صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
هیچ ستاره‌ای به او نمی‌رسد

هشت توپ طلا و پنج رکورد غیرممکن دیگر لئو مسی!

لیونل مسی، ستاره آرژانتینی، هشتمین توپ طلایش را در حالی به دست آورد که این تنها رکورد دست نیافتنی او نیست.

به گزارش جهانی پرس از "ورزش سه"، لئو مسی دوشنبه شب هشتمین توپ طلایش را در پاریس دریافت کرد. جایزه‌ای که از 18 دسامبر سال گذشته و پس از قهرمانی او در جام جهانی که تنها جامی بود که در طول دوران فوتبالش با آرژانتین کم داشت به نامش شده بود.

او در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده که این احتمالا آخرین توپ طلایش خواهد بود. این ستاره آرژانتینی به خوبی از این موضوع مطلع است که حالا که دور از تمرکز لیگ‌های بزرگ است، دوران فتح توپ طلا برایش به پایان رسیده است. او می‌داند که این دوشنبه آخرین رقصش بود که بهترین شکل برگزار شد. 

وقتی خود این بازیکن به این موضوع معترف است، شاید زمان آن رسیده باشد که ببینیم آیا کسی خواهد بود که بتواند روزی به چنین جایگاهی برسد. تکرار این روند دشوار به نظر می‌رسد، با توجه به این که او سه توپ طلا بیشتر از کریستیانو رونالدو دارد و نزدیک‌ترین افراد به آنها میشل پلاتینی، یوهان کرویف و مارکو فان باستن با سه توپ طلا هستند. اما این تنها رکورد دست نیافتنی او نیست.

 

 91 گل زده در تقویم یک ساله
ما درباره مجموع گل‌های زده در سطح باشگاهی و ملی صحبت می‌کنیم. برای درک بهتر این که چنین رکوردی که مسی در سال 2012 به ثبت رساند چه معنایی دارد، باید درباره نام‌هایی شناخته شده صحبت کنیم. 

روبرت لواندوفسکی و رونالدو که دو غول در زمینه گلزنی به حساب می‌آیند نهایتا موفق به زدن 69 گل در تقویم یک ساله شده‌اند. لوا در سال 2021 در بایرن غول‌آسای آن زمان به این رکورد رسید و رونالدو هم در سال 2013 در زمان حضورش در رئال مادرید این آمار را ثبت کرد.

ارلینگ هالند و کیلیان امباپه تا به حال در سال 2023 موفق به ثبت 44 و 40 گل شده‌اند و تنها دو ماه به پایان این سال میلادی باقی مانده است. همه ما قبول داریم که هالند سالی فوق‌العاده داشت، اما هنوز 47 گل با رکورد مسی فاصله دارد.

82 گل در یک فصل (73 گل باشگاهی)
این دو آمار شامل مجموع گل‌های زده شده (تیم ملی و باشگاهی) و گل‌هایی که فقط در عرصه باشگاهی در سال 12-2011 زده شده رکوردی را ثبت کرده است. اینجا بار دیگر باید به مقایسه روی بیاوریم. 

کریستیانو در بهترین فصلش توانست به 61 گل زده با رئال مادرید دست پیدا کند (2014-15). گرد مولر در فصل 73-1972 موفق شد 67 گل به ثمر برساند و پله هم در فصل 58-1957 توانست 66 گل بزند. آمار مسی در این زمینه واقعا فضایی است.

50 گل در لیگ 
یکی از سوالات مهم لالیگا به مدت 20 سال این بود که آیا کسی روزی خواهد توانست از رکورد گلزنی مشترک زارا و هوگو سانچز که 38 گل در فصل 51-1950 و 90-1989 به ثمر رساندند عبور کند؟ 

کریستیانو رونالدو از سال 2010 توانست سه بار این رکورد را بشکند، مسی هم سه بار به این رکورد رسید و یک بار هم لوئیس سوارز از آن عبور کند. کسی که بهترین آمار را به ثبت رساند، ستاره آرژانتینی بود که موفق شد 50 گل به ثمر برساند و پس از آن رونالدو با 48 گل زده قرار گرفت. رکوردی عجیب که شاید هیچکس جرئت فکر کردن به آن را هم نداشته باشد.

19 هفته گلزنی متوالی با حداقل یک گل
یک بار دیگر جذابیت این رکورد را تنها با مقایسه کردنش با نفراتی که در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند می‌توان درک کرد. رونالدو نازاریو و کریستیانو رونالدو تنها موفق به گلزنی در 10 هفته متوالی شده‌اند. 

این رکورد تنها به دلیل مصدومیت او شکسته شد و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شاید حتی بالاتر هم می‌رفت. در واقع او پس از مصدومیت هم در دو دیدار بعدی گلزنی کرد و شاید به نوعی بتوان این آمار را 21 هفته حساب کرد.

474 گل در لالیگا
برترین گلزن تاریخ لالیگا تا زمان حضور مسی و رونالدو، تلمو زارا بود که هنوز هم در جایگاه سوم قرار دارد. این مهاجم افسانه‌ای اتلتیک موفق شده بود 252 گل به ثمر برساند. مسی این رکورد را به 474 گل رساند که 163 گل بیشتر از رونالدو و 224 گل بیشتر از زارا است. 

برای درک بهتر این رکورد باید برترین گلزنان پنج لیگ معتبر اروپایی را بررسی کنیم. آلن شیرر با 260 گل در لیگ برتر انگلیس اول است (214 گل کمتر از مسی)، سیلویو پیولا با 274 گل در سری آ (200 گل کمتر از مسی)، گرد مولر با 365 گل در بوندسلیگا (109 گل کمتر از مسی) و دلیو اونیس با 299 گل در لیگ یک فرانسه (175 گل کمتر از مسی).

رکوردهای قابل دسترس‌ تر
صحبت از این موضوع در جایی که نام مسی مطرح باشد دشوار است اما رکوردهایی هست که شاید شکستن آن آسان‌تر باشد. برای مثال رسیدن به شش کفش طلا. رسیدن به آن دشوار است اما غیرممکن نیست. شاید بتواند تصور کرد که هالند توانایی رسیدن به این رکورد را داشته باشد. 

یا 106 گلی که او با پیراهن تیم ملی آرژانتین به ثمر رسانده است. این رکورد هم عالی است اما این احتمال وجود دارد که شاید بازیکنی بتواند با وجود تمام دشواری‌اش به این رکورد دست پیدا کند. 

رکورد حضور او در دیدارهای جام جهانی هم دیگر رکوردی است که قابلیت شکسته شدن دارد. مسی تا به حال 26 بار در این مسابقات به میدان رفته است. او در لالیگا هم رکوردهای مشابه این بسیار زیاد دارد. او بیشترین بازی را در این رقابت‌ها انجام داده (383)، حداقل یک گل در اکثر دیدارها به ثمر رسانده (گلزنی در 300 بازی)، در تعداد زیادی از بازی‌ها دو گل زده (133 بازی) و در تعدادی دیگر هم سه گل زده است (36 بازی). 
 مسی بدون شک هشتمین توپ طلایش را مدیون تیم ملی آرژانتین است. همین موضوع باعث شد که او در سخنرانی‌اش از قهرمانی این تیم و همچنین هم تیمی‌هایش یاد کند. او در نهایت این جایزه را که در روز تولد 63 سالگی دیه‌گو مارادونا به او اهدا شد، به این اسطوره هم تقدیم کرد. 

او مثل همیشه عشقش را به آرژانتین نشان داد و روزنامه معروف اوله تصمیم گرفت عکس او را با این توضیح روی جلد ببرد:« فوتبال بدهی‌اش را به او پرداخت کرد، مسی هشتمین توپ طلایش را گرفت و آن را به مارادونا تقدیم کرد. او در پاریس گفت: این برای تو است، دیه‌گو و جمعیتی که ایستاده در حال تشویقش بودند را تحت تاثیر قرار داد.»

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۴۶۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۰     ساعت: ۱۱ : ۱۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024