صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
معاون وزیر نفت:

مصرف بنزین کشور، سه برابر استاندارد دنیا

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، جلیل سالاری افزود: با احداث پالایشگاه‌های جدید و کیفی‌سازی پالایشگاه‌های موجود و انجام اقدام‌های لازم در زمینه بهینه سازی مصرف، ایران می‌تواند صادرکننده بنزین باشد.

وی افزود: نزدیک ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور مصرف می‌شود. در حوزه کیفی‌سازی خودرو‌ها و خارج کردن خودرو‌های فرسوده باید اقدام جدی صورت گیرد. هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به موازات تولید بنزین، احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی گام‌های جدی برداریم، از این رو همسو با این هدف طرح‌هایی در زمینه کیفی‌سازی و تولید و استفاده از خودرو‌های هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: اکنون در زمینه خاموشی مشعل‌ها به جلوگیری کامل از گازسوزی در مشعل‌ها نزدیک شده‌ایم و تنها یک یا دو پالایشگاه باقی مانده است که در حال اجراست.

وی بیان کرد: در عمده کلانشهر‌ها براساس تکالیفی که داریم بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو توزیع می‌شود. در زمینه دیگر فرآورده‌های نفتی هم تا سال ۱۴۰۴ به استاندارد یورو می‌رسیم.

سالاری افزود: در حوزه نفت‌کوره طرح‌های جامعی در همه شرکت‌های پالایشی طراحی شده است که به‌تدریج اجرایی می‌شوند. در این زمینه به همکاری میان‌دستگاهی نیاز داریم، زیرا طرح‌های ما بیشتر محیط زیستی هستند، از این رو تسریع در صدور مجوز‌ها الزامی است. اکنون در زمینه خاموشی مشعل‌ها به جلوگیری کامل از گازسوزی در مشعل‌ها نزدیک شده‌ایم و تنها یک یا دو پالایشگاه باقی مانده است که در حال اجراست.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۲۰۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۶     ساعت: ۱۰ : ۱۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024