صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی تدوین و تصویب شد

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرشورای عالی حفاظت فنی از تدوین آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی در اردیبهشت‌ماه امسال توسط شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب در هیئت دولت خبر داد و گفت: آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی از فردا، ۱۸ بهمن‌ماه در سراسر کشور لازم‌الاجراست.

به گزارش جهانی پرس از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «احمدرضا پرنده» در نخستین همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی کار و توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر، گفت: جمهوری اسلامی ایران به مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی پیوسته است و از ۱۸ بهمن‌ماه امسال این مقاوله‌نامه در تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا می‌باشد.
 
وی افزود: قانون مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از تأیید توسط  شورای نگهبان، آیین‌نامه اجرایی توسط شورای‌عالی حفاظت فنی تدوین و توسط وزیر محترم کار به دولت ارسال و پس از طرح در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در هیئت دولت تصویب شد و به کلیه وزارتخانه‌ها ابلاغ شد.
 
پرنده بیان کرد: کلیه کارکنان در تمامی مشاغل کشور و در تمامی دستگاه‌های دولتی، خصوصی و عمومی، مشمول مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی می‌شوند.
 
وی تأکید کرد: براساس این مقاوله‌نامه کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه گزارش سالانه در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی به وزارت کار هستند و کمیته ملّی راهبردی اجرای آیین‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۵۵ در وزارت کار تشکیل شده و مدیران‌کل مرتبط ایمنی و بهداشت شغلی تمامی وزارتخانه‌ها و شرکای اجتماعی کارفرمای و کارگری عضو این کمیته هستند.
 
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت کار را نظارت بر حفظ و صیانت نیروی کار و ارتقای ایمنی نیروی کار، اعلام و اضافه کرد: وظیفه ایجاد شرایط ایمن محیط کار براساس ماده ۹۵ قانون کار و فصل چهارم قانون کار برعهده کارفرمایان است و کارفرمایان باید نسبت به تأمین شرایط ایمن کار، تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات ایمن، تهیه وسایل حفاظت فردی استاندارد، آموزش ایمنی به کارگران و نظارت بر انجام کار در شرایط ایمن را انجام بدهند و از طرفی نیروی کار نیز باید با توجه به آموزش‌های کسب نموده در حوزه ایمنی موارد ایمنی در کار را رعایت و از وسایل حفاظت فردی که در اختیار وی قرار داده شده، استفاده نماید.
 
وی خاطرنشان ساخت: تأسیس کمیته حفاظت فنی برای تمامی کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر الزامی است و کارگاه‌های زیر ۲۵ نفر نیز برحسب شرایط کار باید کمیته حفاظت فنی داشته باشند.
 
پرنده همچنین از فعالیت بیش از ۲۵ هزار کمیته حفاظت فنی در سراسر کشور خبر داد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۳۲۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۸     ساعت: ۱۱ : ۲۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024