صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
دبیرکل سازمان ملل متحد:

برای محدود کردن توفان‌ها باید گرمایش را محدود کنیم



دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به اجلاس مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار از کشورهای توسعه یافته خواست که منابع مالی و وعده‌ها برای اقدامات مربوط به تغییرات اقلیمی را محقق کنند.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی ویدیویی به اجلاس مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در تهران گفت: تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون نفر تحت تأثیر توفان‌های گرد و غبار قرار گرفته‌اند و فعالیت‌های انسانی این توفان‌ها را تشدید می‌کند.

گوترش همچنین با هشدار نسبت به نقش انسان در تغیییرات اقلیمی افزود: فعالیت‌های انسانی زمین را تخریب می‌کند و اقلیم را تغییر می‌دهد؛ همچنین موجب خشکسالی، بیابان‌زایی و گرمایش سریع می‌شود که نتیجه آن توفان‌های گرد و غبار شدیدتر و پرتکرارتر است.

وی تأکید کرد: این توفان‌ها محصولات کشاورزی را از بین می‌برند، دام‌ها را می‌کشند و به صنعت و سلامت انسان آسیب می‌رسانند؛ اما اقدامات انسان‌ها می‌تواند به آرام‌تر شدن اوضاع کمک کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد لازمه رسیدن به این هدف را همکاری‌های بین‌المللی دانست و گفت: به همین دلیل است که ما بر افزایش حمایت و سرمایه‌گذاری برای بهبود سیستم‌های هشدار زودهنگام پافشاری می‌کنیم؛ ما باید با حمایت از کشاورزان در جهت حفاظت از خاک سطحی و با احیای زیست بوم‌ها، با علل این مسئله مقابله کنیم.
گوترش خاطرنشان کرد: «دهه سازمان ملل متحد برای ترمیم زیست بوم» نقشه راهی را تا سال ۲۰۳۰ برای حفاظت و احیای زمین‌ها و زیست بوم‌های تخریب شده‌ در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین ما باید مدیریت آب را با بهبود روش‌های آبیاری و تقویت تاب‌آ‌وری تقویت کنیم و دسترسی به منابع آب پاک را به عنوان یک حق انسانی به رسمیت بشناسیم.

وی در بخش دیگری از پیام خود بر ضرورت محدود کردن گرمایش برای محدود کردن توفان‌ها تأکید و یادآوری کرد: برای این کار نیاز است که جهان با تسریع اقدامات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد، با افزایش دمای جهانی مقابله کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد، تولید کنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای را خطاب قرار داد و گفت: من پیشنهاد یک پیمان همبستگی اقلیمی داده‌ام که مطابق آن تمامی تولید کنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای تلاش مضاعفی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهند کرد و کشورهای ثروتمندتر، اقتصادهای نوظهور را برای رسیدن به این هدف حمایت خواهند کرد. علاوه بر این من «دستور کار تسریع کننده» را مطرح کردم تا تلاش‌های بیشتری در این راستا صورت گیرد.

گوترش توضیح داد: این دستور کار کشورهای توسعه یافته را تشویق می‌کند تا سال ۲۰۴۰ و اقتصادهای نوظهور تا سال ۲۰۵۰، که تعهد دهند تا حد امکان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر خالص برسانند. 
وی همچنین از کشورهای توسعه یافته خواست تا منابع مالی و وعده‌های داده شده برای مقابله با تغییرات اقلیمی از جمله سازگاری را محقق کنند. به علاوه تأکید کرد تمامی کشورها باید صندوق زیان و خسارات را در کاپ ۲۸ که نوامبر امسال برگزار خواهد شد، فعال کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان، همکاری های بین المللی را بسیار کلیدی خواند و توصیه کرد که کشورهای حاضر در اجلاس، از زمان خود در تهران برای ایجاد مشارکت، افزایش همکاری و تعهد به اقدامات عملی استفاده کنند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۴۱۶۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۱۹     ساعت: ۱۲ : ۱۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024