صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛

تا ۱۰ سال آینده در آستانه خودکفایی محصولات کشاورزی قرار می‌گیریم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ما در افق هزار و چهارصد و یازده یعنی ۱۰ سال دیگر در بسیاری از محصولات راهبردی یا در آستانه خودکفایی قرار خواهیم گرفت یا خودکفایی کامل به وجود می‌آید.

به گزارش جهانی پرس از صداوسیما، برنامه گفت و گوی ویژه خبری روز یکشنبه با موضوع بررسی سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی است که آقای خیام نکویی؛ رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (حضوری در استودیو) وآقای برزویی؛ دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی (حضوری در استودیو) مهمان این برنامه بودند، مشروح این برنامه را در زیر می خوانید.
 
 
سوال:آقای دکتر خیام نکویی، رونمایی سند امنیت ملی غذایی، اصلا امنیت ملی غذایی یعنی چی؟
خیام نکویی:  امروز رونمایی با ریاست قوه مقننه انجام شد.به اعتقاد من این سند ابعاد بسیار زیادی از لحاظ اجرایی بودن پیدا کرده است.
 
سوال:  به ما بگویید که هر کدام از این دستگاه‌هایی که نام بردید  قرار است چه مجموعه وظایفی را انجام دهند؟ و چیزی که الان رونمایی شده است یعنی امنیت غذایی برای مردم چه اهمیتی دارد؟
خیام نکویی: ببینید  تا سال هزار و نهصد و هشتاد و شش وقتی صحبت از تامین امنیت غذایی می‌شد یعنی این که کشوری بتواند غذا‌های مورد نیاز مردمش را تامین بکند.حالا این که چه طور دسترسی داشته باشند به این غذا و از بُعد اقتصادی و یا تامین پروتئین مورد نیاز بدن شان را داشته باشد در رژیم غذایی، این‌ها مورد نظر نبود.ولی وقتی امروز صحبت از بحث امنیت غذایی می‌کنیم یعنی این که از نظر فیزیکی و اقتصادی ،مردم در طول شبانه روز به غذا‌ی کافی، حلال و مغذی برای یک زندگی فعال دسترسی داشته باشند و تحت یک رژیم غذایی نیاز‌های خودشان را تامین کنند.به همین جهت امروز امنیت غذایی ابعاد مختلفی دارد.
 
تامین و دسترسی مردم به غذای مورد نیازشان، امنیت غذایی است
خیام نکویی: یکی از ابعاد امنیت غذایی بحث در حقیقت دست فراهمی است.مقصود از فراهمی این است که کشور‌ها بتوانند بر مبنای تولید داخلی یا تجارت یا از طریق کشت فراسرزمینی  این غذا را برای مردم شان تامین کنند.بعد امنیت غذایی بُعد دسترسی است یعنی از نظر اقتصادی مردم بتوانند به غذای کافی دسترسی داشته باشند و از نظر اقتصادی تامین کننده  غذایشان باشد  ما اگر فقط توانستیم تامین کنیم، ولی توان اقتصادی مردم کافی نبود، امنیت غذایی محقق نمی شود.
 
سوال:آقای دکتر برزویی  می‌شود نتیجه گرفت دریک سند جامع، ابعاد مختلفی در نظر گرفته است و در یک بازه زمانی ابزار اجرایی متفاوتی دارد که شما در شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال حدود نود و نه کار و بحث روی آن را آغاز کردید سنخیتش با شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت این که روی آن کار کردید چه بوده است؟
برزویی: شورای عالی انقلاب فرهنگی دو وظیفه اصلی دارد. بحث فرهنگ و اجتماع و بحث علم و فناوری.پس سیاست گذاری و هدایت کلان علم و فناوری کشور به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.سند امنیت غذایی نیز  از اسناد علم و فناوری کشور است کما این که شورای عالی انقلاب فرهنگی قبلا چنین اسنادی را تصویب کرده است و چنین اسنادی را تصویب خواهد کرد.به عنوان نمونه سند نانو، سند گیاهان دارویی، سند هوا و فضا، سند علوم شناختی و اسناد مشابه تا کنون این همه اسناد علم و فناوری است کما این که همین الان داریم اسنادی را نهایی سازی می‌کنیم.سند هوش مصنوعی، سند ملی هوش مصنوعی، سند کوآنتوم، سند دریایی، سند زیست فناوری سند‌هایی هستند که در واقع در حال تدوین هستند.
 
مقام معظم رهبری بر تامین امنیت غذایی تاکید دارند
برزویی: پس یکی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست گذاری در حوزه کلان علم، فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان است.از طرفی حضرت آقا در بیاناتشان به ویژه در سال‌های اخیر، به ویژه در چند سال اخیر به طور ویژه تاکید روی بحث اقتصاد دانش بنیان روی حوزه امنیت غذایی داشتند که اگر اجازه دهید من عین فرمایش حضرت آقا را من بخوانم که بدانید ما اصلا چرا ورود کردیم به بحث سند ملی امنیت غذایی.متاسفانه بخش کشاورزی از عرصه دانش بنیان یک مقداری دورتر از بخش‌های صنعت و خدمات و مانند این هاست.اگر ما در کشاورزی شرکت‌های دانش بنیان را افزایش بدهیم و دانش را در مسئله کشاورزی به کارگیری کنیم می‌توانیم در امر اصلاح بذر، در مورد آبیاری نوین، در مورد شیوه‌های جدید تولید، در مورد بهره وری بهتر از آب و خاک حداکثر استفاده را بکنیم و بهره وری مان را افزایش بدهیم.
 
وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و وزارت نیرو در این سند دخیل هستند
برزویی: وقتی که در کشاورزی توانستیم این پیشرفت‌ها را به وجود بیاوریم و تحول جدی ایجاد بکنیم این موجب می‌شود که امنیت غذایی کشور حاصل بشود.یعنی عین فرمایش آقا در واقع سند است و آخرینش هم در هشت شهریور هزار و چهارصد و یک فرمودند مسئله امنیت غذایی یک مسئله درجه یک است؛ که نباید از آن غفلت شود.همین جوری که می‌بینید کاملا این سند، سند علم و فناوری است و ما واقعا تشکر می‌کنیم از وزارت جهاد کشاورزی تقریبا از سال نود و هشت که حضرت آقا فرمانی را دادند برای تدوین این سند در وزارت کشاورزی، دبیرخانه تشکیل شد با هماهنگی شورای عالی، دو سال روی این سند کار شد.فرآیند‌های زیادی را طی کرد.در خود ستاد جلسات بسیاری زیادی در ستاد نقشه جامع و در نهایت الحمدالله نهایی سازی و به نتیجه رسید.جا دارد که چهار دستگاهی را  که بیش از همه در این جا کمک کردند داشته باشیم.وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و وزارت نیرو بیشترین سهم را در تدوین این سند داشتند.
 
سوال: آقای دکتر خیام نکویی قبل از برنامه اشاره کردید که ما در حوزه امنیت غذایی خیلی وقت است کار را  آغاز کردیم حالا به صورت جسته و گریخته و امروز شاهد جامع‌ترین در حوزه امنیت غذایی در کشور هستیم.قرار است با اجرای سند امنیت ملی غذایی چه اتفاق‌هایی بیفتد؟عدد و رقم‌هایی که ما از افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و اجرایی شدن بخش‌های مختلفی را داریم که بخش عمده‌ای از آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، قرار است چه چشم اندازی داشته باشد؟
خیام نکویی:  فرصت شد راجع به ضرورت سند عرض خواهم کرد؛ که چرا یک سند جامع نیاز داشتیم.
منتهی فرمایشی که شما دارید من یکی – دو تا مثال می‌زنم.یکی از ویژگی‌های این سند این است که کاملا شاخص‌های کمی دارد.اول این که این سند ۱۰ ساله است، بنابراین یک ریل گذاری برای اولین بار و چهل و چهار سال بعد از پیروزی انقلاب ما در حوزه امنیت غذایی داریم.ما الان تولیدات بخش کشاورری، مجموعا صد و بیست و پنج میلیون تن است.بدو پیروزی انقلاب بیست و پنج میلیون تن بود.ما در طول چهل و چهار سال صد میلیون تن افزایش تولید داشتیم.اما شرایط موجودمان به گونه‌ای نیست که ما در حقیقت صد در صد نیازمان را تامین کنیم.حدود هشتاد درصد ما ضریب خودکفایی داریم.
 
سئوال: سالانه ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار واردات داریم
خیام نکویی: آن میزان هم سالیانه بین ۱۰ تا شانزده میلیارد دلار واردات داریم؛ که حالا اگر فرصت شد من بیشتر اشاره خواهم کرد.یکی از نکاتی که در افق چشم انداز سند دیده شده است این است که بدون تولیدات گلخانه‌ای ما در افق هزار و چهارصد و یازده میزان تولیدمان از تقریبا صد، حدود صد و بیست تن به صد و چهل و پنج میلیون تن برسد و مجموع در حقیقت تولیدمان که امروز صد و بیست و پنج میلیون تن است، به صد و شصت میلیون تن برسد.پس شما ببینید اگر ما بخواهیم یک همچین افزایشی از لحاظ کمی داشته باشیم نیازمند این هستیم که یک اتفاقات هم افزایی در کشور بیافتد.در گذشته تصوری این بود که امنیت غذایی مسئولیت یک وزارت خانه است مثل وزارت خانه جهاد کشاورزی.
 
سند امنیت غذایی یک سند فرادستگاهی است
خیام نکویی: اگر شما می‌بینید که امروز سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و توسط ریاست محترم شورا که رئیس محترم جمهور هستند ابلاغ شد مال این است که این سند، سند فرادستگاهی است و حداقل هفت – هشت تا وزارت خانه درگیر هستند. عمود خیمه امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی است، ولی بدون وزارت علوم که در حقیقت تربیت کننده نیروی انسانی مورد نیاز در بخش کشاورزی است و یا وزارت بهداشت که حوزه سلامت را بر عهده دارد و یا وزارت صنعت، وزارت نفت، معاونت علمی و فناوری که هر یک وظایفی را در این سند به عهده دارند.
 
۱۰ سال دیگر در بسیاری از محصولات راهبردی یا در آستانه خودکفایی قرار خواهیم گرفت
خیام نکویی: طبیعتا اجرای یک سند جامع امکان پذیر نیست؛ بنابراین مهم‌ترین اتفاقی که خواهد افتاد ما در افق هزار و چهارصد و یازده یعنی ۱۰ سال دیگر در بسیاری از محصولات راهبردی یا در آستانه خودکفایی قرار خواهیم می‌گیریم یا خودکفایی کامل به وجود می‌آید.به عنوان مثال در تولید گندم، شکر، حبوبات و جو، جوی دانه‌ای این پیش بینی شده است بتوانیم به خودکفای دست پیدا کنیم.در تولید آبزیان ما الان از صد و بیست و پنج میلیون تن بخش کشاورزی مان یک درصد کل تولیدات آبزیان است، این در حالی است که ما پنج هزار و هفتصد کیلومتر در حقیقت سواحل داریم و در افق هزار و چهارصد و یازده در سند دیده شده است که این میزان صد در صد افزایش پیدا کند و به دو میلیون و ششصد هزار تن برسد.
در حوزه‌های دیگر هم همین است؛ بنابراین در حقیقت یکی از ابعاد این سند که با شاخص‌ها کاملا تعریف شده است، در بُعد کمی است و یکی هم از بُعد کیفی است که حوزه سلامت است.
سوال:  آسیب شناسی سند‌های مختلف در حوزه‌های مختلف در مقاطع زمانی با قوت به تصویب می‌رسد.دنبال می‌شود و در برخی مقاطع زمانی دیگر حالا با دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی یا شاید شرایط متفاوت از اهمیتش کاسته می‌شود و یا بعضا به دست فراموشی سپرده می‌شود.تضمین اجرایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجرای سند ملی امنیت غذایی دیده است چیست؟
برزویی: سوال خیلی مهمی است.اولا برگردم به خود همین امنیت غذایی . در دو دولت مختلف دو تا وزیر کشاورزی مختلف رویکرد‌های مختلفی  داشتند.یک وزیر کشاورزی اعتقاد داشت کشور می‌تواند برای سیصد میلیون نفر جمعیت کاملا به خودکفایی برسد و امنیت غذایی ایجاد کند بدون واردات.این یک رویکرد است.اگر این رویکرد باشد همه  زیرساخت هاش می‌رود در این مسیر.دقیقا یک دولت دیگر عکس این را مطرح می‌کند و می‌گوید کشور توان بیش از شصت میلیون نفر تامین مواد غذایی  را ندارد.بقیه اش را باید وارد کنیم.ببینید داشتن یک سند در واقع فرادستگاهی، فراقوه‌ای، کمک می‌کند که کشور تصمیمات دُرُست بگیرد. همان که آقای دکتر خیام نکویی گفتند این سند در صدد است که حداقل در ۱۰ سال آینده بدانیم که چه مسیری را برویم.چون کاملا شاخص‌ها مشخص است.عدد‌ها مشخص است.مصوبات شورای عالی دقیقا حکم قانون دارد.یعنی دُرُست قانون گذار مجلس شورای اسلامی است، و سیاست‌هایی که در شورا است، لازم الاجراست برای همه دستگاه‌های اجرایی.چون شورای عالی، شورایی است که روسای سه قوه در آن حضور دارند. 
 
سوال: و الان وظیفه نظارت بر عهده چه کسی خواهد بود؟ 
برزویی: ببینید شورای عالی در همه اسناد جنبه نظارتی دارد.به هر دلیلی  اگر دستگاهی اجرا نکند، سیستم‌های نظارتی کشور موظف هستند  به آن رسیدگی کنند.امسال در بسیاری از اسناد مان قوه قضاییه را دخالت دادیم و قوه قضاییه آنها را مکلف به اجرا کردند. بنابراین حتما اسناد ما جنبه عملیاتی دارد. چون این حوزه بسیار هزینه بر است و اگر یک رویکرد را عوض کنید برای کشور منافع زیادی خواهد داشت؛ بنابراین در آینده تکلیف هر دولتی بیاید، مشخص است.هر وزیری بیاید  در همه دستگاه‌ها باید در این مسیر حرکت کند و بتواند به نتایج مطلوبی برسد.
 
سوال: آقای دکتر اشاره کردید قرار است در این افق ۱۰ ساله عدد و رقم‌ها تغییرات عمده‌ای داشته باشند و در آستانه خودکفایی قرار بگیریم.در برنامه ششم هم ما برنامه‌هایی داشتیم برای خودکفایی یا در آستانه خودکفایی برخی از محصولات کشاورزی. می‌خواهم برسم به سوالی که آیا ما ظرفیت داریم در این افق ۱۰ ساله  به این چشم اندازی که تعریف کردیم، برسیم؟
خیام نکویی: به نظر من این سوال خیلی مهمی است.شاید اساسی‌ترین سوال این است که ما اگر سند جامع می‌نویسیم اصلا امکان تحقق آن وجود دارد یا نه؟چون حقیقتا در  این زمینه هم دیدگاه مختلفی حتی متخصصین دارند.من اعتقاد دارم علی رغم همه محدودیت‌هایی که ما داریم این امر ممکن است.ببینید تقریبا حدود پنجاه سال پیش تا الان ایران دو درجه  گرم‌تر شده است. ما امروز پدیده تغییر اقلیم را داریم.ما امروز مواجه هستیم با کاهش میزان بارندگی.در طول این چهار دهه میانگین بارندگی کشور از دویست و پنجاه میلیمتر رسیده است به دویست و بیست میلیمتر.خشکسالی گسترش پیدا کرده است.ما شاهد افزایش جمعیت بودیم.بدو پیروزی انقلاب سی و شش میلیون بوده است و الان هشتاد و هفت میلیون است.سال چهارصد و سی، صد و سه میلیون جمعیت با این روند رشد است. پس نیاز غذایی بیشتری داریم؛ و بسیاری از محدودیت‌های دیگر. 
 
هجده میلیون سطح خاک‌ زیر کشت داریم
خیام نکویی: الان هجده میلیون مجموع خاک‌هایی سطح زیر کشت محصولات مان هم در حوزه آبی و هم دیم است که خوب وقتی شما این‌ها را ببینید با یک مجموعه ویژگی‌هایی که ما داریم، ما را به این نتیجه می‌رساند که واقعا ظرفیت این که بتوانیم به تامین امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم وجود دارد.حالا چه طوری؟ببینید ما یک ظرفیت دانشی داریم، ما دوازده هزار نفر هیئت علمی فقط در بخش کشاورزی داریم که این‌ها شاید درگیرشدن شان به طور مستقیم در حوزه اجرای این سند کلا در حوزه امنیت غذایی خیلی محدود بوده است.در سند پیش بینی شده است که این اتفاق بیفتد.از طرفی یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که باید این سند را به موفقیت برساند کشاورز است.
 
سوال:دیده شده است در این سند؟
خیام نکویی: الان میانگین سند کشاورزی تقریبا پنجاه و چهار سال است و حدود پنج میلیون بهره بردار داریم، تولید کننده هستند.
در حالی که ما به تناسب این که این افراد بازنشسته می‌شوند، نیروی انسانی مکفی تربیت نمی‌کنیم؛ بنابراین در سند دیده شده است که ما تربیت کشاورزان آینده را داشته باشیم بر پایه سیاست گذاری‌های نظام جامع آموزش کشاورزی در وزارت علوم.از طرفی ما کشوری هستیم که هشت هزار و سیصد گونه گیاهی داریم که دو هزار گونه فقط بومی جمهوری اسلامی ایران است.بیش از دو هزار و دویست گونه اش، گونه‌های گیاهان دارویی است.
در حوزه‌های دیگر ما ظرفیت‌هایی داریم . ما سیصد روز از سیصد و شصت روز کشور مان آفتابی است.یعنی ظرفیت انرژی که می‌توانیم در بخش کشاورزی به کار ببریم بالااست.
 
سوال: پس همه فِلِش‌ها می‌رود به سمتی که ما می‌توانیم.
خیام نکویی: بله ما یازده اقلیم از سیزده اقلیم دنیا را داریم و چهار اقلیم همزمان را داریم.مجموع عوامل کاملا  ما را به این سمت می‌برد که امکان اجرایی شدن سند و دستیابی به امنیت غذایی وجود دارد.
 
سوال: به ما بفرمایید بحث الگوی کشت که حالا توی بحث سند هم دیده شده است مبتنی بر آمایش سرزمینی است؟
خیام نکویی: بله ببینید الگوی کشت دو مولفه اصلی دارد.یکی افزایش بهره وری و دوم مطلوبیت سازی.افزایش بهره وری بدون توجه به مطلوبیت سازی و  با افزایش ضریب نفود دانش اتفاقات خوبی را می توان در بخش کشاورزی رقم زد.مثل گندم.هزار و چهارصد و یک با افزایش بهره وری سه میلیون تن به گندم ما اضافه شد.سال جاری شش میلیون تن.اما حوزه مطلوبیت سازی که مولف الگوی کشت است نیاز به همت مالی دارد.
یعنی شما نمی‌توانید به کشاورز بگویید فلان محصول را کشت نکن، ولی نتوانید مطلوبیت ایجاد کنید.اگر می‌خواهیم کشتی ایجاد کنید که از لحاظ اقتصادی برای او به صرفه نیست باید بتوانید حمایتش کنید و تامین کنید.متاسفانه توی آن بُعد حمایت‌های لازم صورت نگرفته  و اعتبار مُکفی برای کار دیده نشده است، ولی به اصطلاح در ضلع بهره وری اتفاقات خوبی افتاده است.من همین جا اشاره کنم اصلا بحث دانش بنیان شدن میوه اصلش افزایش بهره وری است.یعنی در دانش بنیان شدن اگر می‌گوییم میزان کَمی افزایش پیدا می‌کند برای این است که شما ضریب نفوذ دانش را افزایش می‌دهید و اتفاقی که می‌افتد بهره وری در مجموع افزایش پیدا می‌کند.
 
سوال: آقای دکتر برزویی دو سه دقیقه زمان داریم تا پایان برنامه، شما به سیاست‌های کلانی که در سند اشاره کرده است و آورده اید اشاره کنید.عدد و رقم‌ها و مبنای این عدد و رقم‌ها و بحث مبنای بودجه‌ای برای اجرای این سند.
برزویی: خدمت شما عرض کنم ما باید انتخاب سیاستی جدی می داشتیم. مثلا در بحث ظرفیت تولید.ما چه عددی باید بگیریم؟همان جوری که گفتم یک وزیر می‌گفت که من مثلا برای شصت میلیون نفر و یکی می‌گفت سیصد.ما انتخاب کردیم که ما باید برای صد میلیون نفر و توی سند پیش بینی کردیم.توی تولید محصول خوب ما محصولات راهبردی داریم، محصولات با ارزش افزوده بالا داریم.محصولات کشاورزی تک محصولی داریم.سیاستی که در این سند به کار رفت محصولات راهبردی بود یعنی این سیاست را گرفتیم.توی تامین نهاده‌ها که یکی از بحث‌های جدی بود بحث واردات مطرح بود یا تولید داخل با رویکرد دانشی.نکته‌ای آقای دکتر گفت اگر رویکرد دانشی و اقتصاد دانش بنیان بیاید، حتما به این هدف می‌رسیم.
 
سوال: در مورد سیاست بودجه‌ای و اعتباری به ما بگویید؟
برزویی:  هر سندی برای این که پیاده شود باید منابع لازم برایش دیده شود و ان شاءالله امسال سازمان برنامه  منابع لازم را برای سال آینده اجرای این سند می بیند که واقعا صد در صد به آن هدف‌های متعالی اش برسیم.
 
سوال: کمتر از یک دقیقه آقای دکتر خیام نکویی؟
خیام نکویی: مهم‌تر از تدوین و ابلاغ سند، اجرایی سازی سند است.اجرایی سازی سند مستلزم ردیف اعتباری مستقل برای اجرای سند است.
اگر نه عملیاتی نخواهد شد و من همین جا هم از همکاران مان در سازمان برنامه و بودجه کشور و هم از همکاران مان در مجلس می‌خواهیم اگر واقعا دغدغه بحث امنیت غذایی  دارند؛ یک ردیف اعتباری مستقل و حمایتی برای اجرایی شدن سند و متناسب با وظایف دستگاه‌های مختلف در نظر بگیرند.
شناسنامه


کدخبر: ۳۴۸۴۴۹
تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۰     ساعت: ۱۱ : ۲۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024