صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
به بهانه روز اهدای خون؛

چندین فایده برای اهدای خون که نمی‌دانستید

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: برخلاف تصور، زنان با اهدای خون کم خونی نمی‌گیرند چراکه اگر این پیش بینی در مورد آن‌ها وجود داشته باشد، کارشناسان اهدای خون اجازه اهدای خون نمی‌دهند.

به گزارش جهانی پرس، کامبیز مهدی زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فواید اهدای خون، اظهار  کرد: فایده نخست اهدای خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی است و محققان دریافته‌اند که نزدیک به ۸۸ درصد از مجموع اهدا کنندگان خون، کمتر احتمال دارد که به حمله قلبی دچار شوند و نزدیک به ۳۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به هر نوع از بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

 
وی بیان کرد: مزیت اهدای خون، به عنوان انجام آزمایش‌های دوره‌ای پزشکی برای فرد اهدا کننده بوده و پیش از اهدای خون، لازم است فرد آزمایش هایی انجام دهد تا برخورداری از شرایط این کار در او تایید شود، در نتیجه سطح هموگلوبین، نبض و فشارخون اهداکننده ارزیابی می‌شود.
 
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی یادآور شد: اهدای خون مستمر سبب افزایش ضریب امنیت و سلامت خون شده زیرا در هر بار اهدا مشاوره انجام و کلیه آزمایشات غربالگری بر روی خون اهدایی انجام می‌شود.
 
مهدی زاده با بیان اینکه استان خراسان جنوبی هیچ زمانی در تامین نیاز خونی مراکز درمانی در مضیقه نبوده مگر در موارد بسیار نادر که نمونه آن در استان یافت نمی‌شده است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردها بهبود وضعیت هموگلوبین فرد است؛ بیماری‌های قلبی و عروقی در میان اهداکنندگان خون بسیار کمتر است.
 
وی با تاکید بر اهدای خون در زنان، گفت: زنان بدانند که با اهدای خون دچار کم خونی نمی‌شوند چراکه اگر این پیش بینی در مورد آن‌ها وجود داشته باشد، کارشناسان اهدای خون اجازه اهدای خون نمی‌دهند.
 
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه نیازمند افزایش تجهیزات در مراکز اهدای خون هستیم، افزود: در این خصوص نیازمند همراهی خیرین هستیم و همچنین عمده مشکل ما نیروی انسانی و استخدامی است.
 
وی گفت: در شهرستان بیرجند از هر یک هزار نفر ۴۵ نفر خون اهدا می‌کنند و این شاخص در طبس و قاین بالاتر است، اما در سایر شهرستان‌ها که مردم به راحتی به مراکز اهدای خون دسترسی ندارند، استراتژی ما این است که افراد به این مراکز نزدیک‌تر شوند تا شاخص ارتقاء یابد.
 
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اهدای خون مستمر، گفت: در سال گذشته در کشور ، ۵۴ درصد اهداکنندگان خون به صورت مستمر اهداء خون داشته‌اند اما در استان این رقم ۵۸.۸ بوده است که رقم خوبی است.
 
مهدی‌زاده از کسب رتبه پنجم خراسان جنوبی در اهدای خون زنان در سطح کشور خبر داد و افزود: تجهیزات انتقال خون کمیاب است و برخی پایگاه‌ها همچمون پایگاه طبس به دلیل نبود تجهیزات، پلاکت تولید نمی‌کند که امسال با پیگیری‌هایی که انجام شده تجهیزاتی مستقر خواهیم کرد تا پلاکت در شهرستان تولید شود؛ همچنین برای تکمیل مرکز جامع اهدای خون بیرجند نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار هستیم.
 
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی از استقبال خوب مردم برای اهدای پلاکت خون در استان خبر داد و گفت: پیگیر راه‌اندازی دستگاه‌های پلاکت فرزیس بیشتر در استان هستیم و به منظور رفع مشکل دسترسی به پایگاه‌ها در مرکز بیرجند، کانتینری به شمال شهر منتقل تا دسترسی مردم برای اهدای خون بیشتر شود.
شناسنامه


کدخبر: ۳۴۲۹۹۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۹     ساعت: ۹ : ۴۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024