صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
قائم‌مقام ساترا:

تنظیم‌گری نیازمند تعامل است

قائم‌مقام ساترا گفت: تنظیم‌گری فضای مجازی نیازمند تعامل با سکوهای فعال در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر و فراهم شدن شرایطی است که هرکس به مرور در جای مناسب خودش قرار بگیرد.

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر (ساترا)، محسن قائمی‌نسب قائم‌مقام ساترا با اشاره به ضرورت تعامل با بخش خصوصی و هم‌افزایی با سایر نهادهای دولتی برای ارتقای نقش تنظیم‌گری گفت: ساترا تا امروز به ۴۰۵ سکوی صوت‌و تصویر فراگیر مجوز فعالیت داده است. البته ما مدعی نیستیم که همه این سکوها، حداکثر فعالیت‌شان را انجام می‌دهند؛ برخی از آنها ممکن است به مرحله فعالیت واقعی نرسیده باشند اما بسیاری از آنها در تعامل ماهانه و هفتگی و روزانه با ساترا هستند و محتواهای‌شان را در تعامل با ساترا و بر اساس ضوابط محتوایی تولید می‌کنند.

وی افزود: صدا و سیما قبل از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع صدور مجوز، تدوین مقررات و نظارت بر صوت‌و تصویر فراگیر بود و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر تقسیم کاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما ایجاد کرد. هر چند قبل از این مصوبه هم نظارت بر نمایش خانگی با سازمان صدا و سیما بود اما در پاسخ به گروهی که سوال می‌کنند چرا صدا و سیما ناظر نمایش خانگی است، تأکید می‌کنیم آیا از نظر حرفه‌ای و مدیریتی و عقلانی نباید آن نهادی نظارت کند که دارای تجربه بیشتری است؟

قائمی‌نسب در ادامه با تاکید بر اهمیت تجربه و دانش و مقبولیت در انجام امور خاطرنشان کرد: صدا و سیما به عنوان نهادی که واجد بیشترین تجربه، دانش و مقبولیت در حوزه سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است همچون گذشته بر این حوزه نظارت می‌کند.

وی افزود: این ایراد که برخی در مطبوعات و رسانه‌ها اعلام می‌کنند که صداوسیما ذینفع است و به چشم رقیب به نمایش خانگی نگاه می‌کند واقعا درست نیست. عملکرد ما در ساترا این را نشان می‌دهد که ما ناظر و مهمترین حامی بخش خصوصی هستیم.

قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در ادامه تأکید کرد: برگزاری نمایشگاهی به نام «رصتا» و دعوت از همه پلتفرم‌ها و هماهنگی با سازمان صدا و سیما برای معرفی سکوهای حاضر در نمایشگاه نشان می‌دهد که ساترا می‌خواهد سکوهای تولیدکننده محتوای سالم و جذاب را توسعه دهد و اصلا نمایشگاه برای دیده شدن است. ساترا اگر می‌خواست رقابت کند نباید بستری برای دیده شدن نمایش خانگی ایجاد می‌کرد.

وی افزود: شبکه نمایش خانگی نیاز به تنوع محصولات و ارائه قدرت انتخاب دارد. با اجازه‌ای که از ریاست سازمان گرفته شده برای اولین تولیدات صداوسیما که با هزینه های زیاد تولید شده در قالب بسته‌های مناسبتی در اختیار شبکه نمایش خانگی داده می‌شود تا جدول پخش آنها متنوع شود.

قائمی‌نسب در ادامه تأکید کرد: افزون بر تمام این موارد، آقای دکتر جبلی به ما گفتند بروید بررسی کنید چگونه می‌شود کار مشترک با این پلتفرم‌ها انجام داد. آیا رقیب چنین پیشنهادی می‌دهد؟ ایشان گفتند بروید بررسی کنید و آثار تولیدی مناسب آنها را از ایشان خریداری کنید. گفتند بروید تبلیغات آثار تولید مناسب آنها را بیاورید و رایگان تیزرهای‌شان را از تلویزیون پخش کنید. رقیب چنین کارهایی می‌کند؟

قائم‌مقام ساترا در پایان گفت: من فکر می‌کنم که ساترا واقعا نشان داده است که بنا و اراده‌ای برای رقابت ندارد اما اتفاقا همین مساله هم یکی از چالش‌های ساتراست که چطور با وجود این همه تلاش و تعامل، باز هم گاهی جریان تحریف تلاش می‌کند، تلاش ساتر‌ا دیده نشود. این مساله مهمی است که ساترا بتواند خودش را به‌عنوان یک عضو همکار به پلتفرم‌ها معرفی کند تا آنها جایگاه او را به‌عنوان تنظیم‌گر، تسهیل‌گر و حامی بپذیرند. این پذیرفته شدن نقش کلیدی دارد که در این حوزه هم معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی با برگزاری نشست‌های هفتگی با سکوهای دارای مجوز و با حضور تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های سریال‌ها تلاش می‌کند رویکرد ساترا را تبیین کند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۰۷۴۰
تاریخ: ۱۴۰۲/۴/۲۸     ساعت: ۱۸ : ۳۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024