صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

معاون رئیس جمهور در رادیو ایران

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در اصفهان در دولت سیزدهم ، استاندارد مازندران و وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم در برنامه ی «هیات دولت» از شبکه رادیویی ایران در خصوص تحولات و چشم انداز انرژی اتمی صحبت کرد.

به گزارش جهانی پرس؛ محمد اسلامی با اشاره به اینکه ، اولین بار که سند بیست ساله  را در دست گرفتیم در سال ۱۴۰۱بود که  در این سند به صورت جدی کار کردیم  و برای مان خیلی مهم بود که اجزا و اعاد و سازمان ها و جامعه بدانند که مقصد کجاست و اهداف و برنامه ما چیست و برنامه محور حرکت بکنیم ، تا جایی که می توانم بگویم ، مهمترین ویژگی سازمان در سال گذشته و سالی که طی شده تا به امروز همین برنامه محور بودن آن است .
وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی معدن قفل نمی کند ، ادامه داد: طبق قانون  این سازمان ، وظیفه دارد،  معادنی که دارای مواد پرتوزا  هستند در اختیار بگیرند و موادش را بهره برداری کند و عناصر همراهش هم بهره برداری کند و آن را در عرصه‌ی سوخت هسته ای قرار دهد و توسعه ی صنعت هسته ای را با آن دنبال کند .
از یک معدن به ده معدن فعال
بنابراین در این راستا  ،  بایستی اولا شناسایی مان  و مطالعات مان را تکمیل کنیم .یک حرکت گسترده ای را درسال گذشته ما انجام دادیم و همکاران ما تلاش زیادی کردند هم با فیزیک هوابرد و مطالعات اکتشافی که روی زمین انجام دادیم توانستیم معادن فعالی که دو معدن بود و فعال بود  را به ده معدن فعال برسانیم .که تا سال دیگر این موقع این را به بیست معدن خواهیم رساند.
وی با بیان اینکه  این معادن بزرگ و گسترده و اشتغال زا هستند ، تصریح کرد : ما می توانیم با فناوریی که  در معدن انجام دادیم زنجیره ی ارزش اش را هم ایجاد کنیم .که در حقیقت به منصه ی ظهور به عبور برسانیم برای این کار شرکت هایی که بایستی فعال می کردیم را فعال کردیم و ساز و کارهایی را تعریف کردیم که بتوانیم در مشارکت با مجتمع های بزرگ صنعتی و معدنی که در بخش های گوناگون هستند مشارکت کنیم . و عملا این فعالیت ها شدت و شتاب گرفت و امروز شما از آذربایجان غربی تا جنوب شرقی و غرب کشور ملاحظه می کنید .فعالیت معدنی ما کاملا مشهود  است و نشان می دهد که فعال هست و فعالیت های اکتشافی مان هم توسعه پیدا کرده است . رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فناوری هسته ای یک فناوری راهبردی و در حقیقت شتاب دهنده است که می تواند در جامعه   نقش آفرینی کند .
وی با اشاره به  بحث احداث نیروگاه ها ادامه داد: برای احداث نیروگاه ها برنامه ی ۲۰ درصد مگا بایت را دنبال
 می کردیم ما توان بودجه آورده بودیم تو برنامه ی ۱۵ درصد سبد برق کشور مان ، در اینجا مکان ها را انتخاب کردیم و شرکت ها را تاسیس کردیم و مطالعات از اینجا آغازکردند  و برنامه های اجرایی هم که در در بوشهر فعال شده بود و فعال تر ش کردیم و یکی از زیر ساخت ها را عملیاتی اش را آغاز کردیم و بدین ترتیب در همه ی زمینه ها اقدام صورت گرفته و همه اینها هم زمان هدایت می شود و منابع مالی اش هم همزمان دریافت و اختصاص یافته است .
وی ادامه داد:  محور سوم بحث استفاده از پرتوهای برای بخش کشاورزی و سلامت جامعه است و حوزه های مرتبط با صنعت و محیط زیست در واقع یک کاری هست که در دنیا ۶۰ سال دارند از پرتوها  استفاده می کنند .ولی نه در مقیاس کوچک و  ما به صورت فراگیر برنامه ریزی کردیم. در بحث کشاورزی سایت های هسته ای و سایت های پرتوافکنی ایجاد کردیم که  این محصولات پرتودهی شوند و الباقی آفات از محصول جدا می شود و بار مالی اش هم افزایش پیدا می کند .و برای سلامتی مردم و برای روحیه ی مردم و معیشت و سفره ‌و اقتصادملی که در مقیاس بزرگ تاثیر دارد روی همه اینها کار کردیم .
اسلامی تصریح کرد: در خصوص مذاکرات سیاسی با آژانس هسته ای ،ما در بدو ورود ، در سال ۱۴۰۰ مواجه بودیم با مذاکرات بازگشت به برجام‌که در آن به آمریکایی ها تمایل داشتند و مذاکرات چندین جلسه در دولت قبل انجام شده بود و با یک وقفه ای هم با این دولت سیزدهم تداوم پیدا کرد . نکته ای که در بحث برام موارد اتهامی (پی .ان. وی ) اینها بسته شده بود که باهر عبارت و و تعبیری که داشتند و حوادثی مثل جنگ اوکراین و غیره، عملا تداوم آن را مسیر نکرد و انگیزه هی بین دوطرف نبود و اقدام راهبردی ازطرف دولت جدی شد که جدی و عملی شده موانعی که آژانس هسته ای و صهیونیست ها ایجاد می کردند ما نگذاشتیم روابط سیاسی مان با آژانس بهم خورد و ما در این مسیر موفق بودیم و شرایط پایدار و باثبات ایجادشده با سیاست ها و تدابیری که اتخاذ شده است .
وی خاطر نشان کرد:  با همین تعاملات ، آرامش و رابطه ی مسالمت آمیز را حفظ کنیم در آینده رابطه مان با دیپلماسی سیاسی ،که با رفع اتهامات حذف می شود و اعتماد سازی اتفاق می افتد .کشور ما تو مسیر رشد و پیشرفت قرار می گیرد .
در خصوص حضور انرژی هسته ای در سازمان بورس ، اگر خوب تنظیم شود و مردم بتوانند با مولد سازی سرمایه شان هم سهم برای خودشان و هم برای کشور شان افتخار بیاورند .
میهمان برنامه هیات دولت در رادیو ایران تاکید کرد: چون  ما چون تحریم هستیم و مستقل و به تنهایی داریم انجام می دهیم و وابستگی به هیچ کشوری نداریم .بهترین فرصت بازار سرمایه انسانی هست که بامردم می توانیم انجام دهیم  و مقدمات بورس و فرابورس را ایجاد کردیم که مردم بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند .بازدهی اقتصادی بالاست که از  مزیت رقابتی خوبی برخورداریم
وی ادامه داد: در حوزه ی هنر در حوزه ی آثار فاخر و هنری انرژی هسته ای واتمی بررسی و نشست داشتیم در ساخت فیلم و سینما و تولید محتوا کردیم. و تهیه فیلم های مستند و فیلم و سریال داریم و در  پیگیری و تهیه ی مقدمات هستیم و فیلنامه های قوی را مطرح کردیم  که  با کار گردان های قوی بسازیم  و همکاری با سازمان صداوسیما،  آیتم هایی را اختصاص و بررسی کردیم .
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۸۷۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۵     ساعت: ۱۷ : ۵۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024