صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
صادق مثل برزگر

اقدام ماندگار تدوین طرح جامع گردشگری استان/ جوانان انقلابی میدان داران اصلی انقلاب اند

بی تردید کلید واژه اصلی بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به عنوان آغاز فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی «جوانان» بوده و آن ها را میدان داران اصلی انقلاب نامیدند. ایشان بارها و بارها در سخنان خود بر لزوم استفاده از جوانان تاکید کرده‌اند: «امروز روز کار و حرکت دولت، مسئولان، […]

به گزارش جهانی پرس از باران شمال: بی تردید کلید واژه اصلی بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به عنوان آغاز فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی «جوانان» بوده  و آن ها را میدان داران اصلی انقلاب نامیدند.

ایشان بارها و بارها در سخنان خود بر لزوم استفاده از جوانان تاکید کرده‌اند: «امروز روز کار و حرکت دولت، مسئولان، ملت و بخصوص جوانان است که باید ظرفیت‌های بلااستفاده فراوان و گسترده کشور را شناسایی و بهره برداری کنند. استفاده از ظرفیت‌های کشور، نیازمند حرکت آتش به اختیار جوانان است و گروه‌های جوانِ مؤمن و انقلابی باید هر کاری را که امکان‌پذیر است در چارچوب قوانین و مصلحت کشور انجام دهند و معطل کسی نباید بمانند».

حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت‌ها، خطاب به جوانان فرمودند: «شما جوانان عزیز موتور پیشران حرکت کشور هستید و باید خود را از لحاظ روحی، معنوی، اخلاقی، صمیمی، علمی و توانایی‌های مدیریتی و تشکیلاتی آماده کنید و مدیریت کشور را به دست بگیرید. البته از تجربه پیران نیز باید استفاده کنید. آینده کشور متعلق به جوانان است. جوانان می‌توانند کشور را به قله برسانند و باید آمادگی خود را در عمل و همچنین با ثبات قدم نشان دهند».

عبارات بالا، بخش هایی از تاکیدات مقام معظم رهبری بر میدان داری جوانان در عرصه مدیریت کشور است. عاملی که در روزهای آغازین انقلاب و دوران هشت ساله دفاع مقدس، انقلاب نوپای ما را بیمه کند.

آمارها حاکی از آن است که میانگین سنی ۳۲ مسئول اصلی کشور در سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی تنها ۴۱ بود و جوانانی چون تندگویان وزیر نفت با ۳۰ سال سن، محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران با ۲۷ سال سن و … بر کرسی های مدیریتی کشور بودند اما متاسفانه به مرور این رویه به فراموشی سپرده شد.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مجددا بسترها برای بکارگیری جوانان برای یست های مدیریتی استان ها و کشور فراهم شد و با تاکید شخص رئیس جمهور، جوانگرانی در دستور کار قرار گرفت.

در مازندران نیز پس از جلوس سید محمود حسینی پور بر کرسی استانداری، رفته رفته شاهد تغییر فضای مدیریتی استان و سپردن برخی پست های مهم استان به جوانان بودیم که یکی از مهم ترین و حتی موثرترین آن ها، انتصاب صادق برزگر به مدیرکلی دستگاه مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران بوده است.

مدیری پاک دست، پژوهشگر و تحولگرا

جوانی متولد دهه ۶۰، مدیری دانشگاهی، نخبه ای با روحیه جهادی و انقلابی که در سال ۱۴۰۱ توسط معاونت پژوهش و فناوری به عنوان پژوهشگر برتر کشور در گروه علوم انسانی انتخاب شد.

وی که پیش از تصدی کرسی مدیرکلی، سابقه ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور گلستان را برعهده داشت، از جمله مدیران پژوهشگر استان و کشور محسوب می شود و تاکنون چند بار موفق به کسب این عنوان شد.

اساسا یکی از دلایل انتخاب برزگر برای این پست و اعتماد استاندار مازندران به وی، علاوه بر ویژگی های ذکر شده در سطور بالا، همین ویژگی پژوهش محور بودن وی بوده است.

موضوعی که برای استاندار مازندران نیز اهمیت فراوانی داشت. اهمیت پژوهش نیز به عنوان لازمه توسعه جامعه، بارها مورد تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و هست. عاملی که به اندازه ای مهم و تاثیرگذار است که رفته رفته نیاز به مدیران پژوهشگر در جامعه بیشتر و بیشتر احساس می شود و طبیعتا با عملکرد مثبت و رو به ترقی برزگر، می بایست شاهد تکثیر چنین مدیران جوان، انقلابی، دانشگاهی، پژوهشی و پاک دست باشیم.

بی تردید پاک دستی و صادق الوعد بودن برزگر یکی دیگر از ویژگی های ممتاز مدیریتی وی محسوب می شود که اثرات مثبت آن، در مدت کوتاه یکساله، در دستگاه عریض و طویل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محسوس است.

عملکرد یکساله برزگر نشان از سخت کوشی، تلاش و خدمات ارزنده دارد که علیرغم برخی بهانه جویی ها و سنگ اندازی ها، مصمم و مشتاق به کار خود ادامه داده و توانست یکی از مدیران موفق استان باشد.

برگزاری بزرگترین همایش گردشگری مازندران و روسیه در پنجم مهرماه، انتخاب مازندران به عنوان پایلوت گردشگری تندرستی کشور، ثبت ۲ شهر و یک روستای استان مازندران به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی، توجه همزمان به حوزه های  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و…

در این میان اقدام بزرگ و ماندگار برزگر برای تدوین طرح جامع گردشگری استان است که در زمان مدیران گذشته این دستگاه چندان مورد توجه قرار نگرفت و تدوین مناسب و اصولی آن می تواند سبب انقلاب و شکوفایی مازندران در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد شد که در ادامه به مهمترین اثرات آن از زبان صادق برزگر خواهیم پرداخت.

مزایای اجرای طرح جامع گردشگری بر مبنای ظرفیت های محلی مازندران

صادق برزگر اجرای طرح جامع گردشگری را یک ضرورت مهم برای این استان برشمرد و افزود: انجام این طرح پس از دستور وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  و تاکید استاندار مازندران از سال گذشته در دستور کار ما قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اقدامات مطالعاتی و شرح خدمات آن در سال گذشته استارت زده شد و عقد قرارداد با گروه گردشگری دانشگاه مازندران بسته و فرایند انجام این طرح آغاز گردید. پر واضح است که انجام طرح جامع گردشگری می تواند به عنوان یک سند بالادستی، اساس برنامه ریزی های توسعه ای در استان باشد و بر اساس آن تمامی ابعاد حوزه گردشگری را بر مبنای اقلیم، فرهنگ، آداب و رسوم استان، همچنین تمامی فرصت ها و ظرفیت های حوزه گردشگری را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهیم داد.

مدیرکل گردشگری استان با بیان اینکه رویکرد حاکم در این طرح، شناسایی پیشران های موثر در حوزه گردشگری است که می تواند به توسعه متوازن و عدالت فضایی، مازندران را برساند، گفت: بخش های مختلفی در این طرح جامع گردشگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت که تجزیه و تحلیل بازار گردشگری، تدوین راهبردهای کلان توسعه گردشگری بر حسب نواحی، ارائه طرح و برنامه های عملیاتی توسعه گردشگری، تدوین نظام مدیریت اجرایی جامع، ایجاد بانک اطلاعاتی ظرفیت های استان، تهیه نقشه از تمام ظرفیت های انسانی و طبیعی، آینده پژوهی برای افق ۲۰ ساله توسعه گردشگری و… از جمله مهم ترین آن هاست.

به گزارش کرانه، با توجه به  تخصصی بودن حوزه گردشگری، نیاز است با رویکرد های نوین گردشگری تندرستی و درمانی که زیر شاخه های گردشگری سلامت و گردشگری مزرعه است، ورود شود و زیرساخت های اقامتی مناسب با ساختار طبیعی و اکولوژی به ویژه در مناطق جنوبی استان در قالب ایجاد دهکده های گردشگری و اقامتگاه های بوم‌گردی استان فراهم گردد.

در ادامه به مهمترین اقدامات و تحرکات صادق برزگر در سال ۱۴۰۱ و برنامه های تحولی میراث فرهنگی در سال جاری می پردازیم.

مهم ترین اقدامات سال ۱۴۰۱

۶۳ فقره پروانه جدید واحد های اقامتی بوم گردی و پذیرایی و دفاتر صادر شد و در پی آن  ۲۶۱ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.

میزان سرمایه گذاری ناشی از صدور پروانه واحدهای اقامتی و پذیرایی ثبت‌شده در گردشگری را  ۱۹۲ میلیارد تومان بوده و ۸۰ دوره کارگاه آموزشی برگزار شد و ۲۴۸۱ نفر تعهد اشتغال ایجاد شد.

همچنین ۳ مجوز برای تاسیس موزه در استان صادر شد و ۵۰ مورد مرمت اموال فرهنگی و تاریخی صورت پذیرفت و  بافت تاریخی ۶ شهر احیا گردید.

میزان اشتغال در کارگاه‌های صنایع‌دستی روند افزایشی داشته و اشتغال های ایجاد شده از محل مجوزهای صادره و تمدید شده ۵۹۱ نفر بوده است. همچنین ۱۲۸ عدد موافقت اصولی صادر گردید.

۷ جلسه کمیته تخصصی تسهیل با ۲۰ درخواست بررسی مشکلات در کمیته ستاد تسهیل و رفع موانع برگزار شد و از محل منابع تبصره ۱۸ برای۱۰۶ طرح و صندوق توسعه ملی برای تعداد ۷ طرح در  مجموع ۶۶۴ میلیارد تومان تسهیلات اعطا گردید.

برنامه های تحولی میراث فرهنگی سال ۱۴۰۲

معرفی مازندران به عنوان قطب گردشگری تندرستی کشور یکی از  بهترین و بزرگترین این طرح ها بود که نیاز به گفتمان، رویکرد و برنامه‌ریزی مناسب دارد.

توسعه گردشگری دریایی و ساحل، توسعه گردشگری روستایی، تولید محتوا و معرفی جاذبه های گردشگری، برگزاری رویداد های بومی محلی و… از جمله برنامه های تحولی در حوزه گردشگری بوده و گردشگری فعلی استان گردشگری انبوه است و متاسفانه در آمد پایینی برای استان دارد.‌

افزایش سهم استان از گردشگران بین المللی و حرکت به سمت ساماندهی و توسعه گردشگری دریایی و ساحلی، حمایت از سرمایه گذاران و تشویق آن ها برای ایجاد تاسیسات گردشگری با محوریت دهکده های تندرستی و استفاده بهینه از همه ظرفیت های استان.

توسعه برنامه های بازاریابی گردشگری، برنامه توسعه تسهیلات و خدمات، همچنین توسعه زیرساخت‌های گردشگری و توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری دیگر برنامه های تحولی این اداره کل است و برزگر در نظر دارد با حمایت از تولید، با تسهیلگری و ارائه تسهیلات کم‌بهره، افزایش کیفیت محصولات تولیدی و آموزشی با افزایش فروش محصولات صنایع دستی، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و موارد دیگری از این دست به این اهداف مهم دست یابد.

واگذاری و احیای بناهای تاریخی به بخش خصوصی یکی دیگر از برنامه های تحولی اداره کل گردشگری است و در تحقق این مهم نیاز به همکاری دیگر دستگاه های متولی چون اوقاف و… دارد.

تاکید بر اولویت یافتن گردشگری در همه دستگاه ها و نهادهای استان برای تحقق شعار «مازندران استان گردشگری» و اینکه در برنامه ها و پروژه های ادارات و دستگاه‌های مختلف استان، پیوست گردشگری دیده شود.

حرف آخر

بر اساس تاکیدات مکرر رهبر انقلاب اسلامی بر حضور جوانان در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور و عملکرد مناسب این مدیر جوان در دستگاه مهم گردشگری، نیاز است علاوه بر حمایت از چنین مدیرانی، موجبات تکثیر و افزایش جوانگرانی و مدیریت جوانان انقلابی و پژوهشی را فراهم آورد.

مدیرانی که با برنامه اند و با هم اندیشی های تخصصی به بررسی وضع موجود می پردازند و در پی رسیدن به جایگاه مطلوب اند. مدیران جوانی که نقشه راه و استراتژی دارند و با مطالعه و تحقیق، اولویت های مختلف را مشخص کرده و با کار جهادی و شبانه روزی برای عملیاتی کردن آن ها می کوشند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۸۶۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۵     ساعت: ۱۵ : ۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024