صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

روایتی از رونق کسب و کار خانوادگی با پرورش سوسک

جوان سبزواری از طریق پرورش سوسک و فروش آن به دامداری‌ها، توانسته درآمد ماهانه خوبی کسب کند و این حرفه پردرآمد را به دیگران نیز آموزش دهد.

به گزارش جهانی پرس از پایگاه اطلاع‌‌رسانی کمیته امداد، شاید کمی متفاوت از هر شغلی باشد، این که کسب و کار فردی با پرورش سوسک گره خورده باشد. امین، جوان اهل شهرستان سبزوار اما در حیاط خانه‎اش و به همراه مادر و برادرش، سوسکی پرورش می‎دهد که برای دام و طیور جنبه خوراکی دارد؛ سوسک‎های پرورشی او مملو از پروتئین است و در ایران، برای خوراک دام‎ و طیور استفاده می‎شود و در خارج از ایران، مصارف خوراکی برای انسان دارد. امین این روزها، با کمیته امداد همکاری می‎کند و راهور مددجویانی است که می‎خواهند مانند او مستقل شوند و کسب و کاری از آن خود داشته باشند.

می‌گویند حالا شغلشان خانوادگی شده است، شغلی که شاید از نظر مادر خانواده ترسناک است، اما سود خوبی دارد. این مادر، به همراه دو پسرش، کسب و کار خودشان را شروع کرده‌اند و سوسک پرورش می‌دهند، سوسکی مخصوص که مصرف خوراکی دارد و پسر کوچکترش در حیاط خانه‎شان در شهرستان سبزوار، پرورش می‎دهد.

میل‌ورم و یا سوسک شب، نوعی سوسک خوراکی است که از طرف سازمان غذایی اروپا، به عنوان یک منبع پروتئین، شناخته می‎شود؛ سوسکی که کاملا پاکیزه است و اتفاقا مصرف خوراکی دارد و در برخی فرهنگ‌ها افراد از آن تغذیه می‌کنند.

امین صالح‌آبادی، آن زمان که این تعریف را از میل‎ورم شنید، به فکر فرو رفت، به این فکر که چه طور می‌شود، زمینه پرورش این سوسک را انجام دهد و خودش، سوسکی خوراکی را روانه بازار کند و از آن جایی که از کودکی، عاشق حشرات بود، مطالعاتش را شروع کرد و زمانی که فهمید می‌تواند در حیاط کوچک خانه‌شان، سوسکی پرورش دهد، موضوع را با خانواده‌اش درمیان گذاشت و برای شروع کسب و کارش، دست به کار شد.

امین تعریف می‎کند که کارش را ۲ سال قبل، با سرمایه ۲۰۰ هزار تومان پول و خرید ۲ هزار لارو (نوزاد سوسک شب) شروع کرد. زمانی که در جعبه‎های تمیز و مرتبی، در جایی که هوا تمیز و روشن است، بستری از سبوس‎های گندم و جوی پرک آماده کرد تا لاروهایش بتوانند در آنجا، محلی برای رشد و تغذیه خود، داشته باشند. خیلی زود، چند ماه بعد، لاروها رشد کردند و به سوسک‌هایی بزرگ و سیاه تبدیل شدند، زمانی که امین می‌توانست، آن‌ها را بسته‎بندی و روانه بازار کند.

امین حالا ۶۰ هزار سوسک دارد و ماهی بیش از ۱۰ میلیون تومان هم از این کسب و کار خانگی، سود می‌‎برد؛ او می‌گوید که کسب و کارش با سود ۵۰ درصدی همراه است. اغلب مشتری‎های او در ایران، دامداری‌ها و مراکز پرورش ماهی و آبزیان هستند. در خارج از کشور هم او، مشتری‌‎هایی دارد، سوسک‌های او به ازبکستان، عراق و چین صادر می‌‎شوند.

این اما آنچه که درباره این کارآفرین سبزواری باید گفت، نیست؛ امین این روزها، دانشجوی رشته متالوژی است و در کنار اعضای خانواده‎اش کسب و کار خودش را دارد. او تعریف می‎کند که مادرش، هنوز هم بعد از مدت زمان، ۲ سال، از حشرات سیاه‎رنگ می‎ترسد، اما همراه با او و برادرش، برای پیشرفت کسب و کار خانوادگی، تلاش می‌‎کند. این جوان سبزواری تعریف می‌کند که بازار خرید و فروش سوسک‌هایش خیلی هم داغ است؛ همین بهانه‌ای شده است که با کمیته امداد شهرش، سبزوار، همکاری کند. او به عنوان راهور کمیته امداد به مددجویان، راهنمایی می‎دهد تا کسب و کاری پرسود با موجودات زنده داشته باشند. به نظر این کارآفرین جوان، شروع کار، راحت است، باید مکانی تمیز و پرنور درنظر گرفت و برای شروع کار هم می‌توان با هزینه ۷ تا ۸ میلیون تومان شروع کرد؛ هرچند که بعد از راهوری و تلاش امین برای انتخاب درست مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، این کمیته وام ۱۰۰ میلیونی، برای شروع کسب و کار در اختیارشان قرار می‎دهد؛ مسئله‎ای که از نظر این کارآفرین، می‌تواند شروع خوبی، برای راه‌اندازی کسب و کار باشد، کسب و کاری خیلی هم پرسود است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۷۸۷۲
تاریخ: ۱۴۰۳/۱/۲۵     ساعت: ۱۵ : ۵۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024