صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

چگونگی مواجهه با تله های ذهنی؛ درسی متفاوت در «مدرسه جنگلی»

مجموعه «مدرسه جنگلی» شبکه آموزش، طرح‌واره‌ها و الگوهای ذهنی را با شخصیت های عروسکی و با زبانی طنز به تصویر درآورده است.

به گزارش جهانی پرس - سمیه سیمین قد- «مدرسه جنگلی» نام یک مجموعه تلویزیونی عروسکی ایرانی در ژانر فانتزی و آموزشی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرشید درخشان است. فصل نخست این مجموعه از زمستان ۱۴۰۱ تا بهار ۱۴۰۲ از شبکه آموزش پخش شد و ایام نوروز امسال هم از شبکه آموزش بازپخش شد و پخش آن همچنان ادامه دارد.
فرشید درخشان تهیه کننده «مدرسه جنگلی» گفت: این مجموعه برای مخاطب نوجوان و بزرگسال در حوزه آموزش روان‌شناسی و با تمرکز بر تله‌های شخصیتی تولید شده و به جرات می توان گفت نخستین برنامه روان شناسی و طرح واره درمانی عروسکی در جهان است که از قاب تلویزیون پخش می شود.
درخشان با اشاره به اهمیت درک صحیح و درست از رفتارها و احساساتی که افراد در سنین مختلف در موقعیت های مختلف از خود بروز می دهند گفت: بسیاری از افراد درگیر طرح واره یا تله های ذهنی هستند که بر اساس تجربیات در دوران کودکی یا رفتار والدین با ما شکل گرفته و به نوعی رفتار و عقاید ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
طرح واره را می‌ توان یک الگوی تکرار شونده از احساسات، تمایلات، نگرش ‌ها و رفتارها تعریف کرد که از آن با عنوان تله‌ی ذهنی هم یاد می شود که اغلب در کودکی ما ریشه دارد.
مشکل کار آنجاست که معمولا این طرح واره‌ها ما را از تصمیم‌گیری و انتخاب صحیح باز می‌دارند و باعث می‌شوند که تنها اطلاعاتی را که مطابق این چارچوب‌هاست حفظ کنیم و در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنیم.
وی تصریح کرد: با توجه به لزوم آشنایی با تله های ذهنی، شناخت ریشه و ارائه راهکارها، تصمیم گرفته شد برنامه ای آموزشی در قالب طنز که با مفاهیم ساده این موارد را مطرح و ریشه یابی می کند تولید شود که با حمایت معاون سیما این اتفاق صورت گرفت و برنامه ای تحت عنوان «مدرسه جنگلی» با این هدف ساخته شد.
درخشان ادامه داد: با توجه به رسالت شبکه آموزش، برنامه ای با عنوان «مدرسه مهارت» تابستان سال گذشته هم به روی آنتن رفت که در آن مهارت آموزی برای سنین پایین تر بود که هم اکنون از شبکه نهال در حال پخش است اما «مدرسه جنگلی» برای سنین بالاتر تهیه و تولید شده است.
تهیه کننده «مدرسه جنگلی» ادامه داد: ساختار این مجموعه به گونه ای است که داستان درون یک جنگل رخ می دهد. ما در این مجموعه 11 عروسک داریم که در نقش حیوانات جنگل به ایفای نقش می پردازند و یک شخصیت حقیقی هم داریم که نقش آن را رامین ناصر نصیر بازی می کند. وی دانشجوی روان‌شناسی است که در حال نوشتن پایان‌نامه خود است و به جنگل می‌رود و در آنجا با حیوانات آن جا آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا با انتقال معلومات خود به حل مشکل آنان بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: «مدرسه جنگلی» 11 عروسک دارد و برای خلق این شخصیت ها یک گروه 100 نفره حدود یک سال زحمت کشیدند. این مجموعه از یک گروه نویسندگی قوی و خلاق هم بهره مند است.
طراحی شخصیت ها را خود بنده و دکتر مهدی طباطبایی که نقش مشاور برنامه را هم بر عهده داشتند انجام دادیم و طراحی عروسک ها بر اساس طرح واره ها صورت گرفته است. در این مجموعه یک عروسک شیر به نام «شیرپلا» داریم که سلطان جنگل است که تله اطاعت دارد. یک عروسک در شکل و شمایل گوسفند به نام «قلوه» هم در این مدرسه جنگلی وجود دارد که طرح واره خودشیفتگی و استحقاق دارد و همواره خود را محق می داند.
«خاله بیگودی» عروسک دیگری است که طرح واره آسیب دیدگی دارد و از همین رو به خرافات روی آورده است.
آقا سیروس جنگل بان این مدرسه طرح واره وابستگی است و به همسرش که سال ها پیش فوت کرده همچنان وابسته است.
عروسک زرافه طرح واره بی ارزشی دارد و همواره از خود و دیگران انتقاد می کند. عروسک لاک پشت با نام «حبه» هم در این مجموعه طراحی شده است که تله رهاشدگی و طردشدگی دارد و به دنبال خانواده اش می گردد.
رامین ناصر نصیر هم شخصیت واقعی این مجموعه، دارای تله شکست و عدم اطمینان به خود است که البته در نقش معلم در این مجموعه به ایفای نقش می پردازد.
درخشان خاطرنشان کرد: سعی کردیم تلخی تله ها را با زبان طنز نشان دهیم چرا که زبان طنز در بسیاری از مواقع ابزار مناسبی برای بیان اشکالات و ضعف هاست.
درخشان گفت: در انتهای هر قسمت هم کارشناسانی در برنامه حضور دارند که درباره شخصیت های عروسک ها، آشنایی با تله ها، شناخت و ریشه یابی طرح واره ها و ارائه راهکارها صحبت می کنند.
وی تاکید کرد: کار عروسکی و طنز خیلی انجام شده است اما «مدرسه جنگلی» در نوع خود کم نظیر است. این برنامه آموزشی، طرح واره درمانی را به شیوه ساده بیان می کند و اگر امکان دوبله آن فراهم یا زیرنویس شود به عنوان یک محصول فرهنگی ـ آموزشی قابلیت صادر کردن به دیگر کشورها را دارد.
گفتنی است «مدرسه جنگلی» ازابتدای سال جدید هر روز ساعت 16 روی آنتن شبکه آموزش است و پخش آن همچنان ادامه دارد. فصل نخست این مجموعه عروسکی 30 قسمت است و هادی حوری، علی عموکاظمی، فریناز مختاری، امیرحسین جواهری از نویسندگان برنامه هستند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۷۸۷۶
تاریخ: ۱۴۰۳/۱/۲۵     ساعت: ۱۵ : ۵۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024