای دکتر حمیدرضا مقدم فر:
عرض می‌کنم یکی از جهات این است، ولی در هر صورت ما باید این را همواره در نظر بگیریم که تکنیک‌های رسانه‌ای، عملیات روانی، حتی عملیات شناختی، صهیونیست‌ها بر این جریان بسیار مسلط هستند و می‌توانید همین الان که  آتش بس شده است این را ببینید.
آتش بسی که خودش یک نماد و علامت شکست است، این را در افکار عمومی تبدیل کنند به اقتدار.تبدیلش کنند به پیروزی.ما باید مراقب این‌ها باشیم.
 
سوال: بسیار خوب آقای دکتر محمدی فکر می‌کنم دو دقیقه زمان داشته باشیم تا پایان گفتگو، چشم انداز کوتاه مدت و میان مدت هم به ما بفرمایید؟
آقای دکتر هادی محمدی: چند تا خبر بدهم که آقای ایهود باراک در خصوص بیمارستان شفاء که به شدت رژیم صهیونیستی را  در صحنه بین المللی مورد عتاب قرار داد و این‌ها اعلام کردند که زیر آن‌ها تونل‌هایی است.
آقای ایهود باراک  با بی بی سی مصاحبه  و اعلام کرده است که در ۱۹۷۲ ارتش اسرائیل  در غزه حضور داشت.این تونل‌ها و این تاسیسات زیرزمینی را  برای توسعه بیمارستان درست کرده است.یعنی  آن دروغی را راجع به حماس دنبال می‌کردند برملا کرده است.
یک نکته دیگری هم آقای بن کسبیت اضافه می‌کند و می‌گوید این آتش بس پیروزی برای مقاومت است.‌می‌گوید این آتش بس فرصت پیروزی نهایی از اسرائیل را هم می‌گیرد و اسرائیل فاقد گزینه است.
این در واقع وضعیت کنونی است که خود اسرائیلی‌ها در رسانه‌های اسرائیلی و مقامات امنیتی توصیف می‌کنند.
امروز دیدم که آن‌ها اشاره می‌کنند آقای نتانیاهو به خاطر این که عمر سیاسی اش مرتبط است با جنگ تا زمانی که بتواند جنگ را ادامه دهد.
معتقدند که ممکن است در خلال چهار روز و حتی بعد از آن، مجددا صحنه جنگ را  فعال کند و آتش جنگ را بخواهد گسترش بدهد.ولی از طرفی این گزینه با چالش‌های زیادی روبه روست.
هم در صحنه بین المللی و صحنه داخلی و توانایی ارتش هم که بتواند اهدافش را تحقق ببخشدمطرح است و لذا این موضوعات هم مطرح است، ولی آن چیزی که مسلم است، حتما نتانیاهو برای بعد از چهار روز و یا ساعت‌های غیر از آتش بس دست به شیطنت خواهد زد.
چنانچه امروز در طی بیست و چهار ساعت گذشته فجایع زیادی را مرتکب شدند.
شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۹۸۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲     ساعت: ۱۱ : ۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024