صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو ایران:

شفافیت مالی در تئاترها و کنسرت ها وجود ندارد

هاشمی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه ی هنر هستند .

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی رادیو ایران ،در برنامه ی «هیات دولت »از شبکه رادیویی ایران در گفتگو با مهمان برنامه جناب آقای  سید محمد هاشمی که جانشین وزیرفرهنگ وارشاداسلامی در دولت سیزدهم ، همچنین معاون  حقوقی در امور مجلس و استان های فرهنگ و ارشاداسلامی می باشد، . نکات  مهمی در خصوص تحولات و چشم انداز فرهنگی حوزه ی فرهنگ و هنر و رسانه مطرح شد.
وی  ابتدا در خصوص تغییر نام این وزارتخانه گفت: با تغییر نام این وزارتخانه  ، تغییرات و تحولات نوینی در پیش رو صورت گرفت .
تحقق عدالت فرهنگی در مجموعه نهاد کتابخانه
هاشمی ادامه داد: در تحقق عدالت فرهنگی ،مجموعه نهاد کتابخانه عمومی کشور سه نکته که  تصمیم اداری با بعضی از ماموریت  ها ، کتاب خانه ها بوده  است ،  فناوری این مساله ، بحث حقوق معنوی و آثارشان مطرح شده است.همچنین در خصوص تعامل و صیانت از زبان فارسی که عامل اصلی اتحاد در بین همه اقوام ایرانی هست وظیفه ی صیانت از زبان فارسی در هر سازمان و نهادی که باشیم برعهده مان هست در مساله نظارت زبانی در مجموعه ی وزارت فرهنگ و ارشادرویکرد خیلی پیگرانه را در پیش گرفته است و معاونین بازدید دارند کار
می کنند و خلاهایی هم داریم ولی عمیق نیست و مساله نظارتی جدی شده است .
پیگیر مسایل  موسیقی
وی ادامه داد: به طور خاص مساله موسیقی را پیگیری می کنم .بحث( پیوند ارکان وطن فارسی ) است که با همسایگانی که فارسی زبان هستند .در عمل در حوزه ی دیپلماسی و ظرفیت فرهنگی با تمدن ایران در همین دوره ی با تمرکز‌ویژه ای در دیپلماسی  روی مساله تعاملات فرهنگی و با تاجیکستان رفتیم و تعاملات لازم برای پیوند و سازمان فرهنگ ارتباط با کشورهای فارسی زبان در پیش گرفتیم  .
یکی از قوت های بازویی در عرصه ی فرهنگی این ظرفیت فرا‌سرزمینی و در واقع فرا ایرانی و ایران بزرگ فرهنگی ما خواهد داشت .
تعامل با کشورهای مقاومت
در همین دیپلماسی از جمله تاسیس جشنواره ی مقاومت هست که با کشورهای مقاومت که در حوزه ی سینمایی فعالیت دارند تعامل داشتیم  .و تمرکز بر زبان فارسی و تنوع قومی و لهجه های بسیار در کشورمان هست که بسیار مورد توجه ما قرار گرفته است .و دو جشنواره فرهنگی ایجاد کردیم یکی جشنواره فرهنگی و هنر بلوچ در تعامل باکشورهای که بلوچ دارند .و دوم جشنواره ی فرهنگ و هنر کردی در تعامل با کشورهایی که کرد دارند با محوریت سنندج برای همه ی عزیزانی که در این حوزه کار می کنند و کار ما سیاسی نیست و کار و گفتمان ما فرهنگی هست فراغ از خط کشی های سیاسی هست .
هاشمی با اشاره به  عملکرد وزارت ارشاد ادامه داد:  پشتیبانی از هنرمندان در مباحث حقوقی پرونده هایشان ، کمک ها و مساعدت های حقوق و گاهی پرهیز های حقوقی ، کمک و مشاوره از مهمترین کارهای ما بوده است.
شفافیت مالی در تئاترها و کنسرت ها وجود ندارد
هاشمی با بیان اینکه شفافیت مالی در تئاترها و کنسرت ها وجود نداد گفت:  یک سری برنامه هایی را شروع کردیم که چه کسی و چگونه حمایت کرده است .در حوزه ی تئاتر یک سامانه ایجادشده همه ی رویدادها و اتفاق ها در آن ثبت شده است و ما می خواهیم  زیر ساخت فنی داشته باشد انشالله بتوانیم در این دولت بودجه اش را فراهم کنیم .اما تئاترها مثل سریال و فیلم تحت حمایت موسسه ی سینمایی فارابی نیستند و چون کمتر برای تولید می رود و مسلما انتظار می رود حمایت مالی اش کم باشد .درکل حوزه ی تئاتر و موسیقی بودجه ی مالی خیلی کم هست در هر صورت همه چیز در این حوزه ی هم شفاف هست.
100 هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه هنر هستند
در مساله بیمه هنرمندان کارنامه ی روشن و خوبی داریم .ما مجموع کسانی که زیر صندوق اعتباری هنر هستند در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه ی هنر هستند .آمار قابل توجهی داشتیم و به شدت این حوزه را تقویت کردیم درکل در این بخش هم کارنامه ی خوبی داشتیم
وی تصریح کرد:  مساله سرمایه انسانی مهمترین مساله عرصه ی فرهنگ و هنراست دارایی که هیچ قیمتی ندارد. سرمایه انسانی و خود هنرمندان هستند مدام در جوشش و رشد و مدام در حال ریزش و رویش هستند .در یک نگاه تاریخی خودمان از پنج کارگردان الان قبلا چهار تا نبودند که در این زیست بوم هنری ما رشد کردند در واقع اعتماد کردن و میدان ها باعث رشد اینها شده است .
مجموع هنرستانهای که در سراسر کشور داریم و تربیت نیروی انسانی هنرمند که همچنان این هنرستان ها رو به افزایش هستند .
آموزش 100 هزار هنرجو در مناطق محروم کشور
آموزش ۱۰۰ هزار هنرجو در مناطق محروم کشور در دست انجام بوده است و اینکه کسی خواسته موسسه ای معتبر بزند یا وام اشتغال خواسته به هرحال مساعدت کردیم و با نهادهایی که صنف شان جوان و نوجوان هستند همکاری کردیم .
اما درکل چشم انداز فرهنگی ما در این وزارت که مارا به کجا خواهد برد در حوزه ی مجموعه سازی ،سریال سازی ،انیمیشن سازی ،فیلم سازی کتاب یا موسیقی همچنان در کشورهای همسایه در حال طراحی و رقابت با کشورمان هستند .ما یک  سری تلاش ها کردیم با حفط زبان فارسی در این حوزه با کشورهای دیگر سیاست گزاری کردیم و باسه رویکرد گام های موثری برداشتیم
جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو ایران ادامه داد: ریل گذاری جدید در حوزه ی فرهنگ و هنر و رسانه با رویکرد محتوایی و تنظیم مقررات ، کادر یابی و کادر سازی و معرفی نسل نو و جوان در عرصه ی فرهنگ و هنر ، همچنین تقویت  بنیه مادی و زیر ساختی از مهمترین اقدامات این وزارتخانه است.

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۸۳۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۴     ساعت: ۱۳ : ۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024